Brouwketel - X vs Easybrew vs Grainfather vs Speidel

Gestart door Duuuf, 15-03-2020 12:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Duuuf

Ja, eigenlijk is het een verkapte vraag over geld. Ik wil een brouwketel kopen.

Meest simpele is om een grote soeppan te kopen en aan de slag te gaan. Maar voor het gemak heb je er dan al snel twee nodig en die krengen lopen ook aardig op in de prijs. Bovendien moet het gasfornuis het kunnen trekken en anders moet je weer met losse branders gaan kloten. Niet helemaal mijn voorkeur dus.

Een elektrische  ketel, al een stuk leuker. Kost ca 150 euro. Maar dan moet je ook nog overhevelen tussen maischen en koken.

Dus als ik toch ga investeren, neig ik naar een automatische ketel.

De keuze is dan:
- EasyBrew / Brew Monk / <label xyz>  (ca 400 euro)
- Grainfather (ca 800 euro)
- Speidel Braumeister (ca 1600 + euro)

Conceptueel is het allemaal hetzelfde, maar wat is het verschil in de praktijk? Er zit flink prijsverschil tussen.
De braumeister klinkt leuk maar vind ik eerlijk gezegd toch echt te duur. Een Grainfather zou ik nog wel overwegen als die echt merkbaar beter is. Kortom, welke is nou de kooptip?

lier

Deze is te makkelijk, doe eerst zelf ff beetje onderzoek en kom dan met specifieke vragen.
Speidel werkt precies omgekeerd aan de rest en qua aansturing zitten er ook nog wel wat verschillen in de modellen.
Met alle 3 kan je goede bieren brouwen.

Dus lees de verschillende topics over de betreffende ketels eens door en maak op basis daarvan een keuze.
Er is hier niemand die ze alle drie thuis heeft staan

IONOX

Ik woon in een appartement dus ik wilde iets compacts hebben waar ik toch het maximale uit kan halen.
Heb zelf een Easybrew 30 (eerste versie) en ben er zelf wel tevreden mee.
Lichtgewicht, doet wat het moet doen, niet te veel poespas.
Grainfather is wat luxer, heeft wat meer technologische snufjes.
Uiteindelijk is de vraag, wat heb je er voor over en hoe zie je je beleving voor je?
Qua kwaliteit bier denk ik dat je er hetzelfde bier mee gaat maken.
Vind je het kunnen aansturen vanaf je smartphone iets dat jouw beleving in het bier brouwen ontzettend veel plezier op gaat leveren, go for it.
Het liefst wil ik ook het nieuwste van het nieuwste, maar ik ben gewoon niet bereid om er 800 euro voor te betalen.

Jaakke

Volgens mij kan je met alle 3 prima bier brouwen.

Ik ben zelf voor de Grainfather gegaan vanwege de technologische snufjes maar een Easybrew doet niet onder als het om bierbrouwen gaat.
Hier een filmpje van David Heat waar hij een vergelijking doet:

Overigens is de Grainfather momenteel ergens met 10% korting te krijgen voor 675,- Deze zelfde aanbieding heeft mij toen ook over de streep getrokken.

beermenke

Zoek in je buurt wie er een automatische heeft staan en volg een brouwdag bij de verschillende types
Je hebt autos tussen grofweg 10 duizend euro en een ton. Met beiden kom je van Maastricht tot Groningen als voorbeeld dus.

Duuuf

Citaat van: Jaakke op 15-03-2020 &nbsp;13:16 uVolgens mij kan je met alle 3 prima bier brouwen.

Ik ben zelf voor de Grainfather gegaan vanwege de technologische snufjes maar een Easybrew doet niet onder als het om bierbrouwen gaat.
Hier een filmpje van David Heat waar hij een vergelijking doet:

Overigens is de Grainfather momenteel ergens met 10% korting te krijgen voor 675,- Deze zelfde aanbieding heeft mij toen ook over de streep getrokken.

Die aanbieding gevonden, dat maakt het verschil wel een stuk dragelijker. Grootste praktijk verschil is dus eigenlijk dat de temperaturen voor het maischen wel een stuk nauwkeuriger zijn.

Jacques

Citaat van: Duuuf op 15-03-2020 &nbsp;12:34 uJa, eigenlijk is het een verkapte vraag over geld. Ik wil een brouwketel kopen.

Meest simpele is om een grote soeppan te kopen en aan de slag te gaan. Maar voor het gemak heb je er dan al snel twee nodig en die krengen lopen ook aardig op in de prijs. Bovendien moet het gasfornuis het kunnen trekken en anders moet je weer met losse branders gaan kloten. Niet helemaal mijn voorkeur dus.

Een elektrische  ketel, al een stuk leuker. Kost ca 150 euro. Maar dan moet je ook nog overhevelen tussen maischen en koken.

Dus als ik toch ga investeren, neig ik naar een automatische ketel.

De keuze is dan:
- EasyBrew / Brew Monk / <label xyz>  (ca 400 euro)
- Grainfather (ca 800 euro)
- Speidel Braumeister (ca 1600 + euro)

Conceptueel is het allemaal hetzelfde, maar wat is het verschil in de praktijk? Er zit flink prijsverschil tussen.
De Braumeister klinkt leuk maar vind ik eerlijk gezegd toch echt te duur. Een Grainfather zou ik nog wel overwegen als die echt merkbaar beter is. Kortom, welke is nou de kooptip?

Ik neig er naar om van mijn brouwautomaat weer terug te gaan naar een systeem met twee pannen en een emmer met een verwarming voor het spoelwater. Je hebt dan veel meer mogelijkheden. Zo kun je elke zwaarte brouwen. En de kwaliteit van je bier is niet beter als je een brouwautomaat hebt. Met een hevelfilter krijg je wort die helderder is. Je hebt ook minder last van oxidatie.

Kortom: een brouwautomaat is niet ideaal.

Jaakke

Wat veroorzaakt dan die oxidatie bij een brouwautomaat?

Want ik lees overal dat je juist zuurstof in je wort wil hebben voor de vergisting.

Jacques

Citaat van: Jaakke op 15-03-2020 &nbsp;22:22 uWat veroorzaakt dan die oxidatie bij een brouwautomaat?

Want ik lees overal dat je juist zuurstof in je wort wil hebben voor de vergisting.

Maar niet tijdens het maischen, het filteren en spoelen. Pas als het wort gekoeld is, is zuurstof gewenst. En dan ook nog niet te veel...

Jaakke

Dus als ik het goed begrijp kan er tijdens die eerste stappen tot aan de kook al een oxidatie smaakafwijking optreden.

Uitgaande van alle youtube filmpjes had ik de indruk dat je niet genoeg zuurstof in je wort kon hebben.
Er zijn er bij die blazen een halve zuurstof tank leeg in hun gistvat.
Goed om te weten dat je het dus ook kan overdrijven.

Jacques

Citaat van: Jaakke op 15-03-2020 &nbsp;23:07 uDus als ik het goed begrijp kan er tijdens die eerste stappen tot aan de kook al een oxidatie smaakafwijking optreden.

Uitgaande van alle youtube filmpjes had ik de indruk dat je niet genoeg zuurstof in je wort kon hebben.
Er zijn er bij die blazen een halve zuurstof tank leeg in hun gistvat.
Goed om te weten dat je het dus ook kan overdrijven.

Ja. Ook aan de hete zijde van het brouwproces kun je ongewenste zuurstofopname krijgen. Bij die hoge temperaturen wordt zuurstof chemisch gebonden aan jet wort. Dat kan later oxidatiesmaken geven.
Overigens is oxidatie ná de vergisting veel schadelijker voor je bier dan de zogenaamde "hot site aeration"...
Maar ook voor de vergisting mag niet niet overdrijven. Veel brouwerijen zijn afgestapt van intensief beluchten voor de de vergisting in verband met voortschrijdend inzicht.

Op de Fles

Ik brouw nu zo'n 2 jaar met een Brewmonk 50, en met veel plezier.
Was in het begin een beetje wennen, maar er komen lekkere biertjes uit  :proost:

EvdBroek

Citaat van: Jacques op 15-03-2020 &nbsp;22:01 uMet een hevelfilter krijg je wort die helderder is.
Dat is zeer zeker waar, eerst had ik echt kraakhelder wort, nu met de easybrew valt dat toch wel tegen.

Op de Fles

Citaat van: EvdBroek op 16-03-2020 &nbsp;09:07 uDat is zeer zeker waar, eerst had ik echt kraakhelder wort, nu met de easybrew valt dat toch wel tegen.
Met gebruik van hopzakjes en een hopfilter voor de kraan is mijn wort ook vrij helder.
Heb overigens niet zo veel problemen met een iets troebel biertje.

EvdBroek

Citaat van: Op de Fles op 16-03-2020 &nbsp;09:22 uHeb overigens niet zo veel problemen met een iets troebel biertje.
Ik ook niet, die smaken ook ;-)

beermenke

Het oog wil ook wat
Alle bieren behalve witbieren moeten bij mij kraakhelder in het glas. Gelukkig is dat zo.

Gossi

Duuf vraagt wat het verschil is tussen een Grainfather en een Easy Brew.

De voor en nadelen tussen een Grainfather en een Easy Brew staan uitgebreid in de topics.
Als je voor het gemak via je smartphone gaat en als je daar een paar honderd Euro voor over hebt dan koop je de Grainfather.
De Easy Brew doet precies hetzelfde alleen handmatig.
Je gaat geen betere bieren krijgen door een duurdere automaat.
Ervaren brouwers met pannen krijgen beter bieren volgens hun, maar dat komt door hun jarenlange ervaring en niet door het brouwsysteem.
Dan gaan we uitgebreid discussiëren over wel of niet een brouwautomaat, en al of niet zuurstofinslag.
Er zijn heel wat brouwers die niets van een brouwautomaat moeten hebben en gaan bij elk topic die over die dingen gaat uitgebreid los.
Ook hier is ervaring de clou.
Als je met pannen gaat brouwen heb je heel veel zooi en gedoe. Dat moet ieder zelf weten.
Een brouwautomaat is vooral voor klein behuisden ideaal. En je kan er na veel uitproberen, en de zin en de onzin in de topics te filteren, net zulke lekkere bieren uithalen als met pannen.
Ik zou voor de Easy Brew gaan.

Rob Q

Ik zou voor de Easy Brew gaan.

Pfff.Hèhè. :degroeten:

brouwerwaldonk

Citaat van: Gossi op 16-03-2020 &nbsp;12:50 uAls je met pannen gaat brouwen heb je heel veel zooi en gedoe. Dat moet ieder zelf weten.
Een brouwautomaat is vooral voor klein behuisden ideaal.
Ik vind het totaal geen gedoe met mijn pannen.
Schroot inscheppen moeten we allemaal doen.
Vanaf dan is het werk zo goed als gedaan, al de rest is overhevelen via slangen.
Bovendien heb ik totaal GEEN verliezen, al het wort haal ik helder tot de laatste druppel uit de kookketel.
Na het gisten en lageren altijd helder bier, ook hier geen verlies en tot de laatste druppel kan ik bottelen. 

Herman

Citaat van: Jacques op 15-03-2020 &nbsp;22:01 uIk neig er naar om van mijn brouwautomaat weer terug te gaan naar een systeem met twee pannen en een emmer met een verwarming voor het spoelwater. Je hebt dan veel meer mogelijkheden. Zo kun je elke zwaarte brouwen. En de kwaliteit van je bier is niet beter als je een brouwautomaat hebt. Met een hevelfilter krijg je wort die helderder is. Je hebt ook minder last van oxidatie.

Kortom: een brouwautomaat is niet ideaal.
Grappig, heb dat laatst gedaan. Grote koelbox voor het maischen, vervolgens rechtstreeks aftappen in mijn Grainfather om de boel verder te koken etc. Ik had een dermate grote stort, dat het niet in mijn grainfather paste (Barleywine). Maar dit beviel me eigenlijk wel dermate goed, dat ik dit vast vaker zal doen.

Verder is het uiteraard aan TS om te bepalen wat hij van het systeem vereist. Er zijn mensen die bijv. de Grainfather verkiezen, omdat je daar ook mee kunt destilleren. Het al genoemde filmpje vind ik wel een aardig beeld geven.

Jacques

Citaat van: EvdBroek op 16-03-2020 &nbsp;09:07 uDat is zeer zeker waar, eerst had ik echt kraakhelder wort, nu met de easybrew valt dat toch wel tegen.

Kraakheldere wort is niet nodig, maar een wort daarin heel veel troebelheid zweeft is niet gewenst.

Duuuf

Citaat van: Gossi op 16-03-2020 &nbsp;12:50 uDuuf vraagt wat het verschil is tussen een Grainfather en een Easy Brew.

De voor en nadelen tussen een Grainfather en een Easy Brew staan uitgebreid in de topics.
Als je voor het gemak via je smartphone gaat en als je daar een paar honderd Euro voor over hebt dan koop je de Grainfather.
De Easy Brew doet precies hetzelfde alleen handmatig.
Je gaat geen betere bieren krijgen door een duurdere automaat.
Ervaren brouwers met pannen krijgen beter bieren volgens hun, maar dat komt door hun jarenlange ervaring en niet door het brouwsysteem.
Dan gaan we uitgebreid discussiëren over wel of niet een brouwautomaat, en al of niet zuurstofinslag.
Er zijn heel wat brouwers die niets van een brouwautomaat moeten hebben en gaan bij elk topic die over die dingen gaat uitgebreid los.
Ook hier is ervaring de clou.
Als je met pannen gaat brouwen heb je heel veel zooi en gedoe. Dat moet ieder zelf weten.
Een brouwautomaat is vooral voor klein behuisden ideaal. En je kan er na veel uitproberen, en de zin en de onzin in de topics te filteren, net zulke lekkere bieren uithalen als met pannen.
Ik zou voor de Easy Brew gaan.

Dat dus. Als je leest over de verschillende producten worden vaak slechts vage kwalificaties gegeven. Een en ander is beter doordacht... wat dan en wat ga ik ervan merken? Of claims die enkel op een model slaan zonder aan te geven of dat onderscheidend is.

Toch maar de knoop doorgehakt (ja ik doe dat vaker snel en bijna impulsief :) ) en voor 674 euro een Grainfather besteld.

Ansius

Citaat van: Gossi op 16-03-2020 &nbsp;12:50 uDuuf vraagt wat het verschil is tussen een Grainfather en een Easy Brew.

De voor en nadelen tussen een Grainfather en een Easy Brew staan uitgebreid in de topics.
Als je voor het gemak via je smartphone gaat en als je daar een paar honderd Euro voor over hebt dan koop je de Grainfather.
De Easy Brew doet precies hetzelfde alleen handmatig.
Je gaat geen betere bieren krijgen door een duurdere automaat.
Ervaren brouwers met pannen krijgen beter bieren volgens hun, maar dat komt door hun jarenlange ervaring en niet door het brouwsysteem.
Dan gaan we uitgebreid discussiëren over wel of niet een brouwautomaat, en al of niet zuurstofinslag.
Er zijn heel wat brouwers die niets van een brouwautomaat moeten hebben en gaan bij elk topic die over die dingen gaat uitgebreid los.
Ook hier is ervaring de clou.
Als je met pannen gaat brouwen heb je heel veel zooi en gedoe. Dat moet ieder zelf weten.
Een brouwautomaat is vooral voor klein behuisden ideaal. En je kan er na veel uitproberen, en de zin en de onzin in de topics te filteren, net zulke lekkere bieren uithalen als met pannen.
Ik zou voor de Easy Brew gaan.

Er staat best veel vervuiling  op de vraag van Duuuf in uw reactie.

tdp

Citaat van: Duuuf op 16-03-2020 &nbsp;15:49 uToch maar de knoop doorgehakt (ja ik doe dat vaker snel en bijna impulsief :) ) en voor 674 euro een Grainfather besteld.

Mooie ketel voor een nette prijs, ga je geen spijt van krijgen.

Hay

Citaat van: Op de Fles op 16-03-2020 &nbsp;09:22 uMet gebruik van hopzakjes en een hopfilter voor de kraan is mijn wort ook vrij helder.
Heb overigens niet zo veel problemen met een iets troebel biertje.

Als je wort niet helder is wil dat niet zeggen dat je geen helder bier kunt krijgen.
Zijn 2 verschillende dingen.

Jacques

Citaat van: Hay op 16-03-2020 &nbsp;17:33 uAls je wort niet helder is wil dat niet zeggen dat je geen helder bier kunt krijgen.
Zijn 2 verschillende dingen.

Klopt helemaal. De zwaartekracht doet meestal zijn werk wel. Na de vergisting zakken eiwitten en gist uit. Het is wel zaak niet te veel van het depot mee te nemen als je bottelt.

josstegman

Citaat van: tdp op 16-03-2020 &nbsp;16:57 uMooie ketel voor een nette prijs, ga je geen spijt van krijgen.
Helemaal mee eens. Ik ben benieuwd naar je ervaringen.

Op de Fles

Citaat van: Hay op 16-03-2020 &nbsp;17:33 uAls je wort niet helder is wil dat niet zeggen dat je geen helder bier kunt krijgen.
Zijn 2 verschillende dingen.
Had ik ook niet gezegd.
Hou het bezinksel weg uit je flesjes / fustjes en je hebt helder bier  :proost:

RW-Brauer

Ik heb ervaring met alle drie systemen:
Een simpele ketel van welke volumen dan ook is het leukst. Echt nog handwerk. Geen beperking in stamwortgehalte, je kunt zowel hele dunne als hele sterke bieren maken.  :biersmile: Je hebt wel een aparte filterkuip nodig.
Braumeister is de makkelijkste. Vullen, aanzetten en vergeten!   :dansen: Nadeel is wel, dat hij slechte resultaten geeft bij te dunne of te dikke maische.  :-\ Je hebt geen aparte filterkuip nodig.
Grainfather, Brew Monk ed. zijn beter geschikt van de automatische ketels, om alle soorten bier te brouwen. Voor een optimaal resultaat is meehelpen door af en toe roeren wel nuttig. Ook hier heb je geen aparte filterkuip nodig.

Jacques

Citaat van: RW-Brauer op 25-03-2020 &nbsp;16:21 uBraumeister is de makkelijkste. Vullen, aanzetten en vergeten!   :dansen: Nadeel is wel, dat hij slechte resultaten geeft bij te dunne of te dikke maische.  :-\ Je hebt geen aparte filterkuip nodig.

Waarop baseer je deze stelling?
Net zoals bij een Grainfather en Brew Monk krijg je bij een Braumeister een beter rendement als je meerdere keren roert. Bij een dun beslag heb je een aanmerkelijk hoger rendement dan bij een dik beslag maar dat zal met andere apparaten niet anders zijn.
Het grote nadeel van een Braumeister is de hogere prijs. Daar staat tegenover dat het om een zeer degelijk apparaat gaat.

DavyDK

Wegens ik de brew Monk 50 liter al enkele maanden niet kan bestellen wegens steeds niet in voorraad ben ik zelf aan het twijfelen of ik niet beter voor een ketel ga. (Zoals jullie pannen zeggen, dat is me over 5 minuten pas duidelijk geworden dat jullie een pan tegen een ketel zeggen) :D

Want die automatische ketels moet je ook soms roeren. Soms slibben ze dicht.

Wat ik me wel afvraag. Als je met ketels zou werken. Is dat rendement dan even hoog? Hoger? Lager? Ik heb gezien dat hier enkele mannen zitten die met alles al gewerkt hebben. En als je terug wil naar een 'pan'. Dan wil dat ook al iets zeggen volgens mij.

Jacques

Citaat van: DavyDK op 25-03-2020 &nbsp;21:13 uWegens ik de brew Monk 50 liter al enkele maanden niet kan bestellen wegens steeds niet in voorraad ben ik zelf aan het twijfelen of ik niet beter voor een ketel ga. (Zoals jullie pannen zeggen, dat is me over 5 minuten pas duidelijk geworden dat jullie een pan tegen een ketel zeggen) :D

Want die automatische ketels moet je ook soms roeren. Soms slibben ze dicht.

Wat ik me wel afvraag. Als je met ketels zou werken. Is dat rendement dan even hoog? Hoger? Lager? Ik heb gezien dat hier enkele mannen zitten die met alles al gewerkt hebben. En als je terug wil naar een 'pan'. Dan wil dat ook al iets zeggen volgens mij.

Een ketel is of een grote pan of een gesloten pan...  Zie https://www.woorden.org/woord/ketel. Volgens deze site is een ketel primair een gesloten pan of vat voor de verhitting van water. Denk bijvoorbeeld aan een fluitketel of stoomketel.

Met een pan/ketel kun je een hoger rendement krijgen afhankelijk van het filtersysteem dat je gebruikt. Dat kan een eenvoudige hevelfilter zijn. Dat werkt snel en goed. Verder is de manier van spoelen van belang.
Het grote nadeel van brouwautomaten is dat je er niet fatsoenlijk mee kunt spoelen. Je kunt de snelheid niet goed regelen tenzij je een takel gebruikt en deze heel langzaam omhoog takelt.

Met twee pannen/ketels, waarvan de ene hoger staat dan de andere, kun je niet net zo snel werken als met een brouwautomaat. Je kunt het wort dat je opvangt meteen gaan verwarmen om deze aan de kook te brengen.
Het grote voordeel van pannen/ketels is dat je zonder problemen hele zware bieren kunt brouwen. Een nadeel is dat je steeds moet roeren, maar dat kun je automatiseren met behulp van een roerwerk die je aandrijft met een motor. Tip: plaats het roerwerk niet precies in het midden, de vermenging van het beslag verloopt dan beter.

DavyDK

Dus ik vat even samen

2 ketels nodig en een hevelfilter

Wat bedoel je met het wort dat je opvangt? Opvangen van waar?
Waarom moet je roeren?

Ik zal eens kijken wat er bestaat.

Ook heb ik al gezien dat er ketels zijn met een mandje in. Of een zeef beneden. Boven het kraantje.

Jacques

Citaat van: DavyDK op 25-03-2020 &nbsp;22:00 uDus ik vat even samen

2 ketels nodig en een hevelfilter

Wat bedoel je met het wort dat je opvangt? Opvangen van waar?
Waarom moet je roeren?

Ik zal eens kijken wat er bestaat.

Ook heb ik al gezien dat er ketels zijn met een mandje in. Of een zeef beneden. Boven het kraantje.

Als je een hevelfilter gebruikt zul je het wort dat uit het filter komt moeten opvangen. Dat kan in een tweede ketel. Je kunt er ook voor kiezen het wort op te vangen in een grote emmer, daarna de brouwketel leegmaken en omspoelen en het opgevangen wort in de ketel gieten die dan promotie heeft gemaakt tot kookketel. Je kunt dan met één ketel toe. Aan deze manier van werken kleven nadelen. Je kunt minder snel werken en je loopt het risico op oxidatie door het overgieten. Bij twee pannen heb je dat niet als je de hevelfilter voorziet van een lange siliconen slang die op de bodem van de tweede pan legt.

Roeren doe je om aanbranden van het beslag te voorkomen en om te zorgen dat de zaak steeds goed vermengd wordt. Hierdoor verloopt het afbraakproces door de enzymen uit de mout sneller.

DavyDK

Ok dank je. Ik begin meer een meer te neigen naar de gewone ketels.

Juist nog 1 vraagje dat ik me stel. Hoe spoel je dan? Dus je gaat van je maischketel naar je kookketel. Maar het spoelen ontbreekt me nog.

Jacques

Citaat van: DavyDK op 25-03-2020 &nbsp;22:21 uOk dank je. Ik begin meer een meer te neigen naar de gewone ketels.

Juist nog 1 vraagje dat ik me stel. Hoe spoel je dan? Dus je gaat van je maischketel naar je kookketel. Maar het spoelen ontbreekt me nog.

Het spoelwater moet je net als bij een brouwautomaat apart opwarmen. Dat kan bijvoorbeeld in een grote nylon emmer waarin je een elektrische dompelaar hangt.

DavyDK

Citaat van: Jacques op 25-03-2020 &nbsp;22:26 uHet spoelwater moet je net als bij een brouwautomaat apart opwarmen. Dat kan bijvoorbeeld in een grote nylon emmer waarin je een elektrische dompelaar hangt.


Dat begrijp ik. Maar hoe spoel je het bostel? Zit er een zeef ergens?

Jacques

Citaat van: DavyDK op 25-03-2020 &nbsp;22:31 uDat begrijp ik. Maar hoe spoel je het bostel? Zit er een zeef ergens?

De zeef is je hevelfilter...
Die zet je na het maischen in de brouwketel. Vervolgen zuig je de hevelfilter aan. Door het gebruik van een lange siliconen slang die half doorzichtig is kun je het vloeistofniveau in de gaten houden. Zo heb je weinig kans op het verbranden van je mond. Het eerste wort is wat troebel, dat kun je opvangen in een klein emmertje en teruggieten. Het is handig een kraan te maken in de slang die je aanbrengt onder het niveau van de bodem van de maischketel. Op die manier blijft de hevelwerking behouden.

beermenke

Citaat van: DavyDK op 25-03-2020 &nbsp;22:31 uDat begrijp ik. Maar hoe spoel je het bostel? Zit er een zeef ergens?
Loop eens binnen bij een hobbybrouwer in je buurt en als het kan brouw je een dagje mee.
Krijg je geen spijt van.

DavyDK

Dank jullie voor de uitleg al. Ik zou dat wel eens willen doen. Maarja. Corona he 😅

Kiekeboe

Citaat van: DavyDK op 25-03-2020 &nbsp;22:31 uDat begrijp ik. Maar hoe spoel je het bostel? Zit er een zeef ergens?

1) maischketel



2) beslagschep 3 liter



3) filteremmer met filterplaat



4) warm water ketel met campingdompelaar




5) kookketel (=schoongespoelde maischketel)




1) Je stort de geschrote mout in de maischketel waar je het maischwater hebt voorverwarmd. Dan doorloop je het maischschema.
2) dan schep je het beslag voorzichtig (zonder zuurstofinslag) uit de maiscketel in de filterkuip met een beslagschep.
3) de filterkuip is een plastic emmer met onderaan een rvs filterplaat. Overscheppen gebeurt voorzichtig zonder zuurstofinslag.
4) tijdens het filteren voeg je water toe aan 80° dat je voorverwarmd hebt in een ketel of emmer met campingdompelaar.
5) dan laat je het wort van de filterkuip terug in de schoongespoelde maischketel lopen die nu kookketel is geworden

DavyDK

Blijkbaar zijn er veel wegen die naar Rome leiden. Ik zal de manieren eens bekijken. En die dat ik mij het meest geschikt vind zal ik proberen. Zoals die hevelfilter. Komt toch allemaal op zelfde neer. Maischen, spoelen en koken.

Grts

tdp

Citaat van: DavyDK op 25-03-2020 &nbsp;23:49 uBlijkbaar zijn er veel wegen die naar Rome leiden. Ik zal de manieren eens bekijken. En die dat ik mij het meest geschikt vind zal ik proberen. Zoals die hevelfilter. Komt toch allemaal op zelfde neer. Maischen, spoelen en koken

Grts

Zie onderstaand filmpje, dat is hoe ik brouw. 2 pannen/ketels, een hevelfilter en een brander. Ooit ook wel op het gasfornuis in de keuken gebrouwen, ging net aan qua vermogen van de wokbrander. Verder kan ik je de andere filmpjes van BrouwTV ook aanraden, om een vergelijk te maken.

Zelf ooit een brouwdag met een maatje gedaan, hij met de Easybrew 30, ik met deze opstelling, zelfde recept. Qua rendement, gemak en tijd 'won' mijn opstelling met een straatlengte voorsprong, zijn opstelling won op ruimtegebruik. Kan een belangrijke keuze zijn natuurlijk.



DavyDK

Ok dank je ! Ziet er leuk uit. Kans is groot dat ik dit ga doen. Vind de beleving op zich ook wel leuker.

Ik ga wel eens wat filmpjes bekijken nog om te zien wat bij mij past. Want soms met kraantje. Soms zonder. Ik zie dat er ook iets is zoals mash tun. Je hebt filterplaten. Moet eerst eens allemaal bekijken voor wat dat allemaal nodig is.

Jacques

Citaat van: DavyDK op 25-03-2020 &nbsp;23:49 uKomt toch allemaal op zelfde neer. Maischen, spoelen en koken.

Ja, dat is de basis van het brouwproces. Daarna gebeurt het pas echt! Koelen en vergisten. Vooral het vergisten is vreselijk belangrijk. Je ziet vaak dat veel geld uitgegeven wordt aan brouwautomaten maar dat de vergisting een beetje vergeten wordt. Ik raad je aan om ook aandacht te hebben voor je gistvat en de controle van de temperatuur van de vergisting. Vergeet niet dat tijdens de gisting je bier gevormd wordt. Er zijn dan miljarden hele kleine medewerkers die je moet vertroetelen...

DavyDK

Ik heb momenteel een koelkast die zich aanpast van temperatuur. Aangepast met zo een toestel dat ik heb laten afkomen van China vorig jaar. Toen met blikken begonnen. Nu een jaar later wil ik graag vanaf het begin brouwen.

Ik had hiervoor een 10 liter plastic cct. Ik zou nu een 7 of 14 gallon willen kopen, cct ss brewtech, maar die zal in de frigo niet meer geraken  :-\

Ben momenteel de verschillende kookketels eens aan het bekijken. Maar vind niet meteen een set die bij mij past, ketel en CCT. Ik zou graag de CCT SS Brewtech van 14 gallon (53 liter) willen kopen.

https://www.unibrew-nederland.nl/bierbrouwen/vergisten/gistingstank-rvs-conische/ss-brewing-technologies-chronical-fermenter-14-gallon-53-liter.html

En daarbij horend een kookketel van 50 l waar ik ook in kan maischen, en dan nog een 2de ketel voor het gemak. Ik had graag in de serie van SS brewtech gebleven. Graag met een kraantje op en thermometer, maar dan gaat de prijs nogal omhoog ook.
Maar ss brewtech zijn ketels gaan maar tot 38 liter, en van daar naar 70liter, versta niet goed dat ze dat zo doen terwijl ze CCT's hebben van 53 liter.

In een boek dat ik heb gelezen lieten ze het wort af via een kraantje, tot het helder werd, en de niet heldere wort er langs boven weer in. Ze gebruikten de bostel als filter en spoelden zo ook, en dat zag ik wel zitten als methode. Dus niet overhevelen dacht ik. Weet iemand welke ketel je dan moet kopen als je deze methode wil proberen? Of raad je me dat niet aan.

Ik heb wel een ketel gevonden, maar die is maar 38 liter, en dan spring je meteen naar 70 liter
https://www.brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/brouwapparatuur/brouwketels/d/ss-brewtech-kettle-38-l-10-gal?gaCategory=search
Deze ketel is trouwens met een systeem dat het gaatje afschermt wel. Of dit lukt is maar de vraag.

Ik heb ook eens gezocht achter een hevelfilter, maar vind er niet meteen 1. Kan het zijn dat die niet te koop zijn?

Kiekeboe

Citaat van: DavyDK op 26-03-2020 &nbsp;18:22 uIk heb momenteel een koelkast die zich aanpast van temperatuur. Aangepast met zo een toestel dat ik heb laten afkomen van China vorig jaar. Toen met blikken begonnen. Nu een jaar later wil ik graag vanaf het begin brouwen.

Ik had hiervoor een 10 liter plastic cct. Ik zou nu een 7 of 14 gallon willen kopen, cct ss brewtech, maar die zal in de frigo niet meer geraken  :-\

Ben momenteel de verschillende kookketels eens aan het bekijken. Maar vind niet meteen een set die bij mij past, ketel en CCT. Ik zou graag de CCT SS Brewtech van 14 gallon (53 liter) willen kopen.

https://www.unibrew-nederland.nl/bierbrouwen/vergisten/gistingstank-rvs-conische/ss-brewing-technologies-chronical-fermenter-14-gallon-53-liter.html

En daarbij horend een kookketel van 50 l waar ik ook in kan maischen, en dan nog een 2de ketel voor het gemak. Ik had graag in de serie van SS brewtech gebleven. Graag met een kraantje op en thermometer, maar dan gaat de prijs nogal omhoog ook.
Maar ss brewtech zijn ketels gaan maar tot 38 liter, en van daar naar 70liter, versta niet goed dat ze dat zo doen terwijl ze CCT's hebben van 53 liter.

In een boek dat ik heb gelezen lieten ze het wort af via een kraantje, tot het helder werd, en de niet heldere wort er langs boven weer in. Ze gebruikten de bostel als filter en spoelden zo ook, en dat zag ik wel zitten als methode. Dus niet overhevelen dacht ik. Weet iemand welke ketel je dan moet kopen als je deze methode wil proberen? Of raad je me dat niet aan.

Ik heb wel een ketel gevonden, maar die is maar 38 liter, en dan spring je meteen naar 70 liter
https://www.brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/brouwapparatuur/brouwketels/d/ss-brewtech-kettle-38-l-10-gal?gaCategory=search
Deze ketel is trouwens met een systeem dat het gaatje afschermt wel. Of dit lukt is maar de vraag.

Ik heb ook eens gezocht achter een hevelfilter, maar vind er niet meteen 1. Kan het zijn dat die niet te koop zijn?

Hier kan je een rvs brouwketel van 50 liter kopen voor 65 euro:   https://www.hobbybrouwshop.nl/brouwpan50liter.

Verder moet je er rekening mee houden dat je in een CCT van 53 liter niet meer dan 35 liter bier kan vergisten. Over het algemeen moet men een lege kopruimte voorzien van 1/3e van het totale volume van een gistvat voor het opvangen van schuimvorming tijdens vergisten. Dan is die kookpan van 38 liter ongeveer net genoeg.

Hevelfilters zijn niet te koop, wel filterheksen: zie bv https://www.unibrew-nederland.nl/mattmill-lauterhexe-1000.html

Die  CCT SS Brewtech van 14 gallon die je wil kopen. Als ik die gratis zou kunnen krijgen zou ik hem op mijn terras zetten, er potgrond in doen en bloemen in planten.

Als beginnend brouwer experimenteer je best een beetje alvorens zware onkosten te doen. Dan weet je beter wat je behoeften zijn.

DavyDK

Dank je.

Wel ik wou juist vragen of dit zo iets was

https://www.unibrew-nederland.nl/bazooka-filter-exit-4.html

Dan moet ik er zelf nog iets op maken om omhoog en omlaag te gaan over de ketel met een kraantje tussen.

DavyDK

En wat een prijsverschillen seg. € 65 voor een kookpan. Terwijl op andere site snel 130 - 150 is.

Kiekeboe

Citaat van: DavyDK op 26-03-2020 &nbsp;19:16 uDank je.

Wel ik wou juist vragen of dit zo iets was

https://www.unibrew-nederland.nl/bazooka-filter-exit-4.html

Dan moet ik er zelf nog iets op maken om omhoog en omlaag te gaan over de ketel met een kraantje tussen.

Nee, met een bazookafilter kan je het beslag niet filteren. Dat kan een beetje helpen om na het koken en koelen de hopbloemen tegen te houden, maar ook vanuit deze doelstelling is daar zeker niet iedereen tevreden over. Beter is om na het koelen een draaikolk/whirlpool te maken met je brouwlepel. Dan bezinkt alle achtergebleven rotzooi in het midden van de pan en verstopt je kraantje niet bij het aftappen.

DavyDK

Ah ok. Ziet er bijna hetzelfde uit. Heb je er op geklikt. Want het ziet er niet uit als de gewone bazookafilter die bij een easybrew zit

Kiekeboe

Citaat van: DavyDK op 26-03-2020 &nbsp;19:16 uDank je.

Wel ik wou juist vragen of dit zo iets was

https://www.unibrew-nederland.nl/bazooka-filter-exit-4.html

Dan moet ik er zelf nog iets op maken om omhoog en omlaag te gaan over de ketel met een kraantje tussen.

Correctie: Ik had je link niet aangeklikt, het systeem dat je toont lijkt wel op een filterheks. Ik bedoelde met bazookafilter dit: https://www.unibrew-nederland.nl/bazooka-hopfilter-rvs-15-cm.html

Een filterheks kan je rechtstreeks aansluiten op het kraantje van je brouwketel. Als je dat niet hebt dan moet je naar een hevelsysteem dat je aansluit op de filterheks.

Neetje

Citaat van: Jacques op 25-03-2020 &nbsp;21:44 uMet twee pannen/ketels, waarvan de ene hoger staat dan de andere, kun je niet zo snel werken als met een brouwautomaat. Je kunt het wort dat je opvangt meteen gaan verwarmen om deze aan de kook te brengen.


Tijdens spoelen (met 95 graden water) verwarm ik mijn maischketel (tot de bostel bijna droog valt) en het opgevangen wort wordt in mijn kookketel gelijkertijd opgewarmd. Betekent dubbel vermogen, dus snel naar koken. Enigste beperking kan de spoelsnelheid zijn die jezelf kiest voor helderder wort tov een automaat, indien je veel tarwe enz gebruikt.
(Tijdens spoelen wordt er niet geroerd maar tot op heden geen last van verbranding op bodem)

SVB

Ik snap Jacques zijn opmerking ook niet helemaal... vanuit mijn maischketel ga ik direct naar mijn kookketel waar direct een vlam onderstaat... hoezo kan je dan niet snel werken?

(Tenminste ik lees het zo dat een brouwautomaat handiger is omdat je dan het wort kan verwarmen terwijl je de korf omhoog takelt... maar zie dan niet in waarom dit sneller is dan wat ik doe)

Jacques

Citaat van: DavyDK op 26-03-2020 &nbsp;18:22 uIk heb ook eens gezocht achter een hevelfilter, maar vind er niet meteen 1. Kan het zijn dat die niet te koop zijn?

Een hevelfilter maak je eenvoudig zelf. Heel wat hobbybrouwers hebben dat gedaan.
Als je op dit forum zoekt vind je heel veel voorbeelden.

Jacques

Citaat van: SVB op 26-03-2020 &nbsp;20:32 uIk snap Jacques zijn opmerking ook niet helemaal... vanuit mijn maischketel ga ik direct naar mijn kookketel waar direct een vlam onderstaat... hoezo kan je dan niet snel werken?

(Tenminste ik lees het zo dat een brouwautomaat handiger is omdat je dan het wort kan verwarmen terwijl je de korf omhoog takelt... maar zie dan niet in waarom dit sneller is dan wat ik doe)

Een typo. Ik bedoelde "net zo snel". Maar soms zijn mijn vingers net wat sneller dan ik eigenlijk wil.

DavyDK

Hey,

We hebben het al gehad over brouwketels gebruiken voor te koken en te maischen.

Nu ben ik aan het rondkijken en kom ik deze ketel tegen.

15 gallons, 57 liter = https://www.amihopfen.com/MegaPot-12-8482-57-litre-15-Gal-Brew-Kettle-with-tap-and-thermometer

Bij de uitleg staat dat je 12 gallons kan koken hiermee, 45 liter, dat is aannemelijk
Maar er staat ook bij dat je deze kan gebruiken om te maischen, en dan kan je maar 5 - 7 gallons, 19 tot 26 liter dus. Is dat niet wat aan de lage kant? Wat denken jullie?  Ik ging er van uit dat ik toch wel meer kon maken daarmee. Of bekijk ik dit verkeerd.
Als ik bijvoorbeeld een sterke blonde wil brouwen, 20 liter in gistvat, dan zit ik aan 25 liter water en 5 kg pilsmout, voor 30 liter in het gistvat kom ik dan op 37,5 liter water + 7,5 kg pilsmout. Is dat dan mijn max ?

DavyDK

Citaat van: Kiekeboe op 26-03-2020 &nbsp;18:55 uHier kan je een rvs brouwketel van 50 liter kopen voor 65 euro:   https://www.hobbybrouwshop.nl/brouwpan50liter.

Verder moet je er rekening mee houden dat je in een CCT van 53 liter niet meer dan 35 liter bier kan vergisten. Over het algemeen moet men een lege kopruimte voorzien van 1/3e van het totale volume van een gistvat voor het opvangen van schuimvorming tijdens vergisten. Dan is die kookpan van 38 liter ongeveer net genoeg.

Hevelfilters zijn niet te koop, wel filterheksen: zie bv https://www.unibrew-nederland.nl/mattmill-lauterhexe-1000.html

Die  CCT SS Brewtech van 14 gallon die je wil kopen. Als ik die gratis zou kunnen krijgen zou ik hem op mijn terras zetten, er potgrond in doen en bloemen in planten.

Als beginnend brouwer experimenteer je best een beetje alvorens zware onkosten te doen. Dan weet je beter wat je behoeften zijn.

Ik had er over gelezen dat je wil bloemen planten in een CCT, geen voorstander van? Mja, ik denk bij mezelf, liever meteen iets goed kopen als nu half. En nadien toch beter willen hebben. Wat raad je dan aan? Ik heb momenteel een fermentor, wel in plastiek, en eigenlijk niet zo tevreden van, die sluit niet goed af, problemen met de kraan die erop staat. Daarom dacht ik even op te schalen. Ik weet dat ik met een plastieken vat ook goed bier kan maken. Maar dan lees je van mensen dat hun bier erop vooruitgegaan is met een rvs. Waarschijnlijk ga je wel gelijk hebben. Een mens wil altijd het uiterste doen om het beste te hebben. Misschien moet ik het zo niet bekijken en enkele jaren kleinschalig eruit leren met kleine batchen van 20 liter. Het is misschien een idee wat je zegt.

Kiekeboe

Citaat van: DavyDK op 27-03-2020  00:31 uIk had er over gelezen dat je wil bloemen planten in een CCT, geen voorstander van ?

Ik heb geen conisch vergistingsvat. Het interessante voordeel van zo'n conisch vat lijkt me dat je de gistkoek kan aftappen in de loop van het vergistingsproces. Dan hoef je niet telkens over te hevelen om te lageren en/of te bottelen.

Maar dat gistvat dat jij koos weegt volgens mij als het gevuld is met wort 60 tot 70 kg. Ik brouw meestal alleen, ik zie niet goed hoe ik dat onding in mijn gistkast kan krijgen als het zo zwaar is. Ik zie op je link dat je ook optioneel wieltjes kan bij bestellen. Dat zou al een hulp zijn om te verplaatsen, maar dan is er ook nog het probleem om het op te tillen om het in een tot gistkast omgebouwde frigo te zetten tenzij het al in de frigo staat voordat je het begint te vullen met de afgekoelde wort, maar dan heb je waarschijnlijk weer pompen nodig enz.

Zonder gistkast heb je er niks aan. Ik zie wel wat hobbybrouwers passeren die dan het gistvat aanpassen met allerlei zelf geconstrueerde koelmechanismen, een isolatiemantel, verwarmingsmechanismen, enz. Maar als je dan zo een duur gistvat koopt en je moet dat dan nog allemaal gaan doen, dan zou ik er toch nooit zoveel geld aan geven.

Ik weet ook niet hoe het zit met het aanzuigen van zuurstof als je gistkoek aftapt in zo een conisch vergistingsvat.

Maar goed, ik zelf brouw ongeveer 60 liter op een brouwdag en doe die in 3 kunststof vergistingsvaten van 30 liter. Die zijn makkelijk te reinigen, te verplaatsen op te bergen enz. En als ze niet meer voldoen gooi (of geef) je ze weg of gebruik je ze als opslagton voor mout. Ze kosten immers maar enkele 10-tallen euro's per stuk.

Het voordeel van het gebruik van 3 kleine gistvaten ipv 1 groot gistvat is ook dat je kan experimenteren met kleine varianten op je brouwsel. En ook als het mislukt is er vaak maar 1 batch mislukt en niet alle 3 de gebrouwde batchen.

In mijn voorstellingstopic met veel foto's kan je zien hoe ik zelf probeer te werken. (https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,39652.0/all.html)

DavyDK

Citaat van: Kiekeboe op 27-03-2020  01:38 uIk heb geen conisch vergistingsvat. Het interessante voordeel van zo'n conisch vat lijkt me dat je de gistkoek kan aftappen in de loop van het vergistingsproces. Dan hoef je niet telkens over te hevelen om te lageren en/of te bottelen.

Maar dat gistvat dat jij koos weegt volgens mij als het gevuld is met wort 60 tot 70 kg. Ik brouw meestal alleen, ik zie niet goed hoe ik dat onding in mijn gistkast kan krijgen als het zo zwaar is. Ik zie op je link dat je ook optioneel wieltjes kan bij bestellen. Dat zou al een hulp zijn om te verplaatsen, maar dan is er ook nog het probleem om het op te tillen om het in een tot gistkast omgebouwde frigo te zetten tenzij het al in de frigo staat voordat je het begint te vullen met de afgekoelde wort, maar dan heb je waarschijnlijk weer pompen nodig enz.

Zonder gistkast heb je er niks aan. Ik zie wel wat hobbybrouwers passeren die dan het gistvat aanpassen met allerlei zelf geconstrueerde koelmechanismen, een isolatiemantel, verwarmingsmechanismen, enz. Maar als je dan zo een duur gistvat koopt en je moet dat dan nog allemaal gaan doen, dan zou ik er toch nooit zoveel geld aan geven.

Ik weet ook niet hoe het zit met het aanzuigen van zuurstof als je gistkoek aftapt in zo een conisch vergistingsvat.

Maar goed, ik zelf brouw ongeveer 60 liter op een brouwdag en doe die in 3 kunststof vergistingsvaten van 30 liter. Die zijn makkelijk te reinigen, te verplaatsen op te bergen enz. En als ze niet meer voldoen gooi (of geef) je ze weg of gebruik je ze als opslagton voor mout. Ze kosten immers maar enkele 10-tallen euro's per stuk.

Het voordeel van het gebruik van 3 kleine gistvaten ipv 1 groot gistvat is ook dat je kan experimenteren met kleine varianten op je brouwsel. En ook als het mislukt is er vaak maar 1 batch mislukt en niet alle 3 de gebrouwde batchen.

In mijn voorstellingstopic met veel foto's kan je zien hoe ik zelf probeer te werken. (https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,39652.0/all.html)

Ik heb je opstelling gezien. Blij dat je het me getoond hebt. Ofwel ga ik voor het kleinere en lichtere cct vat van brew monk 32 liter.. Ofwel voor 2 plastic vaatjes met groen deksel. 31 liter.

Enkel mijn kookketels mogen wel iets zijn vind ik. Heb je een idee over mijn vraag hiervoor? Over het maximum aantal liters dat je kan maischen in een kookketel?

Kiekeboe

Citaat van: DavyDK op 27-03-2020  10:32 uIk heb je opstelling gezien. Blij dat je het me getoond hebt. Ofwel ga ik voor het kleinere en lichtere cct vat van brew monk 32 liter.. Ofwel voor 2 plastic vaatjes met groen deksel. 31 liter.

Enkel mijn kookketels mogen wel iets zijn vind ik. Heb je een idee over mijn vraag hiervoor? Over het maximum aantal liters dat je kan maischen in een kookketel?

Ik slaag erin om met een ketel van 27 liter, 20 liter bier te maken. Maar dat is echt wel het maximum. Volgens mij is een goede norm dat je kookketel en/of maischketel 1/3e groter volume moet hebben dan de hoeveelheid bier die je wil brouwen. Dus als je 40 liter wil brouwen heb je volgens mij een ketel van 60 liter nodig. De spoelwaterketel mag de helft zijn van de kookketel.

Maar kijk uit, als je brouwwerkwijze vereist dat je je ketel nog moet verplaatsen tijdens het brouwproces dan zou ik nooit gaan voor een ketel van meer dan 50 liter. (Bv een ketel van de gasbrander op de vloer op de tafel zetten om te kunnen hevelen naar het filtervat of kookketel, dat is gevaarlijk met zo'n gewicht aan hete vloeistof.) Het alternatief is een vaste opstelling maar dan heb je een heleboel leidingen kranen en pompen nodig.

DavyDK

Ik vond het gewoon raar dat die firma zegt dat je maar 19 tot 26 liter kan brouwen met een ketel van 57 liter.

Mijn batches zullen 20 tot 25 liter zijn. Ik zal daarmee beginnen. Maar ik dacht voor de veiligheid een grotere ketel te nemen zodat ik ruimte heb boven het vloeistofniveau. Dat was de denkwijze. En als je nadien eens groter wil maken dat je plaats hebt, ook voor zwaardere bieren.

Vlisbier

De Grainfather kan verwarmen en met extra pompje ook koelen.
Ben blij dat ik deze tweede hands (was gewoon nieuw) heb kunnen kopen.

josstegman

Citaat van: Vlisbier op 27-03-2020  13:23 uDe Grainfather kan verwarmen en met extra pompje ook koelen.
Ben blij dat ik deze tweede hands (was gewoon nieuw) heb kunnen kopen.

Dit gistvat heb ik ook en ik kan beamen dat je hier heel goed temperatuur gecontroleerd mee kan vergisten.

Kiekeboe

Citaat van: Vlisbier op 27-03-2020  13:23 uDe Grainfather kan verwarmen en met extra pompje ook koelen.

Voor dat extra pompje moet je wel 939 euro bij betalen. https://www.unibrew-nederland.nl/grainfather-glycol-chiller.html

Voor de koelkast (395 liter) die ik zelf nieuw heb aangekocht enkel om als gistkast te dienen heb ik 349 euro betaald inclusief btw en verzendingskost.

Vlisbier

Citaat van: Kiekeboe op 27-03-2020  14:45 uVoor dat extra pompje moet je wel 939 euro bij betalen. https://www.unibrew-nederland.nl/grainfather-glycol-chiller.html

Voor de koelkast (395 liter) die ik zelf nieuw heb aangekocht enkel om als gistkast te dienen heb ik 349 euro betaald inclusief btw en verzendingskost.
Daar kan het ook mee.

Maar ik heb deze.


Kiekeboe

Citaat van: Vlisbier op 27-03-2020  15:11 uDaar kan het ook mee.

Maar ik heb deze.

Dan betaal je ook wel 939 euro aan leidingwater als je daarmee koelt tijdens de vergisting in de zomer.

Vlisbier

Citaat van: Kiekeboe op 27-03-2020  15:14 uDan betaal je ook wel 939 euro aan leidingwater als je daarmee koelt tijdens de vergisting in de zomer.
Je kan er niet mee tot 4 graden koelen natuurlijk.
Is het water in België zo duur geworden dan?

Klopt dit echt wat ik zie € 4,30 voor een kubieke meter hier betaal je € 0,79

Kiekeboe

Citaat van: DavyDK op 27-03-2020  12:45 uIk vond het gewoon raar dat die firma zegt dat je maar 19 tot 26 liter kan maken met een ketel van 57 liter.

Mijn batches zullen 20 tot 25 liter zijn. Ik zal daarmee beginnen. Maar ik dacht voor de veiligheid een grotere ketel te nemen zodat ik ruimte heb boven het vloeistofniveau. Dat was de denkwijze. En als je nadien eens groter wil maken dat je plaats hebt, ook voor zwaardere bieren.

De ketel die je linkt heeft optioneel een valse bodem (een filterplaat die boven het niveau van het kraantje zit?). Wellicht heeft het verschil daar mee te maken.

Kiekeboe

Citaat van: Vlisbier op 27-03-2020  15:23 uJe kan er niet mee tot 4 graden koelen natuurlijk.
Is het water in België zo duur geworden dan?

Klopt dit echt wat ik zie € 4,30 voor een kubieke meter hier betaal je € 0,79

Die prijs kan je niet kennen want zo een factuur zit vol met allerlei andere kosten. Is ook verschillend per gemeente en ook verschillen naar gelang aantal gedomicilieerden per adres, enz. Maar 4 tot 5 euro per m³ lijkt me mogelijk.

Heuvinger brouwerij


SVB

In Nederland zitten er ook allemaal kosten in, maar € 4-5 per m3 betalen wij niet hoor (en hier weet je prima wat een m3 kost).

Verder kan je natuurlijk ook gewoon werken met een watervat oid ipv continu vers water door de goot te spoelen, meerdere wegen etc.

Iets te veel aannames.

Vlisbier

Citaat van: SVB op 27-03-2020  18:40 uIn Nederland zitten er ook allemaal kosten in, maar € 4-5 per m3 betalen wij niet hoor (en hier weet je prima wat een m3 kost).

Verder kan je natuurlijk ook gewoon werken met een watervat oid ipv continu vers water door de goot te spoelen, meerdere wegen etc.

Iets te veel aannames.
Precies via oude koelbox met vrieselementen werkt dit perfect.

Maar ja als je iets zelf niet hebt dan maar negatief doen!!!

Kiekeboe

Citaat van: SVB op 27-03-2020  18:40 uVerder kan je natuurlijk ook gewoon werken met een watervat oid ipv continu vers water door de goot te spoelen, meerdere wegen etc. 

Het regenwater dat je in België opvangt en gebruikt moet je ook betalen aan de watermaatschappij.

Vlisbier

Citaat van: Kiekeboe op 27-03-2020  18:46 uHet regenwater dat je in België opvangt en gebruikt moet je ook betalen aan de watermaatschappij.
Een ding zijn ze wel goed in in België en dat is toch waar het hier omgaat.

Bierbrouwen[emoji122][emoji123][emoji106][emoji12][emoji56]

josstegman

Het klopt echt wat Vlisbier zegt! Ik heb dat vergistingsvat plus pompje ook.

Jacques

Citaat van: Vlisbier op 27-03-2020  15:11 uDaar kan het ook mee.

Maar ik heb deze.



Zou je willen uitleggen wat ik zie?
Hoe werkt het?

josstegman

Citaat van: Jacques op 27-03-2020  22:33 uZou je willen uitleggen wat ik zie?
Hoe werkt het?
Het vergistingsvat van Grainfather is dubbelwandig. Daarin zit enerzijds een verwarmingselement in, dat het vergistende wort verwarmt tot een gewenste temperatuur die je instelt. Anderzijds zitten er kanalen in die holle wand waar je koelend water door heen kan leiden.  Met de afgebeelde set kun je de slangen aan het vergistingsvat bevestigen, aan een van de slangen bevestig je aan het andere uiteinde het afgebeelde pompje. Beide uiteinden van de slangen plus pompje hang je in een met koud water (plus koelelementen) gevulde koelbox. Het snoer aan het pompje plug je in het meegeleverde snoer dat ook in verbinding staat met het vergistingsvat en stroomverbinding. Als de teperatuur in het vergistingsvat te hoog wordt gaat het pompje koud water door kanalen in de holle wand stuwen, tot de gewenste temperuur is bereikt.
Dit is een zeer betaalbaar setje waarmee je dus kunt koelen.

Jacques

Citaat van: josstegman op 27-03-2020  22:53 uHet vergistingsvat van Grainfather is dubbelwandig. Daarin zit enerzijds een verwarmingselement in, dat het vergistende wort verwarmt tot een gewenste temperatuur die je instelt. Anderzijds zitten er kanalen in die holle wand waar je koelend water door heen kan leiden.  Met de afgebeelde set kun je de slangen aan het vergistingsvat bevestigen, aan een van de slangen bevestig je aan het andere uiteinde het afgebeelde pompje. Beide uiteinden van de slangen plus pompje hang je in een met koud water (plus koelelementen) gevulde koelbox. Het snoer aan het pompje plug je in het meegeleverde snoer dat ook in verbinding staat met het vergistingsvat en stroomverbinding. Als de temperatuur in het vergistingsvat te hoog wordt gaat het pompje koud water door kanalen in de holle wand stuwen, tot de gewenste temperduur is bereikt.
Dit is een zeer betaalbaar setje waarmee je dus kunt koelen.

Je hebt dus een externe koeler nodig die niet bij het setje zit... De koeler van Grainfather is zeer prijzig. Het voordeel is dat je meerdere gistvaten kunt aansluiten maar ik denk niet dat er veel hobbybrouwers zijn die dit doen.
Een koelkast is een veel goedkopere oplossing. Je kunt met koelelementen werken maar dan moet je die constant vernieuwen. De koelcapaciteit is ten opzichte van een koelkast vrij klein. Via Marktplaats kun je goedkoop tweedehandse koelkasten kopen en nieuw zijn ze ook te betalen. Bijvoorbeeld https://www.coolblue.nl/product/573140/zanussi-zra40100wa.html

josstegman

Nee, je hebt verder geen externe koeler nodig. Je koelt met koud water wat je in een koelbox naast naast je vergistingsvat hebt staan.

josstegman

Die dure glycolkoeler is meestal helemaal niet nodig. Niet voor mij in ieder geval.

Jacques

Citaat van: josstegman op 27-03-2020  23:04 uNee, je hebt verder geen externe koeler nodig. Je koelt met koud water wat je in een koelbox naast naast je vergistingsvat hebt staan.

Dat is een externe koeler in de vorm van een koelbox...  :)

Bij een beetje vergisting wordt veel warmte geproduceerd. Moet je vaak het water vervangen. Nu iedereen thuis is, is dat wel te doen. Maar als je een weekend weg bent niet echt een optie.

josstegman

Citaat van: Jacques op 27-03-2020  23:12 uDat is een externe koeler in de vorm van een koelbox...  :)

Bij een beetje vergisting wordt veel warmte geproduceerd. Moet je vaak het water vervangen. Nu iedereen thuis is, is dat wel te doen. Maar als je een weekend weg bent niet echt een optie.
Als je de nodige koelelementen in het water doet, ik doe er ook altijd bevroren met water gevulde plastic flessen in, dan kun je normaal gesproken wel meer dan een dag koelen. Maar goed, er zit natuurlijk wel een grens aan. Ik kan er goed mee uit de voeten.

Vlisbier

Werkt prima
Maar is net als met alles
Je kan met een auto van € 750,- van a naar b maar ook met een van € 750,000,-

Jacques

Citaat van: Vlisbier op 27-03-2020  23:18 uWerkt prima
Maar is net als met alles
Je kan met een auto van € 750,- van a naar b maar ook met een van € 750,000,-

Het zal werken, maar een koelkast werkt toch iets handiger... En qua energie is het waarschijnlijk goedkoper omdat de huidige koelkasten goed geïsoleerd zijn.

josstegman


Kiekeboe

Citaat van: josstegman op 27-03-2020  23:04 uNee, je hebt verder geen externe koeler nodig. Je koelt met koud water wat je in een koelbox naast naast je vergistingsvat hebt staan.

Ziet er heel mooi uit en knap bedacht. Proficiat!

Desalniettemin geef ik zelf de voorkeur aan een frigo om een gistvat te koelen.

josstegman

Dan neem jij toch gewoon een frigo. Mij bevalt het prima.

Vlisbier

Citaat van: Kiekeboe op 28-03-2020  07:38 uWat een rommelfabriek zeg. Terwijl het met een eenvoudige frigo zoveel goedkoper, makkelijker, efficiënter en esthetischer kan.
Volgens mij is dit forum om elkaar te helpen, en niet om elkaar af te kraken.

Voor jouw werkt frigo beter oké prima, maar om te zeggen van een ander dat het een rommelfabriek is, is volgens mij niet nodig.

Kiekeboe

Citaat van: Vlisbier op 28-03-2020  07:57 uVolgens mij is dit forum om elkaar te helpen, en niet om elkaar af te kraken.

Voor jouw werkt frigo beter oké prima, maar om te zeggen van een ander dat het een rommelfabriek is, is volgens mij niet nodig.

Ok, ik heb mijn tekst aangepast.

Vlisbier

Citaat van: Kiekeboe op 28-03-2020  08:06 uOk, ik heb mijn tekst aangepast.
Je mag wel gewoon zeggen dat het niks voor jouw is en liever met een frigo werkt.

Nu komt het helemaal vreemd over, je oude tekst staat er gewoon nog.

lier

Citaat van: Vlisbier op 28-03-2020  07:57 uVolgens mij is dit forum om elkaar te helpen, en niet om elkaar af te kraken.


Helemaal mee eens  :proost2:

Kazz

Citaat van: Duuuf op 16-03-2020  15:49 uDat dus. Als je leest over de verschillende producten worden vaak slechts vage kwalificaties gegeven. Een en ander is beter doordacht... wat dan en wat ga ik ervan merken? Of claims die enkel op een model slaan zonder aan te geven of dat onderscheidend is.

Toch maar de knoop doorgehakt (ja ik doe dat vaker snel en bijna impulsief :) ) en voor 674 euro een Grainfather besteld.

Wij, zijn ook aan het kijken voor een Grainfather, maar voor die prijs kan ik hem niet vinden?
Kan je mij een linkje geven?

Vlisbier


Kazz


Vlisbier

Citaat van: Kazz op 15-06-2020  21:09 uBedankt!
Daar zaten we te kijken, waren net te laat (niet meer op voorraad) echter kosten ze daar 750 euro en geen 674  :o
Op de € 750,- krijg je nog 10% korting.

Appiehappie

Citaat van: Kiekeboe op 28-03-2020  07:38 uZiet er heel mooi uit en knap bedacht. Proficiat!

Desalniettemin geef ik zelf de voorkeur aan een frigo om een gistvat te koelen.

Je kunt ook zoals ik heb gedaan een koelkast gebruiken om de Grainfather Fasfermenter te koelen. Ik heb in een oude koelkast een 30 liter emmer met water staan. De koelslangen gaan achter de fermenter via 2 gaten in het bovenblad de koelkast in. Ook de besturingskabel voor de pomp gaat door de koelkast heen via een gaatje in het bovenblad van de koelkast. In die emmer zit mijn warm en koud waterslang met pomp en de thermostaat van de koelkast. Het water word koud door de fermenter gepompt en komt warmer weer terug in de emmer. Warme slang bovenin en koude slang onderin de emmer. De koelkast blijft de emmer met water automatisch koelen en het koelwater
blijft automatisch op temperatuur.

In mijn geval is de fermenter ongeveer 22 graden en het koelwater 5 graden kouder. Binnen enkele minuten koelt de fermenter de gewenste 0,5 graad terug naar de gewenste temperatuur.





Op de fastfermenter ligt een repeater voor mijn Ispindel die communiceert met mijn buiten wifi antenne. Mijn fastfermenter staat in de schuur. Boven mijn fastfermenter zie je de koelkastregelaar.

Kiekeboe

Citaat van: Appiehappie op 18-06-2020  18:49 uJe kunt ook zoals ik heb gedaan een koelkast gebruiken om de Grainfather Fasfermenter te koelen. Ik heb in een oude koelkast een 30 liter emmer met water staan. De koelslangen gaan achter de fermenter via 2 gaten in het bovenblad de koelkast in. Ook de besturingskabel voor de pomp gaat door de koelkast heen via een gaatje in het bovenblad van de koelkast. In die emmer zit mijn warm en koud waterslang met pomp en de thermostaat van de koelkast. Het water word koud door de fermenter gepompt en komt warmer weer terug in de emmer. Warme slang bovenin en koude slang onderin de emmer. De koelkast blijft de emmer met water automatisch koelen en het koelwater
blijft automatisch op temperatuur.

In mijn geval is de fermenter ongeveer 22 graden en het koelwater 8 graden kouder. Binnen enkele minuten koelt de fermenter de gewenste 0,5 graad terug naar de gewenste temperatuur.

Op de fastfermenter ligt een repeater voor mijn Ispindel die communiceert met mijn buiten wifi antenne. Mijn fastfermenter staat in de schuur. Boven mijn fastfermenter zie je de koelkastregelaar.

Dat ziet er ook goed uit en minder arbeidsintensief dan een koelbox waar je ijsblokjes moet toevoegen om het koelwater op temperatuur te houden. Maar nog makkelijker zou zijn als je de fermenter gewoon in de koelkast zou plaatsen in plaats van er boven op. Dan heb je ook geen warmte-/koude-/energieverlies door de leidingen en het rondpompsysteem. Maar in geval van de foto's zal er dan wel een iets hogere koelkast nodig zijn.

Appiehappie

Citaat van: Kiekeboe op 18-06-2020  20:16 uDat ziet er ook goed uit en minder arbeidsintensief dan een koelbox waar je ijsblokjes moet toevoegen om het koelwater op temperatuur te houden. Maar nog makkelijker zou zijn als je de fermenter gewoon in de koelkast zou plaatsen in plaats van er boven op. Dan heb je ook geen warmte-/koude-/energieverlies door de leidingen en het rondpompsysteem. Maar in geval van de foto's zal er dan wel een iets hogere koelkast nodig zijn.
Een oude tweedehands koelkast van 15 euro is betaalbaarder dan een koelkast die hoger is en daardoor veel duurder en zeldzaam op de 2e hands markt. Doordat alles extra geïsoleerd is (koelgedeelte van de fast fermenter met zelfgemaakte mantel en de slangen waren al geïsoleerd) koelt dit systeem prima en de koelkast gaat niet vaak koelen door de relatief hoge temperatuur van het koelwater. En alles verloopt zonder moeite.

André de Laat

Eigenlijk hoort het zo, maar ik kan me indenken dat niet iedereen er zoveel geld aan uit kan/wil geven.





Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.