K-97 traag of is weer wat mis?

Gestart door Edwin brouwt, 17-03-2020 17:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edwin brouwt

Ik heb afgelopen zondag geprobeerd een altbier te brouwen en dat leek te gaan lukken, 8 liter in het vat en een zakje fermentis k-97 gist er op. Maar nu zijn we 2 dagen verder en er gebeurt helemaal niets! 1052 blijft 1052...


Nu vind ik wat oude (2008) topics op een Australisch forum dat het een trage starter you zijn, maar heeft een van jullie misschien ervaring met deze gist?


En wat te doen, ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt (brouwsel nummer 50)?

dirk

Nooit problemen mee gehad, ik pitch met 1 zakje snel 20 liter. Wat was de THT van het zakje, hoe heb je het opgeslagen, en wat was de aanstel temperatuur?

Edwin brouwt

Citaat van: dirk op 17-03-2020  17:51 uNooit problemen mee gehad, ik pitch met 1 zakje snel 20 liter. Wat was de THT van het zakje, hoe heb je het opgeslagen, en wat was de aanstel temperatuur?


Ik dacht ook dat het een makkelijke gist was. De aanstel temperatuur was 19 graden en teruggekoeld naar 17,5 graden in een aantal uren. THT weer ik niet meer zeker meer, maar ik dacht 2021.

IONOX

Geef het nog even rustig de tijd. Misschien is ie net op gang gekomen. K-97 doet er even over om op gang te komen, zeker bij lagere alcoholische bieren.

PaultjePils

Helaas heb ik hier geen ervaring mee. Maar mijn two cents: Met een lager korrelgist kan het met gemak 2 dagen of langer duren (zelfs als ik op 17 graden begin) voor activiteit. K-97 is als het goed is verwant aan Wyeast 1007 of een kolschgist, dus een hybride gist. Dan kan er met 17 graden best wel een langere lagfase zijn.

Ik was van plan dit gist te gebruiken voor een gose binnenkort. Ben benieuwd of andere dit ook ervaren hebben. Op australisch forum kan ik inderdaad veel topics vinden met erg lange lagfases: zo was er zelfs na 8 dagen lagfase nog succesvol bier uitgekomen.

Met een zakje op 10 liter en geen afwijkende vergistingstemperatuur verwacht ik dat dit gist zijn werk nog gaat doen. Even vertrouwen op de ervaringen van onze mede brouwers down under. Als het kan zou ik het nog opwarmen naar een graad of 19 a 20 en gewoon weer geduldig wachten.  :)


Griebelienus

Klinkt als een zakje bedorven gist inderdaad. Heb er vorig jaar een mooi witje mee gebrouwen. Prima gist die bij 19 graden na een dag gewoon lekker aan te werk gaat hoor.
Mocht het na een beetje opwarmen nog steeds niets doen,  :huilen:  dan kan je overwegen nog een zakje er in te gooien.

Edwin brouwt

Bedankt iedereen voor jullie reactie.

Ik heb tot woensdag gewacht en nog steeds helemaal niets.Dus een nieuw zakje gehaald, de boel wel overgeheld om van wat overtollig eiwit af te komen (was een beetje veel meegekomen op de brouwdag) en na 5 uur borrel de borrel.
Duidelijk dus iets mis met de gist!

Takkie83

Misschien had je gist het coronavirus opgelopen  :nut:

Maar serieus; gebeurt dat vaker bij een vrij nieuwe korrelgist? Vreemd verhaal hoor..

Mijn K-97 is naar me onderweg. Ga hem gebruiken voor een lentebok. Ben erg benieuwd!

Griebelienus

Citaat van: EdwinBrouwt op 19-03-2020  17:02 uBedankt iedereen voor jullie reactie.

Ik heb tot woensdag gewacht en nog steeds helemaal niets.Dus een nieuw zakje gehaald, de boel wel overgeheld om van wat overtollig eiwit af te komen (was een beetje veel meegekomen op de brouwdag) en na 5 uur borrel de borrel.
Duidelijk dus iets mis met de gist!

Nou dan hoop ik maar, dat je nog enigszins onbesmette wort over had. 3 a 4 dagen met 0% alcohol en dan overhevelen..? In elk geval kreeg je wort ook weer wat extra zuurstof! Wordt de gist meestal ook wel blij van.
 Fingers crossed!

Takkie83

Citaat van: Griebelienus op 19-03-2020  23:39 uNou dan hoop ik maar, dat je nog enigszins onbesmette wort over had. 3 a 4 dagen met 0% alcohol en dan overhevelen..? In elk geval kreeg je wort ook weer wat extra zuurstof! Wordt de gist meestal ook wel blij van.
 Fingers crossed!

Een gedroogde gist heeft dat niet nodig toch?

Ben ook wel benieuwd of er nu smaakafwijkingen te proeven zijn..

Edwin brouwt

Dit is inderdaad ook wel een test in hoe hygiëneisch ik werk, het ruikt in ieder prima in mijn vergistingskast :-)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.