Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gevraagd: tips voor reinigen ketel  (gelezen 1560 keer)

Offline kooivda

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Gevraagd: tips voor reinigen ketel
« Gepost op: 22-02-2020 14:28 u »
Hallo allemaal,
Vandaag voor het eerst geprobeerd te brouwen met een Klarstein Maischfest elektrische ketel. Mijn wort bakte behoorlijk aan op de bodem zodat ik nu een lelijke zwarte plak op de bodem van de ketel heb zitten. De ketel sloeg op zeker moment ook steeds af (droogkook beveiliging werd getriggerd denk ik). Anyway: hebben jullie goede tips om deze zwart/bruine koek te verwijderen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online de Machtige Wil

• Vol lid
Re: Gevraagd: tips voor reinigen ketel
« Reactie #1 Gepost op: 22-02-2020 15:03 u »
PBW heeft mij daar een tijdje terug mee geholpen.

Een nachtje laten staan in een oplossing met water van zo'n 80 graden. Daarna was het makkelijk weg te boenen met een zachte spons.

Mijn fout was destijds dat ik bleef verwarmen tijdens de stort. Verder is goed roeren tijdens het verwarmen aan te raden.  :brouwen:

Offline kooivda

• *
« Reactie #2 Gepost op: 22-02-2020 15:18 u »
PBW heeft mij daar een tijdje terug mee geholpen.

Een nachtje laten staan in een oplossing met water van zo'n 80 graden. Daarna was het makkelijk weg te boenen met een zachte spons.

Mijn fout was destijds dat ik bleef verwarmen tijdens de stort. Verder is goed roeren tijdens het verwarmen aan te raden.  :brouwen:

Dank voor de tip. Dat PBW is zowat niet meer te kopen maar misschien dat de diverse brouw winkels alternatieven hebben.
Ik denk dat het in mijn geval wel eens te maken kan hebben gehad met haver dat bij mijn graan in zat. Zo rond de 50 graden vond mijn ketel het wel welletjes, kreeg m niet meer aan de praat, ondanks dat ik met 1500 W ipv de volle 3000 W aan het stoken was.

Online de Machtige Wil

• Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 22-02-2020 16:08 u »
Dat PBW is zowat niet meer te kopen maar misschien dat de diverse brouw winkels alternatieven hebben.

Bij Brouwland is het nog wel te koop. Anders kun je misschien proberen een vaatwastablet in goed heet water, nachtje weken en kijken of je het weg krijgt.

Succes  :)

Offline TeVeHa

• Vol lid
  • Land: 00
  • Nederlanders of Belgen zijn me evenveel waard
« Reactie #4 Gepost op: 22-02-2020 16:30 u »
Na een paar keren zit je der toch met een schuursponsje aan, geloof me maar. Een flinterdun scheermesje, niet die in een cutter zitten maar écht dunne, ze bestaan, eerst heet water in zetten en dan hèèl voorzichtig, op twee minuten gepiept, geen krasje te zien.

Offline Rinus

• Senior lid
« Reactie #5 Gepost op: 22-02-2020 18:35 u »
Ik blijf toch echt grote fan van NaOH korrels, laagje warm water, korrels erop en gewoon de volgende dag eens kijken, dan is alles opgelost. Tevens verwijderd het oppervlakte aanslag die je na een paar keer gebruiken zult gaan zien.
En jazeker; opgepast wat het spul wil je niet in je ogen krijgen. En goed naspoelen (ik doe een beetje azijn erbij als neutralisator).

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #6 Gepost op: 22-02-2020 19:11 u »
Wat hebben jullie tegen huishoudelijke schoonmaakmiddelen? Gewoon een stukje keukenpapier er op leggen, dat inweken met  (schoonmaak)azijn, kwartiertje wachten en je kan het er afvegen.

Offline Rinus

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 22-02-2020 19:26 u »
Wat hebben jullie tegen huishoudelijke schoonmaakmiddelen? Gewoon een stukje keukenpapier er op leggen, dat inweken met  (schoonmaak)azijn, kwartiertje wachten en je kan het er afvegen.

Dat ga ik volgende keer ook zeker eens proberen, dat scheelt een hoop werk.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 22-02-2020 23:35 u »

Was het maar zo simpel...

Wanneer een ketel stevig is aangebrand komt er meer bij kijken. Enzybrew 10 doet overigens wonderen. Kost wel meer dan natronloog maar maakt erg goed schoon.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #9 Gepost op: 22-02-2020 23:45 u »
Was het maar zo simpel...

Wanneer een ketel stevig is aangebrand komt er meer bij kijken. Enzybrew 10 doet overigens wonderen. Kost wel meer dan natronloog maar maakt erg goed schoon.
Ik heb een keer aangebrande kersen gehad in een snelkookpan. Mooie coating van koolstof. Niets werkte zelfs 5% natronloog van 100 graden niet. uiteindelijk met de boormachine en roterende staalborstel op moeten lossen (niet aan te raden als je glimmend staal wilt houden). Dus inderdaad niet zo simpel.
Brouwketels horen zo ontworpen te zijn dat ze niet aanbranden. aanbranden ga je zeker proeven. Dus dit is helemaal foute boel. 

Offline Heuvinger brouwerij

• Senior lid
  • Avangard malz, CML yeast, Noord-Nederlandse hop
« Reactie #10 Gepost op: 22-02-2020 23:54 u »
Mijn wort bakte behoorlijk aan op de bodem zodat ik nu een lelijke zwarte plak op de bodem van de ketel heb zitten.
Ik heb een Oneconcept Hopfengott (=Klarstein), deze ketel gebruik ik voor het maischen.
Koken doe ik met een VidaXL 40 L wijnkoker.
Na het spoelen als ik de maischkoker uit de ketel til, zie op de bodem een grijze laag eiwit liggen.
Als ik in ketel zou koken, zou die laag vast gaan verbranden, vervolgens bruin en zwart worden.
Anyway: hebben jullie goede tips om deze zwart/bruine koek te verwijderen?
Voorkomen is beter!
Ketel na het spoelen schoonmaken, koken in een aparte ketel, scheelt je ook weer tijd.

Offline Tripppel PPP

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobby: Brouwen.........Beroep: Microbioloog
« Reactie #11 Gepost op: 23-02-2020 09:55 u »
Als je alles hebt geprobeerd en niks werkt: ovenreiniger!
Dit in combinatie met een RVS pannenspons. Half uur laten inwerken en dan schrobben met de spons. Eventueel nog een keer herhalen. Werkt erg goed. Let op want het is sterk spul, handschoenen aan en kijk uit met spatten.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #12 Gepost op: 23-02-2020 10:32 u »
Aanbranden? Werken jullie met een dimmer of is dat niet nodig.
Een dimmer kost iets van 10 euro bij Ali.
Je kunt je element dus per volt regelen.
Ik heb een element in de vloeistof en is dus niet vergelijkbaar en moet dimmen maar wellicht werkt het ook bij element onder bodem. Kwestie van uitproberen.

Offline André de Laat

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 23-02-2020 10:40 u »
Ik heb geen idee hoe erg het is aangebrand. Heb je niet toevallig een houten spateltje van zo´n gourmetset? Lijkt me een veilige manier om het aanbrandsel af te steken? Azijn las ik hier ook. Lijkt mij ook een prima oplossing.

Offline Koen S

• Super lid
  • Land: be
  • This member is no longer active
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #14 Gepost op: 23-02-2020 10:43 u »
Ik heb geen idee hoe erg het is aangebrand. Heb je niet toevallig een houten spateltje van zo´n gourmetset? Lijkt me een veilige manier om het aanbrandsel af te steken? Azijn las ik hier ook. Lijkt mij ook een prima oplossing.
Schoonmaakazijn, verdunnen met water tot 50%, laten koken en een nachtje in je ketel laten weken.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #15 Gepost op: 23-02-2020 14:24 u »

Na het spoelen als ik de maischkoker uit de ketel til, zie op de bodem een grijze laag eiwit liggen.
Als ik in ketel zou koken, zou die laag vast gaan verbranden, vervolgens bruin en zwart worden.Voorkomen is beter!

Zou dat?
Als je gaat koken ontstaan er belletjes op de bodem en ontstaat een rollende kook die volgens mij de eiwitten meeneemd en rondcirculeerd.

Offline Heuvinger brouwerij

• Senior lid
  • Avangard malz, CML yeast, Noord-Nederlandse hop
« Reactie #16 Gepost op: 23-02-2020 15:39 u »
Zou dat?
Als je gaat koken ontstaan er belletjes op de bodem en ontstaat een rollende kook die volgens mij de eiwitten meeneemd en rondcirculeerd.
Het zal!
Doch ik kook niet in de ketel waarin ik maisch.
Bij de Oneconcept Hofpengot en VidaXL 40 L wijnkoker veeg ik de aanslag zo van de bodem met een schuursponsje.

Offline HermanH

• Senior lid
  • Land: be
  • Dimidium facti qui coepit habet
« Reactie #17 Gepost op: 23-02-2020 16:05 u »
Ik heb een Grainfather, da's bijna hetzelfde, wat ik tegenwoordig doe om het aanbranden van de bodemplaat te beperken/voorkomen is vanaf het storten van de mout het verwarmingselement uit zetten en na het roeren van de deegballen nog 10' te wachten om het verwarmingselement aan te zetten, ondertussen laat ik wel de pomp draaien zodat de kleine en meelvormige bestanddelen reeds uit de dode ruimte gefilterd zijn en niet meer op de bodem neervallen, zo heb je minder kans dat het gaat aanbranden. Ik heb het reeds een paar keer zo gedaan en moet zeggen, het "aangekoekte" deel is nu een beetje bruin en veel minder hardnekkig om te poetsen/los te weken achteraf. Ik zet er na het brouwen wat water in en gooi er een half blokje vaatwastablet in, pomp dat een tijdje rond en het is zo schoon te maken...  :brouwen:

Offline kooivda

• *
« Reactie #18 Gepost op: 26-02-2020 10:56 u »
Da's een goeie, heb hier ook over na zitten denken. Heb je een linkje naar zo'n ali dimmer?
Bij mijn ketel kan ik schakelen tussen 1500 of 3000 W, maar als ik 'm op 1500 zet dan schakelt ie volgens mij gewoon 1500 aan of uit al naargelang de ingestelde temperatuur.
Zelf vermogen kunnen regelen is wel beter denk ik!

Aanbranden? Werken jullie met een dimmer of is dat niet nodig.
Een dimmer kost iets van 10 euro bij Ali.
Je kunt je element dus per volt regelen.
Ik heb een element in de vloeistof en is dus niet vergelijkbaar en moet dimmen maar wellicht werkt het ook bij element onder bodem. Kwestie van uitproberen.

Offline kooivda

• *
« Reactie #19 Gepost op: 26-02-2020 11:07 u »
Goede raad; dank. Ik heb bij mijn systeem geen pomp dus da's een dingetje zullen we maar zeggen.
Maar zal in het vervolg de verwarming wel uitzetten voordat ik de mout stort. Helaas wil ik graag een maischschema hanteren ipv een enkele maischstap dus zal toch op enig moment moeten gaan verwarmen met de mout in de ketel. Blijven roeren is een ding, echter vraag ik me af hoe effectief roeren is voor de moutbestanddelen die toch al buiten de moutpijp zijn geraakt.
Wellicht ook wat optimaliseren vwb roller-afstand bij het schroten. Stond nu geloof ik op 1.2 mm en heb haver- en tarwevlokken meegeschroot, wat wellicht niet verstandig was.
Live & learn!

Ik heb een Grainfather, da's bijna hetzelfde, wat ik tegenwoordig doe om het aanbranden van de bodemplaat te beperken/voorkomen is vanaf het storten van de mout het verwarmingselement uit zetten en na het roeren van de deegballen nog 10' te wachten om het verwarmingselement aan te zetten, ondertussen laat ik wel de pomp draaien zodat de kleine en meelvormige bestanddelen reeds uit de dode ruimte gefilterd zijn en niet meer op de bodem neervallen, zo heb je minder kans dat het gaat aanbranden. Ik heb het reeds een paar keer zo gedaan en moet zeggen, het "aangekoekte" deel is nu een beetje bruin en veel minder hardnekkig om te poetsen/los te weken achteraf. Ik zet er na het brouwen wat water in en gooi er een half blokje vaatwastablet in, pomp dat een tijdje rond en het is zo schoon te maken...  :brouwen:

Online Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #20 Gepost op: 26-02-2020 13:13 u »
Bij mij werkt bakingsoda oftewel bakpoeder goed. Leg een laagje droog poeder op het zwarte en laat een tijdje liggen. Het zwarte lost op en het poeder schuurt iets.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #21 Gepost op: 26-02-2020 14:49 u »
Da's een goeie, heb hier ook over na zitten denken. Heb je een linkje naar zo'n ali dimmer?
Bij mijn ketel kan ik schakelen tussen 1500 of 3000 W, maar als ik 'm op 1500 zet dan schakelt ie volgens mij gewoon 1500 aan of uit al naargelang de ingestelde temperatuur.
Zelf vermogen kunnen regelen is wel beter denk ik!

Ik heb geen link maar ik kom m tegen bij dennisdeal.com voor 16,99
Ali zal m ook wel hebben zoek maar eens op src spanningsregelaar 220v 10000w 80 a
Het heeft een digitale wijzer en geen knop. Ff stopcontact en kastje ombouwen
Neem de zwaardere van 10000 ipv 4000 . Ik heb er al enkele jaren plezier van en dim 3000w
Ik heb ook de tip op dit forum gekregen waarvoor dank
Je krijgt er geen spijt van. Van 0 tot 100 in te stellen
Succes

Offline Arjen1969

• Junior lid
  • **
« Reactie #22 Gepost op: 26-02-2020 16:20 u »
Misschien wel vloeken in de kerk maar ik heb het ook gehad omdat mijn circulatiepomp verstopt zat. Heb de aangebrande laag ingespoten met kalkverwijderaar, 10 minuutjes in laten trekken en daarna schoongespoeld. Was compleet schoon en uiteindelijk is er geen schade oid ontstaan.