Wel of nog niet bottelen - troebel bier

Gestart door sjreggel, 06-03-2020 09:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sjreggel

Hoi,

Ik heb twee weken geleden een Leffe kloon gemaakt op basis van het recept van 't Wort Wat
 https://www.twortwat.nl/per.auteur?article_id=1294855644

Mijn bier is uitgegist (sg van 1.058 naar 1.009) en al enkele dagen stabiel.
Het smaakt al goed, echter mijn bier is zo troebel als wat, het was bijna melkachtig en nu ietsjes beter (zie foto).
Nu heb ik mijn vergistingskast dit weekend nodig en was ik van plan te bottelen, maar nu weet ik niet wat verstandig is?

Iemand advies wat te doen met bottelen en waarom deze zo melkachtig kan zijn, dit recept bevat maizena, kan het daar aan liggen? Of is dit een karakteristiek van de wb06?

Tnx



GeBaxke

Als je plek voor hebt zou ik hem een dag of 10 op 6-8 graden weg zetten. Dan zakt het wat sneller naar de bodem. Maizena is inderdaad erg fijn spul en blijft wat lander zweven.
Dan heb je minder in je flesjes zitten.
Aan de andere kant nu bottelen heb je kans bij het uitschenken op wat meer troebel bier. Zelf vind ik dat geen probleem.

sjreggel

Merci, even kijken of ik hem morgen nog gebotteld krijg, anders zet ik hem een paar dagen buiten (moet fris genoeg zijn)!

Nick H.

Met 25% tarwe in je stort mag je toch aannemen dat het bier wat troebel zal zijn?

Neetje

Optelsom?
Tarwe + maizena + WB06.
Zoals GeBaxke zegt, koud lageren. Koelkast op laagste stand.

Jacques

Een belangrijke oorzaak van troebel bier kort na de hoofdgisting/nagisting is het niet flocculeren van de gist. Sommige gisten zijn sterk flocculent en zakken al na 5 dagen uit. De Fuller ESB gist is daar een voorbeeld van. Deze gisten geven heldere bieren met een lagere vergistingsgraad. Vaak zorgen ze voor wat meer diacetyl.
De meeste biergisten flocculeren tussen de 5 en 12 dagen. Dit komt voor een stuk door selectie. Bierbrouwers vinden dergelijke gisten heel prettig.
Er zijn ook gisten die slecht flocculeren. De gist blijft dan lang zweven in het bier tot wel 4 weken toe. Deze gisten geven meestal een hoge vergistingsgraad.

De gistleveranciers informeren ons over het flocculerend gedrag van gisten (laag, medium en hoog).
De WB-06 staat bekend als gist met een laag flocculerend gedrag. Het is ook een var Diastaticus gist, een reden om niet te snel te bottelen...
https://fermentis.com/en/fermentation-solutions/you-create-beer/safale-wb-06/

sjreggel

Bedankt voor alle goede raad, heb ik weer wat geleerd  :)
Mijn vorige 4 bieren waren na twee weken al best helder, vandaar mijn vraag.
Ik zet hem nog een weekje koud weg en kijk wat dan de status is.

Jacques

Citaat van: sjreggel op 07-03-2020  10:03 uMijn vorige 4 bieren waren na twee weken al best helder, vandaar mijn vraag.
Ik zet hem nog een weekje koud weg en kijk wat dan de status is.

De ene gist is de andere niet...

Zet het bier niet koud weg. Een var Diastaticus gist gaat nog heel lang door met de vergisting. Om te zorgen dat het bier goed uitgist kun je het beter wat warmer zetten...

Overigens kun je het flocculeren van gist bevorderen door het gebruik van calcium brouwzouten.
Zie ook https://wyeastlab.com/clarificationflocculation

sjreggel

Inmiddels weer een week verder, maar het bier is niet verder geklaard!?
Ik kan hem nog even laten staan, maar hij staat inmiddels 3 weken op de gist, hoe lang kan ik het op de gist laten staan zonder noemenswaardige bijverschijnselen te krijgen?  :weetniet:



Snelbier

Bottelen die hap.  Uitvergist=klaar=bottelen, ongeacht de kleur etc..
Helder bottelen is een streven (van ons?), maar gist streeft niet..
WB06 blijft naar mijn ervaring lang zweven, dus wazig wort/bier..
Dagen tot weken na bottelen slaat het plotseling neer, en heb je glashelder witbier..
Eén weekje coldcrash gaat dit niet redden, gist blijft zweven totdat deze er genoeg van heeft.
==================
- Bottelen, bier is uitvergist.
- VEEL droesem onderin de gebottelde flessen, maar..
Blijft daar ook liggen, dus je schenkt helder bier (of je dat wilt of niet).

Neetje

Citaat van: Snelbier op 14-03-2020  17:27 u...
Dagen tot weken na bottelen slaat het plotseling neer, en heb je glashelder witbier..

- VEEL droesem onderin de gebottelde flessen, maar..
Blijft daar ook liggen, dus je schenkt helder bier (of je dat wilt of niet).

Dagen vergeet maar, gaat meerdere weken worden. Maar neem de tijd en dan komt het wel goed.
Er zal inderdaad een flink residu op de bodem komen liggen, maar dit kan je in de fles laten door rustig, in een beweging te schenken en een restje in de fles te laten.

Je kan volgende keer wel helderder bottelen maar dit vereist wat zoekwerk op dit forum.

Jurre

Ik had dit ook met het witbier dat ik gebrouwen heb met WB-06.
Ik had 'm een +- een week na het brouwen overgeheveld, en 3 weken daarna gebotteld.
Met bottelen was 'ie inderdaad bijna net zo troebel als jouw brouwsel.

Na het bottelen een week of 4 verder en is het een mooi helder bier, de hoeveelheid trub onderin het flesje valt mee.
Alle neerslag blijft met schenken mooi aan de bodem plakken.

Jaap W

Ik heb laatst een witbier gebrouwen en dat was na de gisting ook troebel en zeker niet helder. Omdat het totaal uit gegist was, toch maar gebotteld en voor de hergisting 14 dagen in de warmtekast gezet. Daarna in het donker weggezet in de koude garage. Nu ongeveer 4 weken later mooi helder bier, wel met wat droesem op de bodem van de fles, maar de hoeveelheid droesem valt mij toch ook nog wel weer mee.  :nut: :proost: :biersmile:

sjreggel

Vandaag gebotteld, zal wel goed komen.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.