Karmeliet gist

Gestart door brouwerij de Stier, 04-03-2020 18:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

brouwerij de Stier

Heb afgelopen maandag een Karmeliet gebrouwen. Wel belucht voor het gisten. Vergisting op 17 graden gehouden. Inderdaad een "aanwezige" lucht maar ook niet meer dan dat. Geur is nu al minder en heb de temperatuur een graadje verhoogt. Waterslot is nog redelijk actief. Ben benieuwd. Hou jullie op de hoogte met plaatsing van het recept maar dan in een ander topic.

Batavier

Ik heb in maart  een Karmeliet kloon gebrouwen. Vergisting gesplitst en vergist met Mangrove Jack M41 en opgekweekt Karmeliet depot.
Begin sg 1076
Eind sg M41 -        1012   84%svg
Eind sg Depot-      1019   62% svg
Eind sg origineel - 1015   81% svg

Dit is mijn 3e kloon poging.
De M41 komt het dichts bij. Nog niet 100 %.
Wel mijn beste tot nu toe.
Mag iets kruidiger en voller.

hansHalberstadt

Citaat van: Richard3 op 05-03-2020  18:40 uIk ga zaterdag naar Bosteels, zal eens kijken. :proost2:
En? Is hier wat info uitgekomen?

Silky

Citaat van: Batavier op 05-06-2020  12:36 uIk heb in maart  een Karmeliet kloon gebrouwen. Vergisting gesplitst en vergist met Mangrove Jack M41 en opgekweekt Karmeliet depot.
Begin sg 1076
Eind sg M41 -        1012   84%svg
Eind sg Depot-      1019   62% svg
Eind sg origineel - 1015   81% svg

Dit is mijn 3e kloon poging.
De M41 komt het dichts bij. Nog niet 100 %.
Wel mijn beste tot nu toe.
Mag iets kruidiger en voller.

Mijn in maart met WLP720 gebrouwen Karmeliet-kloon is inmiddels op dronk.
Komt naar mijn mening zeer in de buurt van het origineel, misschien een ietsje zoeter...
Begin SG 1.077, eind SG 1.017

jake99

Citaat van: Silky op 06-06-2020  13:06 uMijn in maart met WLP720 gebrouwen Karmeliet-kloon is inmiddels op dronk.
Komt naar mijn mening zeer in de buurt van het origineel, misschien een ietsje zoeter...
Begin SG 1.077, eind SG 1.017

Ik heb het candisirup recept gebruikt, dus ook met de WLP720.
Het mijne is nu na 6 dagen vergist, nog veel te vroeg maar inderdaad het heeft weg van een karmeliet.

Ik heb nog een 2 week ouder identiek brouwsel maar dan met de be-256 gist

hansHalberstadt

Citaat van: Silky op 06-06-2020  13:06 uMijn in maart met WLP720 gebrouwen Karmeliet-kloon is inmiddels op dronk.
Komt naar mijn mening zeer in de buurt van het origineel, misschien een ietsje zoeter...
Begin SG 1.077, eind SG 1.017

De M41 gist is waar alles op wijst een var diastaticus gist. Vandaar het lage SG. Nadeel is echter dat de gisting daardoor heel lang door kan gaan op een zacht pitje, dus niet te vroeg bottelen.
In dat opzicht lijkt het depot met 1019 op een niet ver doorgistende gist en omdat bottelgisten in het algemeen daarop gesdelekteerd worden zou dit een bottelgist kunnen zijn,
   

Johan_vL

Van de tripels die ik heb gebrouwen komt degene met M41 van MJ, ook het dichtst bij karmeliet wat mij betreft. Inderdaad blijft hij wel lange tijd langzaam napruttelen, ik heb na 3 weken gebotteld.

Takkie83

Iemand M31 al eens geprobeerd?

Batavier

Wel bij een andere tripel. Deze gaat wel erg ver door < 1010. Ook met een aangepast maischschema. Dit hoort niet echt bij eenKarmeliet.

Batavier

Citaat van: Johan_vL op 08-06-2020 &nbsp;20:40 uVan de tripels die ik heb gebrouwen komt degene met M41 van MJ, ook het dichtst bij karmeliet wat mij betreft. Inderdaad blijft hij wel lange tijd langzaam napruttelen, ik heb na 3 weken gebotteld.

Wat was het eind sg?

Johan_vL


HermanH

Wel mannen, ik kan jullie zeggen dat een M31 of een M41 geen Karmeliet gisten zijn. Heb samen met mijn brouwmaat Serge_VL (of is het nu omgekeerd...?) een Karmeliet gebrouwen die er echt 99% op zat, doch daar onze Serge hier niet meer actief is kan ik weinig kwijt over onze gepresteerde poging van het brouwseltje. Snap eigenlijk niet dat er mensen zijn die een bier noemen dat ze willen brouwen en er een bepaalde gist willen op plakken. Zie veel recepten voorbij komen waar men bvb een tripel wil gaan brouwen met bvb een M29 of andere gist. Wat je wil bekomen is niet wat er in je hoofd zit, doch het ene recept is het andere niet en kan misschien met een andere gist door aanpassing van uw recept wel in de buurt komen, wie weet, doch ik betwijfel het....

Biertje1985

Ik heb ook een Tripel Karmeliet kloon gebrouwen vorig jaar en deze was bijna niet te onderscheiden van het origineel.
Het recept heb ik hier niet voorhanden, Er ging pilsmout, tarwemout en havervlokken in en zoete en bittere sinasappelshil.

De gist die echt het zelfde profiel gaf is de Wyeast 3463-PC forbidden fruit. Vrij laag begonnen in de temperatuur 17 ºC en gedurende de vergisting naar de bovengrens 24 ºC verhoogd.




Esterenbrouw

Nou laat maar eens zien dan!!!

Takkie83

Volgens mij is wel redelijk bekend dat je die Forbidden Fruit moet hebben voor een Karmeliet-kloon toch? Probleem is alleen dat die niet (of beperkt) leverbaar is, vandaar de zoektocht naar een alternatief, zeker als de gist op de fles een bottelgist is. Ik begrijp uit de reacties hier dat die WLP720 nog het meest in de buurt komt?

hansHalberstadt

Citaat van: Takkie83 op 09-06-2020 &nbsp;11:48 uVolgens mij is wel redelijk bekend dat je die Forbidden Fruit moet hebben voor een Karmeliet-kloon toch? Probleem is alleen dat die niet (of beperkt) leverbaar is
Als iemand mij die gist kan leveren (of flesje waar hij inzit) wil ik hem best opnemen in mijn gistbank, zodat we hem veilig kunnen stellen.

Takkie83

Elders in dit forum wordt 'ie ook genoemd als gist die uit de handel gehaald zou worden. Ik heb hem zelf in ieder geval nog nergens kunnen bemachtigen, dus als er brouwers zijn die hem in leven kunnen houden zeg ik doen!  :biersmile:

Biertje1985

Citaat van: hansHalberstadt op 09-06-2020 &nbsp;12:04 uAls iemand mij die gist kan leveren (of flesje waar hij inzit) wil ik hem best opnemen in mijn gistbank, zodat we hem veilig kunnen stellen.
Ik heb nog een stuk of 5 vials liggen van de gist, hoe vitaal deze zijn na +- 6 maanden kan ik niet vertellen maar bij intresse ben ik wel bereid deze op te sturen. Dit is slurry van een giststarter geweest, dus eigenlijk direct na opkweek uit een smackpack. Ik ben/was ooit erg fan van deze gist, je kan er veel leuke bieren mee brouwen. Op lage temperatuur best wel clean, zelfs een prima IPA mee gebrouwen. En uiteraard een fruitige tripel, zoals Karmeliet.
Maar ook voor een wit is het een fijne gist. De oorsprong van de strain zou Hoeghaarden / Celis zijn. Whitelabs WLP720 zou de zelfde zijn echter heb ik daar grote twijfels bij.

hansHalberstadt

Citaat van: Biertje1985 op 09-06-2020 &nbsp;12:21 uIk heb nog een stuk of 5 vials liggen van de gist, hoe vitaal deze zijn na +- 6 maanden kan ik niet vertellen maar bij intresse ben ik wel bereid deze op te sturen. Dit is slurry van een giststarter geweest, dus eigenlijk direct na opkweek uit een smackpack. Ik ben/was ooit erg fan van deze gist, je kan er veel leuke bieren mee brouwen. Op lage temperatuur best wel clean, zelfs een prima IPA mee gebrouwen. En uiteraard een fruitige tripel, zoals Karmeliet.
Maar ook voor een wit is het een fijne gist. De oorsprong van de strain zou Hoeghaarden / Celis zijn. Whitelabs WLP720 zou de zelfde zijn echter heb ik daar grote twijfels bij.
Ik stuur je wel even een pb

Takkie83

Ik zie een gat in de markt heren  >:D

hansHalberstadt

Citaat van: Takkie83 op 09-06-2020 &nbsp;13:35 uIk zie een gat in de markt heren  >:D
Ja waarom heeft Wyeast een gist uit het assortiment gehaalt die iedereen graag wil hebben? Dat lijkt me niet logisch.


Takkie83

Begrijp ik ook niets van :weetniet:

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 09-06-2020 &nbsp;14:43 uJa waarom heeft Wyeast een gist uit het assortiment gehaalt die iedereen graag wil hebben? Dat lijkt me niet logisch.

Zal te maken met de productiecapaciteit en doorloopsnelheid.

Er zijn meerdere Wyeast gisten die gedurende een bepaalde periode verkrijgbaar zijn en daarna een tijd niet. Dat is fijn want deze gisten kunnen in een eigen gistbank bewaard worden.

tdp

Heb de Forbidden Fruit vorig jaar nog gekocht bij v/d Kooy in Jubbega, is er eentje uit de private collectie van Wyeast volgens mij . Zal eens kijken of ik nog een flesje heb en deze kan opkweken.

hansHalberstadt

Ik krijg hem nu als het goed is van Biertje 1985 opgestuurd en zal hem dan reinstrijken en in de gistbank opnemen. Maar van meerdere kanten berschikbaar zijn is wel meer zekerheid op behoud van die stam, mocht Wyeast ermee stoppen. Backups van je computerdata bewaar je liefst ook op meerdere plekken immers.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.