Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Brouwketel - X vs Easybrew vs Grainfather vs Speidel  (gelezen 2992 keer)

Steinway en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Duuuf

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Brouwketel - X vs Easybrew vs Grainfather vs Speidel
« Gepost op: 15-03-2020 12:34 u »
Ja, eigenlijk is het een verkapte vraag over geld. Ik wil een brouwketel kopen.

Meest simpele is om een grote soeppan te kopen en aan de slag te gaan. Maar voor het gemak heb je er dan al snel twee nodig en die krengen lopen ook aardig op in de prijs. Bovendien moet het gasfornuis het kunnen trekken en anders moet je weer met losse branders gaan kloten. Niet helemaal mijn voorkeur dus.

Een elektrische  ketel, al een stuk leuker. Kost ca 150 euro. Maar dan moet je ook nog overhevelen tussen maischen en koken.

Dus als ik toch ga investeren, neig ik naar een automatische ketel.

De keuze is dan:
- EasyBrew / Brew Monk / <label xyz>  (ca 400 euro)
- Grainfather (ca 800 euro)
- Speidel Braumeister (ca 1600 + euro)

Conceptueel is het allemaal hetzelfde, maar wat is het verschil in de praktijk? Er zit flink prijsverschil tussen.
De braumeister klinkt leuk maar vind ik eerlijk gezegd toch echt te duur. Een Grainfather zou ik nog wel overwegen als die echt merkbaar beter is. Kortom, welke is nou de kooptip?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline lier

• Super lid
  • Land: nl
  • Brouwerij brouwkip
Re: Brouweketel - X vs Easybrew vs Grainfather vs Speidel
« Reactie #1 Gepost op: 15-03-2020 12:44 u »
Deze is te makkelijk, doe eerst zelf ff beetje onderzoek en kom dan met specifieke vragen.
Speidel werkt precies omgekeerd aan de rest en qua aansturing zitten er ook nog wel wat verschillen in de modellen.
Met alle 3 kan je goede bieren brouwen.

Dus lees de verschillende topics over de betreffende ketels eens door en maak op basis daarvan een keuze.
Er is hier niemand die ze alle drie thuis heeft staan

Online IONOX

• Boven 10 berichten
  • *
  • Mastering witbier production
« Reactie #2 Gepost op: 15-03-2020 12:53 u »
Ik woon in een appartement dus ik wilde iets compacts hebben waar ik toch het maximale uit kan halen.
Heb zelf een Easybrew 30 (eerste versie) en ben er zelf wel tevreden mee.
Lichtgewicht, doet wat het moet doen, niet te veel poespas.
Grainfather is wat luxer, heeft wat meer technologische snufjes.
Uiteindelijk is de vraag, wat heb je er voor over en hoe zie je je beleving voor je?
Qua kwaliteit bier denk ik dat je er hetzelfde bier mee gaat maken.
Vind je het kunnen aansturen vanaf je smartphone iets dat jouw beleving in het bier brouwen ontzettend veel plezier op gaat leveren, go for it.
Het liefst wil ik ook het nieuwste van het nieuwste, maar ik ben gewoon niet bereid om er 800 euro voor te betalen.

Online Jaakke

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 15-03-2020 13:16 u »
Volgens mij kan je met alle 3 prima bier brouwen.

Ik ben zelf voor de Grainfather gegaan vanwege de technologische snufjes maar een Easybrew doet niet onder als het om bierbrouwen gaat.
Hier een filmpje van David Heat waar hij een vergelijking doet:

Overigens is de Grainfather momenteel ergens met 10% korting te krijgen voor 675,- Deze zelfde aanbieding heeft mij toen ook over de streep getrokken.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #4 Gepost op: 15-03-2020 13:20 u »
Zoek in je buurt wie er een automatische heeft staan en volg een brouwdag bij de verschillende types
Je hebt autos tussen grofweg 10 duizend euro en een ton. Met beiden kom je van Maastricht tot Groningen als voorbeeld dus.

Offline Duuuf

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 15-03-2020 14:43 u »
Volgens mij kan je met alle 3 prima bier brouwen.

Ik ben zelf voor de Grainfather gegaan vanwege de technologische snufjes maar een Easybrew doet niet onder als het om bierbrouwen gaat.
Hier een filmpje van David Heat waar hij een vergelijking doet:

Overigens is de Grainfather momenteel ergens met 10% korting te krijgen voor 675,- Deze zelfde aanbieding heeft mij toen ook over de streep getrokken.

Die aanbieding gevonden, dat maakt het verschil wel een stuk dragelijker. Grootste praktijk verschil is dus eigenlijk dat de temperaturen voor het maischen wel een stuk nauwkeuriger zijn.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Brouwketel - X vs Easybrew vs Grainfather vs Speidel
« Reactie #6 Gepost op: 15-03-2020 22:01 u »
Ja, eigenlijk is het een verkapte vraag over geld. Ik wil een brouwketel kopen.

Meest simpele is om een grote soeppan te kopen en aan de slag te gaan. Maar voor het gemak heb je er dan al snel twee nodig en die krengen lopen ook aardig op in de prijs. Bovendien moet het gasfornuis het kunnen trekken en anders moet je weer met losse branders gaan kloten. Niet helemaal mijn voorkeur dus.

Een elektrische  ketel, al een stuk leuker. Kost ca 150 euro. Maar dan moet je ook nog overhevelen tussen maischen en koken.

Dus als ik toch ga investeren, neig ik naar een automatische ketel.

De keuze is dan:
- EasyBrew / Brew Monk / <label xyz>  (ca 400 euro)
- Grainfather (ca 800 euro)
- Speidel Braumeister (ca 1600 + euro)

Conceptueel is het allemaal hetzelfde, maar wat is het verschil in de praktijk? Er zit flink prijsverschil tussen.
De Braumeister klinkt leuk maar vind ik eerlijk gezegd toch echt te duur. Een Grainfather zou ik nog wel overwegen als die echt merkbaar beter is. Kortom, welke is nou de kooptip?

Ik neig er naar om van mijn brouwautomaat weer terug te gaan naar een systeem met twee pannen en een emmer met een verwarming voor het spoelwater. Je hebt dan veel meer mogelijkheden. Zo kun je elke zwaarte brouwen. En de kwaliteit van je bier is niet beter als je een brouwautomaat hebt. Met een hevelfilter krijg je wort die helderder is. Je hebt ook minder last van oxidatie.

Kortom: een brouwautomaat is niet ideaal.

Online Jaakke

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 15-03-2020 22:22 u »
Wat veroorzaakt dan die oxidatie bij een brouwautomaat?

Want ik lees overal dat je juist zuurstof in je wort wil hebben voor de vergisting.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 15-03-2020 22:26 u »
Wat veroorzaakt dan die oxidatie bij een brouwautomaat?

Want ik lees overal dat je juist zuurstof in je wort wil hebben voor de vergisting.

Maar niet tijdens het maischen, het filteren en spoelen. Pas als het wort gekoeld is, is zuurstof gewenst. En dan ook nog niet te veel...

Online Jaakke

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 15-03-2020 23:07 u »
Dus als ik het goed begrijp kan er tijdens die eerste stappen tot aan de kook al een oxidatie smaakafwijking optreden.

Uitgaande van alle youtube filmpjes had ik de indruk dat je niet genoeg zuurstof in je wort kon hebben.
Er zijn er bij die blazen een halve zuurstof tank leeg in hun gistvat.
Goed om te weten dat je het dus ook kan overdrijven.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 15-03-2020 23:20 u »
Dus als ik het goed begrijp kan er tijdens die eerste stappen tot aan de kook al een oxidatie smaakafwijking optreden.

Uitgaande van alle youtube filmpjes had ik de indruk dat je niet genoeg zuurstof in je wort kon hebben.
Er zijn er bij die blazen een halve zuurstof tank leeg in hun gistvat.
Goed om te weten dat je het dus ook kan overdrijven.

Ja. Ook aan de hete zijde van het brouwproces kun je ongewenste zuurstofopname krijgen. Bij die hoge temperaturen wordt zuurstof chemisch gebonden aan jet wort. Dat kan later oxidatiesmaken geven.
Overigens is oxidatie nŠ de vergisting veel schadelijker voor je bier dan de zogenaamde "hot site aeration"...
Maar ook voor de vergisting mag niet niet overdrijven. Veel brouwerijen zijn afgestapt van intensief beluchten voor de de vergisting in verband met voortschrijdend inzicht.

Offline Op de Fles

• Vol lid
  • Proost !
« Reactie #11 Gepost op: 16-03-2020 08:10 u »
Ik brouw nu zo'n 2 jaar met een Brewmonk 50, en met veel plezier.
Was in het begin een beetje wennen, maar er komen lekkere biertjes uit  :proost:

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #12 Gepost op: 16-03-2020 09:07 u »
Met een hevelfilter krijg je wort die helderder is.
Dat is zeer zeker waar, eerst had ik echt kraakhelder wort, nu met de easybrew valt dat toch wel tegen.

Offline Op de Fles

• Vol lid
  • Proost !
« Reactie #13 Gepost op: 16-03-2020 09:22 u »
Dat is zeer zeker waar, eerst had ik echt kraakhelder wort, nu met de easybrew valt dat toch wel tegen.
Met gebruik van hopzakjes en een hopfilter voor de kraan is mijn wort ook vrij helder.
Heb overigens niet zo veel problemen met een iets troebel biertje.

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #14 Gepost op: 16-03-2020 11:42 u »
Ik ook niet, die smaken ook ;-)

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #15 Gepost op: 16-03-2020 12:13 u »
Het oog wil ook wat
Alle bieren behalve witbieren moeten bij mij kraakhelder in het glas. Gelukkig is dat zo.

Offline Gossi

• Vol lid
« Reactie #16 Gepost op: 16-03-2020 12:50 u »
Duuf vraagt wat het verschil is tussen een Grainfather en een Easy Brew.

De voor en nadelen tussen een Grainfather en een Easy Brew staan uitgebreid in de topics.
Als je voor het gemak via je smartphone gaat en als je daar een paar honderd Euro voor over hebt dan koop je de Grainfather.
De Easy Brew doet precies hetzelfde alleen handmatig.
Je gaat geen betere bieren krijgen door een duurdere automaat.
Ervaren brouwers met pannen krijgen beter bieren volgens hun, maar dat komt door hun jarenlange ervaring en niet door het brouwsysteem.
Dan gaan we uitgebreid discussiŽren over wel of niet een brouwautomaat, en al of niet zuurstofinslag.
Er zijn heel wat brouwers die niets van een brouwautomaat moeten hebben en gaan bij elk topic die over die dingen gaat uitgebreid los.
Ook hier is ervaring de clou.
Als je met pannen gaat brouwen heb je heel veel zooi en gedoe. Dat moet ieder zelf weten.
Een brouwautomaat is vooral voor klein behuisden ideaal. En je kan er na veel uitproberen, en de zin en de onzin in de topics te filteren, net zulke lekkere bieren uithalen als met pannen.
Ik zou voor de Easy Brew gaan.

Offline Rob Q

• Junior lid
  • **
  • Onderzoeker
« Reactie #17 Gepost op: 16-03-2020 13:35 u »

Pfff.HŤhŤ. :degroeten:

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #18 Gepost op: 16-03-2020 13:57 u »
Als je met pannen gaat brouwen heb je heel veel zooi en gedoe. Dat moet ieder zelf weten.
Een brouwautomaat is vooral voor klein behuisden ideaal.
Ik vind het totaal geen gedoe met mijn pannen.
Schroot inscheppen moeten we allemaal doen.
Vanaf dan is het werk zo goed als gedaan, al de rest is overhevelen via slangen.
Bovendien heb ik totaal GEEN verliezen, al het wort haal ik helder tot de laatste druppel uit de kookketel.
Na het gisten en lageren altijd helder bier, ook hier geen verlies en tot de laatste druppel kan ik bottelen. 

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #19 Gepost op: 16-03-2020 15:04 u »
Ik neig er naar om van mijn brouwautomaat weer terug te gaan naar een systeem met twee pannen en een emmer met een verwarming voor het spoelwater. Je hebt dan veel meer mogelijkheden. Zo kun je elke zwaarte brouwen. En de kwaliteit van je bier is niet beter als je een brouwautomaat hebt. Met een hevelfilter krijg je wort die helderder is. Je hebt ook minder last van oxidatie.

Kortom: een brouwautomaat is niet ideaal.
Grappig, heb dat laatst gedaan. Grote koelbox voor het maischen, vervolgens rechtstreeks aftappen in mijn Grainfather om de boel verder te koken etc. Ik had een dermate grote stort, dat het niet in mijn grainfather paste (Barleywine). Maar dit beviel me eigenlijk wel dermate goed, dat ik dit vast vaker zal doen.

Verder is het uiteraard aan TS om te bepalen wat hij van het systeem vereist. Er zijn mensen die bijv. de Grainfather verkiezen, omdat je daar ook mee kunt destilleren. Het al genoemde filmpje vind ik wel een aardig beeld geven.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #20 Gepost op: 16-03-2020 15:29 u »

Kraakheldere wort is niet nodig, maar een wort daarin heel veel troebelheid zweeft is niet gewenst.

Offline Duuuf

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #21 Gepost op: 16-03-2020 15:49 u »

De voor en nadelen tussen een Grainfather en een Easy Brew staan uitgebreid in de topics.
Als je voor het gemak via je smartphone gaat en als je daar een paar honderd Euro voor over hebt dan koop je de Grainfather.
Ervaren brouwers met pannen krijgen beter bieren volgens hun, maar dat komt door hun jarenlange ervaring en niet door het brouwsysteem.
Dan gaan we uitgebreid discussiŽren over wel of niet een brouwautomaat, en al of niet zuurstofinslag.
Er zijn heel wat brouwers die niets van een brouwautomaat moeten hebben en gaan bij elk topic die over die dingen gaat uitgebreid los.
Een brouwautomaat is vooral voor klein behuisden ideaal. En je kan er na veel uitproberen, en de zin en de onzin in de topics te filteren, net zulke lekkere bieren uithalen als met pannen.

Dat dus. Als je leest over de verschillende producten worden vaak slechts vage kwalificaties gegeven. Een en ander is beter doordacht... wat dan en wat ga ik ervan merken? Of claims die enkel op een model slaan zonder aan te geven of dat onderscheidend is.

Toch maar de knoop doorgehakt (ja ik doe dat vaker snel en bijna impulsief :) ) en voor 674 euro een Grainfather besteld.

Offline Ansius

• Super lid
  • .
« Reactie #22 Gepost op: 16-03-2020 16:04 u »

Er staat best veel vervuiling  op de vraag van Duuuf in uw reactie.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #23 Gepost op: 16-03-2020 16:57 u »

Toch maar de knoop doorgehakt (ja ik doe dat vaker snel en bijna impulsief :) ) en voor 674 euro een Grainfather besteld.

Mooie ketel voor een nette prijs, ga je geen spijt van krijgen.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 16-03-2020 17:33 u »
Met gebruik van hopzakjes en een hopfilter voor de kraan is mijn wort ook vrij helder.

Als je wort niet helder is wil dat niet zeggen dat je geen helder bier kunt krijgen.
Zijn 2 verschillende dingen.

Tags: