Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Meting watersamenstelling laten doen. Waar?  (gelezen 1138 keer)

Offline IONOX

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Mastering witbier production
Meting watersamenstelling laten doen. Waar?
« Gepost op: 17-03-2020 21:20 u »
Ha brouwers,

Ik woon een beetje op de lijn tussen 2 gebieden waar er water geleverd wordt. Dit zorgt er voor dat ik bij de rapporten van de watersamenstelling van de drinkwaterbedrijven echt compleet andere pH waardes krijg tijdens het maischen als dat ik voorspeld had. Vanuit BrouwHulp zou ik met beide drinkwaterprofielen slechts met 2 ml melkzuur bij profiel 1 en 0,5 ml melkzuur bij profiel 2 genoeg zuur aanwezig hebben om de pH tot 5,4 te krijgen. De laatste 3 keren kreeg ik pH waardes van 6,04 & 5,86 & 5,85 na het toevoegen van deze hoeveelheden.

Dit verzorgt best wat stress gedurende het maischproces omdat we totaal geen inzicht hebben in of wat we doen nou goed is. Daarnaast zijn we weer bang om te veel zuur toe te voegen, omdat we niet goed kunnen inschatten wat 1 ml melkzuur met het beslag doet. Vervolgens gaan we iedere keer 1 ml melkzuur toevoegen, roeren, monster nemen, afkoelen en pH meten. Intussen hebben we het window gemist waarin we een optimale pH konden realiseren.

Ditzelfde geldt eigenlijk voor hoe we ons spoelwater aanzuren. We weten gewoon niet goed hoeveel we erbij moeten doen.

We zouden dus graag eens een meting willen laten uitvoeren naar de samenstelling van het drinkwater dat hier uit de tap komt, zodat we met 100% zekerheid kunnen voorspellen wat er bij moet. Heeft iemand hier wel eens ervaring mee gehad en zo ja, kun je een adresje aanraden?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Meting watersamenstelling laten doen. Waar?
« Reactie #1 Gepost op: 17-03-2020 22:08 u »
Een lastig probleem omdat het best kan zijn dat je de ene dag water krijgt van het ene pompstation en de andere dag van het andere.

Het beste is eerst in te maischen en daarna de pH te bepalen. De pH die het beslag heeft is namelijk afhankelijk van de mouten in je stort. Voeg steeds een kleine hoeveelheid zuur toe. Houd calciumcarbonaat of zuiveringszout bij de hand om een te lage pH te corrigeren.

En verder is er een behoorlijke marge in de gewenst pH-waarde. Je moet ergens uitkomen tussen de 5,1 en 5,8. Wanneer de pH een tijdje buiten deze waarden is, is er nog geen brouwer over boord.  ;)

Online bierinjisp

• Senior lid
  • Bier, je kan er niet genoeg over leren
    • QBier.nl
« Reactie #2 Gepost op: 18-03-2020 11:39 u »
Wij laten regelmatig ons water testen bij https://www.hetwaterlaboratorium.nl/

mvg

Maurice

Offline IONOX

• Junior lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 18-03-2020 14:42 u »
Een lastig probleem omdat het best kan zijn dat je de ene dag water krijgt van het ene pompstation en de andere dag van het andere.

Het beste is eerst in te maischen en daarna de pH te bepalen. De pH die het beslag heeft is namelijk afhankelijk van de mouten in je stort. Voeg steeds een kleine hoeveelheid zuur toe. Houd calciumcarbonaat of zuiveringszout bij de hand om een te lage pH te corrigeren.

En verder is er een behoorlijke marge in de gewenst pH-waarde. Je moet ergens uitkomen tussen de 5,1 en 5,8. Wanneer de pH een tijdje buiten deze waarden is, is er nog geen brouwer over boord.  ;)

Snap ik, heb prima bieren gebrouwen zonder dat ik aanzuurde. Maar ik was toch een beetje verbaasd nadat ik 3 gram CaSO4 en 0,5 ml melkzuur toegevoegd had en nog steeds op 6,04 uitkwam. Dat gaf mij in ieder geval het gevoel dat er totaal niet binnenkomt als wat de PWN zegt. Ik maisch ook in voordat ik de meting doe, 10 minuten na de stort begint de eerste meting. Ik brouw 80% van de keren witbier, dus de stort is praktisch 4/5 keer hetzelfde.

Wij laten regelmatig ons water testen bij https://www.hetwaterlaboratorium.nl/

mvg

Maurice

Dank voor de tip, ik ga even kijken! Wat betaal je voor zo'n test als ik vragen mag?

Online bierinjisp

• Senior lid
  • Bier, je kan er niet genoeg over leren
    • QBier.nl
« Reactie #4 Gepost op: 18-03-2020 14:53 u »
Dank voor de tip, ik ga even kijken! Wat betaal je voor zo'n test als ik vragen mag?

ik werk nu vanuit huis maar moet voor een validatie vanavond naar mijn werk, zal eens kijken of ik een bedrag ergens vermeld zie staan.

Offline Jaap W

• Vol lid
  • een tevreden bierdrinker is geen onruststoker
« Reactie #5 Gepost op: 18-03-2020 15:18 u »
Je kunt de gegevens van het water ook opvragen bij je waterleverancier, en dat kost niks.  :biersmile: :proost:

Offline Rob Q

• Junior lid
  • **
  • Onderzoeker
« Reactie #6 Gepost op: 18-03-2020 16:51 u »
Klopt. Maar dat is nu juist het probleem. In mijn ogen zijn de gegevens momentopnamen en weet je hiermee waar je ongeveer vanuit moet gaan.
Verder zou ik zeggen, daarna BrouwHulp of BrouwVisie o.i.d. gebruiken voor een indicatie voor de brouwdag. Op de brouwdag zelf meten en corrigeren. Elk brouwsel zal m.i. anders zijn. Ook al brouw je alleen maar blond met hetzelfde recept.  :brouwen:

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #7 Gepost op: 18-03-2020 18:11 u »
Het is natuurlijk heel lastig als je afwisselend water van twee verschillende pompstations krijgt.

Maar ook als je water van één station krijgt kun je rare dingen tegenkomen. Ik heb vorig jaar het overzicht over 2018 van de website van de WML gedownload voor pompstation Plasmolen / Mookerheide. Daar staan voor de verschillende stoffen minimale, maximale en gemiddelde waardes in. In BrouwHulp heb ik de gemiddelde waardes ingevuld. (NB de aangegeven gemiddeldes zijn niet (minimaal + maximaal) / 2! Dus ik neem aan dat dit gewogen gemiddeldes over het jaar zijn.)

Nu heb ik onlangs het overzicht van 2019 gedownload, en zijn een aantal waarden behoorlijk gewijzigd. (Of dit een uitzonderlijke situatie is t.g.v. twee achtereenvolgende extreem droge zomers? Dat zou kunnen, weet ik niet.)
En wat ook opvalt: er worden geen gemiddelden meer aangegeven.
Een voorbeeld sulfaat: minimum 15, maximum 32, laatste gemeten waarde 32. (In 2018 was dit minimum 16, maximum 20 en gemiddeld 18.25. Dus waarden die vrij dicht bij elkaar liggen.)
Is het nu bijna altijd ongeveer 18 net zoals in 2018, en is er één keer een uitschieter naar 32 geweest? Wat vul je in BrouwHulp in, 15 of 32 is nogal een verschil.....  Ik neig ernaar om van de 'laatst gemeten waarde' uit te gaan, maar of dat goed is :weetniet:

Lastig!

https://www.wml.nl/alles-over-water/drinkwater-kwaliteit/overzichten-waterkwaliteit

Offline Ansius

• Super lid
  • pauze
« Reactie #8 Gepost op: 18-03-2020 18:17 u »
Het is natuurlijk heel lastig als je afwisselend water van twee verschillende pompstations krijgt.

Maar ook als je water van één station kun je rare dingen tegenkomen. Ik heb vorig jaar het overzicht over 2018 van de website van de WML gedownload voor pompstation Plasmolen / Mookerheide. Daar staan voor de verschillende stoffen minimale, maximale en gemiddelde waardes in. In BrouwHulp heb ik de gemiddelde waardes ingevuld. (NB de aangegeven gemiddeldes zijn niet (minimaal + maximaal) / 2! Dus ik neem aan dat dit gewogen gemiddeldes over het jaar zijn.)

Nu heb ik onlangs het overzicht van 2019 gedownload, en zijn een aantal waarden behoorlijk gewijzigd. (Of dit een uitzonderlijke situatie is t.g.v. twee achtereenvolgende extreem droge zomers? Dat zou kunnen, weet ik niet.)
En wat ook opvalt: er worden geen gemiddelden meer aangegeven.
Een voorbeeld sulfaat: minimum 15, maximum 32, laatste gemeten waarde 32. (In 2018 was dit minimum 16, maximum 20 en gemiddeld 18.25. Dus waarden die vrij dicht bij elkaar liggen.)
Is het nu bijna altijd ongeveer 18 net zoals in 2018, en is er één keer een uitschieter naar 32 geweest? Wat vul je in BrouwHulp in, 15 of 32 is nogal een verschil.....  Ik neig ernaar om van de 'laatst gemeten waarde' uit te gaan, maar of dat goed is :weetniet:

Lastig!

https://www.wml.nl/alles-over-water/drinkwater-kwaliteit/overzichten-waterkwaliteit

Dat is juist wat brouwsoftware zo "onbetrouwbaar" maakt.

Offline middelaersch

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 18-03-2020 18:23 u »
Dat is juist wat brouwsoftware zo "onbetrouwbaar" maakt.

De software is niet onbetrouwbaar, de informatie over de watersamenstelling is onbetrouwbaar.
Als je de waterbehandeling op de achterkant van een sigarendoos uitrekent krijg je met precies dezelfde problemen te maken.

Offline Ansius

• Super lid
  • pauze
« Reactie #10 Gepost op: 18-03-2020 18:28 u »
De software is niet onbetrouwbaar, de informatie over de watersamenstelling is onbetrouwbaar.
Als je de waterbehandeling op de achterkant van een sigarendoos uitrekent krijg je met precies dezelfde problemen te maken.

Juist, en dat maakt de brouwsoftware/sigarendoos onbetrouwbaar als leidraad voor toevoegingen.

De basis instellingen moeten correct zijn.

Zo niet, beetje zinloos om daar van uit te gaan.

Offline Koen S

• Super lid
  • Land: be
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #11 Gepost op: 18-03-2020 19:27 u »
Je kan natuurlijk de pH van je brouwwater telkens meten voor je de geschrote mout stort. Als je dit correct ingeeft in je brouwprogramma, heb je een heel betrouwbaar resultaat. De berekeningen van BrouwHulp kloppen bij mij altijd met mijn metingen.
Voor watersamenstelling ga je best uit van gemiddelden. Vind je dit te onbetrouwbaar, gebruik dan demiwater en mineralen. En blijf natuurlijk de pH meten en controleren.

Offline Ansius

• Super lid
  • pauze
« Reactie #12 Gepost op: 18-03-2020 22:37 u »
Ik heb het met spoelwater wel eens getest.
Juiste waterprofiel ingevuld.
Daarna 20 liter water met telkens een kleine dosis melkzuur (80%) er bij.

Geloof me, het komt niet geweldig overeen.
Afwijking is ook niet lineair.

Bij navraag aan een expert hoe ik dit wel juist kon berekenen was het antwoord dat dat te complex is.
Er zijn zo veel parameters die mee spelen dat het voor ons haast niet te doen is.

Ik verwacht dan ook niet dat, als je de juiste waarden van je water wel hebt, het wel klopt.

En dan hebben we het alleen nog maar over water.

Beetje in de richting werken gaat na een aantal brouwsels wel redelijk goed.

Offline middelaersch

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 18-03-2020 23:18 u »
Ik lees op verschillende plaatsen, o.a. in het boek van Jacques, dat de berekeningen met brouwsoftware zoals BrouwHulp of EZWater juist verbazingwekkend goed en betrouwbaar zijn... Mits uiteraard de gegevens van de waterleidingmaatschappij die je in voert kloppen.

De gebruikte algoritmes in deze programma's zijn trouwens niet heel ingewikkeld.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #14 Gepost op: 18-03-2020 23:26 u »
Ik lees op verschillende plaatsen, o.a. in het boek van Jacques, dat de berekeningen met brouwsoftware zoals BrouwHulp of EZWater juist verbazingwekkend goed en betrouwbaar zijn... Mits uiteraard de gegevens van de waterleidingmaatschappij die je in voert kloppen.
De gebruikte algoritmes in deze programma's zijn trouwens niet heel ingewikkeld.

Klopt. Alles valt en staat met de betrouwbaarheid van de invoergegevens. Rommel in is rommel uit.
In het geval je niet weet wat de herkomst is van het leidingwater ontkom je er niet aan om zeer regelmatig meten.

Offline Ansius

• Super lid
  • pauze
« Reactie #15 Gepost op: 18-03-2020 23:34 u »
Beweringen die in een boek staan zijn niet altijd juist of waar.

Als de berekening eenvoudig is zegt dat mogelijk meer over de nauwkeurigheid.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #16 Gepost op: 19-03-2020 19:31 u »
Klopt, maar wie is er in staat om binnen een of twee jaar perfect te brouwen?

Als de grove lijn klopt, kun je in de toekomst de puntjes op de i zetten. En dan wijkt een ervaren brouwer bewust wat af van de software.

Offline IONOX

• Junior lid
  • **
« Reactie #17 Gepost op: 19-03-2020 20:54 u »
Desondanks schrik ik een beetje wat de brouwsoftware zegt en wat ik meet bij de eerste meting. Vandaar dat ik gewoon graag eens zeker wil weten wat er uit de kraan komt. Al laat ik dat varen als het me meer dan een paar tientjes kost. Wat uit BrouwHulp als aanzuur suggestie komt is heel anders dan de Excel sheet van Bru'n water bijvoorbeeld. Precies dezelfde gegevens ingevoerd.

Offline middelaersch

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 19-03-2020 21:12 u »
Wat uit BrouwHulp als aanzuur suggestie komt is heel anders dan de Excel sheet van Bru'n water bijvoorbeeld. Precies dezelfde gegevens ingevoerd.

Ik heb ook 'ruzie' gehad met Brun water. Ik vind het maar een lastig ding. De EZWater spreadsheet is veel eenvoudiger qua bediening. En deze geeft (bij mij in ieder geval....) exact dezelfde resultaten als BrouwHulp.

Let bij het vergelijken wel op dat de software ook rekening houdt met de moutstort. Als als je die programma's wilt vergelijken, dan moet je dus ook in beide programma's hetzelfde recept invoeren. En andersom: als je een ander recept brouwt moet je ook de toe te voegen hoeveelheden zuur en brouwzouten weer opnieuw berekenen. Heb je daar rekening mee gehouden?

m.b.t. 'wat er uit de kraan komt': je loopt dus het risico dat je dat door een lab laat analyseren, maar dat er een maand later ander water uit de kraan komt. Zo'n analyse van een lab is een momentopname. Misschien kun je eens een mailtje naar je waterleidingmaatschappij sturen. Je geeft aan dat je op de grens van twee pompstations zit. Wellicht kunnen zij je vertellen van welk pompstation op jou adres precies het water komt. En als dat elke dag kan wisselen, dan is het ook handig om te weten.
In principe moeten de rapporten van de waterleidingmaatschappij betrouwbaar zijn, mits de samenstelling stabiel is. Maar ook dat kun je zien omdat van alle waarden het minimum en maximum aangegeven wordt. Als daar veel verschil tussen zit weet je dat de samenstelling wisselend is. (Dat laatste heb ik  nu dus mee te maken.)

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #19 Gepost op: 19-03-2020 21:28 u »
De samenstelling van kraantjeswater is onbekend. Wat de maatschappij ook schrijft. En al die profielen van vroeger uit Plzn, Burton, Londen en zo meer, het is grote kwatsch! Zo komt en kwam het water daar niet uit de kraan. Watermaatschappijen zijn commerciele ondernemingen die gemakkelijk water van andere productiemaatschappijen verkopen indien dat uitkomt. En dat hoeven ze niet te melden.

Als hobbybrouwer kan je hooguit de pH van je beslag meten. Veel meer is er niet met zekerheid te doen.

Maak je niet druk over water, dat is het beste. Oja en voeg wat calcium of fosfaat toe voor de smaak. Maar ook dat beter niet wanneer je niet weet wat er in je kraanwater zit. En dat weet je niet.

Wil je toch met je water aan de slag, gebruik dan demi, osmose of Spa Blauw en vul aan met zouten.

Gebruik je kraanwater doe je best niks. Tenzij je het al vaker hebt gebruikt en daarom iets doet, maar dan is het hopen dat morgen hetzelfde water uit je kraan komt...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #20 Gepost op: 19-03-2020 22:42 u »
Maak je niet druk over water, dat is het beste. Oja en voeg wat calcium of fosfaat toe voor de smaak. Maar ook dat beter niet wanneer je niet weet wat er in je kraanwater zit. En dat weet je niet.

Wil je toch met je water aan de slag, gebruik dan demi, osmose of Spa Blauw en vul aan met zouten.

Gebruik je kraanwater doe je best niks. Tenzij je het al vaker hebt gebruikt en daarom iets doet, maar dan is het hopen dat morgen hetzelfde water uit je kraan komt...

Je hebt het over fosfaat, maar ik denk dat je chloride en sulfaten bedoelt...

De Nederlandse waterleidingbedrijven proberen al een hele tijd de waterkwaliteit in heel Nederland gelijk te krijgen en passen de samenstelling van de opgeloste zouten aan.
Zo moest ik een paar jaar geleden ineens veel minder aanzuren dan daarvoor. Bij het stout moet ik zelfs ontzuren.
Kortom is goed de pH in de gaten te houden bij elk brouwsel.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #21 Gepost op: 19-03-2020 22:58 u »
Je hebt het over fosfaat, maar ik denk dat je chloride en sulfaten bedoelt...

Jaja, natuurlijk , slip of the pen, lockdown maakt me gek  ;).

Maar wat de watermaatschappijen zeggen, ga daar maar niet vanuit. Ofwel, vergeet watermanagement gewoon.

Gelukkig maar, lekker gewoon brouwen, en wat pH regelen.

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
« Reactie #22 Gepost op: 20-03-2020 11:46 u »
Zelf gebruik ik BrouwHulp als richtlijn. Aan de hand van de gegevens van WML heb ik BrouwHulp gevuld. Voor de maisch pH waarde klopt dat over het algemeen goed. Voor het aanzuren van spoelwater moet ik ruim 2x zoveel toevoegen dan dat BrouwHulp voorschrijft.

Offline Ansius

• Super lid
  • pauze
« Reactie #23 Gepost op: 20-03-2020 18:11 u »
Ik ben best met water bezig.
Probeer uit, constateer en probeer conclusies te trekken en te leren.
Daarnaast schroom ik niet om zaken na te vragen.

Eerlijk gezegd, ik kom er niet doorheen.
pH controleren en beetje bijsturen lukt weliswaar.
Maar wat het brengt kan ik niet aangeven.

Vooralsnog zijn mijn beste bieren bieren waarbij ik niets deed behalve soms spoelwater licht aanzuren.

Mijn water lijkt wel constant aangaande de dosis melkzuur die ik moet toevoegen om resultaat te bekomen bij mijn spoelwater.
Is wel andere dosering dan brouwsoftware aangeeft.

Misschien is mijn waterprofiel niet juist ingevuld.

Voor een paar tientjes zou ik dat wel eens willen.

Offline Koen S

• Super lid
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #24 Gepost op: 20-03-2020 18:34 u »
Ik ben best met water bezig.
Probeer uit, constateer en probeer conclusies te trekken en te leren.
Daarnaast schroom ik niet om zaken na te vragen.

Eerlijk gezegd, ik kom er niet doorheen.
pH controleren en beetje bijsturen lukt weliswaar.
Maar wat het brengt kan ik niet aangeven.

Vooralsnog zijn mijn beste bieren bieren waarbij ik niets deed behalve soms spoelwater licht aanzuren.

Mijn water lijkt wel constant aangaande de dosis melkzuur die ik moet toevoegen om resultaat te bekomen.
Is wel andere dosering dan brouwsoftware aangeeft.

Misschien is mijn waterprofiel niet juist ingevuld.
De watersamenstelling van je water kan je toch opvragen bij je leverancier?
Welke brouwsoftware gebruik je?
Vermoedelijk heb je heel goed brouwwater voor de bieren die je brouwt en volstaat pH aanpassing, dan ben je een gelukkige brouwer. 😉

Tags: