Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Uerige kloon  (gelezen 13405 keer)

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Muifelbrouwerij
Uerige kloon
« Gepost op: 23-03-2006 08:34 u »
Heren,

mijn favoriete Alt is de Uerige en ik denk dat ik de gist in de vorm van Wyeast 1010 te pakken heb. Over een aantal weken ga ik dit bier proberen na te brouwen.

Huub,
jij schrijft in een ander onderwerp dat je al een aantal pogingen hebt ondernomen om de Uerige na te brouwen, ik ben benieuwd naar je hop- en moutstort. Zou jij hier je ervaringen willen posten inclusief receptvoorstel?

De Maasland winkel heeft momenteel Saaz van 6% op voorraad, het komt niet vaak voor dat je Saaz met zulk een hoog a-zuur gehalte kunt krijgen.

Zullen we maar geen kandijsuiker gebruiken?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Uerige kloon
« Reactie #1 Gepost op: 23-03-2006 12:59 u »
Zullen we maar geen kandijsuiker gebruiken?

Had jij iets anders in gedachten om wel kleur maar geen ovedreven dronkere moutsmaak te krijgen?

Offline Huub Krekels

• Super lid
  • Brasserie le Grillon
« Reactie #2 Gepost op: 23-03-2006 13:11 u »
Hallo MO,

hier het laatste recept.  Had ik van internet "geplukt"Smaak is aardig. Ik heb dit recept zowel met Spalthop als met Saazhop gebrouwen. De Saaz is beslist de hop die in de Uerige gebruikt wordt. Ik denk dat ik de volgende keer iets meer melanoidemout moet gebruiken omdat de kleur een klein beetje te licht is geworden. De smaak is wel prima.

Gr.

Huub.

Zum Uerige Clone
Northern German Altbier

Type: All Grain
Date: 5/20/2004
Batch Size: 5.00 gal
 Boil Size: 6.00 gal Asst Brewer:  
Boil Time: 60 min  Equipment: Brew Pot (6+gal) and Igloo/Gott Cooler (5 Gal)  
Taste Rating(out of 50): 35.0  Brewhouse Efficiency: 72.0
Taste Notes: Smooth tasting Alt from Dusseldorf

Ingredients

Amount Item Type % or IBU
8.50 lb Munich Malt - 20L (20.0 SRM) Grain 89.5 %
1.00 lb Melanoiden Malt (20.0 SRM) Grain 10.5 %
2.50 oz Spalter [6.00%] (60 min) Hops 56.7 IBU  (Vervangen met SAAZHOP)
0.25 tsp Irish Moss (Boil 10.0 min) Misc  
1 Pkgs European Ale (Wyeast Labs #1338) [Starter 400 ml] Yeast-Ale  

Beer Profile

Est Original Gravity: 1.048 SG
Measured Original Gravity: 1.048 SG
Est Final Gravity: 1.014 SG Measured Final Gravity: 1.015 SG
Estimated Alcohol by Vol: 4.3 %  Actual Alcohol by Vol: 4.3 %
Bitterness: 56.7 IBU Calories: 214 cal/pint
Est Color: 18.1 SRM Color: Color  

Mash Profile

Mash Name: Single Infusion, Full Body, No Mash Out Total Grain Weight: 9.50 lb
Sparge Water: 4.42 gal Grain Temperature: 72.0 F
Sparge Temperature: 168.0 F TunTemperature: 72.0 F
Adjust Temp for Equipment: TRUE Mash pH: 5.4 pH

Name Description Step Temp Step Time
Mash In Add 11.88 qt of water at 174.4 F 158.0 F 45 min

Mash Notes: Simple single infusion mash for use with most modern well modified grains (about 95% of the time).
Carbonation and Storage

Carbonation Type: Kegged (Forced CO2) Volumes of CO2: 2.4
Pressure/Weight: 12.7 PSI Carbonation Used: -
Keg/Bottling Temperature: 43.0 F Age for: 21.0 days
Storage Temperature: 43.0 F  

Notes

Do a single-step infusion mash at 158ø F (any where in the upper 150s will do) for sixty minutes. Sparge to the brewpot and begin the boil. Once the hot break has died down, add all the hops and boil for sixty minutes. With ten minutes left in the boil, add the Irish Moss. Chill, transfer to the fermenter and pitch the starter. Try to keep the primary temperature between 60-65deg F. After primary fermentation is done, rack and "lager" the beer at fridge temperatures for two to three weeks (or as long as you can stand it). Carbonate via your favorite method and enjoy!  

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #3 Gepost op: 23-03-2006 13:37 u »
Had jij iets anders in gedachten om wel kleur maar geen ovedreven dronkere moutsmaak te krijgen?

Buisman classic aroma of gewoon hard koken om zoveel mogelijk kleur en een licht caramelletje te krijgen.

Voor de Alt liefhebber bestel het boekje Alt bier uit de classic beer style series. Als ik m uit heb gelezen schrijf ik wel een recensie voor 'boekbesprekingen'

:degroeten:

Johannes

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #4 Gepost op: 23-03-2006 13:44 u »
Huub:
- hoeveel EBC is de melanoiden mout?
- denk jij dat Uerige maar een hop gebruikt, dat doen er niet veel
- heb jij eenstapsgemaischt, zo ja, bij welke temperatuur
- was de hopgeur overdadig aanwezig (net als in het origineel) ondanks dat je alleen maar een 60 min gift hebt gebruikt?
- waarom was je niet tevreden over het smaak- en geurprofiel van wyeast1338

Allen:
- wat dachten jullie van 0.5% zwarte mout (welke dan ook als mij maar >= 900 EBC is), ik meende toch wel een lichte gebrandheid in de smaak te ontwaren

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #5 Gepost op: 23-03-2006 13:50 u »
Zeker zit er in Uehrige een licht geroosterde smaak. Die halve procent moet er zeker in naar mijn idee. Carafa ontkaft lijkt me een goede kandidaat.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #6 Gepost op: 23-03-2006 13:55 u »
Er staat meen ik iets over in de ingrediëntendeclaratie. Röstmalz, toch, dacht ik? Naast Cara-malz, uit mijn hoofd. Maar eerlijk gezegd lijkt mij een half % Carafa al aan de hoge kant, zeker naast een caramelmout of melanoïdine. 10% melanoïdine lijkt me ook hoog. Ik zou toch aan een gewone cara-mout denken.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 23-03-2006 13:59 u »
Do a single-step infusion mash at 158ø F (any where in the upper 150s will do) for sixty minutes. 

158 graden F = 70 graden C. Dat lijkt me aan de hoge kant.

En ik zou liever de Wyeast 1007 German Ale of de 1010 American Wheat gebruiken (alhoewel die laatste zich nog moet bewijzen).

Uehrige gebruikt hopextract, dat zou ik dan ook doen óf een hoge alfazuurhop gebruiken voor de bitterheid. Alleen Saaz gebruiken leidt gegarandeerd tot bijsmaakjes (tannine/grasachtig) want dan heb je heel veel nodig.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 23-03-2006 14:01 u »
Er staat meen ik iets over in de ingrediëntendeclaratie. Röstmalz, toch, dacht ik? Naast Cara-malz, uit mijn hoofd. Maar eerlijk gezegd lijkt mij een half % Carafa al aan de hoge kant, zeker naast een caramelmout of melanoïdine. 10% melanoïdine lijkt me ook hoog. Ik zou toch aan een gewone cara-mout denken.

Klopt! Röstmalz, Cara-malz en gerstenmalz. In mijn Alt heb ik 0,7% gebruikt en dan proef je het licht, net zoals in de Uehrige. 0,5% lijkt me zeker niet teveel. Die 10% melanoidine lijkt me ook teveel, als het er überhaupt al in zit. Volgens mij is het niet nodig.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #9 Gepost op: 23-03-2006 14:13 u »
Ik had een berichtje gezet op het hobbybrauer.de forum en van wie denk je dat ik antwoord krijg: van Eduard. Hij kan op zijn werk niet op ons forum maar wel op het Duitse.
Een duitser kwam met deze link, waarin deze weer staat opgenomen. Wyeast 1007 zou zeker een Kolsch gist zijn, dat geeft dus geen alt. De beste ervaringen had iemand in eerste link met de 1338. Waar heb ik dat nou toch gelezen van de 1010. Die ga ik in ieder geval wel gebruiken.

Wat dachten jullie van deze moutstort (uit de tweede link)

8# Weyermann Dark Munich or DeWolf-Cosyns Munich          (Brouwland heeft helaas geen donkere munich mout)
1# Weyermann Melanoidin malt or DeWolf-Cosyns Aromatic            Brouwland
3 oz. Spalt pellet hops (~4.7% AA) boiled 90 minutes
Wyeast #1338 European Ale yeast

Hoewel ik eigenlijk ook wel mee ga met een kleine gebrande mout stort.

Maar met de Saaz van Johan (6%!) kom ik toch ook een heel eind.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 23-03-2006 14:46 u »
 Melanoidin heeft een heel andere smaak dan aromatic. Ik proef geen aromatic mout in een alt, terwijl ik dat als één van de weinige moutsoorten beschouw, die ik denk te kunnen herkennen.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 23-03-2006 14:46 u »
Van de tweede link van MO:

Citaat
You will have a little hop flavour and a touch of hoparoma despite
the fact that all the hops are added at T-90 minutes.  With that many
hops, you simply have spillover of aroma and flavour.  Note this recipe
presumes that you don't have any blowoff.  If you anticipate blowoff,
use 3.5 ounces of Spalt.  I used the Aromatic or Melanoidinmalt because
I'm doing a single-temp infusion mash and not a decoction mash.  I
believe these malts add some of the melanoidins that you would get
if you did a decoction.

Gebruikt Uehrige een decoctiemaischschema?

En uit de eerste link:

Citaat
Eine andere Hefe, die sehr gut für Altbiere geeignet sein soll, ist White Labs American Hefeweizen (siehe www.whitelabs.com). Diese Hefe stammt angeblich von der Widmer Brauerei in Portland, Oregon. Diese Brauerei hat als Altbier Brauerei angefangen und hat ihre Hefe von Zum Uerige in Düsseldorf bekommen.

Dus daar komt dat verhaal over de American Hefeweizen vandaan. In deze link wordt ook beweerd dat het recept uit de tweede link een Uehrige recept is. Dat is ie echter niet, want er staat geen Saaz in. Dan vraag ik me af of de rest wel klopt. In ieder geval is de 1338 ook geen altgist.

Ik zeg het nog een keer: die melanoïdinemout en die aromamout zijn nergens voor nodig en ik geloof niet dat die in een Uehrige zitten. MO, jij hebt mijn Alt geproefd. Was die moutig of niet? Geen korrel melanoïdinemout of aromamout zit erin.

Stelletje eigenwijze donders.  :echtboos:

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 23-03-2006 14:59 u »
Ik zou toch ook gaan voor een gewone caramout, een heel klein beetje ontbitterde gebrande mout en die Münich. Gisteren viel me op dat de moutgeuren van de Schumacher veel overeenkomsten vertoonden met mijn bokkerig bier van vorig jaar met 50/50 Munich/Vienna en een beetje cara. Dat komt dan vermoedelijk door de Munich en de cara (en niet zo snel door de Vienna lijkt me).

Die 1010 is mooie info.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 23-03-2006 15:00 u »
Edgar, je bent een man naar mijn hart.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 23-03-2006 15:01 u »
Overigens is dit nu typisch een geval waarvan ik zeg: Kauw je mout! Ik beschouw me echt niet als een moutkenner, maar ik heb toch het gevoel een paar duidelijke handvatten te hebben in dit geval, door het eerder uitgebreid proeven van de verschillende donkere moutsoorten.

Edgar, je bent een man naar mijn hart.

Goeie Grutten! :proost2:

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #15 Gepost op: 23-03-2006 15:31 u »
Niet zo kriegelijk, A3 (als je begrijpt wat ik bedoel). Wij zijn hier op het forum om te discussieren, en een flinke portie eigenwijsheid hoort daarbij.

Ed's stort:
1390 g   pilsmout            3 EBC
3000 g   munchermout    15 EBC
 720 g    aromamout     150 EBC
 475 g    tarwemout         3 EBC
  30 g    chocolademout 800 EBC

Herman
7,5 kg munchener
2,5 kg pils
100g tarwekleurmout (of substituut)

A3
460 gram   22,3%   Pilsmout      3 EBC
770 gram   37,1%   Viennamout   6 EBC
770 gram   37,1%   Münchenermout   15 EBC
60 gram   3,0%   CaraMunichmout   120 EBC
10 gram   0,6%   Carafa Special Ontkaft   800 EBC

mmh, wat zal ik eens doen. A3: jouw bier is eigenlijk te vol, maar dat komt door het hoge OG? Als ik met het lage SG begin, dan denk je dat ik de matige body van Uerige wel met jouw stort zal benaderen? Overigens ga ik vooralsnog voor Pils/Munich/Cara120 of cara150 en chocolademout.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 23-03-2006 15:49 u »
Als je de 1047 weet te bereiken dan denk ik dat je een eind komt met:

50% Münchenermout
46,4% pilsmout
3% Cara120
0,6% Carafa Ontkaft

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #17 Gepost op: 23-03-2006 22:58 u »
Van de tweede link van MO:

Gebruikt Uehrige een decoctiemaischschema?

Dat zou kunnen. Ik heb niet zo lang bij de brouwketels gekeken bij Zum Uerige. Ook van mijn eerdere bezoeken weet ik niet meer of er nu wel of niet 3 ketels aanwezig zijn.

Bij Zum Schlüssel hebben ze in ieder geval slechts twee ketels en kan alleen een decoctie worden uitgevoerd door een gedeelte van het hoofdbeslag naar de filterkuip te pompen en daar te koken. Gelet op de filterplaten is dat echter niet erg waarschijnlijk. Daarom ga ik er van uit dat bij Zum Schlüssel volgens een infusiemethode gebrouwen wordt.

Als ik kijk naar het volgende plaatje kijk afkomstig van de site van Zum Uerige ga ik er vanuit dat ook bij Zum Uerige slechts twee ketels staan. Ook geeft het plaatje op geen enkele wijze een indicatie dat decoctie wordt toegepast.
De twee lichter gekleurde ketels zijn volgens mij dezelfde ketels als de iets donkerder gekleurde ketels. Naar mijn mening is het kleurverschil gebruikt om aan te geven dat na het filteren het wort gekookt wordt en dat daarna de hop uitgefilterd wordt.

Offline kellermeister

• Junior lid
  • **
  • Land: us
  • alien life form
    • Paul's Brewing Page
« Reactie #18 Gepost op: 24-03-2006 01:08 u »
Hier is een geslagde recept, gebrouwt June 18, 2005, geproefd July 24, 2005:

Altrhein Altbier
5 gallon batch
11lb Briess 2-row
0.75lb melanoiden
0.25lb caramunich
1oz carafa
1oz roast barley
Strike 4 gallons at 162F
Mash 60 minutes at 150F
Batch sparge 3.3 gallons at 175F
Boil 60 minutes
2oz Spalt bittering 60 minutes
Wyeast 1007

Ik heb deze recept ongeveer 20 of 30 keer gebrouwen.  Voor Uerige misschien een beetje weniger caramunich, om het niet te zoet te maken.

Offline Huub Krekels

• Super lid
  • Brasserie le Grillon
« Reactie #19 Gepost op: 24-03-2006 08:05 u »
Hallo MO,

Op de melanoidemout (ontkaft) staat geen EBC waarde. Deze is afkomstig van Brouwland.
Het recept is met maar een hopsoort gebrouwen. Ik heb eentaps gemaischt op 70 graden Celcius.
Hopgeur was flink aanwezig.
De Wyeast 1338 is volgens mij echt niet de gist die lijkt op de gist van de Uerige. Ik probeer dan ook om deze gist op te kweken uit een flesje. Ik heb mij laten vertellen dat deze wel in de flesjes, die je na de rondleiding krijgt, aanwezig moet zijn. Misschien lukt het mij nog eens een keer deze gist op te kweken. Het idee om een beetje cara-mout bij te voegen lijkt mij geen probleem. Chocolademout zou ik niet toevoegen. Ik ben bang dat deze de smaak en de kleur toch te veel beinvloed. :lekkerbier:

Gr.

Huub.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #20 Gepost op: 24-03-2006 09:42 u »
En meer info, want ik heb op hobbybrauer.de ook dezelfde vraag gesteld. Het is tenslotte een Duits bier en dat Duitse forum is ook niet onaardig:

Finished my apprenticeship as brewer near Düsseldorf a few month ago, I had contact to the apprentice of the Uerige and we visited this really nice "homebrewery" about one year ago. That's why I have a few informations about the brewing process of the Uerige Alt.

To produce a Uerige-like beer, you need three kinds of malt: pilsener malt, dark karamel malt (Caramünch Typ 2) and roasted malt (Carafa Spezial). As you perhaps see at the names they only use products by Weyermann, Bamberg.

As you know, this beer has a bitterness about 50 IBU/EBU. But the color is mutch brighter than you think. It is about 30 EBC. Natural raw hops from Germany is used during the wort boiling in two steps. They only use hops with low alpha-acid contents like "Spalter" and "Perle".

The hot wort cooles down to 60°C in an old style coolship. After that it is cooled again with a refrigerator (Baudolet cooler) to reach a temperatur between 20 and 25°C. At that temparature the wort gets into open fermentation vessels and the yeast is added. The fermentation does not last very long; I think not longer than 48 hours. Seams to be very hungry yeast.

After maturation the green beer is separated with a centrifuge and a part of the beer runs through an sheet filter. The Uerige is not as bright as other Alt beers.

I'm sorry, but I cannot tell you anything about the mashing process; only that it is an infusion. I think the original extrakt is about 11,5%, because the alcohol content has a low level (about 4,5-4,7%)

For an original Alt beer you need a yeast, that produces a dry and light fruity character. It should not give the beer a malty tast.

Haha, deze meneer weet weer zeker dat er Spalt en Perle inzitten. Leuk hoor, al die tegenstrijdige berichten.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 24-03-2006 09:52 u »
En wat staat er op de site van Uerige:

Citaat
Dabei ist der natürliche Doldenhopfen aus der Hallertau und Spalt (Nürnberg) für den Charakter des leckeren Dröppke verantwortlich.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #22 Gepost op: 24-03-2006 09:59 u »
Maar wat deed die zak Saaz nou bij het afval? Lag die daar om hobbybrouwers te verschalken?

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #23 Gepost op: 24-03-2006 10:09 u »
Dit is toch een prachtig onderwerp, als je goed Duits en engels leest. Ik hoop dat de link het doet. Op het Duitse forum zitten Amerikanen en die bellen/mailen wat vaker met Wyeast en met brouwers. Iemand bij Wyeast stelt dat de 1007 de uerige gist is.

Dan ga ik maar de 1007 bestellen. Ik maak een grote batch en test zowel de 1007 als de 1010. Ja, dat zie ik wel zitten.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #24 Gepost op: 24-03-2006 10:19 u »
En nog een prachtig artikel van een Amerikaanse brouwer met oa dit citaat:

Malt for your authentic alt
Good altbier starts with good German malts. Altbiers have higher hopping rates that require a firm malt presence throughout. The base malt is German pilsner, while the addition of Munich malt at 5 to 20 percent will lend a mild sweetness and add some color. Most DŸsseldorfer alts include a small percentage of CaraMunich (5 percent) and black or chocolate malt (1 to 2 percent). I use a bit of de-husked, de-bittered chocolate malt, such as Carafa III, at 1 to 2 percent. This will lend a deep, tawny copper color to your alt. Some pubs also use a little German dextrin malt (CaraHell) to add body and head retention.

Fresh German hops
Most Dusseldorfer pubs use Spalt hops for bitterness. My favorite brewery, Im Fuchschen, uses Hallertau Tradition for bitterness. Other suitable hop varieties would include German Tettnang and Czech Saaz. Pound for pound, pub alts are bitter beers, so focus on getting two-thirds of the bitterness at the beginning of the boil. The average boil is 80 minutes, and most breweries use three additions in the kettle: the first at 80 minutes, the second at 60, and the third 5 minutes before the end of the boil. Use a light hand during the last two additions.

Yeast
Altbiers produce a dense, rocky head of krauesen, so allow plenty of headspace in your fermenter. My favorite strain is Wyeast 1007 (German Ale), which is similar to the DŸsseldorfer pub yeast in its dry, crisp character.
Sticke Alt is a more intense version of altbier. These beers are brewed stronger, are slightly darker, and are dry-hopped in the conditioning tank for four to six weeks.

Article by Matt Cole - head brewer at Rocky River Brewing Company in Rocky River, Ohio, where he always has alt on tap.

Tags: alt