Brouwketel - X vs Easybrew vs Grainfather vs Speidel

Gestart door Duuuf, 15-03-2020 12:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

josstegman

Het klopt echt wat Vlisbier zegt! Ik heb dat vergistingsvat plus pompje ook.

Jacques

Citaat van: Vlisbier op 27-03-2020  15:11 uDaar kan het ook mee.

Maar ik heb deze.



Zou je willen uitleggen wat ik zie?
Hoe werkt het?

josstegman

Citaat van: Jacques op 27-03-2020  22:33 uZou je willen uitleggen wat ik zie?
Hoe werkt het?
Het vergistingsvat van Grainfather is dubbelwandig. Daarin zit enerzijds een verwarmingselement in, dat het vergistende wort verwarmt tot een gewenste temperatuur die je instelt. Anderzijds zitten er kanalen in die holle wand waar je koelend water door heen kan leiden.  Met de afgebeelde set kun je de slangen aan het vergistingsvat bevestigen, aan een van de slangen bevestig je aan het andere uiteinde het afgebeelde pompje. Beide uiteinden van de slangen plus pompje hang je in een met koud water (plus koelelementen) gevulde koelbox. Het snoer aan het pompje plug je in het meegeleverde snoer dat ook in verbinding staat met het vergistingsvat en stroomverbinding. Als de teperatuur in het vergistingsvat te hoog wordt gaat het pompje koud water door kanalen in de holle wand stuwen, tot de gewenste temperuur is bereikt.
Dit is een zeer betaalbaar setje waarmee je dus kunt koelen.

Jacques

Citaat van: josstegman op 27-03-2020  22:53 uHet vergistingsvat van Grainfather is dubbelwandig. Daarin zit enerzijds een verwarmingselement in, dat het vergistende wort verwarmt tot een gewenste temperatuur die je instelt. Anderzijds zitten er kanalen in die holle wand waar je koelend water door heen kan leiden.  Met de afgebeelde set kun je de slangen aan het vergistingsvat bevestigen, aan een van de slangen bevestig je aan het andere uiteinde het afgebeelde pompje. Beide uiteinden van de slangen plus pompje hang je in een met koud water (plus koelelementen) gevulde koelbox. Het snoer aan het pompje plug je in het meegeleverde snoer dat ook in verbinding staat met het vergistingsvat en stroomverbinding. Als de temperatuur in het vergistingsvat te hoog wordt gaat het pompje koud water door kanalen in de holle wand stuwen, tot de gewenste temperduur is bereikt.
Dit is een zeer betaalbaar setje waarmee je dus kunt koelen.

Je hebt dus een externe koeler nodig die niet bij het setje zit... De koeler van Grainfather is zeer prijzig. Het voordeel is dat je meerdere gistvaten kunt aansluiten maar ik denk niet dat er veel hobbybrouwers zijn die dit doen.
Een koelkast is een veel goedkopere oplossing. Je kunt met koelelementen werken maar dan moet je die constant vernieuwen. De koelcapaciteit is ten opzichte van een koelkast vrij klein. Via Marktplaats kun je goedkoop tweedehandse koelkasten kopen en nieuw zijn ze ook te betalen. Bijvoorbeeld https://www.coolblue.nl/product/573140/zanussi-zra40100wa.html

josstegman

Nee, je hebt verder geen externe koeler nodig. Je koelt met koud water wat je in een koelbox naast naast je vergistingsvat hebt staan.

josstegman

Die dure glycolkoeler is meestal helemaal niet nodig. Niet voor mij in ieder geval.

Jacques

Citaat van: josstegman op 27-03-2020  23:04 uNee, je hebt verder geen externe koeler nodig. Je koelt met koud water wat je in een koelbox naast naast je vergistingsvat hebt staan.

Dat is een externe koeler in de vorm van een koelbox...  :)

Bij een beetje vergisting wordt veel warmte geproduceerd. Moet je vaak het water vervangen. Nu iedereen thuis is, is dat wel te doen. Maar als je een weekend weg bent niet echt een optie.

josstegman

Citaat van: Jacques op 27-03-2020  23:12 uDat is een externe koeler in de vorm van een koelbox...  :)

Bij een beetje vergisting wordt veel warmte geproduceerd. Moet je vaak het water vervangen. Nu iedereen thuis is, is dat wel te doen. Maar als je een weekend weg bent niet echt een optie.
Als je de nodige koelelementen in het water doet, ik doe er ook altijd bevroren met water gevulde plastic flessen in, dan kun je normaal gesproken wel meer dan een dag koelen. Maar goed, er zit natuurlijk wel een grens aan. Ik kan er goed mee uit de voeten.

Vlisbier

Werkt prima
Maar is net als met alles
Je kan met een auto van € 750,- van a naar b maar ook met een van € 750,000,-

Jacques

Citaat van: Vlisbier op 27-03-2020  23:18 uWerkt prima
Maar is net als met alles
Je kan met een auto van € 750,- van a naar b maar ook met een van € 750,000,-

Het zal werken, maar een koelkast werkt toch iets handiger... En qua energie is het waarschijnlijk goedkoper omdat de huidige koelkasten goed geïsoleerd zijn.

josstegman


Kiekeboe

Citaat van: josstegman op 27-03-2020  23:04 uNee, je hebt verder geen externe koeler nodig. Je koelt met koud water wat je in een koelbox naast naast je vergistingsvat hebt staan.

Ziet er heel mooi uit en knap bedacht. Proficiat!

Desalniettemin geef ik zelf de voorkeur aan een frigo om een gistvat te koelen.

josstegman

Dan neem jij toch gewoon een frigo. Mij bevalt het prima.

Vlisbier

Citaat van: Kiekeboe op 28-03-2020  07:38 uWat een rommelfabriek zeg. Terwijl het met een eenvoudige frigo zoveel goedkoper, makkelijker, efficiënter en esthetischer kan.
Volgens mij is dit forum om elkaar te helpen, en niet om elkaar af te kraken.

Voor jouw werkt frigo beter oké prima, maar om te zeggen van een ander dat het een rommelfabriek is, is volgens mij niet nodig.

Kiekeboe

Citaat van: Vlisbier op 28-03-2020  07:57 uVolgens mij is dit forum om elkaar te helpen, en niet om elkaar af te kraken.

Voor jouw werkt frigo beter oké prima, maar om te zeggen van een ander dat het een rommelfabriek is, is volgens mij niet nodig.

Ok, ik heb mijn tekst aangepast.

Vlisbier

Citaat van: Kiekeboe op 28-03-2020  08:06 uOk, ik heb mijn tekst aangepast.
Je mag wel gewoon zeggen dat het niks voor jouw is en liever met een frigo werkt.

Nu komt het helemaal vreemd over, je oude tekst staat er gewoon nog.

lier

Citaat van: Vlisbier op 28-03-2020  07:57 uVolgens mij is dit forum om elkaar te helpen, en niet om elkaar af te kraken.


Helemaal mee eens  :proost2:

Kazz

Citaat van: Duuuf op 16-03-2020  15:49 uDat dus. Als je leest over de verschillende producten worden vaak slechts vage kwalificaties gegeven. Een en ander is beter doordacht... wat dan en wat ga ik ervan merken? Of claims die enkel op een model slaan zonder aan te geven of dat onderscheidend is.

Toch maar de knoop doorgehakt (ja ik doe dat vaker snel en bijna impulsief :) ) en voor 674 euro een Grainfather besteld.

Wij, zijn ook aan het kijken voor een Grainfather, maar voor die prijs kan ik hem niet vinden?
Kan je mij een linkje geven?

Vlisbier


Kazz

Citaat van: Vlisbier op 15-06-2020  21:02 uKijk ff op
Www.stookwinkel.nl

Bedankt!
Daar zaten we te kijken
 ^-^

Vlisbier

Citaat van: Kazz op 15-06-2020  21:09 uBedankt!
Daar zaten we te kijken, waren net te laat (niet meer op voorraad) echter kosten ze daar 750 euro en geen 674  :o
Op de € 750,- krijg je nog 10% korting.

Appiehappie

Citaat van: Kiekeboe op 28-03-2020  07:38 uZiet er heel mooi uit en knap bedacht. Proficiat!

Desalniettemin geef ik zelf de voorkeur aan een frigo om een gistvat te koelen.

Je kunt ook zoals ik heb gedaan een koelkast gebruiken om de Grainfather Fasfermenter te koelen. Ik heb in een oude koelkast een 30 liter emmer met water staan. De koelslangen gaan achter de fermenter via 2 gaten in het bovenblad de koelkast in. Ook de besturingskabel voor de pomp gaat door de koelkast heen via een gaatje in het bovenblad van de koelkast. In die emmer zit mijn warm en koud waterslang met pomp en de thermostaat van de koelkast. Het water word koud door de fermenter gepompt en komt warmer weer terug in de emmer. Warme slang bovenin en koude slang onderin de emmer. De koelkast blijft de emmer met water automatisch koelen en het koelwater
blijft automatisch op temperatuur.

In mijn geval is de fermenter ongeveer 22 graden en het koelwater 5 graden kouder. Binnen enkele minuten koelt de fermenter de gewenste 0,5 graad terug naar de gewenste temperatuur.





Op de fastfermenter ligt een repeater voor mijn Ispindel die communiceert met mijn buiten wifi antenne. Mijn fastfermenter staat in de schuur. Boven mijn fastfermenter zie je de koelkastregelaar.

Kiekeboe

Citaat van: Appiehappie op 18-06-2020  18:49 uJe kunt ook zoals ik heb gedaan een koelkast gebruiken om de Grainfather Fasfermenter te koelen. Ik heb in een oude koelkast een 30 liter emmer met water staan. De koelslangen gaan achter de fermenter via 2 gaten in het bovenblad de koelkast in. Ook de besturingskabel voor de pomp gaat door de koelkast heen via een gaatje in het bovenblad van de koelkast. In die emmer zit mijn warm en koud waterslang met pomp en de thermostaat van de koelkast. Het water word koud door de fermenter gepompt en komt warmer weer terug in de emmer. Warme slang bovenin en koude slang onderin de emmer. De koelkast blijft de emmer met water automatisch koelen en het koelwater
blijft automatisch op temperatuur.

In mijn geval is de fermenter ongeveer 22 graden en het koelwater 8 graden kouder. Binnen enkele minuten koelt de fermenter de gewenste 0,5 graad terug naar de gewenste temperatuur.

Op de fastfermenter ligt een repeater voor mijn Ispindel die communiceert met mijn buiten wifi antenne. Mijn fastfermenter staat in de schuur. Boven mijn fastfermenter zie je de koelkastregelaar.

Dat ziet er ook goed uit en minder arbeidsintensief dan een koelbox waar je ijsblokjes moet toevoegen om het koelwater op temperatuur te houden. Maar nog makkelijker zou zijn als je de fermenter gewoon in de koelkast zou plaatsen in plaats van er boven op. Dan heb je ook geen warmte-/koude-/energieverlies door de leidingen en het rondpompsysteem. Maar in geval van de foto's zal er dan wel een iets hogere koelkast nodig zijn.

Appiehappie

Citaat van: Kiekeboe op 18-06-2020  20:16 uDat ziet er ook goed uit en minder arbeidsintensief dan een koelbox waar je ijsblokjes moet toevoegen om het koelwater op temperatuur te houden. Maar nog makkelijker zou zijn als je de fermenter gewoon in de koelkast zou plaatsen in plaats van er boven op. Dan heb je ook geen warmte-/koude-/energieverlies door de leidingen en het rondpompsysteem. Maar in geval van de foto's zal er dan wel een iets hogere koelkast nodig zijn.
Een oude tweedehands koelkast van 15 euro is betaalbaarder dan een koelkast die hoger is en daardoor veel duurder en zeldzaam op de 2e hands markt. Doordat alles extra geïsoleerd is (koelgedeelte van de fast fermenter met zelfgemaakte mantel en de slangen waren al geïsoleerd) koelt dit systeem prima en de koelkast gaat niet vaak koelen door de relatief hoge temperatuur van het koelwater. En alles verloopt zonder moeite.

André de Laat

Eigenlijk hoort het zo, maar ik kan me indenken dat niet iedereen er zoveel geld aan uit kan/wil geven.




Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.