Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Kleine kookpan  (gelezen 1079 keer)

Offline Erwin55

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Kleine kookpan
« Gepost op: 29-02-2020 14:18 u »
Ik heb een kookpan van ong.17 liter. Aan te raden is dus niet meer dan 15 liter bier te brouwen per keer.
Ik heb/ga kopen een vergistingsvat van zo'n 25 ŕ 30 liter.
Kan ik, als ik eens meer wil brouwen, dan het maischen in de 17 liter pan( met minder water) doen en met het vergisten dan aanvullen met gewoon water.
Dus: brouwpakket voor bijv.20ltr.; maischen met 15 liter; het wort in het gistvat storten en aanvullen met water tot 20 liter?
Verder beloof ik natuurlijk het recept te volgen.
Dank voor uw reactie.
Enne, zijn er hobbybrouwclubs in en om Zoetermeer?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline marc0871

• Senior lid
  • ik heb alleen een drankprobleem als de drank op is
Re: kleine kookpan
« Reactie #1 Gepost op: 29-02-2020 15:04 u »
Hoi Erwin,
Welkom op het forum

Ik denk dat je pan wat te klein is.
Tenminste; om alles in 1 keer te maischen.
Een 25 liter pan is mooier.
Je zou wel dubbel kunnen maischen.
Dan maisch je eerst de ene helft van je mout, met ongeveer 3 liter water per kilo mout.
Dan filteren en spoelen tot je weer voldoende vocht hebt voor de volgende ronde, met de andere helft van de mout.
De tweede maisch is dus in het wort van de eerste.
Daarna weer filteren en spoelen, tot je genoeg wort hebt voor het koken. In jouw geval een bijna volle pan.
Na het koken het wort afkoelen, in je gistvat laten lopen en aanvullen met (het liefst gekookt en afgekoeld) water.

Ik dacht dat ray81 een groepje gestart was in Zoetermeer.
Misschien dat je die eens aan kan schieten via PM?

[EDIT]
Eventueel heb ik nog een 25 liter pan met 3-delige bolkraan en een Bazooka hopfilter voor je.
https://www.braumarkt.com/brouwketel-rvs-25l-met-3-delige-bolkraan-op-op
Heeft mij toentertijd 120 euro gekost, Plús de Bazooka filter.
Wil ik eventueel wel vanaf voor 8 tientjes.

Offline SVB

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 29-02-2020 16:31 u »
Wat je zegt, kan. High gravity brouwen is een term waar je op het forum naar kan zoeken.
(Of het kan met een kant en klaar pakket doe ik even geen uitspraken over, maar het principe van zwaarder wort brouwen en uiteindelijk aanvullen kan prima)

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #3 Gepost op: 01-03-2020 13:36 u »
Wat je zegt, kan. High gravity brouwen is een term waar je op het forum naar kan zoeken.
(Of het kan met een kant en klaar pakket doe ik even geen uitspraken over, maar het principe van zwaarder wort brouwen en uiteindelijk aanvullen kan prima)

Bij een zwaar volmout bier pakket zal het moeilijk worden.
Maar bij een pakket waar veel suikers worden toegevoegd (kan tijdens vergisting) zal het net lukken.
Als je de ingredienten los koopt en in verhouding van een recept toevoegd is een 17 literpan met 26 liter gistvat een goede keus.
Tijdens koken wel opletten, want indien het wort kort bij de rand staat, kan het snel over de rand schuimen.

Tags: