CIP in CCT; welk reinigings- en ontsmettingsmiddel gebruiken jullie

Gestart door Martijn0172, 25-09-2019 07:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Martijn0172

Binnenkort krijgt mijn hobbybrouwerij een kleine update; ik heb een Ewaki MD20 pomp en een CIP bal gekocht. Mijn bedoeling was om niet veel te veranderen aan mijn schoonmaakproces, namelijk reinigen met Easybrew mbv de CIP en ontsmetten door middel van inspuiten met purosan mbv een plantensproeier. Nu zag ik alleen dat purosan ook niet verkrijgbaar is (zelfde reden als starsan?) en de de bodem van mijn fles in zicht komt ...

Nu wil ik dus op zoek gaan naar een makkelijk toepasbaar en verkrijgbaar reinigingsmiddel die ook direct ontsmet om te gebruiken in mijn CCT en uiteindelijk ook - door middel van een nog te bouwen installatie - te gebruiken met mijn Kegs. Dan kan ik het respectievelijk het restje purosan en Eaysebrew voorlopig gebruiken voor al het overige ontsmettings- en reinigingswerk.

Nu dus de hamvraag, wat gebruiken jullie?

EBC

Citaat van: Martijn0172 op 25-09-2019  07:46 uBinnenkort krijgt mijn hobbybrouwerij een kleine update; ik heb een Ewaki MD20 pomp en een CIP bal gekocht. Mijn bedoeling was om niet veel te veranderen aan mijn schoonmaakproces, namelijk reinigen met Easybrew mbv de CIP en ontsmetten door middel van inspuiten met purosan mbv een plantensproeier. Nu zag ik alleen dat purosan ook niet verkrijgbaar is (zelfde reden als starsan?) en de de bodem van mijn fles in zicht komt ...

Nu wil ik dus op zoek gaan naar een makkelijk toepasbaar en verkrijgbaar reinigingsmiddel die ook direct ontsmet om te gebruiken in mijn CCT en uiteindelijk ook - door middel van een nog te bouwen installatie - te gebruiken met mijn Kegs. Dan kan ik het respectievelijk het restje purosan en Eaysebrew voorlopig gebruiken voor al het overige ontsmettings- en reinigingswerk.

Nu dus de hamvraag, wat gebruiken jullie?

Neem gewoon Puro Caustic.

Maar of die MD20 krachtig genoeg is voor je CIP bol ... ik vrees ervoor. Wat is het voor bol?

Martijn0172

CiteerNeem gewoon Puro Caustic.

Ik las in de specificaties dat dit maar kortstondig in aanraking mag komen met RVS?


CiteerMaar of die MD20 krachtig genoeg is voor je CIP bol ... ik vrees ervoor. Wat is het voor bol?

Deze CIP:
https://www.ssbrewtech.com/products/mini-cip-spray-ball-1-5-tc-assembly?variant=40297379154

De geadviseerde pomp heeft ongeveer de zelfde specificaties als de md20


EBC

Citaat van: Martijn0172 op 25-09-2019  16:07 uIk las in de specificaties dat dit maar kortstondig in aanraking mag komen met RVS?

Geen zorgen, het product is gemaakt voor de zuivelindustrie. Speciaal voor rvs leidingen en tanks. Je moet het er niet langdurig in weken, maar een half uurtje cippen is waar het voor gemaakt is.

Citaat van: Martijn0172 op 25-09-2019  16:07 uDeze CIP:
https://www.ssbrewtech.com/products/mini-cip-spray-ball-1-5-tc-assembly?variant=40297379154

De geadviseerde pomp heeft ongeveer de zelfde specificaties als de md20

Proberen maar. 2 bar haalt een Iwaki nooit, maar het is een klein bolletje.

Ik vond het op een MD30RZM nog te krap. Het zal wel sproeien, maar er is weinig mechanische kracht. Puro Caustic is dan weer zeer krachtig en de combinatie zal vast wel lukken.

Martijn0172

Dank voor het meedenken! Ik ga het proberen, de pomp heb ik voor een mooi prijsje. Mocht dit niet werken ga ik voor een dompelpomp, nu voor deze gekozen omdat deze ene hogere temperatuur aan kan.

Nog even een vraag, de pomp heeft een 3/4 uitgang en de bal een 1/2 ingang. Ik probeer de opvoer hoogte te beperken tot net iets meer dan een meter. Zal het dan beter zijn om na de uitgang al te knijpen naar 1/2 of dit bij de ingang te knijpen?

ElmerVDM

Mijn eerste idee is om direct na de uitgang van de pomp naar een kleinere diameter te gaan, zodat de hoeveelheid water boven de pomp kleiner is en dus minder tegendruk levert. Maar mijn natuurkunde kennis is al behoorlijk verstoft ;-)

lier

Citaat van: ElmerVDM op 25-09-2019  21:14 uMijn eerste idee is om direct na de uitgang van de pomp naar een kleinere diameter te gaan, zodat de hoeveelheid water boven de pomp kleiner is en dus minder tegendruk levert. Maar mijn natuurkunde kennis is al behoorlijk verstoft ;-)

Precies verkeerd om, vernauwen van de persleiding levert een hogere persdruk op echter gaat de verpompingssnelheid ook naar beneden.

Als dit niet werkt kan je beter om een chugger gaan, dat is een verdringerpomp levert weg de druk die je nodig hebt, hij past bij de sproeikop, gaat je leven lang mee en kan voor meer dan 1 doel gebruikt worden. Ook is hij bestand tegen wat hogere temperaturen dan de gemiddelde dompelpomp.

EBC

De pomp moet altijd zoveel mogelijk capaciteit kunnen leveren. Knijpen voor de bol.

Ik gebruik dompelpompen, die doen het perfect. Magneetpompen kunnen er echt niet tegenop. Zoek er wel een die bestand is tegen reinigingsmiddelen.

Einhell maakt leuke rvs pompen, ik gebruik er een van 18000 l/h met 3 3/8" sproeibollen tegelijk. Gardena is overal te verkrijgen in kunststof. Ga voor minstens 7000 l/h voor een enkele sproeibol.

Martijn0172

Vandaag was mijn bier klaar dus heb ik het gekegd. Daarna gelijk alles aangesloten en 30 minuten laten draaien. Inderdaad heeft de Iwaki md-20 te weinig kracht. Je hoort als het ware de bol opstarten en de toeren zijn hoorbaal minder dan wanneer je er door heen blaast. De CCT was wel schoon, maar dat wijd ik vooral door de enzybrew. Ik ga de Iwaki weer verkopen (iemand interesse ;-)) en ga voor een dompelpomp. De prijs is een stuk minder, levert meer druk dan een ander soort pomp en ik denk dat de handelingen met een dompelpomp makkelijk zullen zijn. Immers loopt alles in de emmer als de pomp uitgezet wordt en kan er met twee emmers sneller gewerkt worden.

hansHalberstadt

Citaat van: Martijn0172 op 27-09-2019  17:07 uVandaag was mijn bier klaar dus heb ik het gekegd. Daarna gelijk alles aangesloten en 30 minuten laten draaien. Inderdaad heeft de Iwaki md-20 te weinig kracht. Je hoort als het ware de bol opstarten en de toeren zijn hoorbaal minder dan wanneer je er door heen blaast. De CCT was wel schoon, maar dat wijd ik vooral door de enzybrew. Ik ga de Iwaki weer verkopen (iemand interesse ;-)) en ga voor een dompelpomp. De prijs is een stuk minder, levert meer druk dan een ander soort pomp en ik denk dat de handelingen met een dompelpomp makkelijk zullen zijn. Immers loopt alles in de emmer als de pomp uitgezet wordt en kan er met twee emmers sneller gewerkt worden.
2 iwaki's in serie? levert 2 x de druk.

seed7

Citaat van: Martijn0172 op 27-09-2019  17:07 uDe CCT [...] dompelpomp

Als je een dompelpomp gebruikt, is dan je retoursnelheid hoog genoeg?

Ingo

EBC

Citaat van: hansHalberstadt op 27-09-2019  21:31 u2 iwaki's in serie? levert 2 x de druk.

Iwaki's zijn doorstroompompen, weinig druk, vooral volume verplaatsen. Geringe opvoerhoogte. Ook twee in serie zijn onvoldoende voor een sproeibol. Je kan nagenoeg elke Iwaki met je duim op de slang stoppen.

Om te cippen heb je druk en veel volume nodig. Voor de hobbyist blijven enkel dompelpompen over. Die zijn goedkoop, leveren veel debiet, en hebben het voordeel van recirculatie.

hansHalberstadt

een vaatwasser circulatiepomp. kun je zo bestellen als reserveonderdeel, bv
https://www.partsnl.nl/pomp-1740703500-vaatwasser
die pompen leveren veel druk en veel volume en zijn bestand tegen 75 graden of meer want dat is een van de standaard programma's voor een vaatwasser op 75 graden. Zelf heb ik zo'n pomp voor een afvoer van een gootsteen in de kelder. Daar gaat soms ook heel heet water doorheen. werkt al 15 jaar.
wel een kopen met aanloopcondensator eraan vast.

TimW

Ik gebruik een chugger pomp om te cippen. Dit in combinatie met pbw om te reinigen en de niet schuimende versie van star san om te ontsmetten.

https://www.chuggerpumps.com/product/cpss-in-2/

Serge VL

Citaat van: EBC op 25-09-2019  23:25 uDe pomp moet altijd zoveel mogelijk capaciteit kunnen leveren. Knijpen voor de bol.

Ik gebruik dompelpompen, die doen het perfect. Magneetpompen kunnen er echt niet tegenop. Zoek er wel een die bestand is tegen reinigingsmiddelen.

Einhell maakt leuke rvs pompen, ik gebruik er een van 18000 l/h met 3 3/8" sproeibollen tegelijk. Gardena is overal te verkrijgen in kunststof. Ga voor minstens 7000 l/h voor een enkele sproeibol.

Ik weet niet welke sproeibollen je bedoelt.
De meest voor de hand liggende sproeibollen ook die vb bij een SS brewtech CCT worden verkocht worden hebben een debiet van 900l/min bij een druk van 2 bar, en hebben zelfs dan al een werp bereik tot 6 meter?
Overkill is ook nu weer niet nodig.
VB:
http://www.contratech.nl/sites/default/files/ccs/pdf/brochures/2012%20KOHIKO%20Maxispinner.pdf
of
https://nl.aliexpress.com/item/32898179146.html?spm=a2g0z.10010108.1000013.1.144d1d1ds080vq&pvid=811238be-58bf-4238-afd9-0a436fa937f0&gps-id=pcDetailBottomMoreThisSeller&scm=1007.13339.90158.0&scm-url=1007.13339.90158.0&scm_id=1007.13339.90158.0
 

hansHalberstadt

Citaat van: TimW op 28-09-2019  07:57 uIk gebruik een chugger pomp om te cippen.
Deze pomp heb ik ook maar gebruik die om hete wort te pompen van kookketel naar koeler en om te bottelen. Maar ook deze pomp levert niet veel druk.

EBC

Citaat van: Serge VL op 28-09-2019  08:22 uIk weet niet welke sproeibollen je bedoelt.
De meest voor de hand liggende sproeibollen ook die vb bij een SS brewtech CCT worden verkocht worden hebben een debiet van 900l/min bij een druk van 2 bar, en hebben zelfs dan al een werp bereik tot 6 meter?
Overkill is ook nu weer niet nodig.
VB:
http://www.contratech.nl/sites/default/files/ccs/pdf/brochures/2012%20KOHIKO%20Maxispinner.pdf
of
https://nl.aliexpress.com/item/32898179146.html?spm=a2g0z.10010108.1000013.1.144d1d1ds080vq&pvid=811238be-58bf-4238-afd9-0a436fa937f0&gps-id=pcDetailBottomMoreThisSeller&scm=1007.13339.90158.0&scm-url=1007.13339.90158.0&scm_id=1007.13339.90158.0

Gebruik jij sproeibollen?

TimW

Citaat van: hansHalberstadt op 28-09-2019  17:23 uMaar ook deze pomp levert niet veel druk.

Meer dan voldoende om een CIP bal in een brewtech CCT aan te drijven. Om schoon te maken ook gewoon de juiste middelen zoals pbw gebruiken.

Martijn0172

Ik heb SS-brewtech een mail gestuurd met de vraag wat de maximale capaciteit pomp  die aangesloten kan zijn op de microballll

Citaat van: seed7 op 27-09-2019  22:40 uAls je een dompelpomp gebruikt, is dan je retoursnelheid hoog genoeg?

Ingo

Het idee is dan wel om van beide vlinderkleppen en het sample kraantje een retour te maken naar de emmer

John

Ik heb nog een Iwaki MD-40 liggen zou ik die kunnen gebruiken of zou dat nog te weinig zijn?

Jacques

Citaat van: John op 26-02-2020  12:05 uIk heb nog een Iwaki MD-40 liggen zou ik die kunnen gebruiken of zou dat nog te weinig zijn?

Daar kun je zo niets van zeggen. Ligt ook aan het te overbruggen hoogteverschil en de weerstand in de slangen.

Dirtbag

Als je een Beko pomp met onhandig passende aansluitingen van 93 euro overweegt zou ik de Novax 20 B overwegen, is maar een paar euro duurder en heeft makkelijkere aansluitingen.

https://www.unibrew-nederland.nl/elektrische-pomp-novax-20b-voor-vloeistoffen-tot-95-c.html

Maakt wel een pleuris herrie, ik zet hem buiten neer.

https://www.aliexpress.com/snapshot/0.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dk4r2ed&orderId=900201664657098&productId=32955427053

Dit is de cip bol die ik gebruik. Bij mij gaat er caustic en saniclean door mijn poolse CCT heen.

db

Martijn0172

Naar aanleiding van de link hierheen. Ik gebruik nu onderstaande pomp en werkt perfect ivm met 50 ÂșC water en purocaustic.

https://www.bol.com/nl/p/einhell-vuilwaterpomp-370-w-9-000-l-h-kunststof-behuizing/9200000029970718/


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.