Koelen met Grainfather

Gestart door John, 28-02-2020 16:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

John

Ik heb eea zitten lezen maar heb nog niet de meest efficiente manier gevonden om zsm terug te koelen.

1. Na koken, whirlpoolen, bij stilstand via koeler naar gistvat
2. Na koken, wort door koeler en terug naar Grainfather tot acceptabele temp, whirlpoolen, bij stilstand door koeler naar gistvat
3. Niet whirlpoolen, direct via koeler naar gistvat
4. Niet whirlpoolen, direct na koken wort door koeler en terug naar Grainfather tot acceptabele temp, dan door koeler naar gistvat

Iemand een idee?

TeVeHa

Nà koken kan je een paar dingen doen, het meest logische is zo vlug mogelijk alles in je gistvat krijgen, de gist erbij, deksel erop, ikzelf werk meestal met vlamuit hopgift en laat alles nà de kook nog een half uurtje trékken voor ik overpomp, whirlpoolen met een Grainfather is in mijn ogen zinloos, terug de Grainfather inpompen heeft ook geen zin omdat je met je tegenstroomkoeler meteen de gewenste temp. bereikt, helder wort moet je met een Grainfather ook niet beogen, dus als je niks speciaals verlangt, optie drie.

henkie

Optie 4.  Rap naar 80 ºC, DMS grens.

Henkw

Na koken whirlpoolen en enige tijd tot rust laten komen.
Tegenstroomkoeler aansluiten en de hete wort  tijd rondpompen van en naar de ketel zodat een en ander ook steriel wordt.
Koud water aanzetten en wort geleidelijk aan in gistvat laten kletteren. De temperatuur is dan wel afhankelijk van de koel watertemperatuur. In de winter koelt het sneller tot een lagere temperatuur dan in de zomer

Dat is hoe ik het zonder problemen al een keer of 60 gedaan heb.

@TeVeHa Ik heb altijd heel erg heldere wort sinds ik brouw met de Grainfather

John

Was ik al bang voor: verschillende meningen...

beermenke

Citaat van: John op 28-02-2020  23:01 uWas ik al bang voor: verschillende meningen...
Kun je kiezen welke het meest bij jou past😏
Ik heb diverse methodes geprobeerd. Allen voor- en nadelen
Nu gekozen voor snel koelen met dompelkoeler, gist erbij en 2 uur laten bezinken en dan helder naar gistvat.
Niks filteren. Deze methode werkt voor mij het meest praktisch.

Rinus

Citaat van: beermenke op 29-02-2020  10:07 uNu gekozen voor snel koelen met dompelkoeler, gist erbij en 2 uur laten bezinken en dan helder naar gistvat.
Ik ben ook voorstander van de spiraal dompelkoeler. Doe je de gist al in de brouwketel zodra het wort is afgekoeld? dat is nieuw voor mij.

hansHalberstadt

Citaat van: John op 28-02-2020  23:01 uWas ik al bang voor: verschillende meningen...
Meningen zeggen niets. Het gaat om de redenaties erachter.
Ik zou gaan voor optie 4. Grainfather heeft een mooie  bijgeleverde tegenstroomkoeler, zoals al gezegd. Snel naar 80 graden of lager ivm DMS en eerst even rondpompen zonder koelmiddel om koude deel koeler bacterievrij te krijgen. En helder is de Grainfather toch niet geschikt voor dus dat proberen heeft geen zin.
 

beermenke

Citaat van: Rinus op 29-02-2020  10:16 uIk ben ook voorstander van de spiraal dompelkoeler. Doe je de gist al in de brouwketel zodra het wort is afgekoeld? dat is nieuw voor mij.
Ja want ik laat de ketel met afgekoeld wort een aantal uren staan en bezinken
Er gaat gedeeltelijk gist bij en doek erover en deksel er op. Het idee dat eventuele wilde gisten minder kans hebben. Bij weersomstandigheden beneden de 15 graden ben ik niet zo bang.
Ik heb een rims van een 25 liter elektrische koffieketel en tap aan de zijkant af met knietje en zodoende blijft alle trub mooi op de bodem na 2 uurtjes bezinken
Bovenstaande methode werkt voor mij prima zo

Rinus

Best weer iets geleerd van Beermenke, zit zeker iets in om zo wilde gist geen kans te geven.
Laten bezinken is ook wel een idee... Bedankt voor de toelichting!

Jacques

Citaat van: John op 28-02-2020  16:47 u2. Na koken, wort door koeler en terug naar Grainfather tot acceptabele temp, whirlpoolen, bij stilstand door koeler naar gistvat

Een acceptabele temperatuur lees ik als 80 ºC.
Op deze wijze heb je de minste kans op infectie terwijl je de vorming van DMS voorkomt. Door te whirlpoolen raak je de meeste warme trub kwijt. Dat is gunstig om niet te veel lipiden in je wort te krijgen.
Na het whirlpoolen zo snel mogelijk koelen en zorgen dat de vergisting op gang komt.

Eventueel kun je nog een hopgifte doen bij 80 ºC met een hopzakje. Laat het 10 minuten staan. Dat hopzakje verwijder je voor het whrilpoolen. 

PaultjePils

Ik vind whirlpoolen in de Grainfather ook redelijk zinloos. Tenzij je echt geduldig bent zodat alles tot rust komt en uitzakt komt er al gauw wat trub mee. Dus voor mij het volgende:

Einde koken, vlamuit hopgift, koeler rondpompen paar minuten (terwijl ik het water aansluit), afkoelen tot graad of 70 a 60 (het verwarmde koelwater vang ik op om mee schoon te maken, heb ook geen warm water in de schuur), dan naar het gistvat.

Voor een ondergister red ik het ook niet om in één keer te koelen naar het gistvat. Als ik de hete trub wil laten uitzakken doe ik dat ook rond de 70 a 60 graden Celsius. Dan maak ik ondertussen alles schoon etc.

John

Ik vind de aan- en afvoerslang van wort van de tegenstroomkoeler die bij de Grainfather wordt geleverd te kort; ik vind het érg onhandig om die op de deksel van het apparaat te zetten en wil die liever ernaast op het aanrecht plaatsen. Weet iemand of die te vervangen zijn en hoe? Ik ben bang dat als ik de koppeling losdraai die niet meer lekvrij (met een langere slang) vast krijg...

Iemand ervaring?

Rinus

Citaat van: beermenke op 29-02-2020  14:17 uJa want ik laat de ketel met afgekoeld wort een aantal uren staan en bezinken
Er gaat gedeeltelijk gist bij en doek erover en deksel er op. Het idee dat eventuele wilde gisten minder kans hebben. Bij weersomstandigheden beneden de 15 graden ben ik niet zo bang.
Ik heb een rims van een 25 liter elektrische koffieketel en tap aan de zijkant af met knietje en zodoende blijft alle trub mooi op de bodem na 2 uurtjes bezinken
Bovenstaande methode werkt voor mij prima zo

Ik heb het uitgeprobeerd, het wort na de koeling (een nacht) laten staan, bezinksel keurig op de bodem, overgehevelde wort was mooi helder.

Overigens geen gist toegevoegd omdat ik bang was dat daardoor de boel in beweging zou komen... Is dat zo?

Biker

Is het risico van infectie niet erg groot zo. De ketel is toch niet goed genoeg afgesloten

hansHalberstadt

Citaat van: Biker op 07-04-2020  13:44 uIs het risico van infectie niet erg groot zo. De ketel is toch niet goed genoeg afgesloten
infectie komt in eerste instantie door kiemen die in de ketel zelf zitten en in mindere mate door deeltjes die vanuit de lucht erin vallen. Maar met een doek erover kunnen ook die er niet meer invallen.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 07-04-2020  14:23 uinfectie komt in eerste instantie door kiemen die in de ketel zelf zitten en in mindere mate door deeltjes die vanuit de lucht erin vallen. Maar met een doek erover kunnen ook die er niet meer invallen.

Een gewassen en gestreken doek is inderdaad een hele goede manier om invallende deeltjes te voorkomen. Gebruik tafelkleed gewichtjes die je bevestigt aan de hoeken van het doek. Vouw het doek ineen als je het wegneemt (hoeken optillen), zo komen de deeltjes uit de lucht niet alsnog in het wort.

beermenke

Citaat van: Rinus op 07-04-2020  12:50 uIk heb het uitgeprobeerd, het wort na de koeling (een nacht) laten staan, bezinksel keurig op de bodem, overgehevelde wort was mooi helder.

Overigens geen gist toegevoegd omdat ik bang was dat daardoor de boel in beweging zou komen... Is dat zo?
Ik doe er een doek over en ook nog deksel er op
Gist doet weinig beweging voor een aantal uren denk ik

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.