Eerste brouwdag met de Hopcat 45 L

Gestart door BrewingByNumbers, 04-03-2020 11:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BrewingByNumbers

De Keuze

Nadat ik de knoop had doorgehakt en besloot een All-In-One brouwsysteem aan te schaffen kwam de vraag: welke?

Qua budget kwam ik uit op een van de Chinese kloon ketels, maar het werd al snel duidelijk dat er per merk toch wat verschillen waren tussen de Arsegan, Brew Monk, Hopcat, Mundschenk, Guten Brew en anderen.

Eén verschil is de controller, die er is in uitvoeringen waarbij de temperatuur in 1, 0.5 of 0.1 graad instelbaar is. De 0.1 variant lijkt de nieuwste te zijn en heeft ook 9 geheugens voor maisch/kook-programma's.

Een ander verschil is de levertijd. Het lijkt erop dat voor alle varianten hier weinig over te zeggen is, zelfs al voor dat het COVID19 feest begon en het zal nu niet beter geworden zijn.

Dan zijn er nog verschillende varianten van de pijp die boven op de circulatiepijp komt, rechte en gekantelde displays, mouttonnen met verschillende aantallen ophangpunten, verschillende typen buisjes in de moutpijp, glimmende of doffe ketels, ketels met alleen litermarkeringen en ketels met zowel liters als gallons, verschillende verwarmingselementen en verschillende accessoires.

Op basis van mijn budget keek ik eerst voornamelijk naar 30 L ketels. (Oh ja, nog een verschil, sommige merken hebben bv een 45 L ketel, anderen een 52 L... maar deze zijn even groot. 45 L is wat je 'redelijk' als kookvolume kunt gebruiken, bij 52 L zit de ketel tot de rand vol). Na wat rekenen aan de mout hoeveelheden voor wat zwaardere bieren begon ik toch de 45 L ketel te overwegen, specifiek die van Hopcat omdat die 15 kg mout aankan tegen de 12 kg bij bv de Brew Monk. Ik heb overigens nog geen duidelijkheid over hoe dit bereikt wordt. Is de moutton van de Hopcat wat hoger? Of alleen het pijpje in het midden wat langer?

Op basis van levertijd (begin januari) en prijs/accessoires (whirlpoolarm, roerspaan, spiraalkoeler) heb ik toen inderdaad voor de Hopcat Mk3 45 L gekozen. Mijn enige twijfel was de 2500 W verwarming van deze variant waar de overige merken kiezen voor 3000 W bij de 45 L ketels.

Bestellen / Levering

En toen bleek dat ook hier de levertijden met een korreltje zout moeten worden genomen, waarbij er vrijwel geen communicatie van Hopcat was. Op hun Facebook site was te zien dat dit in het verleden ook steeds gebeurde maar dat uiteindelijk iedereen wel de bestelling heeft ontvangen. Op de dag dat ik mijn bestelling wou annuleren verscheen het bericht: "de ketels zijn in de haven aangekomen." Daarna duurde het toch weer langer dan verwacht totdat er een mail van DPD kwam: er is een pakket voor je onderweg vanuit de UK.

Assemblage / Eerste Test

De handleiding is niet heel erg duidelijk, maar er kan ook niet heel veel mis gaan. Het was wel even puzzelen wat er precies op de pomp en wat er op de kraan moest. Er zat een knietje bij, een siliconen ringetje, 2 o-ringetjes en een bazooka filter. Het bazooka filter is bedoeld voor de kraan. Het knietje gaat met het siliconen ringetje in de opening van de pomp en zorgt er voor dat de pomp niet direct van de bodem van de ketel aanzuigt. De 2 O-ringetjes... nog steeds geen idee.

Als verrassing zat er ook nog een hopspider bij de accessoires en Hopcat levert een opzet stuk mee voor de UK stekker zodat hij in Nederland te gebruiken is.

Vervolgens heb ik wat water in de ketel gegooid en wat dingen uitgeprobeerd. De controller, verwarming en pomp werkten allemaal. Echter, boven aan het peilglas in de circulatiepijp lekte wat water. Ik heb de pijp een kwartslag gedraaid tegen de klok in. Hierdoor zat deze boven wat strakker maar onder wat losser. Tot nu toe heeft dit de lekkage wel volledig gefixed.

Eerste Brouwdag

De eerste tegenvaller had niks met de Hopcat te maken maar met de schijvenmolen. Ik had die paar euro extra moeten uitgeven voor een walsensysteem. De schijven zijn nauwelijks af te stellen en zijn zo scheef dat er per wenteling zowel hele korrels graan als meel uitkomt. Achteraf lijkt het allemaal nog wel redelijk goed te zijn gekomen, maar op het moment baalde ik enorm. Ik denk zelfs dat ik hem nog wel even blijf gebruiken (maar dan klam) maar zal hem op termijn wel gaan vervangen.

Tijdens het schroten had ik de ketel laten spoelen, eerst met wat oxi, daarna nog zonder. Achteraf had ik dat beter de avond ervoor kunnen doen zodat tijdens het schroten het maischwater alvast had kunnen opwarmen. Ik vond dat opwarmen heel erg traag gaan, maar goed 35 liter is natuurlijk wat anders dan de 5L die ik tot nu toe in een pan gebruikt had.

Het maischen zelf ging prima. De temperatuur werd goed vast gehouden, meting na een goed kwartier liet een pH zien die iets hoog was dus een beetje melkzuur toegevoegd. Het wort werd mooi helder, de geplande SG gehaald en ook de pH was prima.

Het spoelen... daar kwam iets naar voren waar ik niet over nagedacht had. In de week na het brouwen ben ik flink aan het meten geweest met de ketel om dit de volgende keer voor te zijn. Als de moutpijp op de hoogste stand staat dan past er 39L onder het onderste filter. Of te wel, als het volume van het maischwater - absorptie door graan + spoelwater groter is dan 39L dan loopt het overschot aan spoelwater niet meer volledig door het mout. De ton staat dan zeg maar met z'n voetjes in het wort.

10 kilo mout, met daar 10 kilo water in geabsorbeerd plus nog een paar liter die er niet meer uit kon gecombineerd met een ketel die ik te hoog had neergezet... maakt het uittillen van de moutpijp zeer arbo onverantwoord en liet natuurlijk ook een enorme zooi achter van het water dat er nu wel uitkwam.

Volgende keer dus maximaal 39 L na het spoelen en de eventuele rest pas toevoegen nadat de moutpijp er helemaal uit is. Door de chaos is de SG meting na het spoelen er helaas bij ingeschoten.

Het opwarmen van 78 naar 100 graden duurde ook weer erg lang en het wort kookte nooit heel fanatiek. Er kwam wel wat schuim naar boven en er waren veel eiwitvlokken te zien die hun rondjes door de ketel maakten.

Bij mijn poging het eerste hopalarm uit te zetten onderbrak ik het programma per ongeluk, maar dat was eenvoudig weer op te starten. Het 2e, 3e en 4e hopalarm heb ik nooit gehoord. Dit zou heel goed een bug kunnen zijn in de controller gezien een gelijke melding voor de Arsegan hier op het forum.

De uiteindelijke begin SG was iets lager dan gepland (1.064 vs 1.067), waarschijnlijk voor een groot deel doordat er een liter of 5 minder verdampt was dan berekend.

Ik heb het wort (na koeling) over 3 emmers verdeeld. De eerste 5 L ging prima. De tweede heel moeizaam, ik moest continue het bazooka filter schoon schrapen om de stroom op gang te houden. Bij de derde emmer heb ik uiteindelijk de whirlpool arm maar gedraaid zodat hij buiten de ketel uitkwam en vanuit daar met de pomp de emmer gevuld.

(Ik had vrij snel na het koken de pomp al aangezet voor het whirlpoolen, van te voren de pomp ontsmet en de whirpoolarm al tijdens het koken geplaatst. Wat dat betreft durfde ik het wel aan... echter las ik later pas dat de pomp niet boven 75 graden gebruikt moet worden. Het lijkt goed te zijn gegaan. Ik heb in tegenstelling tot de sommige andere merken niet standaard een vervanging gekregen voor het buisje tussen de pomp en de ketel).

Toen de ketel bijna leeg was bleek er heel weinig troep in te zitten, het bazooka filter raakte verstopt door de eiwitvlokken. Boven het verwarmingselement was er wel iets aangebrand, dit leek ook vooral eiwit te zijn. Met wat azijn was het prima schoon te maken.

Tijdens de vergisting heb ik geen verschil gemerkt tussen de emmers waar vrijwel geen eiwitvlokken in terecht gekomen zijn en de laatste emmer waar ik dus zonder filter naar toe gepompt heb. Met gehydreerde US-05 begon de vergisting binnen een uur of 5 en na mijn eerste meting na 7 dagen waren/bleven de SG's in alle emmers gelijk (1.015).

Post Brouwdag

In de week na het brouwen heb ik nog wat tests en metingen gedaan met ketel:
  • Als de sensor 100 graden aangeeft, is het water hooguit 98 graden (bij de sensor). Boven het element kookt het wel, maar hierdoor komt het wort als geheel niet sterk aan de kook. De controller kan hiervoor gecorrigeerd worden, maar dit heeft ook invloed op de temperatuur tijdens het maischen.
  • De volume markeringen in de ketel kloppen niet. Er zit 2.5 liter minder in dan aangeven, over het gehele bereik van 10 tot 40L.
  • De volume markeringen op het peilglas kloppen niet. 40L klopt, maar bij de 5L markering zit er in werkelijkheid ~2.5L in.

Inmiddels heb ik ook een eerste flesje met het resultaat (American IPA) geproefd. Er kwam een mooi plopsssst uit het flesje bij het openen maar toch vrijwel geen schuim. Bitterheid is goed, maar hopsmaak / hoparoma veel te weinig, ondanks zo'n 4 g/L hops verdeeld over de laatste 15 minuten koken. Ik vermoed dat het zachte koken (alleen in het midden van de ketel) in combinatie met de hopspider aan de rand van de ketel hier het probleem is: de hop heeft vrijwel passief in het wort gehangen.

De Volgende Keer

Nu begint het op een beoordelingsgesprek / ontwikkelplan te lijken :D... maar ik heb inderdaad gewoon veel geleerd van de eerste sessie. Voor de volgende keer:
  • Ik heb inmiddels een isolatie mantel aangeschaft, eens kijken of het opwarmen daarmee iets sneller gaat
  • Tijdens het koken de temperatuur correctie aanzetten
  • De smaak/aroma hop niet meer in de spider, tenzij de bovenstaande acties er voor zorgen dat het wort nu wel echt goed kookt
  • De werkelijke watertemperatuur tijdens het maischen meten met een externe meter (om te bepalen of ik de temperatuur correctie permanent aan laat staan of niet)
  • Ik laat het bazooka filter helemaal weg, eventueel de hopspider gebruiken bij het vullen van de gistingsemmer
  • De pomp pas bij 75 graden aanzetten (ik denk dat ik hem bij het uitmaischen wel aanlaat op 78 graden)
--
Daniel

Gossi

Met de isolatiemantel zul je zien dat hij wel goed gaat koken.
Ik laat de hop vrij zwemmen voor maximale smaakafgifte. Ik whirlpool bij 90 graden. Bij 80 graden is het wort mooi helder. Ik duw de hopspider bovenop de ingang van de pomp en pomp heldere wort naar het gistvat, daarna ga ik koelen.
Zoals hier al zo vaak is gemeld is de maischtemperatuur niet zo belangrijk. Een paar graden verschil maakt niet uit. Daar zou ik me niet zo'n zorgen om maken.
De pomp kan best 80 graden hebben. Pas bij koken komen er dampbellen en dat is slecht voor de pomp. Ik heb nu al meer dan 20 brouwsels gemaakt en de pomp loopt als een zonnetje.

BrewingByNumbers

Dank voor de aanvullingen! Over 2 weken ga ik voor de 2e ronde.

jouri1995

Goedenavond,

Ik vroeg me af of je al verder bent gegaan met dit systeem?
Heb deze ketel zelf ook op het oog en hoop dat 't de moeite waard is. Brouw zelf vooral 20-25 liter batches.
Zou graag meer info vergaren over deze ketel!

BrewingByNumbers

Ik ben inmiddels 2 brouwsels verder.

Een ging dramatisch. Ik had veel te stoute (ba dum!) schoenen aangetrokken en ging voor een zware Stout. De advertentie zegt '15 kg graan capaciteit', dus mijn 13 kg moest wel goed gaan. Helaas veruit niet. Toch vooral mijn eigen fout, ik had beter moeten letten op de water hoeveelheden en wat marges aan moeten houden.

Op het moment dat ik er achter kwam had ik mijn vingers al gebrand aan de pan waarin ik haver vlokken aan het koken was... Het maischen werd een continu spel van kraantje uit, kraantje aan, zelfs nadat ik er al zo'n 5 liter uitgehaald had.

Het koken ging wel ok, de mantel hielp. Maar, de mantel was wel te klein. Braumarkt geeft aan dat hij voor de Hopcat is, maar dat is denk ik voor de MkII. De MkIII is lager maar dikker. Met wat klitteband stroken van een PC voeding de mantel wel vast gekregen.

Koelen... ging mis toen de bak waarin ik het koelwater opving overliep.

Gistingsvat vullen... door alle chaos vergeten het kraantje er in te doen. Erg dom. Vooral met een pikzwarte zoete stout. Vervolgens zat het kraantje verstopt... er zat een rozijn in. (Die hoorden bij het recept).

En bij het schoonmaken nog flink in mijn (niet verbrande) vingers gesneden.

Uiteindelijk lag 95% van de chaos aan mezelf.

Daarna een stapje terug gedaan en een session IPA geprobeerd. Dat ging vrij soepel, enige probleem was dat de ketel 2 keer uitviel, wederom mijn fout. Hij zat op dezelfde groep als de boiler in de keuken en toen ik tijdens het koken begon met dingen schoon te maken was de combi ketel en boiler te veel. Ketel naar een andere groep gezet en daarna ging het prima.

Inmiddels had ik ook de conical fermenter van hopcat aangeschaft, flesjes vullen door het uiteinde van een hevel op de kraan te zetten ging erg fijn. Inmiddels 1 flesje gedronken, de smaak is nog te bescheiden maar het bier was super helder en voor het eerst had een bier van mij een fatsoenlijke schuimkraag.

Alles bij elkaar ben ik absoluut tevreden met de hopcat, ik kan zelf nog genoeg leren en verbeteren voor dat die ketel het probleem gaat worden.

Gossi

Dat is wat veel beginnende brouwers overkomt. Geen ervaring en direct de zwaarste en ingewikkeldste bieren brouwen. Je komt je zelf dan vreselijk tegen.
Vele brouwers in Spee gooien na twee van zulke ervaringen de handdoek in de ring en de boel verschijnt op Marktplaats.
Begin alsjeblieft simpel met 15 liter, 1 moutsoort, 1 hopsoort en een éénstapsmaisch. Leer je ketel kennen en alle werkzaamheden daar om heen. Mislukt het dan is er nog geen man overboord. De hoeveelheid is gemakkelijk te torsen, start met een zakje korrelgist zonder ingewikkelde starter en het bier is snel rijp en drinkbaar. De voldoening is groot en geeft moed voor de volgende stap.
Brouw ze.

BrewingByNumbers

De Session IPA is prima geworden, goede reacties op en ik kan hem zelf ook drinken zonder steeds te denken 'Hmm dit had net even anders gemoeten.'

Gisteren een NEIPA gebrouwen, het brouwen ging in elk geval prima (en inderdaad een kleine batch gedaan)

Ik zit er inderdaad aan te denken om wat single malt/single hop te gaan doen hierna.

Jacques

Citaat van: Gossi op 23-05-2020  17:17 uBegin alsjeblieft simpel met 15 liter, 1 moutsoort, 1 hopsoort en een éénstapsmaisch. Leer je ketel kennen en alle werkzaamheden daar om heen. Mislukt het dan is er nog geen man overboord. De hoeveelheid is gemakkelijk te torsen, start met een zakje korrelgist zonder ingewikkelde starter en het bier is snel rijp en drinkbaar. De voldoening is groot en geeft moed voor de volgende stap.
Brouw ze.

Met klein beginnen ben ik het met je eens. Maar het advies van 1 moutsoort en 1 hopsoort deel ik niet. Afwegen is niet het moeilijkste en of je nu 1 of 2 dan wel drie soorten mout of hop moet afwegen maakt niet zo veel uit. Het voordeel van meer grondstoffen is dat de smaak van je bier voller en complexer is. 1 mout en 1 hop is leuk als je wat meer gebrouwen hebt en je grondstoffen beter wilt leren kennen. Als je net begint is het zaak het proces beter te leren te beheersen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.