Brouwketel - X vs Easybrew vs Grainfather vs Speidel

Gestart door Duuuf, 15-03-2020 12:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: Hay op 16-03-2020  17:33 uAls je wort niet helder is wil dat niet zeggen dat je geen helder bier kunt krijgen.
Zijn 2 verschillende dingen.

Klopt helemaal. De zwaartekracht doet meestal zijn werk wel. Na de vergisting zakken eiwitten en gist uit. Het is wel zaak niet te veel van het depot mee te nemen als je bottelt.

josstegman

Citaat van: tdp op 16-03-2020  16:57 uMooie ketel voor een nette prijs, ga je geen spijt van krijgen.
Helemaal mee eens. Ik ben benieuwd naar je ervaringen.

Op de Fles

Citaat van: Hay op 16-03-2020  17:33 uAls je wort niet helder is wil dat niet zeggen dat je geen helder bier kunt krijgen.
Zijn 2 verschillende dingen.
Had ik ook niet gezegd.
Hou het bezinksel weg uit je flesjes / fustjes en je hebt helder bier  :proost:

RW-Brauer

Ik heb ervaring met alle drie systemen:
Een simpele ketel van welke volumen dan ook is het leukst. Echt nog handwerk. Geen beperking in stamwortgehalte, je kunt zowel hele dunne als hele sterke bieren maken.  :biersmile: Je hebt wel een aparte filterkuip nodig.
Braumeister is de makkelijkste. Vullen, aanzetten en vergeten!   :dansen: Nadeel is wel, dat hij slechte resultaten geeft bij te dunne of te dikke maische.  :-\ Je hebt geen aparte filterkuip nodig.
Grainfather, Brew Monk ed. zijn beter geschikt van de automatische ketels, om alle soorten bier te brouwen. Voor een optimaal resultaat is meehelpen door af en toe roeren wel nuttig. Ook hier heb je geen aparte filterkuip nodig.

Jacques

Citaat van: RW-Brauer op 25-03-2020  16:21 uBraumeister is de makkelijkste. Vullen, aanzetten en vergeten!   :dansen: Nadeel is wel, dat hij slechte resultaten geeft bij te dunne of te dikke maische.  :-\ Je hebt geen aparte filterkuip nodig.

Waarop baseer je deze stelling?
Net zoals bij een Grainfather en Brew Monk krijg je bij een Braumeister een beter rendement als je meerdere keren roert. Bij een dun beslag heb je een aanmerkelijk hoger rendement dan bij een dik beslag maar dat zal met andere apparaten niet anders zijn.
Het grote nadeel van een Braumeister is de hogere prijs. Daar staat tegenover dat het om een zeer degelijk apparaat gaat.

DavyDK

Wegens ik de brew Monk 50 liter al enkele maanden niet kan bestellen wegens steeds niet in voorraad ben ik zelf aan het twijfelen of ik niet beter voor een ketel ga. (Zoals jullie pannen zeggen, dat is me over 5 minuten pas duidelijk geworden dat jullie een pan tegen een ketel zeggen) :D

Want die automatische ketels moet je ook soms roeren. Soms slibben ze dicht.

Wat ik me wel afvraag. Als je met ketels zou werken. Is dat rendement dan even hoog? Hoger? Lager? Ik heb gezien dat hier enkele mannen zitten die met alles al gewerkt hebben. En als je terug wil naar een 'pan'. Dan wil dat ook al iets zeggen volgens mij.

Jacques

Citaat van: DavyDK op 25-03-2020  21:13 uWegens ik de brew Monk 50 liter al enkele maanden niet kan bestellen wegens steeds niet in voorraad ben ik zelf aan het twijfelen of ik niet beter voor een ketel ga. (Zoals jullie pannen zeggen, dat is me over 5 minuten pas duidelijk geworden dat jullie een pan tegen een ketel zeggen) :D

Want die automatische ketels moet je ook soms roeren. Soms slibben ze dicht.

Wat ik me wel afvraag. Als je met ketels zou werken. Is dat rendement dan even hoog? Hoger? Lager? Ik heb gezien dat hier enkele mannen zitten die met alles al gewerkt hebben. En als je terug wil naar een 'pan'. Dan wil dat ook al iets zeggen volgens mij.

Een ketel is of een grote pan of een gesloten pan...  Zie https://www.woorden.org/woord/ketel. Volgens deze site is een ketel primair een gesloten pan of vat voor de verhitting van water. Denk bijvoorbeeld aan een fluitketel of stoomketel.

Met een pan/ketel kun je een hoger rendement krijgen afhankelijk van het filtersysteem dat je gebruikt. Dat kan een eenvoudige hevelfilter zijn. Dat werkt snel en goed. Verder is de manier van spoelen van belang.
Het grote nadeel van brouwautomaten is dat je er niet fatsoenlijk mee kunt spoelen. Je kunt de snelheid niet goed regelen tenzij je een takel gebruikt en deze heel langzaam omhoog takelt.

Met twee pannen/ketels, waarvan de ene hoger staat dan de andere, kun je niet net zo snel werken als met een brouwautomaat. Je kunt het wort dat je opvangt meteen gaan verwarmen om deze aan de kook te brengen.
Het grote voordeel van pannen/ketels is dat je zonder problemen hele zware bieren kunt brouwen. Een nadeel is dat je steeds moet roeren, maar dat kun je automatiseren met behulp van een roerwerk die je aandrijft met een motor. Tip: plaats het roerwerk niet precies in het midden, de vermenging van het beslag verloopt dan beter.

DavyDK

Dus ik vat even samen

2 ketels nodig en een hevelfilter

Wat bedoel je met het wort dat je opvangt? Opvangen van waar?
Waarom moet je roeren?

Ik zal eens kijken wat er bestaat.

Ook heb ik al gezien dat er ketels zijn met een mandje in. Of een zeef beneden. Boven het kraantje.

Jacques

Citaat van: DavyDK op 25-03-2020  22:00 uDus ik vat even samen

2 ketels nodig en een hevelfilter

Wat bedoel je met het wort dat je opvangt? Opvangen van waar?
Waarom moet je roeren?

Ik zal eens kijken wat er bestaat.

Ook heb ik al gezien dat er ketels zijn met een mandje in. Of een zeef beneden. Boven het kraantje.

Als je een hevelfilter gebruikt zul je het wort dat uit het filter komt moeten opvangen. Dat kan in een tweede ketel. Je kunt er ook voor kiezen het wort op te vangen in een grote emmer, daarna de brouwketel leegmaken en omspoelen en het opgevangen wort in de ketel gieten die dan promotie heeft gemaakt tot kookketel. Je kunt dan met één ketel toe. Aan deze manier van werken kleven nadelen. Je kunt minder snel werken en je loopt het risico op oxidatie door het overgieten. Bij twee pannen heb je dat niet als je de hevelfilter voorziet van een lange siliconen slang die op de bodem van de tweede pan legt.

Roeren doe je om aanbranden van het beslag te voorkomen en om te zorgen dat de zaak steeds goed vermengd wordt. Hierdoor verloopt het afbraakproces door de enzymen uit de mout sneller.

DavyDK

Ok dank je. Ik begin meer een meer te neigen naar de gewone ketels.

Juist nog 1 vraagje dat ik me stel. Hoe spoel je dan? Dus je gaat van je maischketel naar je kookketel. Maar het spoelen ontbreekt me nog.

Jacques

Citaat van: DavyDK op 25-03-2020  22:21 uOk dank je. Ik begin meer een meer te neigen naar de gewone ketels.

Juist nog 1 vraagje dat ik me stel. Hoe spoel je dan? Dus je gaat van je maischketel naar je kookketel. Maar het spoelen ontbreekt me nog.

Het spoelwater moet je net als bij een brouwautomaat apart opwarmen. Dat kan bijvoorbeeld in een grote nylon emmer waarin je een elektrische dompelaar hangt.

DavyDK

Citaat van: Jacques op 25-03-2020  22:26 uHet spoelwater moet je net als bij een brouwautomaat apart opwarmen. Dat kan bijvoorbeeld in een grote nylon emmer waarin je een elektrische dompelaar hangt.


Dat begrijp ik. Maar hoe spoel je het bostel? Zit er een zeef ergens?

Jacques

Citaat van: DavyDK op 25-03-2020  22:31 uDat begrijp ik. Maar hoe spoel je het bostel? Zit er een zeef ergens?

De zeef is je hevelfilter...
Die zet je na het maischen in de brouwketel. Vervolgen zuig je de hevelfilter aan. Door het gebruik van een lange siliconen slang die half doorzichtig is kun je het vloeistofniveau in de gaten houden. Zo heb je weinig kans op het verbranden van je mond. Het eerste wort is wat troebel, dat kun je opvangen in een klein emmertje en teruggieten. Het is handig een kraan te maken in de slang die je aanbrengt onder het niveau van de bodem van de maischketel. Op die manier blijft de hevelwerking behouden.

beermenke

Citaat van: DavyDK op 25-03-2020  22:31 uDat begrijp ik. Maar hoe spoel je het bostel? Zit er een zeef ergens?
Loop eens binnen bij een hobbybrouwer in je buurt en als het kan brouw je een dagje mee.
Krijg je geen spijt van.

DavyDK

Dank jullie voor de uitleg al. Ik zou dat wel eens willen doen. Maarja. Corona he 😅

Kiekeboe

Citaat van: DavyDK op 25-03-2020  22:31 uDat begrijp ik. Maar hoe spoel je het bostel? Zit er een zeef ergens?

1) maischketel



2) beslagschep 3 liter



3) filteremmer met filterplaat



4) warm water ketel met campingdompelaar




5) kookketel (=schoongespoelde maischketel)




1) Je stort de geschrote mout in de maischketel waar je het maischwater hebt voorverwarmd. Dan doorloop je het maischschema.
2) dan schep je het beslag voorzichtig (zonder zuurstofinslag) uit de maiscketel in de filterkuip met een beslagschep.
3) de filterkuip is een plastic emmer met onderaan een rvs filterplaat. Overscheppen gebeurt voorzichtig zonder zuurstofinslag.
4) tijdens het filteren voeg je water toe aan 80° dat je voorverwarmd hebt in een ketel of emmer met campingdompelaar.
5) dan laat je het wort van de filterkuip terug in de schoongespoelde maischketel lopen die nu kookketel is geworden

DavyDK

Blijkbaar zijn er veel wegen die naar Rome leiden. Ik zal de manieren eens bekijken. En die dat ik mij het meest geschikt vind zal ik proberen. Zoals die hevelfilter. Komt toch allemaal op zelfde neer. Maischen, spoelen en koken.

Grts

tdp

Citaat van: DavyDK op 25-03-2020  23:49 uBlijkbaar zijn er veel wegen die naar Rome leiden. Ik zal de manieren eens bekijken. En die dat ik mij het meest geschikt vind zal ik proberen. Zoals die hevelfilter. Komt toch allemaal op zelfde neer. Maischen, spoelen en koken

Grts

Zie onderstaand filmpje, dat is hoe ik brouw. 2 pannen/ketels, een hevelfilter en een brander. Ooit ook wel op het gasfornuis in de keuken gebrouwen, ging net aan qua vermogen van de wokbrander. Verder kan ik je de andere filmpjes van BrouwTV ook aanraden, om een vergelijk te maken.

Zelf ooit een brouwdag met een maatje gedaan, hij met de Easybrew 30, ik met deze opstelling, zelfde recept. Qua rendement, gemak en tijd 'won' mijn opstelling met een straatlengte voorsprong, zijn opstelling won op ruimtegebruik. Kan een belangrijke keuze zijn natuurlijk.



DavyDK

Ok dank je ! Ziet er leuk uit. Kans is groot dat ik dit ga doen. Vind de beleving op zich ook wel leuker.

Ik ga wel eens wat filmpjes bekijken nog om te zien wat bij mij past. Want soms met kraantje. Soms zonder. Ik zie dat er ook iets is zoals mash tun. Je hebt filterplaten. Moet eerst eens allemaal bekijken voor wat dat allemaal nodig is.

Jacques

Citaat van: DavyDK op 25-03-2020  23:49 uKomt toch allemaal op zelfde neer. Maischen, spoelen en koken.

Ja, dat is de basis van het brouwproces. Daarna gebeurt het pas echt! Koelen en vergisten. Vooral het vergisten is vreselijk belangrijk. Je ziet vaak dat veel geld uitgegeven wordt aan brouwautomaten maar dat de vergisting een beetje vergeten wordt. Ik raad je aan om ook aandacht te hebben voor je gistvat en de controle van de temperatuur van de vergisting. Vergeet niet dat tijdens de gisting je bier gevormd wordt. Er zijn dan miljarden hele kleine medewerkers die je moet vertroetelen...

DavyDK

Ik heb momenteel een koelkast die zich aanpast van temperatuur. Aangepast met zo een toestel dat ik heb laten afkomen van China vorig jaar. Toen met blikken begonnen. Nu een jaar later wil ik graag vanaf het begin brouwen.

Ik had hiervoor een 10 liter plastic cct. Ik zou nu een 7 of 14 gallon willen kopen, cct ss brewtech, maar die zal in de frigo niet meer geraken  :-\

Ben momenteel de verschillende kookketels eens aan het bekijken. Maar vind niet meteen een set die bij mij past, ketel en CCT. Ik zou graag de CCT SS Brewtech van 14 gallon (53 liter) willen kopen.

https://www.unibrew-nederland.nl/bierbrouwen/vergisten/gistingstank-rvs-conische/ss-brewing-technologies-chronical-fermenter-14-gallon-53-liter.html

En daarbij horend een kookketel van 50 l waar ik ook in kan maischen, en dan nog een 2de ketel voor het gemak. Ik had graag in de serie van SS brewtech gebleven. Graag met een kraantje op en thermometer, maar dan gaat de prijs nogal omhoog ook.
Maar ss brewtech zijn ketels gaan maar tot 38 liter, en van daar naar 70liter, versta niet goed dat ze dat zo doen terwijl ze CCT's hebben van 53 liter.

In een boek dat ik heb gelezen lieten ze het wort af via een kraantje, tot het helder werd, en de niet heldere wort er langs boven weer in. Ze gebruikten de bostel als filter en spoelden zo ook, en dat zag ik wel zitten als methode. Dus niet overhevelen dacht ik. Weet iemand welke ketel je dan moet kopen als je deze methode wil proberen? Of raad je me dat niet aan.

Ik heb wel een ketel gevonden, maar die is maar 38 liter, en dan spring je meteen naar 70 liter
https://www.brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/brouwapparatuur/brouwketels/d/ss-brewtech-kettle-38-l-10-gal?gaCategory=search
Deze ketel is trouwens met een systeem dat het gaatje afschermt wel. Of dit lukt is maar de vraag.

Ik heb ook eens gezocht achter een hevelfilter, maar vind er niet meteen 1. Kan het zijn dat die niet te koop zijn?

Kiekeboe

Citaat van: DavyDK op 26-03-2020  18:22 uIk heb momenteel een koelkast die zich aanpast van temperatuur. Aangepast met zo een toestel dat ik heb laten afkomen van China vorig jaar. Toen met blikken begonnen. Nu een jaar later wil ik graag vanaf het begin brouwen.

Ik had hiervoor een 10 liter plastic cct. Ik zou nu een 7 of 14 gallon willen kopen, cct ss brewtech, maar die zal in de frigo niet meer geraken  :-\

Ben momenteel de verschillende kookketels eens aan het bekijken. Maar vind niet meteen een set die bij mij past, ketel en CCT. Ik zou graag de CCT SS Brewtech van 14 gallon (53 liter) willen kopen.

https://www.unibrew-nederland.nl/bierbrouwen/vergisten/gistingstank-rvs-conische/ss-brewing-technologies-chronical-fermenter-14-gallon-53-liter.html

En daarbij horend een kookketel van 50 l waar ik ook in kan maischen, en dan nog een 2de ketel voor het gemak. Ik had graag in de serie van SS brewtech gebleven. Graag met een kraantje op en thermometer, maar dan gaat de prijs nogal omhoog ook.
Maar ss brewtech zijn ketels gaan maar tot 38 liter, en van daar naar 70liter, versta niet goed dat ze dat zo doen terwijl ze CCT's hebben van 53 liter.

In een boek dat ik heb gelezen lieten ze het wort af via een kraantje, tot het helder werd, en de niet heldere wort er langs boven weer in. Ze gebruikten de bostel als filter en spoelden zo ook, en dat zag ik wel zitten als methode. Dus niet overhevelen dacht ik. Weet iemand welke ketel je dan moet kopen als je deze methode wil proberen? Of raad je me dat niet aan.

Ik heb wel een ketel gevonden, maar die is maar 38 liter, en dan spring je meteen naar 70 liter
https://www.brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/brouwapparatuur/brouwketels/d/ss-brewtech-kettle-38-l-10-gal?gaCategory=search
Deze ketel is trouwens met een systeem dat het gaatje afschermt wel. Of dit lukt is maar de vraag.

Ik heb ook eens gezocht achter een hevelfilter, maar vind er niet meteen 1. Kan het zijn dat die niet te koop zijn?

Hier kan je een rvs brouwketel van 50 liter kopen voor 65 euro:   https://www.hobbybrouwshop.nl/brouwpan50liter.

Verder moet je er rekening mee houden dat je in een CCT van 53 liter niet meer dan 35 liter bier kan vergisten. Over het algemeen moet men een lege kopruimte voorzien van 1/3e van het totale volume van een gistvat voor het opvangen van schuimvorming tijdens vergisten. Dan is die kookpan van 38 liter ongeveer net genoeg.

Hevelfilters zijn niet te koop, wel filterheksen: zie bv https://www.unibrew-nederland.nl/mattmill-lauterhexe-1000.html

Die  CCT SS Brewtech van 14 gallon die je wil kopen. Als ik die gratis zou kunnen krijgen zou ik hem op mijn terras zetten, er potgrond in doen en bloemen in planten.

Als beginnend brouwer experimenteer je best een beetje alvorens zware onkosten te doen. Dan weet je beter wat je behoeften zijn.

DavyDK

Dank je.

Wel ik wou juist vragen of dit zo iets was

https://www.unibrew-nederland.nl/bazooka-filter-exit-4.html

Dan moet ik er zelf nog iets op maken om omhoog en omlaag te gaan over de ketel met een kraantje tussen.

DavyDK

En wat een prijsverschillen seg. € 65 voor een kookpan. Terwijl op andere site snel 130 - 150 is.

Kiekeboe

Citaat van: DavyDK op 26-03-2020  19:16 uDank je.

Wel ik wou juist vragen of dit zo iets was

https://www.unibrew-nederland.nl/bazooka-filter-exit-4.html

Dan moet ik er zelf nog iets op maken om omhoog en omlaag te gaan over de ketel met een kraantje tussen.

Nee, met een bazookafilter kan je het beslag niet filteren. Dat kan een beetje helpen om na het koken en koelen de hopbloemen tegen te houden, maar ook vanuit deze doelstelling is daar zeker niet iedereen tevreden over. Beter is om na het koelen een draaikolk/whirlpool te maken met je brouwlepel. Dan bezinkt alle achtergebleven rotzooi in het midden van de pan en verstopt je kraantje niet bij het aftappen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.