Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: CCT  (gelezen 2780 keer)

Offline beun

• Vol lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: CCT
« Reactie #25 Gepost op: 19-03-2020 22:18 u »
Ik zou het echt niet weten, ben wel benieuwd eerlijk gezegd. De onderdelen zijn niet goedkoop dus als er een vergelijkbaar product is voor een goede prijs wil ik het wel proberen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online Richard3

• Vol lid
  • Kunnen wij het brouwen?? Nou en of !!
« Reactie #26 Gepost op: 20-03-2020 07:56 u »
Verlies je niet heel veel bier als je de gist aflaat bij een cct?

Offline Martijn0172

• Super lid
  • Brouwerij de 12 Stuyvers
    • Brouwerij de 12 Stuyvers
« Reactie #27 Gepost op: 20-03-2020 08:42 u »
Ik tap 1 of twee keer af. Altijd een paar dagen na de hoofdgisting en bij drooghop ook nog eens het gruis van de hoppellets vlak voor de coldcrash. Het is een litertje per keer, maar grotendeels gist of hop wat normaal toch achterblijft. Ik heb een 65 L CCT, ik denk dus dat het minder is bij kleinere CCT

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #28 Gepost op: 20-03-2020 17:12 u »

Als je het goed doet valt het mee.
De gist verzamelt zich in te conus van de CCT. Wanneer je de onderste kraan openzet komt er dikke gist uit de kraan. Wanneer dat niet het geval zet je de kraan meteen dicht, is is dan meestal wel eiwitten en dergelijke uit je CCT gekomen. Wanneer er wel dikke gist uit je kraan blijf je allert. Want zodra het allemaal meer begint te stromen zet je de kraan dicht.

Bij sommige gisten is de gist niet echt dik maar is de gist wel geconcentreerd. In die vallen tap ik vaak kleine hoeveelheden gist af.

En verder is het de vraag wat je naleeft?  Veel bier? Of bier dat net wat beter van smaak is? Je maakt hierin zelf een keuze.

Offline ExPeteriment

• Senior lid
« Reactie #29 Gepost op: 20-03-2020 21:30 u »
Ik heb een Fermentasaurus en dan zakt het gewoon in een balletje. Ik brouw meest ca 25 l, verlies valt dus wel mee. Gist mooi opgevangen en evt herbruikbaar.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #30 Gepost op: 20-03-2020 22:33 u »
Ik heb een Fermentasaurus en dan zakt het gewoon in een balletje. Ik brouw meest ca 25 l, verlies valt dus wel mee. Gist mooi opgevangen en evt herbruikbaar.

De gist in het balletje is nog steeds in contact met het bier...

Offline SVB

• Vol lid
« Reactie #31 Gepost op: 21-03-2020 08:19 u »
Gelukkig kan je de klep dichtdoen en de bal weg halen... Probleem opgelost... Krijg langzaam een deja vu...

Offline André de Laat

• Junior lid
  • **
« Reactie #32 Gepost op: 21-03-2020 11:18 u »
Gelukkig kan je de klep dichtdoen en de bal weg halen... probleem opgelost... krijg langzaam een deja vu...

Veel gehoord over zo´n fermentasaurus. Zo´n bol is leuk natuurlijk, maar wat als je ´m geleegd hebt en opnieuw erop schroeft? Komt er dan geen zuurstof in je vat? Is toch veel handiger om nu en dan gist af te tappen zonder die bol? Hoe maak je zo´n vat schoon? Lijkt me een hele klus...

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #33 Gepost op: 21-03-2020 15:56 u »
Veel gehoord over zo´n fermentasaurus. Zo´n bol is leuk natuurlijk, maar wat als je ´m geleegd hebt en opnieuw erop schroeft? Komt er dan geen zuurstof in je vat? Is toch veel handiger om nu en dan gist af te tappen zonder die bol? Hoe maak je zo´n vat schoon? Lijkt me een hele klus...

Kan je dit niet in je berekening meenemen en vullen met water voor je deze terug schroeft?

Offline André de Laat

• Junior lid
  • **
« Reactie #34 Gepost op: 21-03-2020 16:20 u »
Kan je dit niet in je berekening meenemen en vullen met water voor je deze terug schroeft?

Nee, niet met water lijkt me. Eerder met CO2.

Offline John

• Super lid
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
« Reactie #35 Gepost op: 22-03-2020 15:12 u »
Volgens mij ben ik prima tevreden zo:

Offline beun

• Vol lid
« Reactie #36 Gepost op: 22-03-2020 15:20 u »
ziet er mooi uit zo in een glazen kast!!

Offline beun

• Vol lid
« Reactie #37 Gepost op: 22-03-2020 15:23 u »
wat wordt het 1e brouwsel in deze? ik heb er nu een meibok in staan en de 2e gaat gevuld worden met een andere ondergister namelijk een herfstbok

Offline André de Laat

• Junior lid
  • **
« Reactie #38 Gepost op: 22-03-2020 15:42 u »

Ziet er goed uit. Ga je alleen maar koelen?

Offline John

• Super lid
« Reactie #39 Gepost op: 22-03-2020 16:41 u »
Nee hoor ik ga ook nog verwarmen inbouwen, ff kijken hoe ik dat mooi kan maken.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #40 Gepost op: 22-03-2020 16:42 u »

Ziet er erg chic uit.
Je mag zeker tevreden zijn.

Offline John

• Super lid
« Reactie #41 Gepost op: 22-03-2020 16:46 u »
wat wordt het 1e brouwsel in deze?

Nog geen idee; moet nog een plankje maken bekleed met traanplaat zodat het gewicht van de 4 poten over het oppervlak van de koelkast wordt verdeeld. Dan nog verwarming inbouwen (nog geen idee hoe ik dat er een beetje mooi kan laten uitzien).

Nadeel van de koelkast is wel dat er constant een ventilator loopt om de koude lucht te verdelen; maakt meer herrie dan gedacht... Als ik mijn STC 1000 aansluit is dat alleen aan de orde als er wordt gekoeld. Nu nog even geen idee hoe vaak die daarvoor aan zal slaan. Ik zou nog kunnen kijken of ik die ventilator uit kan schakelen (lijkt me kwestie van kabeltje losmaken bij de elektronica), weet alleen niet of koeling dan nog voldoende zal zijn...

Offline beun

• Vol lid
« Reactie #42 Gepost op: 22-03-2020 17:04 u »
Dat herken ik ja van mijn horeca koelkasten, die ventilatoren maken veel geluid. als je hem weet af te koppelen dan misschien een stille kleine ventilator. Maar ik begrijp dat alles er mooi uit moet zien.
Het hangt ook van de omgevingstemperatuur af en het soort bier hoeveel er gekoeld moet worden. Als je dit een beetje plant dan valt het met koelen en dus het geluid wel mee.

Offline beun

• Vol lid
« Reactie #43 Gepost op: 22-03-2020 17:08 u »
Ik heb mijn koelkasten sowieso via een stc 1000 geschakeld staan en heb deze tempratuursensor samen met die van de ss brewtech cct in hetzelfde buisje zitten. Werkt prima! En ze geven tot in tienden hetzelfde aan.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #44 Gepost op: 22-03-2020 19:27 u »
moet nog een plankje maken bekleed met traanplaat zodat het gewicht van de 4 poten over het oppervlak van de koelkast wordt verdeeld.

Is het rooster, en alles daaronder goed te reinigen indien er een foutje/ongelukje ontstaat?

Offline John

• Super lid
« Reactie #45 Gepost op: 22-03-2020 21:52 u »
4 schroefjes los en je zit bij de ventilatoren die ik wellicht uit ga schakelen. Direct daaronder (ook prima bereikbaar) zit de compressor e.d.

Offline André de Laat

• Junior lid
  • **
« Reactie #46 Gepost op: 22-03-2020 23:41 u »
4 schroefjes los en je zit bij de ventilatoren die ik wellicht uit ga schakelen. Direct daaronder (ook prima bereikbaar) zit de compressor e.d.
Maak je je geen zorgen om het feit dat een CCT rust op een roostertje met 4 schroefjes? Is een stuk betonplex geen optie? Ik vind het maar linke soep hoor...

Offline John

• Super lid
« Reactie #47 Gepost op: 23-03-2020 08:10 u »
moet nog een plankje maken bekleed met traanplaat zodat het gewicht van de 4 poten over het oppervlak van de koelkast wordt verdeeld.

Uiteraard aan gedacht

Offline Alexander_H

• Junior lid
  • **
  • Brouwen is leren
« Reactie #48 Gepost op: 23-03-2020 08:11 u »
Misschien vervangen door een stillere ventilator (die altijd draait tijdens koelen en verwarmen)? Ik zou die niet uitschakelen. Heb er in mijn tafelmodel koelkast juist een ventilator ingezet om mijn verwarmingselement warmte goed te verdelen.

Tags: