SG bereikt na 1 dag. Wat klopt hier niet?

Gestart door nomilktoday, 11-03-2020 11:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

nomilktoday

Goedemorgen,

Mijn naam is Leen, ik ben nieuw op het forum. Begin dit jaar ben ik begonnen met volmout brouwen en heb als gast zeer veel info mogen ontvangen via dit forum, mijn dank hiervoor. Ik maak gebruik van een grainfather connect en vergist in kunststof brouwemmers.

Zaterdag 7 maart ben ik begonnen aan een 'Munich Dunkelweizen'. Recept door David Heath. Tijdens het maischen zakte het wort niet goed door het beslag en het proces verliep matig totdat ik moest gaan spoelen. Mijn beslag liet geen spoelwater door, ondanks de toevoeging van rijsthulzen bij het maischen. Ik denk niet dat ik te fijn geschroot heb. Ik maak gebruik van een walsenmolen met 2 rollen. Tijdens het brouwen heb ik wat moeten pielen en heb met mijn grote brouwlepel wat extra rijsthulzen door het beslag geroerd maar het verliep desastreus. Desalniettemin heb ik mijn geschatte efficiënte van 74% gehaald.

Het recept:

Munich Dunkelweizen

Aantal liters: 25 ( 23 L behaald, er is veel residu achtergebleven)
Kooktijd: 60 min
Mash water: 20,7 L
Spoelwater: 14,4 L

Begin SG: 1.053 (behaald begin SG: 1.057)
Eind SG: 1.015 (huidig SG: 1.021)

(Ik ben met mijn begin SG iets hoger gaan zitten omdat ik vergist in een emmer zonder klimaatcontrole)

Vergistbare ingrediënten:

Tarwemout:     3200 g
Munichmout:   2060 g
Crystalmout:   920   g
Carafa type 1: 210   g

Mashen:

67 graden Celsius  - 60 min
75 graden Celsius  - 10 min

Hop

Tettnang pellets: 54,6 g (alfa 3%)
kooktijd: 60 min

Gist

Mangrove Jacks M20 Bavarian Wheat (1 zakje) - korrelgist besprenkeld over afgekoeld wort, geen giststarter.

Na 24 uur gisten rond 20 graden Celsius was er al bijna geen activiteit meer in het waterslot. Ik telde een blub om de 45 seconden.

Na 48 uur heb ik het wort overgeheveld omdat ik een SG meting had gedaan met mijn refractometer van 1.037, volgens een Grainfather calculator zou dat betekenen dat de werkelijke SG 1.021 is. Hier heb ik een Correctiefactor toegepast van 1.04. Normaliter zou ik het hebben laten staan maar door wat geklungel tijdens het koelen is er een groot deel van mijn hop meegekomen in het gistvat, en dit wou ik niet te lang laten staan.

Zojuist heb ik weer gemeten met mijn refractometer en hydrometer en ik zit nog steeds op 1.021. Dit zou betekenen dat ik een ABV heb van 4,62%.

Nu heb ik een aantal vragen:

1. Hoe kan het dat mijn vergisting zo snel is gegaan? Ik heb relatief weinig gist gebruikt. 1 zakje M20 gist is bedoeld voor 23 Liter wort.
2. Het bier smaakt een klein beetje zurig, mogelijk heb ik een infectie in het bier. Kan dit in verband staan met de snelle vergisting? De kleur van het bier
    is prachtig. Ik zou het omschrijven als karamel-melk. De geur is licht zurig.
3. Wat zou jullie advies zijn? Door de gootsteen? Bottelen? Of nog even staan laten?
4. Hoeveel gram rijsthulzen zou jij toevoegen voor dit recept?
5. Als ik het bier in een maatglas tap (via het kraantje gistvat) zie ik een hoop luchtbelletjes in het bier en komt er een schuimlaagje op te staan. Is dit normaal?

Bedankt alvast voor de moeite en voor het meedenken.

 :degroeten:
 

tdp

1. Gist leest geen handleidingen, die doet lekker waar het zin in heeft ;)
2. Een weizengist produceert vaak wel een iets zurige smaak, en na 4 dagen kun je er nog niet veel van zeggen normaal.
3. </oscarmodus> Door de gootsteen, daar leer je het meest van! </oscarmodus>. Gewoon volgende week ergens bottelen. In het ergste geval is het mislukt, maar ik denk dat het wel losloopt.
4. Geen rijsthulzen, maar ik heb dan ook niet te maken met de 'beperking' van een brouwautomaat. Wanneer ik veel tarwe gebruik, loop ik ook wel tegen een compact filterbed aan, deze 'snijd' ik dan open met mijn brouwlepel, niets aan de hand.
5. Waarschijnlijk is het bier nog aan het (na)gisten, niks aan de hand.

Jeltuh

Bij mij is de M20 ook niet verder gegaan dan 1019 (Start SG was 1054), ik heb het zelfs 3 weken in gistingsemmer gehad. Ik had wel een compleet ander maischschema maar goed.

Uiteindelijk een goed bier geworden, dus ik zou nog even wachten, desnoods iets warmer wegzetten. Bottelen kan nog even wachten mits je het goed zuurstofloos weg zet.

Jaakke

Ik heb afgelopen vrijdag ook een Weizen met M20 gebrouwen.
Helaas ook een te laag rendement gehaald maar het is mijn 2e brouwsessie dus ik denk dat dat vooral aan mijzelf ligt.

Na een halve dag begon het lekker te bubbelen maar dat duurde bij mij ook maar iets van 24 uur.
Ik ben nu bezig de temperatuur te verhogen om te kijken of hij nog verder door wil gisten.
Ik zit nu op 1018 en 59% en wil toch wel dat hij de 70% gaat halen.

Gossi

Geduld jongens, geduld!! En niet te veel klooien met je bier, zuurstof, infectie, vooral voor beginnelingen.
Een goede brouwer heeft naast vakmanschap ook geduld.
Vanaf de brouwdag moet je toch 5 a 6 weken geduld hebben voor de smaak een beetje in balans komt.
Weggooien, nooit doen. Pas als het bier na 2 maanden rijpen nog niet drinkbaar is kan je het overwegen.

Overigens snap ik niet waarom je direct van die moeilijke recepten maakt. Ga eerst eens rustig je nieuwe installatie uitproberen met een simpel recept. Erg lekker kan ik je vertellen en je leert een boel.

Jaakke

Citaat van: Gossi op 11-03-2020 &nbsp;21:00 uOverigens snap ik niet waarom je direct van die moeilijke recepten maakt. Ga eerst eens rustig je nieuwe installatie uitproberen met een simpel recept. Erg lekker kan ik je vertellen en je leert een boel.

Ik denk dat ook dat gebrek aan ervaring is  ;)
Maar al doende leert men, al hoewel ik nog wel ingrediënten voor een tweede batch heb liggen ;D

Neetje

Citaat van: Jaakke op 11-03-2020 &nbsp;22:21 uIk denk dat ook dat gebrek aan ervaring is  ;)
Maar al doende leert men, al hoewel ik nog wel ingrediënten voor een tweede batch heb liggen ;D

Die ingrediënten blijven wel even goed.
Eerst leren brouwen met je installatie. Beginnen met 1 mout, 1 hop en simpele, voldoende gist. bv TOP gist verkrijgbaar in 6 gram.
Veel noteren, veel meten en deze gegevens gebruiken voor het maken van jou recept.
Vooral alle verliezen noteren (wat achter blijft na maischen, koken enz.) en alle lastige dingen beschrijven en een keertje doorspreken met een ervaren brouwer.
Zodra de basis goed is, wordt alles beter voorspelbaar volgen de betere biertjes.

Jacques

Citaat van: nomilktoday op 11-03-2020 &nbsp;11:23 u1. Hoe kan het dat mijn vergisting zo snel is gegaan? Ik heb relatief weinig gist gebruikt. 1 zakje M20 gist is bedoeld voor 23 Liter wort.

Er zijn meerder factoren die de snelheid van de vergisting bepalen.

Dat is allereerst de hoeveelheid gist in relatie tot de hoeveelheid suikers dat vergist moet worden (aantal liters en zwaarte van het wort). Je hebt geen zware wort gebrouwen...

Verder is de vergistingstemperatuur een belangrijke factor. Hoe hoger de temperatuur des te sneller der vergisting verloopt. Bij een vergisting die niet in een koelkast plaatsvindt kan de temperatuur flink oplopen...

Beluchten van het wort zorgt voor de aanmaak van meer gistcellen. Er is sprake van beluchten van het wort als je deze laat kletteren na het koelen.

Leeftijd gist is de laatste factor die ik noem. Hoe jonger de gist des te vitaler de gistcellen, dit geldt zeker als de gist goed bewaard is. Als je veel vitale gist ent verloopt de vergisting vlot.

Jaakke

Ik heb helaas nog geen controle over de vergistingstemperatuur dus heeft het bij mij in een kamer gestaan waar de temperatuur redelijk constant is. Beluchten heb ik dit keer goed gedaan en was dan ook een dikke schuimlaag aanwezig toen ik deze in het vergistingsvat had laten kletteren.
Heb het gist uit gestrooid halverwege het overhevelen en daarna even rustig door geroerd.

Ik zie op mijn iSpindel dat bij de start van de vergisting (19.8 C) de temperatuur 2 graden op loopt en dat deze weer 2 graden zakt als de vergisting terug loopt. Nadat de SG van het wort 2 dagen niet meer gezakt was heb ik de boel verhuisd naar de badkamer waar het graad of 2 warmer is om daar verder te rusten.

Als je zoekt op M20 hier op het forum maar ook op de Engels fora kom je veel mensen tegen die de zelfde ervaring hebben met deze gist.
Ik heb een aantal maal gelezen dat de vergisting stopte bij 1.018 maar ook een aantal die hem wel tot 1.014 kregen.

Zou het vergistingspercentage hoger kunnen zijn als we een zwaardere wort gebrouwen hadden?
En als dat zo is kan je dan de aanname maken dat het gebruikelijk is voor de M20 om op 1.018 te eindigen of zit ik er nu helemaal naast?
Ik lees wel vaker dat een bepaalde gist vaak eindigt op een SG van x.

Zoals Neetje als zegt is het misschien verstandig om een wat eenvoudiger recept brouwen. Maar met alle informatie die beschikbaar is ben je al snel geneigd om te bier te willen brouwen wat je lekker vind en je niet laat hinderen door gebrek aan kennis. Tips voor een lekkere SmaSh IPA of APA of wat er op lijkt zijn van harte welkom.
 

Neetje

Citaat van: Jaakke op 13-03-2020 &nbsp;09:28 uAls je zoekt op M20 hier op het forum maar ook op de engels forums kom je veel mensen tegen die de zelfde ervaring hebben met deze gist. Ik heb een aantal maal gelezen dat de vergisting stopte bij 1.018 maar ook een aantal die hem wel tot 1.014 kregen.

Zou het vergistingspercentage hoger kunnen zijn als we een zwaardere wort gebrouwen hadden?


Je ziet wel eens dat sommige brouwers vaak/vaker op een iets hoger sg uitkomen. Andere eindigen meestal lager.
Mijn inziens door andere werkwijze. (en soms gaat er nog een puntje af in de fles)

Een zwaarder wort heeft meestal een hoger eind sg.

Jacques

Citaat van: Jaakke op 13-03-2020 &nbsp;09:28 uZou het vergistingspercentage hoger kunnen zijn als we een zwaardere wort gebrouwen hadden?
En als dat zo is kan je dan de aanname maken dat het gebruikelijk is voor de M20 om op 1.018 te eindigen of zit ik er nu helemaal naast?
Ik lees wel vaker dat een bepaalde gist vaak eindigt op een SG van x.

We hebben het over vergistingspercentage. Dat wil zeggen dat als het begin SG hoger is het eind SG ook hoger is...
De M20 van Mangrove Jack's heeft een gemiddeld vergistingspercentage van 73%. Je bent begonnen op 1057. Op basis van het genoemde percentage kom je dan uit op 1015. In het recept zit redelijk veel caramout en donkere mout. Dat zorgt voor een lagere vergistingsgraad en daarmee een hoger eind SG.


In het recept van David Heath wordt gestart bij 1053. Dat is gebruikelijker voor een weizen dan 1057, veel weizen zitten zelfs onder de 1050.
Hij geeft aan een eind SG van 1015. Dat betekent dat hij een vergistingsgraad had van 72%. Voor dit recept is dat best hoog.
Jij zit op een vergistingsgraad van 63%. Dat is inderdaad vrij laag. Maar het kan zijn dat het SG nog een beetje zakt als je het langer laat staan.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.