Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Brouwketel - X vs Easybrew vs Grainfather vs Speidel  (gelezen 3028 keer)

Online DavyDK

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Brouwketel - X vs Easybrew vs Grainfather vs Speidel
« Reactie #50 Gepost op: 26-03-2020 19:33 u »
Ah ok. Ziet er bijna hetzelfde uit. Heb je er op geklikt. Want het ziet er niet uit als de gewone bazookafilter die bij een easybrew zit

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Kiekeboe

• Senior lid
  • Land: be
« Reactie #51 Gepost op: 26-03-2020 19:36 u »
Dank je.

Wel ik wou juist vragen of dit zo iets was

https://www.unibrew-Nederland.nl/bazooka-filter-exit-4.html

Dan moet ik er zelf nog iets op maken om omhoog en omlaag te gaan over de ketel met een kraantje tussen.

Correctie: Ik had je link niet aangeklikt, het systeem dat je toont lijkt wel op een filterheks. Ik bedoelde met bazookafilter dit: https://www.unibrew-Nederland.nl/bazooka-hopfilter-rvs-15-cm.html

Een filterheks kan je rechtstreeks aansluiten op het kraantje van je brouwketel. Als je dat niet hebt dan moet je naar een hevelsysteem dat je aansluit op de filterheks.

Offline Neetje

• Super lid
  • Land: nl
  • De elektrische brouwer
« Reactie #52 Gepost op: 26-03-2020 19:37 u »

Met twee pannen/ketels, waarvan de ene hoger staat dan de andere, kun je niet zo snel werken als met een brouwautomaat. Je kunt het wort dat je opvangt meteen gaan verwarmen om deze aan de kook te brengen.

Tijdens spoelen (met 95 graden water) verwarm ik mijn maischketel (tot de bostel bijna droog valt) en het opgevangen wort wordt in mijn kookketel gelijkertijd opgewarmd. Betekent dubbel vermogen, dus snel naar koken. Enigste beperking kan de spoelsnelheid zijn die jezelf kiest voor helderder wort tov een automaat, indien je veel tarwe enz gebruikt.
(Tijdens spoelen wordt er niet geroerd maar tot op heden geen last van verbranding op bodem)

Offline SVB

• Vol lid
« Reactie #53 Gepost op: 26-03-2020 20:32 u »
Ik snap Jacques zijn opmerking ook niet helemaal... vanuit mijn maischketel ga ik direct naar mijn kookketel waar direct een vlam onderstaat... hoezo kan je dan niet snel werken?

(Tenminste ik lees het zo dat een brouwautomaat handiger is omdat je dan het wort kan verwarmen terwijl je de korf omhoog takelt... maar zie dan niet in waarom dit sneller is dan wat ik doe)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #54 Gepost op: 26-03-2020 22:25 u »
Ik heb ook eens gezocht achter een hevelfilter, maar vind er niet meteen 1. Kan het zijn dat die niet te koop zijn?

Een hevelfilter maak je eenvoudig zelf. Heel wat hobbybrouwers hebben dat gedaan.
Als je op dit forum zoekt vind je heel veel voorbeelden.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #55 Gepost op: 26-03-2020 22:32 u »
Ik snap Jacques zijn opmerking ook niet helemaal... vanuit mijn maischketel ga ik direct naar mijn kookketel waar direct een vlam onderstaat... hoezo kan je dan niet snel werken?

(Tenminste ik lees het zo dat een brouwautomaat handiger is omdat je dan het wort kan verwarmen terwijl je de korf omhoog takelt... maar zie dan niet in waarom dit sneller is dan wat ik doe)

Een typo. Ik bedoelde "net zo snel". Maar soms zijn mijn vingers net wat sneller dan ik eigenlijk wil.

Online DavyDK

• Vol lid
« Reactie #56 Gepost op: 27-03-2020 00:23 u »
Hey,

We hebben het al gehad over brouwketels gebruiken voor te koken en te maischen.

Nu ben ik aan het rondkijken en kom ik deze ketel tegen.

15 gallons, 57 liter = https://www.amihopfen.com/MegaPot-12-8482-57-litre-15-Gal-Brew-Kettle-with-tap-and-thermometer

Bij de uitleg staat dat je 12 gallons kan koken hiermee, 45 liter, dat is aannemelijk
Maar er staat ook bij dat je deze kan gebruiken om te maischen, en dan kan je maar 5 - 7 gallons, 19 tot 26 liter dus. Is dat niet wat aan de lage kant? Wat denken jullie?  Ik ging er van uit dat ik toch wel meer kon maken daarmee. Of bekijk ik dit verkeerd.
Als ik bijvoorbeeld een sterke blonde wil brouwen, 20 liter in gistvat, dan zit ik aan 25 liter water en 5 kg pilsmout, voor 30 liter in het gistvat kom ik dan op 37,5 liter water + 7,5 kg pilsmout. Is dat dan mijn max ?

Online DavyDK

• Vol lid
« Reactie #57 Gepost op: 27-03-2020 00:31 u »
Hier kan je een rvs brouwketel van 50 liter kopen voor 65 euro:   https://www.hobbybrouwshop.nl/brouwpan50liter.

Verder moet je er rekening mee houden dat je in een CCT van 53 liter niet meer dan 35 liter bier kan vergisten. Over het algemeen moet men een lege kopruimte voorzien van 1/3e van het totale volume van een gistvat voor het opvangen van schuimvorming tijdens vergisten. Dan is die kookpan van 38 liter ongeveer net genoeg.

Hevelfilters zijn niet te koop, wel filterheksen: zie bv https://www.unibrew-Nederland.nl/mattmill-lauterhexe-1000.html

Die  CCT SS Brewtech van 14 gallon die je wil kopen. Als ik die gratis zou kunnen krijgen zou ik hem op mijn terras zetten, er potgrond in doen en bloemen in planten.

Als beginnend brouwer experimenteer je best een beetje alvorens zware onkosten te doen. Dan weet je beter wat je behoeften zijn.

Ik had er over gelezen dat je wil bloemen planten in een CCT, geen voorstander van? Mja, ik denk bij mezelf, liever meteen iets goed kopen als nu half. En nadien toch beter willen hebben. Wat raad je dan aan? Ik heb momenteel een fermentor, wel in plastiek, en eigenlijk niet zo tevreden van, die sluit niet goed af, problemen met de kraan die erop staat. Daarom dacht ik even op te schalen. Ik weet dat ik met een plastieken vat ook goed bier kan maken. Maar dan lees je van mensen dat hun bier erop vooruitgegaan is met een rvs. Waarschijnlijk ga je wel gelijk hebben. Een mens wil altijd het uiterste doen om het beste te hebben. Misschien moet ik het zo niet bekijken en enkele jaren kleinschalig eruit leren met kleine batchen van 20 liter. Het is misschien een idee wat je zegt.

Offline Kiekeboe

• Senior lid
« Reactie #58 Gepost op: 27-03-2020 01:38 u »
Ik had er over gelezen dat je wil bloemen planten in een CCT, geen voorstander van ?

Ik heb geen conisch vergistingsvat. Het interessante voordeel van zo'n conisch vat lijkt me dat je de gistkoek kan aftappen in de loop van het vergistingsproces. Dan hoef je niet telkens over te hevelen om te lageren en/of te bottelen.

Maar dat gistvat dat jij koos weegt volgens mij als het gevuld is met wort 60 tot 70 kg. Ik brouw meestal alleen, ik zie niet goed hoe ik dat onding in mijn gistkast kan krijgen als het zo zwaar is. Ik zie op je link dat je ook optioneel wieltjes kan bij bestellen. Dat zou al een hulp zijn om te verplaatsen, maar dan is er ook nog het probleem om het op te tillen om het in een tot gistkast omgebouwde frigo te zetten tenzij het al in de frigo staat voordat je het begint te vullen met de afgekoelde wort, maar dan heb je waarschijnlijk weer pompen nodig enz.

Zonder gistkast heb je er niks aan. Ik zie wel wat hobbybrouwers passeren die dan het gistvat aanpassen met allerlei zelf geconstrueerde koelmechanismen, een isolatiemantel, verwarmingsmechanismen, enz. Maar als je dan zo een duur gistvat koopt en je moet dat dan nog allemaal gaan doen, dan zou ik er toch nooit zoveel geld aan geven.

Ik weet ook niet hoe het zit met het aanzuigen van zuurstof als je gistkoek aftapt in zo een conisch vergistingsvat.

Maar goed, ik zelf brouw ongeveer 60 liter op een brouwdag en doe die in 3 kunststof vergistingsvaten van 30 liter. Die zijn makkelijk te reinigen, te verplaatsen op te bergen enz. En als ze niet meer voldoen gooi (of geef) je ze weg of gebruik je ze als opslagton voor mout. Ze kosten immers maar enkele 10-tallen euro's per stuk.

Het voordeel van het gebruik van 3 kleine gistvaten ipv 1 groot gistvat is ook dat je kan experimenteren met kleine varianten op je brouwsel. En ook als het mislukt is er vaak maar 1 batch mislukt en niet alle 3 de gebrouwde batchen.

In mijn voorstellingstopic met veel foto's kan je zien hoe ik zelf probeer te werken. (https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,39652.0/all.html)

Online DavyDK

• Vol lid
« Reactie #59 Gepost op: 27-03-2020 10:32 u »
Ik heb geen conisch vergistingsvat. Het interessante voordeel van zo'n conisch vat lijkt me dat je de gistkoek kan aftappen in de loop van het vergistingsproces. Dan hoef je niet telkens over te hevelen om te lageren en/of te bottelen.

Maar dat gistvat dat jij koos weegt volgens mij als het gevuld is met wort 60 tot 70 kg. Ik brouw meestal alleen, ik zie niet goed hoe ik dat onding in mijn gistkast kan krijgen als het zo zwaar is. Ik zie op je link dat je ook optioneel wieltjes kan bij bestellen. Dat zou al een hulp zijn om te verplaatsen, maar dan is er ook nog het probleem om het op te tillen om het in een tot gistkast omgebouwde frigo te zetten tenzij het al in de frigo staat voordat je het begint te vullen met de afgekoelde wort, maar dan heb je waarschijnlijk weer pompen nodig enz.

Zonder gistkast heb je er niks aan. Ik zie wel wat hobbybrouwers passeren die dan het gistvat aanpassen met allerlei zelf geconstrueerde koelmechanismen, een isolatiemantel, verwarmingsmechanismen, enz. Maar als je dan zo een duur gistvat koopt en je moet dat dan nog allemaal gaan doen, dan zou ik er toch nooit zoveel geld aan geven.

Ik weet ook niet hoe het zit met het aanzuigen van zuurstof als je gistkoek aftapt in zo een conisch vergistingsvat.

Maar goed, ik zelf brouw ongeveer 60 liter op een brouwdag en doe die in 3 kunststof vergistingsvaten van 30 liter. Die zijn makkelijk te reinigen, te verplaatsen op te bergen enz. En als ze niet meer voldoen gooi (of geef) je ze weg of gebruik je ze als opslagton voor mout. Ze kosten immers maar enkele 10-tallen euro's per stuk.

Het voordeel van het gebruik van 3 kleine gistvaten ipv 1 groot gistvat is ook dat je kan experimenteren met kleine varianten op je brouwsel. En ook als het mislukt is er vaak maar 1 batch mislukt en niet alle 3 de gebrouwde batchen.

In mijn voorstellingstopic met veel foto's kan je zien hoe ik zelf probeer te werken. (https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,39652.0/all.html)

Ik heb je opstelling gezien. Blij dat je het me getoond hebt. Ofwel ga ik voor het kleinere en lichtere cct vat van brew monk 32 liter.. Ofwel voor 2 plastic vaatjes met groen deksel. 31 liter.

Enkel mijn kookketels mogen wel iets zijn vind ik. Heb je een idee over mijn vraag hiervoor? Over het maximum aantal liters dat je kan maischen in een kookketel?

Offline Kiekeboe

• Senior lid
« Reactie #60 Gepost op: 27-03-2020 11:20 u »
Ik heb je opstelling gezien. Blij dat je het me getoond hebt. Ofwel ga ik voor het kleinere en lichtere cct vat van brew monk 32 liter.. Ofwel voor 2 plastic vaatjes met groen deksel. 31 liter.

Enkel mijn kookketels mogen wel iets zijn vind ik. Heb je een idee over mijn vraag hiervoor? Over het maximum aantal liters dat je kan maischen in een kookketel?

Ik slaag erin om met een ketel van 27 liter, 20 liter bier te maken. Maar dat is echt wel het maximum. Volgens mij is een goede norm dat je kookketel en/of maischketel 1/3e groter volume moet hebben dan de hoeveelheid bier die je wil brouwen. Dus als je 40 liter wil brouwen heb je volgens mij een ketel van 60 liter nodig. De spoelwaterketel mag de helft zijn van de kookketel.

Maar kijk uit, als je brouwwerkwijze vereist dat je je ketel nog moet verplaatsen tijdens het brouwproces dan zou ik nooit gaan voor een ketel van meer dan 50 liter. (Bv een ketel van de gasbrander op de vloer op de tafel zetten om te kunnen hevelen naar het filtervat of kookketel, dat is gevaarlijk met zo'n gewicht aan hete vloeistof.) Het alternatief is een vaste opstelling maar dan heb je een heleboel leidingen kranen en pompen nodig.

Online DavyDK

• Vol lid
« Reactie #61 Gepost op: 27-03-2020 12:45 u »
Ik vond het gewoon raar dat die firma zegt dat je maar 19 tot 26 liter kan brouwen met een ketel van 57 liter.

Mijn batches zullen 20 tot 25 liter zijn. Ik zal daarmee beginnen. Maar ik dacht voor de veiligheid een grotere ketel te nemen zodat ik ruimte heb boven het vloeistofniveau. Dat was de denkwijze. En als je nadien eens groter wil maken dat je plaats hebt, ook voor zwaardere bieren.

Offline Vlisbier

• Vol lid
  • In de hemel is geen bier daarom brouw het hier
Brouwketel - X vs Easybrew vs Grainfather vs Speidel
« Reactie #62 Gepost op: 27-03-2020 13:23 u »
De Grainfather kan verwarmen en met extra pompje ook koelen.
Ben blij dat ik deze tweede hands (was gewoon nieuw) heb kunnen kopen.

Offline josstegman

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #63 Gepost op: 27-03-2020 13:25 u »
Ben blij dat ik deze tweede hands (was gewoon nieuw) heb kunnen kopen.

Dit gistvat heb ik ook en ik kan beamen dat je hier heel goed temperatuur gecontroleerd mee kan vergisten.

Offline Kiekeboe

• Senior lid
« Reactie #64 Gepost op: 27-03-2020 14:45 u »

Voor dat extra pompje moet je wel 939 euro bij betalen. https://www.unibrew-Nederland.nl/grainfather-glycol-chiller.html

Voor de koelkast (395 liter) die ik zelf nieuw heb aangekocht enkel om als gistkast te dienen heb ik 349 euro betaald inclusief btw en verzendingskost.

Offline Vlisbier

• Vol lid
« Reactie #65 Gepost op: 27-03-2020 15:11 u »
Voor dat extra pompje moet je wel 939 euro bij betalen. https://www.unibrew-Nederland.nl/grainfather-glycol-chiller.html

Voor de koelkast (395 liter) die ik zelf nieuw heb aangekocht enkel om als gistkast te dienen heb ik 349 euro betaald inclusief btw en verzendingskost.
Daar kan het ook mee.

Maar ik heb deze.

Offline Kiekeboe

• Senior lid
« Reactie #66 Gepost op: 27-03-2020 15:14 u »
Daar kan het ook mee.

Maar ik heb deze.

Dan betaal je ook wel 939 euro aan leidingwater als je daarmee koelt tijdens de vergisting in de zomer.

Offline Vlisbier

• Vol lid
Brouwketel - X vs Easybrew vs Grainfather vs Speidel
« Reactie #67 Gepost op: 27-03-2020 15:23 u »
Dan betaal je ook wel 939 euro aan leidingwater als je daarmee koelt tijdens de vergisting in de zomer.
Je kan er niet mee tot 4 graden koelen natuurlijk.
Is het water in BelgiŽ zo duur geworden dan?

Klopt dit echt wat ik zie Ä 4,30 voor een kubieke meter hier betaal je Ä 0,79

Offline Kiekeboe

• Senior lid
« Reactie #68 Gepost op: 27-03-2020 15:28 u »
Ik vond het gewoon raar dat die firma zegt dat je maar 19 tot 26 liter kan maken met een ketel van 57 liter.

Mijn batches zullen 20 tot 25 liter zijn. Ik zal daarmee beginnen. Maar ik dacht voor de veiligheid een grotere ketel te nemen zodat ik ruimte heb boven het vloeistofniveau. Dat was de denkwijze. En als je nadien eens groter wil maken dat je plaats hebt, ook voor zwaardere bieren.

De ketel die je linkt heeft optioneel een valse bodem (een filterplaat die boven het niveau van het kraantje zit?). Wellicht heeft het verschil daar mee te maken.

Offline Kiekeboe

• Senior lid
« Reactie #69 Gepost op: 27-03-2020 15:40 u »
Je kan er niet mee tot 4 graden koelen natuurlijk.
Is het water in BelgiŽ zo duur geworden dan?

Klopt dit echt wat ik zie Ä 4,30 voor een kubieke meter hier betaal je Ä 0,79

Die prijs kan je niet kennen want zo een factuur zit vol met allerlei andere kosten. Is ook verschillend per gemeente en ook verschillen naar gelang aantal gedomicilieerden per adres, enz. Maar 4 tot 5 euro per m≥ lijkt me mogelijk.

Offline Brouwerij Hulzebos

• Senior lid
  • Veldrijder en dwarse brouwer.
« Reactie #70 Gepost op: 27-03-2020 18:00 u »
Maar 4 tot 5 euro per m≥ lijkt me mogelijk.
Is vast heel lekker water! :groots:

Offline SVB

• Vol lid
« Reactie #71 Gepost op: 27-03-2020 18:40 u »
In Nederland zitten er ook allemaal kosten in, maar Ä 4-5 per m3 betalen wij niet hoor (en hier weet je prima wat een m3 kost).

Verder kan je natuurlijk ook gewoon werken met een watervat oid ipv continu vers water door de goot te spoelen, meerdere wegen etc.

Iets te veel aannames.

Offline Vlisbier

• Vol lid
« Reactie #72 Gepost op: 27-03-2020 18:45 u »
In Nederland zitten er ook allemaal kosten in, maar Ä 4-5 per m3 betalen wij niet hoor (en hier weet je prima wat een m3 kost).

Verder kan je natuurlijk ook gewoon werken met een watervat oid ipv continu vers water door de goot te spoelen, meerdere wegen etc.

Iets te veel aannames.
Precies via oude koelbox met vrieselementen werkt dit perfect.

Maar ja als je iets zelf niet hebt dan maar negatief doen!!!

Offline Kiekeboe

• Senior lid
« Reactie #73 Gepost op: 27-03-2020 18:46 u »

Het regenwater dat je in BelgiŽ opvangt en gebruikt moet je ook betalen aan de watermaatschappij.

Offline Vlisbier

• Vol lid
« Reactie #74 Gepost op: 27-03-2020 18:51 u »
Het regenwater dat je in BelgiŽ opvangt en gebruikt moet je ook betalen aan de watermaatschappij.
Een ding zijn ze wel goed in in BelgiŽ en dat is toch waar het hier omgaat.

Bierbrouwen

Tags: