Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: CCT  (gelezen 2779 keer)

Offline John

• Super lid
  • Land: nl
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
CCT
« Gepost op: 24-02-2020 15:52 u »
Ik zit eraan te denken een RVS CCT te gaan aanschaffen. Ik sla bij mijn keuze de gunstig geprijsde  Brew Monk en aanverwanten over aangezien ik de conus daarvan te vlak, en daardoor het voordeel te klein vind.

Ik kom modellen tegen die een koeling  hebben (logisch. Spiraal aan te sluiten op een koelapparaat) maar geen van alle kunnen verwarmen (of je moet een los apparaatje aanschaffen daarvoor: BrewJacket Immersion Pro).

Het lijkt me een financieel logische keuze om een CCT te kopen zonder spiraal erin en die toch weer in mijn vergistingskast te zetten. Als ik de Ss Brewing Technologies Chronical Fermenter vergelijk met de Ss Brewing Technologies Chronical Fermenter Brew Master Edition zie ik dat er kogelkranen zijn gebruikt en bij de Brew Master Edition vlinderkranen (maar die heeft weer de spiraal die ik niet nodig heb...).

Zou het verschil van de kranen de dikke 100,- waard zijn?

Edit: ik zie nu wel een handig kraantje om monster af te nemen op de Brewmaster uitvoering...

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Loser

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: CCT
« Reactie #1 Gepost op: 24-02-2020 16:26 u »
Koop bij onze Chinese vriend de vlinderkranen. Heb je ze ook en bespaar je nog eens.
Het staalname kraantje is voor mij geen meerwaarde daar je het ook kan nemen aan de bovenste aftapkraan.
https://nl.aliexpress.com/item/32668278911.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dnezZ0h

Offline John

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 24-02-2020 16:44 u »
Is een overweging echter heb ik onlangs wat kleine spulletjes besteld uit China en geen van allen aangekomen. Van enkele spullen geld terug gekregen, van andere spullen niet...

Offline John

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 02-03-2020 16:41 u »
Iemand ervaring met de Flex fermenter?

Heb al gezien: "foute" hoek van conus...

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #4 Gepost op: 02-03-2020 21:28 u »
Zit hier ook al een eeuwigheid te dubben, maar ik kom denk ik bij de SS Brewtech uit. Kost een paar cent, maar dan heb je ook wat ;)

Offline Martijn0172

• Super lid
  • Brouwerij de 12 Stuyvers
« Reactie #5 Gepost op: 02-03-2020 22:16 u »
Ik verwarm mij cct door middel van een 4 tal warmtematjes geplakt op de conus. Super simpel, goedkoop en effectief. 

Ik vond koelen een grotere uitdaging, maar kwam bij stomtoeval een waterbadkoeler tegen bij een lading grofvuil.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #6 Gepost op: 03-03-2020 07:50 u »
Mooie opstelling Martijn, zit dus ook te denken aan een dergelijke oplossing. Waterbadkoeler heb ik van iemand kunnen overnemen, stap 1 is gezet ;)

Offline John

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 09-03-2020 14:05 u »
Nog een vraag:

Hoe vullen jullie de CCT? Wort recht uit de kookketel door pomp (veel mensen hebben een Iwaki die die hoge temperaturen niet aan kan), door de koeler en dan rechtstreeks naar kraan onderin CCT? Of anders?

Offline Martijn0172

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 09-03-2020 14:50 u »
Ik koel in de Braumeister en pomp dat de cct in. Meestal rond vergistingstemperatuur, soms iets hoger en dan laat ik de cct inderdaad koelen.

Offline John

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 09-03-2020 18:27 u »
Gebruik je daarvoor spiraalkoeler?

Offline Martijn0172

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 09-03-2020 19:04 u »
Voor het koelen in de CCT? Ja, ik gebruik de spiraalkoeler die standaard bij de Brewmaster Editie zit

Offline John

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 09-03-2020 19:54 u »
Nee ik bedoel hoe je in je Braumeister tot gistingstemperatuur terugkoelt. Dus voordat je naar cct stuurt. Ik zal ff toelichten:

Mijn 2 situaties:
- ik heb een Grainfather: ik kan als ik die gebruik het wort na het koken door de tegenstroomkoeler bovenin de CCT pompen. Dan moet ik de cct nog in de koelkast tillen.
- als ik brouw in mij  herms zal ik na het koken uiteraard ook het wort moeten koelen. Normaal doe ik dat op zwaartekracht door een platenkoeler. Nu gebeurt dat richting een plastic van waarvan de rand laag genoeg is. Van de aan te schaffen cct is oa ivm de poten de rand veel hoger en heb im niet voldoende aan de zwaartekracht. De pompen die ik gebruik zijn Iwaki en kunnen niet lang genoeg tegen kokend wort. Anders zou ik de ideale situatie hebben om rechtstreeks uit de kookketel het wort via de pomp en koeler de cct (die al in de gistkast staat) in te pompen.

Dubben, dubben, dubben  :weetniet:

Offline Martijn0172

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 09-03-2020 20:06 u »
Met de dompelkoeler inderdaad

Offline TimW

• Junior lid
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 09-03-2020 20:28 u »
De pompen die ik gebruik zijn Iwaki en kunnen niet lang genoeg tegen kokend wort. Anders zou ik de ideale situatie hebben om rechtstreeks uit de kookketel het wort via de pomp en koeler de cct (die al in de gistkast staat) in te pompen.

Dubben, dubben, dubben  :weetniet:

Ik gebruik zoiets om een whirlpool in mijn kookketel te krijgen tijdens koelen. Daarna pomp ik met deze pomp naar mijn gistvat.

https://www.ebay.com/itm/Solar-Water-Pump-12V-Dc-Hot-Water-Pump-3M-Circulation-Pump-Brushless-Motor-W1H6/333393636859?_trkparms=aid%3D555021%26algo%3DPL.SIMRVI%26ao%3D1%26asc%3D20191002091506%26meid%3D2195e5d0d00643a5a62be51428e6d531%26pid%3D101103%26rk%3D3%26rkt%3D3%26mehot%3Dco%26sd%3D273924329974%26itm%3D333393636859%26pmt%3D1%26noa%3D0%26pg%3D2332490%26algv%3DSimplRVIAMLv5NativeWithPLRVIOnTopCombiner&_trksid=p2332490.c101103.m3021

Offline John

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 09-03-2020 22:03 u »
Zo'n pompje heeft niet voldoende capaciteit om wort door de platenkoeler te pompen lijkt me.

Denk dat de enige manier zal zijn om de spiraal van de Herms te gebruiken om het wort terug te koelen naar onder de +/- 80 graden en daarna via de Iwaki pomp en platenkoeler (ik heb kraan op uitgang van de pomp) rechtstreeks naar CCT.

Offline Martijn0172

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 10-03-2020 07:58 u »
Wellcht kan je de Iwaki na de platenkoeler zetten? En deze via de zwaartekracht laten vollopen?

Offline John

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 10-03-2020 08:40 u »
Wellcht kan je de Iwaki na de platenkoeler zetten? En deze via de zwaartekracht laten vollopen?

Zou kunnen maar dan twee nadelen:
- pomp kan makkelijker gekoelde wort infecteren
- Pomp moet dan teveel "trekken" aan het wort dat niet al te snel door de platenkoeler mag stromen met als gevolg dat de pomp droog loopt. Als ik de pomp teveel zal knijpen vraag ik me af of er genoeg flow is om de CCT te vullen...

Offline Martijn0172

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 10-03-2020 09:37 u »
Wat betreft infectie door de pomp, ik denk dat dat een kwestie van goed schoonmaken is. Het pomphuis is volledig te verwijderen, ik maak het schoon met Purocaustic en op de brouwdag zelf vul ik het pomphuis met Star San.

Offline John

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 10-03-2020 11:26 u »
Klopt 2e item in mijn post is ook belangrijker.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #19 Gepost op: 10-03-2020 22:18 u »
Nog een vraag:

Hoe vullen jullie de CCT? Wort recht uit de kookketel door pomp (veel mensen hebben een Iwaki die die hoge temperaturen niet aan kan), door de koeler en dan rechtstreeks naar kraan onderin CCT? Of anders?

Ik koel in mijn Braumeister met een koelspiraal. Daarna whirlpoolen en vervolgens het wort aflaten via het kraantje de Braumeister. Aan het kraantje heb ik een siliconen slang vastgemaakt. Het wort wordt opgevangen in een nylon emmer. Vervolgens giet ik het wort in mijn CCT.
Niet alle wort kan opgevangen worden in de emmer. Ik vind het geen probleem om een paar keer het wort in de CCT te gieten. Wanneer ik korrelgist gebruikt strooi ik deze over het wort na de eerste emmer. Deze werkwijze hanteerde ik al voordat Fermentis met dit advies kwam. Het overgieten zorgt voor extra beluchting. Door het whilpoolen is ook sprake van beluchten.

Offline John

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 10-03-2020 22:49 u »
@Jacques: dat is inderdaad de meest voor de hand liggende manier. Is uiteraard ook een mogelijkheid die ik in gedachten had maar wilde die indien mogelijk overslaan. Ik heb ook enkele keren gelezen dat in de korrelgist voldoende zuurstof zit en dat beluchten van het wort geen noodzaak is.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #21 Gepost op: 10-03-2020 23:10 u »
Ik heb ook enkele keren gelezen dat in de korrelgist voldoende zuurstof zit en dat beluchten van het wort geen noodzaak is.

In korrelgist zit geen zuurstof...
Korrelgist wordt geoogst wanneer de gistcellen vol zitten met de reservestof glycogeen. Dat is het geval kort na het hoogtepunt van de hoofdgisting. Door de grote hoeveelheid glycogeen kan de gistcel zich makkelijk vermenigvuldigen. Hierdoor is de noodzaak om te beluchten bij korrelgist kleiner. Beluchten doe je namelijk ook om meer gistcellen te krijgen.

Offline John

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 19-03-2020 11:15 u »
Kogel is door de kerk: enkele minuten geleden de Ss Brewing Chronical Fermenter 14 gallon 53 liter Brewmaster Edition besteld.

Nu ff mijn (laatste ?) batch bottelen uit mijn plastic vat...

Offline beun

• Vol lid
« Reactie #23 Gepost op: 19-03-2020 20:44 u »
Goede keus!! Ik heb er inmiddels twee van halve bbl en ben er erg tevreden over. Er zijn veel accessoiresen daardoor kun je deze op veel manieren combineren en andere technieken proberen.
Let er wel op dat er altijd nog een aantal accessoiresnodig zijn om het geheel echt compleet te maken. Dat moet dan het liefst ook ss zijn want bijvoorbeeld het gebruikte schroefdraad wijkt iets af van wat ik hier in rvs kon krijgen. Op zich geen probleem maar jammer dat niet alles direct vanaf de plank te leveren is en er soms maanden levertijd bij Brouwland op staat.
Maar goed de basis uitvoering is compleet en je kunt er direct mee aan de slag.
Veel brouwplezier ermee!

Offline John

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 19-03-2020 21:13 u »
Weet nog niet of ik ga riskeren maar Ali en soortgelijken leveren ook triclamp spullen (CIP bollen e.d.) zouden die ook niet passen?

Tags: