Voorstellen: Newbie Benjamin

Gestart door BenjaminVlissingen, 26-03-2020 21:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BenjaminVlissingen

Hi!

Ik ben Benjamin uit Vlissingen, 37 en uiteraard bierliefhebber.

Nog niets gebrouwen, ben aan het onderzoeken wat ik allemaal moet/wil kopen.
Momenteel breek ik me hoofd over de pan of ketel, dit is namelijk een beste investering welke je nergens anders voor kan gebruiken. Het liefste zou ik een pan lenen.
Als het brouwen bevalt zullen er ongetwijfeld steeds nieuwe investeringen gedaan worden.

Ben ook wel benieuwd hoeveel hobbybrouwers er in de regio zijn.
Ik hoop veel te leren van jullie allemaal!

BrouwMout.nl

Wat is de grootste soeppan die je in huis / in de familie hebt?
In een 8 liter pan kun je prima 5 liter bier brouwen.

Anders zijn emaille weckketels ook vaak goedkoop aan te komen. https://www.marktplaats.nl/q/weckketel/

Gorak

Hoi Benjamin,

Leuk dat je gaat beginnen met brouwen.

Ik heb zelf ook geprobeerd de kosten zo laag mogelijk te houden, maar ik wilde wel 20 liter batches brouwen. De meeste apparatuur heb ik tweedehands via marktplaats kunnen kopen.

Wat voor mij prima werkt is:
Brouwpan https://www.hobbybrouwshop.nl/brouwpannen
Biab  https://nl.aliexpress.com/item/33005111724.html?src=

BenjaminVlissingen

Die pannen had ik inderdaad ook gezien, ik keek eerst naar de weck pan maar deze vind ik niet zo voor maar een paar euro minder.
Deze pan is ook mooi en daardoor ook nog bruikbaar in de keuken.

Op marktplaats kijk ik wel maar ik woon in een uithoek, als je al iets vind is het vaak 100 km of meer rijden.

Wel grappig, voor ik hier begon te lezen had ik het idee ongeveer 100 euro uit te geven aan beginsets e.d. en nu heb ik een verlanglijstje van 250 euro en ben ik nog niet compleet  ;D
Maar goed, ik lees veel verhalen van jullie dat de startset gist emmer/vat van slechte kwaliteit is en ik wil geen materiaalpech in me eerste brouwsel, ik ken mezelf dan doe ik het nooit meer. Dus ik wil iets betere spullen kopen.

- Ik denk aan een Speidel 30 liter gistvat.
- RVS 33 liter pan.
- Simpele schrootmolen.
- Een startset voor oa een extra emmer met kraantje, de sg meter en maatglas en de kroonkurken set.
- Een digitale sonde thermometer heb ik al bij Conrad besteld.

En dan denk ik aan een moutpakket voor het eerste brouwsel om eerst wat ervaringen aan te doen.

Een worthevel wil ik zelf gaan maken van koperleidingen.

Een wortkoeler twijfel ik over omdat ik dit nogal duur vind voor nu.

Ik zou het liefste volgend weekend gaan brouwen dus ik heb nog een aantal dagen om de tweedehands items in de gaten te houden ;)

Jacques

Citaat van: BenjaminVlissingen op 27-03-2020  13:42 uEen worthevel wil ik zelf gaan maken van koperleidingen.

Een wortkoeler twijfel ik over omdat ik dit nogal duur vind voor nu.

Allereerst welkom op het forum.


Een worthevel noemen we een hevelfilter.  ;)

Snel koelen van je wort is belangrijk en zorgt voor een beter bier (betere uitvlokking eiwitten, minder kans op infecties en minder zogenaamde Maillardproducten (zorgen voor een donkere kleur).
Snel koelen kan door je brouwketel/gistvat in een bad met koudwater te zetten.
Via AliExpress kun je goedkoop een dompelkoeler kopen maar het kan een tijd duren voordat hij hier is...

hansHalberstadt

Citaat van: BenjaminVlissingen op 27-03-2020  13:42 uIk zou het liefste volgend weekend gaan brouwen dus ik heb nog een aantal dagen om de tweedehands items in de gaten te houden ;)

Met een soeppan van 5 liter kun je al beginnen. Hoewel mijn grote installatie 50 liter is brouw ik geregeld 2.5 liter op die manier.
En met 2x een plastic emmertje van 2 liter (mandarijnjes van de AH) van de supermarkt als filter.
1 buitenemmer en een binnenemmer met gaatjes geboord van 3 mm in de bodem en een dun slangetje (siliconen)
In elkaar schuiven en je hebt een hele mooie filteremmer.


Het kan dus heel simpel en heel goedkoop.
Voordeel van klein brouwen in het begin is dat je heel veel snel achter elkaar kunt uitproberen en snel door de learning curve kunt.

Gorak


BenjaminVlissingen

Een kleine update:

Via Marktplaats heb ik een mooie ketel kunnen kopen.
Een rvs pan (19 liter) met kogel kraan en net iets kleinere binnen pan op pootjes met gaatjes in de bodem en een handvat.
Zo kan ik na maischen het wort in de pan laten en gelijk beginnen met koken.

Morgen ga ik de overige benodigdheden bestellen!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.