Recepten > Discussie over recepten

Weizens smaken te dun/waterig

(1/6) > >>

Markie Mark:
Al sinds het begin van mijn hobbybrouwerij probeer ik een succesvolle Weizen te brouwen.
Voorbeelden waaraan ik dan denk zijn de Weihenstephaner, Paulaner of Franziskaner.
Dit jaar dacht ik eens tijdig te beginnen (had als goed voornemen een brouwjaarplan gemaakt) zodat ik met de eerste lentezon en zomer kon gaan genieten van de Weizen.
Nu de batch gemaakt is (b)lijkt het resultaat toch niet hetgeen ik gehoopt had.
Vorig jaar via omzwervingen van Safbrew WB-06, Danstar Munich Classic uiteindelijk bij de Wyeast 3068 uitgekomen en dat bleek toen wel de allergrootste stap vooruit.
Gecontroleerd vergisten geïmplementeerd wat weer de volgende verbetering was.
Maar nu wil ik graag de volgende stap zetten in dit biertype.
De meeste biertypen die ik regelmatig brouw (bijv. tripel, blond en quadrupel) daar zitten mooie bieren met een goede smaak bij maar met Weizen blijk ik toch mijn verwachting niet waar te kunnen maken vooralsnog.

Het bier smaakt me te dun en heeft niet dat volle, romige wat ik wel proef bij die van de commerciële brouwers.
Banaan en kruidnagelsmaak en geur in voldoende mate aanwezig, mooi schuim (fijn, dik en stabiel) maar dat laatste stukje naar de volheid zoek ik nu nog.
Aangezien ik de gist van onderstaand brouwsel heb bewaard kan ik daarmee nog een nieuwe poging wagen.
Graag lees ik daarom wat tips en feedback waar de grootste winst te behalen zou zijn om die volle smaak en mondgevoel te boosten.

Zelf zou ik inzetten op één van de volgende zaken (of allen in 1 big bang tegelijkertijd):
1: Meer carapils ten koste van normale pilsmout.
2: De maischstap van 63°C inkorten (van 30 naar 10 minuten) en die van 72°C uitbreiden (van 20 naar 40 minuten).
3: Vergisten bij een hogere temperatuur dan de 18-20°C

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaardeKenmerk024Naam receptWeizen vijfde brouwselBrouwdatum16-02-2020BierstijlWeizenVolume21,0Begin SG1,050 SGEind SG1,012 SGSchijnbare vergistingsgraad76,0%Alcoholgehalte4,9 vol.%Berekende kleur (Morey)10 EBCBerekende bitterheid (Tinseth)10 IBUBrouwzaalrendement75,0 %Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt19,00 lWater uit Havelterberg1,50 gCaCl21,00 gCaSO43,90 mlMelkzuur12,94 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO480 mg/l5 mg/l26 mg/l63 mg/l40 mg/l50 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%3,00 kgTarwemout. lichtWeyermann4 EBC55,0 %1,82 kgPilsmoutDingemans3 EBC33,4 %0,45 kgMünchenermoutDingemans17 EBC8,3 %0,18 kgCara-pilsWeyermann4 EBC3,3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdiktekruidnagelstap42,0 °C1 min.15 min.3,5 l/kgEiwitrust52,0 °C10 min.10 min.3,5 l/kgBeta-amylase63,0 °C10 min.30 min.3,5 l/kgAlfa-amylase72,0 °C10 min.20 min.3,5 l/kgUitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU24,8 gHallertau Mittelfrühbellen3,9%60 min.10,3 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik1,50 gWyeast gistvoedinggistvoedingkoken

Gist
HoeveelheidNaamType0,9 l starterWeihenstephan Weizen (3068)bovengist

Vergisting
KenmerkWaardeStarttemp. vergisting18,0 °CMax. temp. hoofdvergisting20,0 °CEind temp. hoofdvergisting20,0 °CEind SG hoofdvergisting1,012 SGSchijnbare vergistingsgraad76,0%Start nagisting22-02-2020Temp. nagisting20,0 °C

Zoals gezegd lees ik graag jullie advies.

Groeten,
Mark

hans_nwk:
Wat mee goed bevalt is een deel pilsmout vervangen door vienna mout.
Bv 10% vienna zal al een vollere smaak geven.

Hij kan ook voller gaan smaken dan de door jou genoemde voorbeelden maar ik vind dat niet erg.
Ik heb zelf altijd 20 - 30 % Vienna gebruikt en dan is hij behoorlijk vol van smaak, teveel om op je voorbeelden te lijken.

Groet,
Hans

timanrebel:
Ik volg deze graag. Al mijn bieren smaken goed, inclusief mijn dunkelweizen, maar een echte hele weizen krijg ik maar niet perfect voor elkaar.

StefanUT:
Ik heb vorig jaar een hefeweizen gebrouwen die mij goed beviel met 70% tarwemout,10% vienna en 20 % pils.
Ik denk dat de extra tarwe misschien net voor die extra body kan zorgen waar je naar zoekt?

IONOX:
Al eens geprobeerd om een portie havervlokken toe te voegen? Merk echt een stevige verbetering in het mondgevoel van mijn nieuwste witbier (waar haver aan is toegevoegd).

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie