Diammoniumfosfaat

Gestart door Takkie83, 17-02-2020 19:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Takkie83

Er lijkt weinig over deze stof geschreven op dit forum, of ik zoek verkeerd.. Belangrijkste vraag is eigenlijk of jullie deze gistvoeding gebruiken en waarom wel/niet.

Inleiding; voor een kandijsiroop (die overigens moeilijk lekker is geworden) dit goedje in huis gehaald en verder een tijdje niks mee gedaan, tot ik een keer een verstokte vergisting had. "4-6 g per 10 liter most" mag ik volgens de verpakking gebruiken, dus sindsdien kook ik de laatste 10 minuten een paar grammetjes mee, samen met de aromahop. Mee doorgaan of nee?

Juindorper

Deze gistvoeding is meer geschikt voor wijn dan voor biergist.
Vandaar ook dat men spreekt van most i.p.v. wort.

Takkie83

Citaat van: Juindorper op 17-02-2020  19:30 uDeze gistvoeding is meer geschikt voor wijn dan voor biergist.
Vandaar ook dat men spreekt van most i.p.v. wort.

Ah ok. Toch roept je antwoord alleen maar meer vragen bij me op, zoals waarom dan?  ;D

Baat het niet dan schaadt het niet? Of zijn er negatieve gevolgen? Voegt het iets toe, al is het maar een beetje? Hangt het nog af van m'n wort/gist/biersoort?

Juindorper

Citaat van: Takkie83 op 17-02-2020  20:17 uAh ok. Toch roept je antwoord alleen maar meer vragen bij me op, zoals waarom dan?  ;D

Baat het niet dan schaadt het niet? Of zijn er negatieve gevolgen? Voegt het iets toe, al is het maar een beetje? Hangt het nog af van m'n wort/gist/biersoort?
Ik ben geen scheikundige en van wijn weet ik ook niet veel maar gistvoeding voor bier bestaat naast diamoniumfosfaat uit meerdere stofjes  (o.a. zink) die de gist nodig heeft om te groeien.

Takkie83

Citaat van: Juindorper op 17-02-2020  21:10 uIk ben geen scheikundige en van wijn weet ik ook niet veel maar gistvoeding voor bier bestaat naast diamoniumfosfaat uit meerdere stofjes  (o.a. zink) die de gist nodig heeft om te groeien.

Dus ik kan hem beter gebruiken voor een volgende kandijsiroop omdat het toch geen complete voeding is en daarom zinloos?

Juindorper

Citaat van: Takkie83 op 17-02-2020  21:31 uDus ik kan 'm beter gebruiken voor een volgende kandijsiroop omdat het toch geen complete voeding is en daarom zinloos?
Ja.
Zeker als je deze hoeveelheid van 4-6 g op 10 l aanhoud wordt je bier daar niet bepaald beter van.
Gistvoeding voor bier doseer je op 0,1 gram per liter.

Takkie83


Neetje

Citaat van: Takkie83 op 17-02-2020  19:24 u(die overigens moeilijk lekker is geworden) 


Moeilijk lekker?

Takkie83

Ja sorry. Erg lekker bedoel ik  :-[

seed7

Die kun je gewoon gebruiken als je nu doet. Het is de meest basic voeding. "echte" biergistvoeding is complexer in samenstelling, sporen, vitamines etc. In Servomyces zit ook nog zink, dat laatste is eigenlijk het enige waarvan je tijdens een gisting 'tekort' kunt krijgen.

Als je voldoende gist ent heb je in principe geen voeding in het wort nodig. Voedingsstoffen raken eerder uitgeput als er veel celdeling plaats vindt en veel deling heb je als je weinig gist ent.

Als je starters maakt dan gebruik je daar voeding.

Ingo

Takkie83

Oh dus beter wel toevoegen?

Ik ga dit weekend een simpel blondbiertje brouwen met bewust weinig (korrel)gist om de celdeling te bevorderen en meer esters te krijgen. Is het dan dus wel nodig?

En begrijp ik het goed dat servomyces dan dus dé gistvoeding is die iedere brouwer in huis moet hebben?

Ik leg ze bewust overdreven neer omdat ik van duidelijkheid houd  ;)

tdp

Ik gebruik geen gistvoeding, zeker niet wanneer ik korrelgist gebruik. Wanneer ik een starter maak, gebruik ik wel gistvoeding. Heb de standaard gistvoeding van de Brouwmarkt.

Zorg gewoon voor voldoende gist, dat voorkomt veel teleurstelling achteraf. Heb ook gestokte vergistingen meegemaakt door te weinig gist te gebruiken, voorkomen is beter dan verhelpen.

Takkie83

Citaat van: tdp op 19-02-2020  09:42 uHeb ook gestokte vergistingen meegemaakt door te weinig gist te gebruiken, voorkomen is beter dan verhelpen.

Ja en dat is dus nu precies mijn dilemma. Ik gebruik op advies van mede forumgenoten minder korrelgist voor m'n bier, maar ik wil natuurlijk niet dat de vergisting stokt. Kan ik dat helpen voorkomen met deze voeding?

tdp

Zou kunnen, maar er is geen duidelijke lijn waarop je kunt sturen, om een gestokte vergisting te voorkomen. Hoeveel gistvoeding zou een dit probleem kunnen voorkomen? Ik heb geen idee.

Ik zou zelf eerder voor een gist gaan die relatief veel esters produceert en daarvan genoeg toevoegen, dan een (wellicht wat minder geschikte) gist plagen. Want hoeveel minder zou je dan willen toevoegen, ten opzichte van welk inzicht en welk resultaat verwacht je ten opzichte van welk resultaat eerder behaald?

Mocht je een blond willen brouwen richting Leffe, dan pak je de T-58 (evt incl een kruidnagelrust van 15 minuten op 44 graden), wil je meer richting bijv. Chimay dan neem je bijvoorbeeld de Lallemand Abbaye. Met de laatste heb ik laatst een erg lekkere blonde gebrouwen, die erg in de smaak valt.

Ben je iets aan het plagen, maar we kunnen het ons soms erg lastig maken, terwijl dit niet nodig is. Gistmanagement is echt een onderdeel waar heel veel te halen valt, maar waar je ook heel snel fouten/problemen kunt tegenkomen. Zelf wil zover mogelijk van het mogelijke omslagpunt blijven, 'better save than sorry'.

Takkie83

Het gaat om dit recept:

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,40621.0.html

Misschien dat je er even je blik op kunt werpen?

Laat ik deze gistvoeding gewoon lekker in m'n koelkast liggen  :)

tdp

Eens met de adviezen van Wolter (zou hem natuurlijk nooit tegen durven te spreken ;)), lekker brouwen en m.i. heb je de gistvoeding niet nodig.

Takkie83

Citaat van: tdp op 19-02-2020  10:09 uEens met de adviezen van Wolter (zou hem natuurlijk nooit tegen durven te spreken ;)), lekker brouwen en m.i. heb je de gistvoeding niet nodig.

Helder!  :biersmile:

Neetje

Ben het eens met tdp. Maar toch voeg ik vaak iets gistvoeding toe bij korrelgist.
Reden omdat er bij aanvang voldoende zuurstof is voor gistgroei en een zakje soms krap is bij ruim 20 liter met hogere sg.

Jacques

Citaat van: Takkie83 op 19-02-2020  09:26 uEn begrijp ik het goed dat Servomyces dan dus dé gistvoeding is die iedere brouwer in huis moet hebben?

Zelf geef ik de voorkeur aan Wyeast Nutrient Blend. Dat is ook een complexe gistvoeding die wat makkelijker in gebruik is omdat de aanbevolen hoeveelheid wat groter is (1 g per 10 g in plaats van 1 g per 100 liter zoals bij Servomyces). De kans dat er teveel van geeft is daardoor kleiner. Bij gistvoeding geldt namelijk dat overmaat schaadt.

lier

Waar ik dan weer niet de vinger achter krijg is hoeveel gistvoeding je toevoegt bij de starter, is dat voor de geplande batch of voor de hoeveelheid starter?

Jacques

Citaat van: tdp op 19-02-2020  10:00 uZou kunnen, maar er is geen duidelijke lijn waarop je kunt sturen, om een gestokte vergisting te voorkomen.

Door te zorgen voor voldoende actieve gist voorkom je gestokte vergistingen. Dat kan door veel gist te geven maar ook minder gist te enten en het wort te beluchten. Je krijgt dan meer gistgroei met daarbij behorende vorming van esters. Bij de meeste Belgische bierstijlen is dat gewenst. Bij Duitse en Amerikaanse bierstijlen is dat minder gewenst omdat die het meer van de gebruikte moutsoorten en hop moeten hebben.

Wanneer je veel gistgroei hebt heeft de gist meer behoefte aan voedingstoffen... Bij en tekort krijg je last van stokkende vergisting.
Beluchten zorgt ervoor dat verzadigde vetzuren omgezet worden in onverzadigde vetzuren die de gist gebruikt voor de opbouw van celmembranen.
Om te zorgen dat de gist geen tekort heeft aan mineralen en vitaminen kun je de aanbevolen hoeveelheid gistvoeding toevoegen zo voorkom je problemen.
 

Jacques

Citaat van: lier op 20-02-2020  23:12 uWaar ik dan weer niet de vinger achter krijg is hoeveel gistvoeding je toevoegt bij de starter, is dat voor de geplande batch of voor de hoeveelheid starter?

Ligt aan de omvang van de starter.

Bij een in verhouding grote starter kun alle voeding bij de starter doen.
Heb je een kleine starter kun je dat beter niet doen. Zoals ik schreef kan een overdaad aan gistvoeding schadelijk zijn voor de gist en de groei beperken.

Houd overigens de pH van de starter in de gaten. Gistvoeding verhoogt de pH van je starter. Dat is ongunstig voor gistgroei. Gist groeit het beste bij een pH rond de 4,5. Om de pH naar beneden te brengen kun je het beste fosforzuur gebruiken. De fosfaten die je op die manier toevoegt zijn ook gistvoeding.

lier

Citaat van: Jacques op 20-02-2020  23:27 uLigt aan de omvang van de starter.

Bij een in verhouding grote starter kun alle voeding bij de starter doen.
Heb je een kleine starter kun je dat beter niet doen. Zoals ik schreef kan een overdaad aan gistvoeding schadelijk zijn voor de gist en de groei beperken.

Houd overigens de pH van de starter in de gaten. Gistvoeding verhoogt de pH van je starter. Dat is ongunstig voor gistgroei. Gist groeit het beste bij een pH rond de 4,5. Om de pH naar beneden te brengen kun je het beste fosforzuur gebruiken. De fosfaten die je op die manier toevoegt zijn ook gistvoeding.

Thanx

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.