Westmalle gist opgekweekt

Gestart door Simonsj, 17-03-2020 20:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Citaat van: Neetje op 19-03-2020  19:52 uHeb je ervaring met opkweken van je eigen flessen van meer dan een jaar oud?
Hoezo meer dan een jaar? na een jaar zit er niet veel levende gist meer in.

Neetje

Citaat van: hansHalberstadt op 20-03-2020  18:45 uHoezo meer dan een jaar? na een jaar zit er niet veel levende gist meer in.

Daarom mijn vraag aan Roelof.
Als je opkweekt uit je eigen flessen moet je of veel drinken of altijd dezelfde gist gebruiken tenzij je opkweken na 1 jaar goed gaat.

hansHalberstadt

Citaat van: Neetje op 20-03-2020  20:17 uDaarom mijn vraag aan Roelof.
Als je opkweekt uit je eigen flessen moet je of veel drinken of altijd dezelfde gist gebruiken tenzij je opkweken na 1 jaar goed gaat.
ok. Ja dat kan maar je kunt dan beter je slurry na het bottelen mengen met glycerol (1 deel glycerol en 5 delen slurry) en in kleine porties invriezen, bv kleine glazen potjes of buisjes. Dan kun je gewoon beschikken over gist wanneer je wilt. Glycerol voorkomt dat de ijskristallen de celwanden lekprikken.

Neetje

Citaat van: hansHalberstadt op 20-03-2020  20:30 uok. Ja dat kan maar je kunt dan beter je slurry na het bottelen mengen met glycerol (1 deel glycerol en 5 delen slurry) en in kleine porties invriezen, bv kleine glazen potjes of buisjes. Dan kun je gewoon beschikken over gist wanneer je wilt. Glycerol voorkomt dat de ijskristallen de celwanden lekprikken.

Mee eens.
Agar/schuine buis is niet mijn ding. Wel meer zekerheid betreffende gistzuiverheid maar met glycerol is voor mijn voldoende.

middelaersch

Citaat van: hansHalberstadt op 20-03-2020  20:30 uok. Ja dat kan maar je kunt dan beter je slurry na het bottelen mengen met glycerol (1 deel glycerol en 5 delen slurry) en in kleine porties invriezen, bv kleine glazen potjes of buisjes. Dan kun je gewoon beschikken over gist wanneer je wilt. Glycerol voorkomt dat de ijskristallen de celwanden lekprikken.

Volgens mij kun je beter wat gist uit je starter halen om in te vriezen, die is kwalitatief veel beter dan de slurrie onder uit het gistvat.
Het gaat toch maar om een paar milliliter.

Wat handig werkt zijn wegwerp spuitjes van 10 ml. Die dingen koop je steriel verpakt voor acht of negen euro per honderd.
Twee ml glycerol opzuigen, 8 ml starter opzuigen, uiteinde even in de gasvlam houden, met een tangetje dichtknijpen en dan de diepvries in.

Neetje

Citaat van: middelaersch op 20-03-2020  21:10 uVolgens mij kun je beter wat gist uit je starter halen om in te vriezen, die is kwalitatief veel beter dan de slurrie onder uit het gistvat.
Het gaat toch maar om een paar milliliter.

Wat handig werkt zijn wegwerp spuitjes van 10 ml. Die dingen koop je steriel verpakt voor acht of negen euro per honderd.
Twee ml glycerol opzuigen, 8 ml starter opzuigen, uiteinde even in de gasvlam houden, met een tangetje dichtknijpen en dan de diepvries in.

En niet vergeten te schudden voor het de diepvries in gaat. Mee eens.
Of topcropping maar dan moet je gistvat geopend worden en dat vind ik weer niks.
Niet teveel glycerol nemen. 12 tot 15 % is meer dan genoeg volgens mij.

hansHalberstadt

Citaat van: middelaersch op 20-03-2020  21:10 uVolgens mij kun je beter wat gist uit je starter halen om in te vriezen, die is kwalitatief veel beter dan de slurrie onder uit het gistvat.
Het gaat toch maar om een paar milliliter.

Wat handig werkt zijn wegwerp spuitjes van 10 ml. Die dingen koop je steriel verpakt voor acht of negen euro per honderd.
Twee ml glycerol opzuigen, 8 ml starter opzuigen, uiteinde even in de gasvlam houden, met een tangetje dichtknijpen en dan de diepvries in.
klopt helemaal

hansHalberstadt

Citaat van: Neetje op 20-03-2020  21:24 u12 tot 15 % is meer dan genoeg volgens mij.
Ik weet niet precies wat het optimum is. Te weinig zal niet werken en teveel weet ik niet of dat nadelen heeft.
Lijkt mij beter iets te veel dan te weinig.

Neetje

Citaat van: hansHalberstadt op 20-03-2020  21:26 uIk weet niet precies wat het optimum is. Te weinig zal niet werken en teveel weet ik niet of dat nadelen heeft.
Lijkt mij beter iets te veel dan te weinig.

Ik heb begrepen dat teveel >20% averechts werkt. Maar zou het moeten opzoeken. Dacht dat het dan een beetje als overdosis/vergif gaat werken

Edit: zag een opmerking van Serge dat hij 50% gebruikt waardoor de gist niet bevriest bij -18 graden.
Als hij het zegt en doet, vertrouw ik erop dat het prima is. Het gaat tenslotte om de temperatuur.
Het ging hier wel om glycerine. Dit is vaak een mengsel van 80% glycerol en 20% water.

hansHalberstadt

Citaat van: Neetje op 20-03-2020  21:39 uIk heb begrepen dat teveel >20% averechts werkt. Maar zou het moeten opzoeken. Dacht dat het dan een beetje als overdosis/vergif gaat werken
Het is simpel, er is maar een optimum. En iemand heeft vast al veel proefjes gedaan om dat optimum te vinden. (Ik weet dat Sander Maassen ooit in zijn Triple-W tijd dat had uitgezocht toen hij nog gist leverde aan Huisvlijt in den Bosch en meen ik op 20% uitkwam, maar ik heb de getallen niet paraat) Uiteindelijk maakt een paar cellen meer of minder ook niet uit omdat je toch weer een log fase ingaat bij het opkweken.
 

Neetje


hansHalberstadt

Het zou kunnen dat door hoge concentratie via osmose water onttrokken wordt aan de cel. Maar blijkbaar kan het dan toch geen kwaad. Je zou het een keer kunnen uitproberen met verschillende concentraties en dan het resultaat opkweken met een stater en zien hoe lang het duurt voordat dat weer gist. Maar zoals al gezegd: een beetje levensvatbare gist is voldoende.   

Neetje

Het zou kunnen dat ik in verwarring ben met de osmotische druk, maar inderdaad weer opkweken tot verse gist.
Gezien ik minder nauwkeurig ben dan jij heb ik nooit uitgezocht wat 100% ideaal is maar er wel veel over heb gelezen en zijn mijn gemiddelde 15 % blijven hangen.

Jacques

Citaat van: Oscar op 19-03-2020  22:32 uNeem een korrelgist... Leer eerst brouwen... ;)

Leren kan op heel veel manieren...
Vaak wordt gedacht dat iedereen dezelfde lessen in dezelfde volgorde moet doorlopen zoals hij of zij gedaan heeft. Dat hoeft echter niet. Het kan ook anders.

Neetje

Citaat uit MaltoseFalcons https://www.maltosefalcons.com/tech/yeast-propagation-and-maintenance-principles-and-practices

"Freezing-  Yeast can be frozen if a cryoprotectant is added.  Glycerin and sucrose are commonly used and should be added to exponentially growing yeast at a final concentration of 5-15% (5-15 g/100 ml). "

Simonsj

Beste dr anders Oscar,

Na toch enige afwezigheid hier op het forum een hoop reacties hier terug gelezen. Laat ik allereerst zeggen dat ik als beginnend Brouwer (als ik mezelf zo mag noemen) lekker aan het prutsen ben maar het een heerlijke hobby vind. Het forum hier is ongekend. Snelle en kundige reacties. Reacties van mensen die mij vertellen wat er fout is gegaan of hoe het wel zou moeten word ik blij van en draagt bij voor mij en hopelijk ook andere lezers. Teksten als: heb je ooit biologie gehad, prutsen of leer eerst eens brouwen... Gaat helaas zijn doel een beetje voorbij en draagt niks bij aan de gestelde vraag. Nergens uitleg of onderbouwing die behulpzaam kan zijn. Zo schokkend is het allemaal niet maar na het forum verder gelezen te hebben had ik nog wel een aanvullend schrijven van je verwacht met uitleg hoe het wel had gemoeten. Misschien iets voor de volgende keer.

chthon

Citaat van: Simonsj op 26-03-2020  22:56 uBeste dr anders Oscar,

Na toch enige afwezigheid hier op het forum een hoop reacties hier terug gelezen. Laat ik allereerst zeggen dat ik als beginnend Brouwer (als ik mezelf zo mag noemen) lekker aan het prutsen ben maar het een heerlijke hobby vind. Het forum hier is ongekend. Snelle en kundige reacties. Reacties van mensen die mij vertellen wat er fout is gegaan of hoe het wel zou moeten word ik blij van en draagt bij voor mij en hopelijk ook andere lezers. Teksten als: heb je ooit biologie gehad, prutsen of leer eerst eens brouwen... Gaat helaas zijn doel een beetje voorbij en draagt niks bij aan de gestelde vraag. Nergens uitleg of onderbouwing die behulpzaam kan zijn. Zo schokkend is het allemaal niet maar na het forum verder gelezen te hebben had ik nog wel een aanvullend schrijven van je verwacht met uitleg hoe het wel had gemoeten. Misschien iets voor de volgende keer.
Jammer dat ze hier geen like hebben zoals op ander fora. Hierbij: dikke LIKE.

SVB

Oscar zegt het misschien wat bot... maar in de basis vind ik (ook als beginnend brouwer) dat hij wel een beetje gelijk heeft. Dat hij verder bar weinig uitleg geeft heb jij dan zeker weer een punt, prima als iets fout is: maar waarom? Wat is dan goed? (of beter?)

Petri schaaltjes, gist opkweken uit flesjes... logischer lijkt het me om eerst 'goed' te leren brouwen en pas daarna verder te kijken naar dat soort dingen. Maar dat ben ik, ieder zijn ding.

Roelof

Als Oscar na 22.00 uur berichten post, dan is hij meestal iets botter dan als hij dingen overdag post.  ;)

hansHalberstadt

Citaat van: Roelof op 27-03-2020  15:03 uAls Oscar na 22.00 uur berichten post, dan is hij meestal iets botter dan als hij dingen overdag post.  ;)
Zeker vroeg slapen dan de laatste week?

brouwerwaldonk

Citaat van: Simonsj op 17-03-2020  20:50 uAfgelopen weekend geprobeerd gist uit een Westmalle Tripel op te kweken. Aangezien ik nog een beginner ben twijfel ik. Ik heb het gistdepot verdeeld over 3 petrischaaltjes en daarbij een beetje moutextract gedaan. Na enige tijd (was moeilijk te zien) is er toch wat gebeurt. 1 van de 3 schaaltjes had leek wel een schimmel. Een soort van harige klont.
Beste Simons, Als je gist wil opkweken uit een commercieel flesje bier koop dan een zo vers mogelijk flesje. Na goed walsen niet schudden zet je het flesje schuin in de koelkast zodat alle gist zich verzameld in het hoekje op de bodem. Nu zorg je voor 10 à 15ml wort met SG 1040 en pH 5 wat je steriel maakt in een hogedrukpan 15 min stomen in een klein flesje met het dopje er los op. Na het stomen de hogedrukpan langzaam laten afkoelen, niet geforceerd onder een koudwaterstraal want dat doet het flesje in de pan overkoken tot het leeg is.
Na een dag of 2 haal je het uit de koelkast en met een lichtbron achter de fles giet je het bier uit in één beweging, door de lichtbron kan je zien wanneer de gist mee komt. Je moet de fles 99% leeggieten. 

Nu giet je het steriel gemaakt wort in de bierfles en na stevig schudden om de gist los te maken giet je alles in een transparante fles die groot genoeg is. Hier mag je een 3 tal druppels koudgeperste olijfolie aan toevoegen, flesje afsluiten met een schroefdop en goed schudden. Die zet je warm bij 25°C. Na een dag of 2 als je het dopje een beetje los draait en met de fles walst, zie je koolzuurbelletjes en schuim verschijnen en is de gist bezig met vermenigvuldigen

Na nog 1 of meer dagen zie je een dun laagje gist op de bodem van het kweekflesje liggen en kan je vertrekken met verder opschalen. Opschalen doe je met bij voorkeur steriel wort met af en toe lucht inblazen via een aquariumpompje en matig toevoegen van gistvoeding in een erlenmeyer.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.