Zeer troebel pils

Gestart door OrangeDirk, 21-02-2020 11:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

OrangeDirk

Ik heb net mijn pils 1 week op fles zitten na het brouwen van het recept uit onderstaand topic.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,40112.msg606448.html#msg606448

Het bier is alleen extreem troebel. Er zitten geen stukjes in maar is extreem wazig.

Na de gisting heb ik het bier iets meer dan 3 weken laten lageren op 2 graden om het dus helder te krijgen. Bij het overgieten naar mijn bottelvat om er suiker bij te doen en te bottelen was het al troebel.

Gisteren wel geproefd na een week op fles en smaak was goed maar nog steeds erg troebel.

Het proeft niet als een infectie maar waar kan het dan mis gegaan zijn?

Rob Q

Door het gebruik van hoppellets i.p.v. - bloemen?

OrangeDirk

Citaat van: Rob Q op 21-02-2020  12:23 uDoor het gebruik van hoppellets i.p.v. - bloemen?

Ik heb inderdaad pellets gebruikt bij het brouwen. Maar voor het in het gistingsvat ging nog wel een keer gefilterd door een kaasdoek.

Neetje

Citaat van: OrangeDirk op 21-02-2020  11:44 uHet bier is alleen extreem troebel. Er zitten geen stukjes in maar is extreem wazig.

Na de gisting heb ik het bier iets meer dan 3 weken laten lageren op 2 graden om het dus helder te krijgen. Bij het overgieten naar mijn bottelvat om er suiker bij te doen en te bottelen was het al troebel.


Na het lageren moet het bier helder zijn. Anders heeft lageren geen zin.
Dus zoeken naar beter filteren na maischen. Na koelen koken (best met spiraalkoeler) wirlpool en poosje laten bezinken voor je overbrengt naar vergistingsvat. Misschien wat calcium toevoegen bij maischen of zo.
Zoek ook eens naar eiwitwaas op het forum.

OrangeDirk

Citaat van: Neetje op 21-02-2020  12:55 uNa het lageren moet het bier helder zijn. Anders heeft lageren geen zin.
Dus zoeken naar beter filteren na maischen. Na koelen koken (best met spiraalkoeler) wirlpool en poosje laten bezinken voor je overbrengt naar vergistingsvat. Mss wat calsium toevoegen bij maischen oid.
Zoek ook eens naar eiwitwaas op het forum.

Filteren bij maischen weet ik eigenlijk zeker dat dit goed gaat. Het wort was hier na het teruggieten van de eerste afgietsels ook helder. Dus de fout is bij het koken ontstaan vermoed ik dan. Als ik terugkijk had ik een stuk minder zooi na het koken onder in de pan dan bij andere brouwsels. Dit zal dan te maken hebben gehad met de slechte uitvlokking van de eiwitten?

Ik heb deze keer wel minder lang gekookt, ongeveer 60 minuten dan normaal 90 minuten daar zou de fout dan in kunnen zitten

brouwerwaldonk

Citaat van: OrangeDirk op 21-02-2020  11:44 uBij het overgieten naar mijn bottelvat om er suiker bij te doen en te bottelen was het al troebel.

Gisteren wel geproefd na een week op fles en smaak was goed maar nog steeds erg troebel.

Overgieten is een heel slechte manier om bezinksel kwijt te raken, dat lukt gewoonweg niet.
Wat je moet doen is overhevelen met een droesemkapje op de buis die onder de slang zit.


OrangeDirk

Uiteraard bedoel ik overhevelen met een droesemkapje. Dat overgieten was meer een uitdrukking

brouwerwaldonk

Dan betwijfel ik heel sterk dat je bij het begin van de gisting met redelijk helder wort bent begonnen.
Hier is het altijd helder voor en na het gisten. Na het koken wordt elke beweging die daarop volgt met wort of bier uitgevoerd met een hevel voorzien van een droesemkapje. 

beun

Heb je ook de saf lager 189 uit het recept gebruikt? Deze flocculeert goed en dus zou je inderdaad verwachten dat je na 3 weken lageren enigszins helder bier hebt. Was het jongbier wel volledig uitvergist?

Jacques

Citaat van: OrangeDirk op 21-02-2020  11:44 uIk heb net mijn pils 1 week op fles zitten na het brouwen van het recept uit onderstaand topic.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,40112.msg606448.html#msg606448

Het bier is alleen extreem troebel. Er zitten geen stukjes in maar is extreem wazig.

Na de gisting heb ik het bier iets meer dan 3 weken laten lageren op 2 graden om het dus helder te krijgen. Bij het overgieten naar mijn bottelvat om er suiker bij te doen en te bottelen was het al troebel.

Gisteren wel geproefd na een week op fles en smaak was goed maar nog steeds erg troebel.

Het proeft niet als een infectie maar waar kan het dan mis gegaan zijn?

Troebel bier kan meerdere oorzaken hebben.
Was het bier wel helder voordat je het overhevelde?

Waar ik aan denk is:
- zetmeeltroebelheid;
- eiwittroebelheid;
- niet goed floccueren van de gist.


Zetmeeltroebelheid
De verstijfselingstemperatuur van gerst is de de laatste jaren verhoogd door de extreem warme zomers. In het recept is een versuikeringstemperatuur opgenomen van 62 ºC. Dat zou minimaal 65 ºC moeten zijn om alle zetmeel vrij te maken.
Bij de 72 ºC stap komt de zetmeel weliswaar alsnog vrij maar bij deze temperatuur verloopt de verdere afbraak moeizaam.

Eiwittroebelheid
Voor het goed uitvlokken van de eiwitten tijdens het koken moet de pH ergens tussen de 5,0 en 5,2 liggen. Heb je het beslag aangezuurd tijdens het maischen? Weet je de pH-waarde tijdens het koken?

Niet goed flocculeren gist
De Fermentis S-189 staat niet bekend als een gist die slecht flocculeert. Desondanks kan het zijn dat de gistcellen niet goed samenklonteren waardoor deze in het bier blijven zweven. Het toevoegen van calciumzouten aan het brouwwater zorgt er voor dat het flocculeren veel beter verloopt.

OrangeDirk

Alleen heel erg bedankt voor de feedback.

Ik heb een aantal aanwijzingen waar het misgegaan kan zijn. De zetmeeltroebelheid van Jacques is ook een goede. Ik had ook een lager brouwzaalrendement na maischen dan verwacht. Dus dan is 1 + 1 = 2 zou je zeggen.

Ander recepten die ik gebrouwen heb ik meestal ook een hogere maischtemperatuur van 67 graden en dan is het probleem er niet dus dat kan een goede oorzaak zijn.

pH heb ik wel aangezuurd tijdens maischen tot juiste pH echter het spoelwater niet dus dat kan ook een goede oorzaak zijn.

Volgende week ga ik weer brouwen dus dan ga ik kijken of ik wat zaken aan kan passen.

In april jarig dus dan mooi moment om een digitale pH meter op het verlanglijstje te zetten. Die papiertjes zijn toch stuk minder accuraat.


Arjen1969

Tot hoever heb je terug gekoeld na einde kook? Ik koelde in het begin ook niet ver genoeg terug en had daardoor vaak eiwit-troebelheid. Tegenwoordig koel ik terug naar 20 graden (in plaats van de 26-27 waar ik vroeger stopte) en heb ook helderder bier sindsdien.

Neetje

Citaat van: Arjen1969 op 24-02-2020  14:27 uTot hoever heb je terug gekoeld na einde kook? Ik koelde in het begin ook niet ver genoeg terug en had daardoor vaak eiwit-troebelheid. Tegenwoordig koel ik terug naar 20 graden (in plaats van de 26-27 waar ik vroeger stopte) en heb ook helderder bier sindsdien.

Wat denk je dat de reden is?
De temperatuur of doordat er bij lagere temperatuur en langere koeltijd meer bezinkt.

Jacques

Citaat van: OrangeDirk op 24-02-2020  13:56 uIk heb een aantal aanwijzingen waar het misgegaan kan zijn. De zetmeeltroebelheid van Jacques is ook een goede. Ik had ook een lager brouwzaalrendement na maischen dan verwacht. Dus dan is 1 + 1 = 2 zou je zeggen.

Een lager rendement kan veel verschillende oorzaken hebben. Voor een minder rendement is de meest voor de hand liggende oorzaak het niet goed uitspoelen van de bostel.

Zetmeel is eenvoudig aan te tonen met jodiumtinctuur.


Overigens had ik in mijn lijstje het niet gehad over de koude waas. Veel bieren worden namelijk troebel indien je ze koud zet. Is dit toevallig het geval?

Jacques

Nog even in mijn archief gekeken. Vond daar nog een aardig artikel over helderheid van bier.

JOURNAL OF THE INSTITUTE OF BREWING Turbidity and Haze Formation in Beer –  Insights and Overview

Arjen1969

Citaat van: Neetje op 24-02-2020  16:19 uWat denk je dat de reden is?
De temperatuur of doordat er bij lagere temperatuur en langere koeltijd meer bezinkt.

Ik denk een combinatie van beide. Je bent inderdaad langer aan het koelen, dus meer kans op het neerslaan van deeltjes tijdens de koeling. Daarnaast had ik hier volgens mij ergens gelezen dat je door dieper te koelen meer eiwitten uit je gekookte wort haalt.

Neetje

Citaat van: Arjen1969 op 24-02-2020  17:12 uDaarnaast had ik hier volgens mij ergens gelezen dat je door dieper te koelen meer eiwitten uit je gekookte wort haalt.

Mij niet bekend. Goed doorkoken zorgt voor makkelijker scheiden van eiwitten door samenklontering.
Misschein bedoel je koude waas.

Jacques

Citaat van: Neetje op 24-02-2020  19:07 uMij niet bekend.

Goed en snel koelen na het koken zorgt voor meer koude trub.
De kans op het ontstaan van een koude waas is dan kleiner.

Neetje

Hoezo dat.
Waarom veroorzaakt snel koelen voor meer trub. Wat gebeurt er met de eiwitten?

Jacques

Citaat van: Neetje op 24-02-2020  22:27 uHoezo dat.
Waarom veroorzaakt snel koelen voor meer trub. Wat gebeurt er met de eiwitten?

Die flocculeren meer door een snelle afkoeling.

Neetje

Zou misschien kunnen. Mijn gedachte zijn dat "de tijd op een lage temperatuur" meer belangrijk is.
Om snel te koelen met een spiraalkoeler heb je wat beweging nodig wat averechts werkt op bezinken. Ook het floculeren wordt door beweging teniet gedaan.
Wirlpool en daarna rusttijd lijken mij meest belangrijk.

Jacques

Citaat van: Neetje op 24-02-2020  22:52 uZou misschien kunnen. Mijn gedachte zijn dat "de tijd op een lage temperatuur" meer belangrijk is.
Om snel te koelen met een spiraalkoeler heb je wat beweging nodig wat averechts werkt op bezinken. Ook het floculeren wordt door beweging teniet gedaan.
Wirlpool en daarna rusttijd lijken mij meest belangrijk.

Zie ook https://beerandbrewing.com/dictionary/6rhVOJuq6C/

Na de koeling kun je even wachten met het overhevelen.
Zelf heb ik een CCT. De onderste kraan zet ik een uurtje na het vullen even open om de koude trub af te laten.

Neetje

Ik lees nergens waarom zeer hoge snelheid beter is. Wel dat ze zoveel mogelijk eiwitten kwijt willen voordat de vergisting begint, wat soms averechts kan werken op de vergisting. Verrassend.
 (rapid cooling is volgens mij geforceerde koeling zoals wij hobbybrouwers het doen)

Regardless of the method, rapid cooling of the wort is essential to the precipitation of cold break and its subsequent removal from the wort.

Cold break can cause unwanted beer haze, but it is also a source of yeast nutrients, namely sterols and unsaturated fatty acids. Studies have shown that total elimination of cold break can result in slower fermentations

Koen S

Citaat van: Neetje op 24-02-2020  23:20 uIk lees nergens waarom zeer hoge snelheid beter is.
Om ervoor te zorgen dat er geen DMS meer gevormd wordt, want die raak je dan niet meer kwijt.

Neetje

Citaat van: Koen S op 25-02-2020  08:00 uOm ervoor te zorgen dat er geen DMS meer gevormd wordt, want die raak je dan niet meer kwijt.

Dat weet ik, maar het ging over de eiwitten. Snel koelen doe ik al met een voor 50 liter spiraalkoeler voor 18 tot 23 liter bier.
Was benieuwd naar de theorie.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.