CCT

Gestart door John, 24-02-2020 15:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

John

Ik zit eraan te denken een RVS CCT te gaan aanschaffen. Ik sla bij mijn keuze de gunstig geprijsde  Brew Monk en aanverwanten over aangezien ik de conus daarvan te vlak, en daardoor het voordeel te klein vind.

Ik kom modellen tegen die een koeling  hebben (logisch. Spiraal aan te sluiten op een koelapparaat) maar geen van alle kunnen verwarmen (of je moet een los apparaatje aanschaffen daarvoor: BrewJacket Immersion Pro).

Het lijkt me een financieel logische keuze om een CCT te kopen zonder spiraal erin en die toch weer in mijn vergistingskast te zetten. Als ik de Ss Brewing Technologies Chronical Fermenter vergelijk met de Ss Brewing Technologies Chronical Fermenter Brew Master Edition zie ik dat er kogelkranen zijn gebruikt en bij de Brew Master Edition vlinderkranen (maar die heeft weer de spiraal die ik niet nodig heb...).

Zou het verschil van de kranen de dikke € 100,- waard zijn?

Edit: ik zie nu wel een handig kraantje om monster af te nemen op de Brewmaster uitvoering...

Loser

Koop bij onze Chinese vriend de vlinderkranen. Heb je ze ook en bespaar je nog eens.
Het staalname kraantje is voor mij geen meerwaarde daar je het ook kan nemen aan de bovenste aftapkraan.
https://nl.aliexpress.com/item/32668278911.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dnezZ0h

John

Is een overweging echter heb ik onlangs wat kleine spulletjes besteld uit China en geen van allen aangekomen. Van enkele spullen geld terug gekregen, van andere spullen niet...

John

Iemand ervaring met de Flex fermenter?

Heb al gezien: "foute" hoek van conus...

tdp

Zit hier ook al een eeuwigheid te dubben, maar ik kom denk ik bij de SS Brewtech uit. Kost een paar cent, maar dan heb je ook wat ;)

Martijn0172

Ik verwarm mij cct door middel van een 4 tal warmtematjes geplakt op de conus. Super simpel, goedkoop en effectief. 

Ik vond koelen een grotere uitdaging, maar kwam bij stomtoeval een waterbadkoeler tegen bij een lading grofvuil.




tdp

Mooie opstelling Martijn, zit dus ook te denken aan een dergelijke oplossing. Waterbadkoeler heb ik van iemand kunnen overnemen, stap 1 is gezet ;)

John

Nog een vraag:

Hoe vullen jullie de CCT? Wort recht uit de kookketel door pomp (veel mensen hebben een Iwaki die die hoge temperaturen niet aan kan), door de koeler en dan rechtstreeks naar kraan onderin CCT? Of anders?

Martijn0172

Ik koel in de Braumeister en pomp dat de cct in. Meestal rond vergistingstemperatuur, soms iets hoger en dan laat ik de cct inderdaad koelen.

John

Gebruik je daarvoor spiraalkoeler?

Martijn0172

Voor het koelen in de CCT? Ja, ik gebruik de spiraalkoeler die standaard bij de Brewmaster Editie zit

John

Nee ik bedoel hoe je in je Braumeister tot gistingstemperatuur terugkoelt. Dus voordat je naar cct stuurt. Ik zal ff toelichten:

Mijn 2 situaties:
- ik heb een Grainfather: ik kan als ik die gebruik het wort na het koken door de tegenstroomkoeler bovenin de CCT pompen. Dan moet ik de cct nog in de koelkast tillen.
- als ik brouw in mij  herms zal ik na het koken uiteraard ook het wort moeten koelen. Normaal doe ik dat op zwaartekracht door een platenkoeler. Nu gebeurt dat richting een plastic van waarvan de rand laag genoeg is. Van de aan te schaffen cct is oa ivm de poten de rand veel hoger en heb im niet voldoende aan de zwaartekracht. De pompen die ik gebruik zijn Iwaki en kunnen niet lang genoeg tegen kokend wort. Anders zou ik de ideale situatie hebben om rechtstreeks uit de kookketel het wort via de pomp en koeler de cct (die al in de gistkast staat) in te pompen.

Dubben, dubben, dubben  :weetniet:

Martijn0172

Met de dompelkoeler inderdaad

TimW

Citaat van: John op 09-03-2020  19:54 uDe pompen die ik gebruik zijn Iwaki en kunnen niet lang genoeg tegen kokend wort. Anders zou ik de ideale situatie hebben om rechtstreeks uit de kookketel het wort via de pomp en koeler de cct (die al in de gistkast staat) in te pompen.

Dubben, dubben, dubben  :weetniet:

Ik gebruik zoiets om een whirlpool in mijn kookketel te krijgen tijdens koelen. Daarna pomp ik met deze pomp naar mijn gistvat.
 
https://www.ebay.com/itm/Solar-Water-Pump-12V-Dc-Hot-Water-Pump-3M-Circulation-Pump-Brushless-Motor-W1H6/333393636859?_trkparms=aid%3D555021%26algo%3DPL.SIMRVI%26ao%3D1%26asc%3D20191002091506%26meid%3D2195e5d0d00643a5a62be51428e6d531%26pid%3D101103%26rk%3D3%26rkt%3D3%26mehot%3Dco%26sd%3D273924329974%26itm%3D333393636859%26pmt%3D1%26noa%3D0%26pg%3D2332490%26algv%3DSimplRVIAMLv5NativeWithPLRVIOnTopCombiner&_trksid=p2332490.c101103.m3021

John

Zo'n pompje heeft niet voldoende capaciteit om wort door de platenkoeler te pompen lijkt me.

Denk dat de enige manier zal zijn om de spiraal van de Herms te gebruiken om het wort terug te koelen naar onder de +/- 80 graden en daarna via de Iwaki pomp en platenkoeler (ik heb kraan op uitgang van de pomp) rechtstreeks naar CCT.

Martijn0172

Wellcht kan je de Iwaki na de platenkoeler zetten? En deze via de zwaartekracht laten vollopen?

John

Citaat van: Martijn0172 op 10-03-2020  07:58 uWellcht kan je de Iwaki na de platenkoeler zetten? En deze via de zwaartekracht laten vollopen?

Zou kunnen maar dan twee nadelen:
- pomp kan makkelijker gekoelde wort infecteren
- Pomp moet dan teveel "trekken" aan het wort dat niet al te snel door de platenkoeler mag stromen met als gevolg dat de pomp droog loopt. Als ik de pomp teveel zal knijpen vraag ik me af of er genoeg flow is om de CCT te vullen...

Martijn0172

Wat betreft infectie door de pomp, ik denk dat dat een kwestie van goed schoonmaken is. Het pomphuis is volledig te verwijderen, ik maak het schoon met Purocaustic en op de brouwdag zelf vul ik het pomphuis met Star San.

John

Klopt 2e item in mijn post is ook belangrijker.

Jacques

Citaat van: John op 09-03-2020  14:05 uNog een vraag:

Hoe vullen jullie de CCT? Wort recht uit de kookketel door pomp (veel mensen hebben een Iwaki die die hoge temperaturen niet aan kan), door de koeler en dan rechtstreeks naar kraan onderin CCT? Of anders?

Ik koel in mijn Braumeister met een koelspiraal. Daarna whirlpoolen en vervolgens het wort aflaten via het kraantje de Braumeister. Aan het kraantje heb ik een siliconen slang vastgemaakt. Het wort wordt opgevangen in een nylon emmer. Vervolgens giet ik het wort in mijn CCT.
Niet alle wort kan opgevangen worden in de emmer. Ik vind het geen probleem om een paar keer het wort in de CCT te gieten. Wanneer ik korrelgist gebruikt strooi ik deze over het wort na de eerste emmer. Deze werkwijze hanteerde ik al voordat Fermentis met dit advies kwam. Het overgieten zorgt voor extra beluchting. Door het whilpoolen is ook sprake van beluchten.

John

@Jacques: dat is inderdaad de meest voor de hand liggende manier. Is uiteraard ook een mogelijkheid die ik in gedachten had maar wilde die indien mogelijk overslaan. Ik heb ook enkele keren gelezen dat in de korrelgist voldoende zuurstof zit en dat beluchten van het wort geen noodzaak is.

Jacques

Citaat van: John op 10-03-2020  22:49 uIk heb ook enkele keren gelezen dat in de korrelgist voldoende zuurstof zit en dat beluchten van het wort geen noodzaak is.

In korrelgist zit geen zuurstof...
Korrelgist wordt geoogst wanneer de gistcellen vol zitten met de reservestof glycogeen. Dat is het geval kort na het hoogtepunt van de hoofdgisting. Door de grote hoeveelheid glycogeen kan de gistcel zich makkelijk vermenigvuldigen. Hierdoor is de noodzaak om te beluchten bij korrelgist kleiner. Beluchten doe je namelijk ook om meer gistcellen te krijgen.

John

Kogel is door de kerk: enkele minuten geleden de Ss Brewing Chronical Fermenter 14 gallon 53 liter Brewmaster Edition besteld.

Nu ff mijn (laatste ?) batch bottelen uit mijn plastic vat...

beun

Goede keus!! Ik heb er inmiddels twee van halve bbl en ben er erg tevreden over. Er zijn veel accessoiresen daardoor kun je deze op veel manieren combineren en andere technieken proberen.
Let er wel op dat er altijd nog een aantal accessoiresnodig zijn om het geheel echt compleet te maken. Dat moet dan het liefst ook ss zijn want bijvoorbeeld het gebruikte schroefdraad wijkt iets af van wat ik hier in rvs kon krijgen. Op zich geen probleem maar jammer dat niet alles direct vanaf de plank te leveren is en er soms maanden levertijd bij Brouwland op staat.
Maar goed de basis uitvoering is compleet en je kunt er direct mee aan de slag.
Veel brouwplezier ermee!

John

Weet nog niet of ik ga riskeren maar Ali en soortgelijken leveren ook triclamp spullen (CIP bollen e.d.) zouden die ook niet passen?

beun

Ik zou het echt niet weten, ben wel benieuwd eerlijk gezegd. De onderdelen zijn niet goedkoop dus als er een vergelijkbaar product is voor een goede prijs wil ik het wel proberen.

Richard3

Verlies je niet heel veel bier als je de gist aflaat bij een cct?

Martijn0172

Ik tap 1 of twee keer af. Altijd een paar dagen na de hoofdgisting en bij drooghop ook nog eens het gruis van de hoppellets vlak voor de coldcrash. Het is een litertje per keer, maar grotendeels gist of hop wat normaal toch achterblijft. Ik heb een 65 L CCT, ik denk dus dat het minder is bij kleinere CCT

Jacques

Citaat van: Richard3 op 20-03-2020  07:56 uVerlies je niet heel veel bier als je de gist aflaat bij een cct?

Als je het goed doet valt het mee.
De gist verzamelt zich in te conus van de CCT. Wanneer je de onderste kraan openzet komt er dikke gist uit de kraan. Wanneer dat niet het geval zet je de kraan meteen dicht, is is dan meestal wel eiwitten en dergelijke uit je CCT gekomen. Wanneer er wel dikke gist uit je kraan blijf je allert. Want zodra het allemaal meer begint te stromen zet je de kraan dicht.

Bij sommige gisten is de gist niet echt dik maar is de gist wel geconcentreerd. In die vallen tap ik vaak kleine hoeveelheden gist af.


En verder is het de vraag wat je naleeft?  Veel bier? Of bier dat net wat beter van smaak is? Je maakt hierin zelf een keuze.

ExPeteriment

Citaat van: Richard3 op 20-03-2020  07:56 uVerlies je niet heel veel bier als je de gist aflaat bij een cct?
Ik heb een Fermentasaurus en dan zakt het gewoon in een balletje. Ik brouw meest ca 25 l, verlies valt dus wel mee. Gist mooi opgevangen en evt herbruikbaar.

Jacques

Citaat van: ExPeteriment op 20-03-2020  21:30 uIk heb een Fermentasaurus en dan zakt het gewoon in een balletje. Ik brouw meest ca 25 l, verlies valt dus wel mee. Gist mooi opgevangen en evt herbruikbaar.

De gist in het balletje is nog steeds in contact met het bier...

SVB

Gelukkig kan je de klep dichtdoen en de bal weg halen... Probleem opgelost... Krijg langzaam een deja vu...

André de Laat

Citaat van: SVB op 21-03-2020  08:19 uGelukkig kan je de klep dichtdoen en de bal weg halen... probleem opgelost... krijg langzaam een deja vu...

Veel gehoord over zo´n fermentasaurus. Zo´n bol is leuk natuurlijk, maar wat als je ´m geleegd hebt en opnieuw erop schroeft? Komt er dan geen zuurstof in je vat? Is toch veel handiger om nu en dan gist af te tappen zonder die bol? Hoe maak je zo´n vat schoon? Lijkt me een hele klus...

Neetje

Citaat van: André de Laat op 21-03-2020  11:18 uVeel gehoord over zo´n fermentasaurus. Zo´n bol is leuk natuurlijk, maar wat als je ´m geleegd hebt en opnieuw erop schroeft? Komt er dan geen zuurstof in je vat? Is toch veel handiger om nu en dan gist af te tappen zonder die bol? Hoe maak je zo´n vat schoon? Lijkt me een hele klus...

Kan je dit niet in je berekening meenemen en vullen met water voor je deze terug schroeft?

André de Laat

Citaat van: Neetje op 21-03-2020  15:56 uKan je dit niet in je berekening meenemen en vullen met water voor je deze terug schroeft?

Nee, niet met water lijkt me. Eerder met CO2.

John

Volgens mij ben ik prima tevreden zo:


beun

ziet er mooi uit zo in een glazen kast!!

beun

wat wordt het 1e brouwsel in deze? ik heb er nu een meibok in staan en de 2e gaat gevuld worden met een andere ondergister namelijk een herfstbok

André de Laat

Citaat van: John op 22-03-2020  15:12 uVolgens mij ben ik prima tevreden zo:


Ziet er goed uit. Ga je alleen maar koelen?

John

Nee hoor ik ga ook nog verwarmen inbouwen, ff kijken hoe ik dat mooi kan maken.

Jacques

Citaat van: John op 22-03-2020  15:12 uVolgens mij ben ik prima tevreden zo:



Ziet er erg chic uit.
Je mag zeker tevreden zijn.

John

Citaat van: beun op 22-03-2020  15:23 uwat wordt het 1e brouwsel in deze?

Nog geen idee; moet nog een plankje maken bekleed met traanplaat zodat het gewicht van de 4 poten over het oppervlak van de koelkast wordt verdeeld. Dan nog verwarming inbouwen (nog geen idee hoe ik dat er een beetje mooi kan laten uitzien).

Nadeel van de koelkast is wel dat er constant een ventilator loopt om de koude lucht te verdelen; maakt meer herrie dan gedacht... Als ik mijn STC 1000 aansluit is dat alleen aan de orde als er wordt gekoeld. Nu nog even geen idee hoe vaak die daarvoor aan zal slaan. Ik zou nog kunnen kijken of ik die ventilator uit kan schakelen (lijkt me kwestie van kabeltje losmaken bij de elektronica), weet alleen niet of koeling dan nog voldoende zal zijn...

beun

Dat herken ik ja van mijn horeca koelkasten, die ventilatoren maken veel geluid. als je hem weet af te koppelen dan misschien een stille kleine ventilator. Maar ik begrijp dat alles er mooi uit moet zien.
Het hangt ook van de omgevingstemperatuur af en het soort bier hoeveel er gekoeld moet worden. Als je dit een beetje plant dan valt het met koelen en dus het geluid wel mee.

beun

Ik heb mijn koelkasten sowieso via een stc 1000 geschakeld staan en heb deze tempratuursensor samen met die van de ss brewtech cct in hetzelfde buisje zitten. Werkt prima! En ze geven tot in tienden hetzelfde aan.

Neetje

Citaat van: John op 22-03-2020  16:46 umoet nog een plankje maken bekleed met traanplaat zodat het gewicht van de 4 poten over het oppervlak van de koelkast wordt verdeeld.

Is het rooster, en alles daaronder goed te reinigen indien er een foutje/ongelukje ontstaat?

John

4 schroefjes los en je zit bij de ventilatoren die ik wellicht uit ga schakelen. Direct daaronder (ook prima bereikbaar) zit de compressor e.d.

André de Laat

Citaat van: John op 22-03-2020  21:52 u4 schroefjes los en je zit bij de ventilatoren die ik wellicht uit ga schakelen. Direct daaronder (ook prima bereikbaar) zit de compressor e.d.
Maak je je geen zorgen om het feit dat een CCT rust op een roostertje met 4 schroefjes? Is een stuk betonplex geen optie? Ik vind het maar linke soep hoor...

John

Citaat van: John op 22-03-2020  16:46 umoet nog een plankje maken bekleed met traanplaat zodat het gewicht van de 4 poten over het oppervlak van de koelkast wordt verdeeld.

Uiteraard aan gedacht

Alexander_H

Misschien vervangen door een stillere ventilator (die altijd draait tijdens koelen en verwarmen)? Ik zou die niet uitschakelen. Heb er in mijn tafelmodel koelkast juist een ventilator ingezet om mijn verwarmingselement warmte goed te verdelen.

John

Citaat van: John op 22-03-2020  21:52 u4 schroefjes los en je zit bij de ventilatoren die ik wellicht uit ga schakelen.

Zitten in een bak waar ik vlgs. mij niet makkelijk bij kan... Toch nog eens een keer goed de constructie bekijken. Intussen wel 4 zwenkwielen besteld... Altijd handig!

John

Citaat van: André de Laat op 22-03-2020  23:41 uMaak je je geen zorgen om het feit dat een CCT rust op een roostertje met 4 schroefjes? Is een stuk betonplex geen optie? Ik vind het maar linke soep hoor...

Opgelost:





Was nog een heel gepuzzel om alles precies op maat te maken. De 4 buitenste balkjes (hardhout) rusten op het metalen frame van de kast. De middelste balkjes verdelen het gewicht. De hele vlonder kan uit de kast worden gehaald indien nodig.

Als er nu nog iets misgaat zal het zeker niet het gewicht van de CCT zijn lijkt me... (inmiddels zijn ook de gaten gemaakt voor de koude lucht).

Een randje kit en nog wat worstelen met de verwarming en alles ziet er best aardig uit.


André de Laat

Zo, dat heb je netjes opgelost zo. Mooi man. Succes!

Zedd

Weet iemand dit, misschien?
Ik ben aan het kijken of het afvullen onder druk een optie is, dus geen nagisting meer.
Ik heb een 30L CCT, zou ik daarmee de CO2 deels kunnen vasthouden en zo ja wat zou ik hiervoor nodig hebben?
Het deksel zit vastgeklemd, die redt het wel. Maar wat kan ik doen met het gat voor het waterslot?
Dank!

[EDIT ]
Kwam net deze discussie tegen. Lijkt dus niet te kunnen, iemand ervaringen?
[/EDIT ]

Trapkast

Citaat van: Zedd op 21-05-2021  11:54 uWeet iemand dit, misschien?
Ik ben aan het kijken of het afvullen onder druk een optie is, dus geen nagisting meer.
Ik heb een 30L CCT, zou ik daarmee de CO2 deels kunnen vasthouden en zo ja wat zou ik hiervoor nodig hebben?
Het deksel zit vastgeklemd, die redt het wel. Maar wat kan ik doen met het gat voor het waterslot?
Dank!

[EDIT ]
Kwam net deze discussie tegen. Lijkt dus niet te kunnen, iemand ervaringen?
[/EDIT ]

Afvullen onder druk kan perfect in een CCT.
Maar let op!

Dit kan alleen als de CCT hiervoor gebouwd en getest is!
(bijvoorbeeld een Ss Brewtech Unitank)

Je zult voor deze saturatie over een bepaalde tijd, bij een bepaalde temperatuur, een bepaalde druk moeten vasthouden.
Dat kan prima, mits je de apparatuur er voor hebt.
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat vooral het constant houden van de temperatuur (rond 4 graden) een uitdaging kan worden met een Unitank

Vragen? Stel ze gerust, maar misschien handig om hier een eigen topic voor te openen  :proost:

Gurrr

Citaat van: beun op 22-03-2020  17:04 uDat herken ik ja van mijn horeca koelkasten, die ventilatoren maken veel geluid. als je hem weet af te koppelen dan misschien een stille kleine ventilator. Maar ik begrijp dat alles er mooi uit moet zien.
Het hangt ook van de omgevingstemperatuur af en het soort bier hoeveel er gekoeld moet worden. Als je dit een beetje plant dan valt het met koelen en dus het geluid wel mee.

Ik heb dit opgelost door de kabel door te halen en op een verlichting dimmer te plaatsen. Zo kan je de ventilator op een acceptabel toerental stellen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.