Brew Monk, bovenste filterschijf

Gestart door Theo Mol, 21-02-2020 13:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Theo Mol

Ik heb een vraag over de bovenste filterschjf tijdens het maischen. Is het de bedoeling dat die op de mout rust? Dat lukt in mijn ketel niet.
Mijn ketel is nieuw, met een uitschuifbare overlooppijp. Het onderste deel van de overlooppijp is iets breder is dan het bovenste en het gat in de filterschijf is niet groot genoeg om hem helemaal te laten zakken.
Een beetje vijlen is niet zo'n probleem, maar ik vraag liever even voordat ik iets doe dat niet nodig is.

groet, Theo

MvdDonk

Het is eigenlijk de bedoeling dat deze inderdaad rust op het moutbed. Maar veel mensen, waaronder ikzelf, gebruiken de bovenste filterplaat niet. Ikzelf heb de 2019 Brew Monk waarbij de pijpen overal even dik is, daardoor kan de plaat zakken tot aan het verbinding stuk.
Heb je het getest met mout in de korf? Het lijkt me dat, bij voldoende mout, de filterplaat niet zo ver naar beneden hoeft.

Snelbier

Belangrijkste is dat je de overloop enkele cm (niét meer) boven het wort afstelt, voorkomt droogtrekken van de bodem.
Bovenste filterplaat eventueel iets onder de overloop zodat vers opgepompt water/wort gelijkmatig over het moutbed vloeit.
Mag iets in het wort liggen (of op de mout), maar NIET droog ivm zuurstof-inslag.

Edwin brouwt

Of je hebt veel te weinig mout en water in je ketel (er is een minimum aantal liters bij dit soort automaten, meestal 10) of je maischt veel te dun, waardoor de bovenste filterplaat dwars door het wort heb zakt.
Ik heb een grainfather (soort van vergelijkbaar) en wanneer de verhouding water/mout goed is, blijft de plaat precies boven op de soep liggen (bij mij 2,9 liter per kilo).


Kun je hier iets mee?

CeesM

Maakt niet uit hoe hoog of laag de bovenste filterplaat zit. Deze is alleen bedoeld om te voorkomen dat er mout uit de moutkorf via je overlooppijpje in de ketel stroomt. Ik gebruik het bij het maischen niet, want dan kan ik makkelijker geregeld de mout roeren. Ik zorg er ook voor dat er niets terug gaat in de overlooppijp, dus ook geen wort. Ik gebruik het enkel als ik ga spoelen zodat het spoelwater meer verspreid word.

Remcosmienk

Ik ben ook bezitter van de nieuwste Brew Monk, de moutpijp is telescopisch zodat je hem kunt laten zakken tot hoogte van je mout. Ik heb mijn eerste twee keer gebrouwd met filterplaat erop en weinig geroerd. Dat gaf een een lager start SG dan re cent aangaf. Mijn laatste brouwsel gemaakt zonder bovenfilter en een start SG 3 punten hoger. Bij spoelen heb ik hem er wel opgelegd.

Theo Mol

Na jaren vol andere bezigheden ben ik opnieuw begonnen met brouwen en ik merk dat er weer heel wat te leren valt. Nu gaat het al best aardig, ik heb lekker bier gemaakt en het is goed dat het nog beter kan.
Mijn eerste maisch was nogal droog omdat ik niet had gerekend op de lege ruimte onderin. En de eerste keren ben ik nog aan het proberen, daarom heb ik nog geen grote hoeveelheden gemaakt. Voor de Brew Monk lijkt me dat 15 liter wort van 4,5 kg mout niet te weinig is.

De eerste keren is het steeds een verrassing hoe het bier uitvalt en zolang wil ik het nog niet met anderen delen. Ik moet het dus allemaal zelf opdrinken en van tijd tot tijd wil ik weer eens iets nieuws maken. De hoeveelheden zijn daarom bescheiden.

Dank voor de tips, de volgende brouwdag heb ik weer een hoop te proberen.

BertusBeensteen

Als je voor elke kilo mout 2,7-3 L water gebruikt bovenop de 7 L dode ruimte onder de moutkorf, zit je redelijk goed. Dus 7 L + mout * 2,8 = maischwater.
De rest is dan spoelwater.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.