Vergisting ten einde?

Gestart door PWberg, 14-02-2020 15:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

PWberg

In de categorie "Mijn eerste keer...." meld ik me maar weer.

Mijn eerste brouwsel (arsegan moutpakket) staat inmiddels een dag of 8 in de vergistingskast op 20 graden.
Waterslot lijkt de laatste 24 uur geen beweging meer in te zitten.

Heb gemeten en kwam tot onderstaande waarden:

Voor vergisting; SG 1050 (gemeten met dompelaar ofhoehetendiedingen)
Nu; 8 PLATO (jaja, hij heeft een refractometer) wat overeen zou komen met SG 1031 (volgens BrouwHulp)

Lijkt mij nogal hoog als eind SG maar als het slot niet meer bubbelt zal dit niet veel meer veranderen, lijkt me.

Mijn vraag; wat nu te doen? Nog even laten staan tot SG eventueel nog zakt, nu overhevelen of misschien zelfs al bottelen? Laatste lijkt me trouwens niet.

Aanvullende info, gist was een US-05 en alc% zou moeten worden 8.2% en is nu (wederom volgens BrouwHulp) 2.5%

Kan t/m zonder eventuele handelingen uitvoeren, kom daarna woensdag in de loop van de dag weer thuis.

Gerb

Je zult een correctie moeten gebruiken, zoek even op het rekentooltje hier op het forum. Volgens mijn berekening, met correctie, zit je al 58% vergistingsgraad en 3,8% alcohol. Je bent dus al aardig op weg.

PWberg

Denk dat je dan een andere tool bedoeld als ik kan vinden.

Uit BrouwHulp



Via tooltje (waarbij ik de BRIX waarde van bovenstaande heb overgenomen)



Rob Q

Ik zou hem gewoon nog een week laten staan en dan weer meten. Misschien temperatuur naar 21 ºC.

Bij vergisting van 1050 naar b.v. 1012, kom ik met BrouwHulp op 4,9% excl. hergisting op fles en niet op 8,5%.

middelaersch

Citaat van: PWberg op 14-02-2020  15:14 uDenk dat je dan een andere tool bedoeld als ik kan vinden.

Uit BrouwHulp



Via tooltje (waarbij ik de BRIX waarde van bovenstaande heb overgenomen)



Installeer de app brewking maar eens op je telefoon.

Gedurende de vergisting kun je met een refractometer het sg niet rechtstreeks meten. Je kunt het wel meten, maar dan moet je de gemeten waarde omrekenen. Als ik dat doe dan blijkt dat jouw met de refractometer gemeten sg van 1.032 in werkelijkheid 1.020 is, en dus leidt tot een sg van 59% en een ABV van 3.9%.

Als je hier meer over wilt weten: zoek even op refractometer hier op het forum.  :brouwen:

Ik denk dat er nog wel wat puntjes vanaf gaan. Voordat je gaat bottelen moet het sg minimaal een dag of vier niet meer zijn gedaald.

Nb als je het SG met een hydrometer meet, hoef je niet om te rekenen.


hobbybob


PWberg

Citaat van: middelaersch op 14-02-2020  15:41 uInstalleer de app brewking maar eens op je telefoon.

Gedurende de vergisting kun je met een refractometer het sg niet rechtstreeks meten. Je kunt het wel meten, maar dan moet je de gemeten waarde omrekenen. Als ik dat doe dan blijkt dat jouw met de refractometer gemeten sg van 1.032 in werkelijkheid 1.020 is, en dus leidt tot een sg van 59% en een ABV van 3.9%.

Citaat van: hobbybob op 14-02-2020  16:05 uBrewking rules


Het beste bier brouw jezelf.

Valt me op dat jullie beiden een Brix-waarde van 8 invullen, terwijl ik een Plato van 8 gemeten heb met mijn refractometer.

Ik kan iets missen, maar m.i. zijn deze niet hetzelfde (zie ook mijn eerder afbeeldingen uit BrouwHulp).

hobbybob

Refractometer meet brix overigens is het verschil tussen plato en brix niet bijster groot.

Zoek maar eens op brix vs plato.


PWberg

Citaat van: hobbybob op 14-02-2020  17:30 uRefractometer meet brix overigen is het verschil tussen plato en brix niet bijster groot.

Zoek maar eens op brix vs plato.

Ik gebruik deze meter https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/wijnbereiding/meetinstrumenten/dichtheidsmeting/refractometers/d/refractometer-0-18-plato-0-1-atc

Duidelijk Plato, lijkt me



In mijn eerste afbeelding zie je Plato 8, als ik Brix naar 8 zet zijn er toch duidelijke verschillen.

Probeer trouwens niet eigenwijs over te komen hoor, probeer het gewoon te begrijpen  ;)

middelaersch

Citaat van: PWberg op 14-02-2020  17:10 uValt me op dat jullie beiden een Brix-waarde van 8 invullen, terwijl ik een Plato van 8 gemeten heb met mijn refractometer.

Ik kan iets missen, maar m.i. zijn deze niet hetzelfde (zie ook mijn eerder afbeeldingen uit BrouwHulp).

Je hebt het schermpje in brouwulp niet goed ingevuld. Zo moet je het invullen:



Ik vermoed dat je een refractometer hebt die zowel graden brix als het SG aangeeft? Dat is heel verwarrend. Vregeet de SG waarde die je refractometer aangeeft, en werk met de brix waarde en vul die in in BrouwHulp of BrewKing.

In dat schermpje in BrouwHulp moet je bovenin de beginwaarden (dus wat je gemeten hebt voor begin vergisting) invullen. In het onderste deel moet je de Brix waarde gemeten met de refractometer tijdens de vergisting, of de SG waarde gemeten met de hydrometer tijdens de vergisting invullen. Als je daar het SG invult zoals de refractometer dat aangeeft, dan gaat het fout.

ps bij BrouwHulp zit een handleiding / helpfile. Die is bedoeld om te lezen  ;)

PWberg

Citaat van: middelaersch op 14-02-2020  17:43 uIk vermoed dat je een refractometer hebt die zowel graden brix als het SG aangeeft?

Niet dus, die mijn eerdere afbeelding met het schermpje van mijn meter

middelaersch

Citaat van: PWberg op 14-02-2020  17:50 uNiet dus, die mijn eerdere afbeelding met het schermpje van mijn meter
Hhmm, meet je huidig sg eens met de hydrometer.
Ik ging er vanuit dat je BrouwHulp verkeerd had in gevuld, maar daar ben ik nu niet meer zo zeker van.
Misschien heb je dan toch wel een gestokte vergisting....

CeesM

In plaats van over metingen te discuseren kan je beter schrijven over hoe groot je batch was, wat voor type bier en hoeveel zakjes gist je hebt gebruikt. ;)

PWberg

Citaat van: CeesM op 14-02-2020  18:03 uIn plaats van over metingen te discuseren kan je beter schrijven over hoe groot je batch was, wat voor type bier en hoeveel zakjes gist je hebt gebruikt. ;)

Standaard Grand Cru pakket van Arsegan. Ben uitgekomen op 18 liter (had iets te weinig spoelwater op de juiste temp staan) met 1 zakje US-05 gist

https://www.braumarkt.com/arsegan-moutpakket-grand-cru

hobbybob

Niet zo moeilijk:

Brix refractometer
Plato Densimeter

Die plato schaal is er gewoon opgeplakt vergeten dat ding.

Overigens is je bier nog niet uitgegist, 18 ktr 1050 zou moeten gaan met 11 g US05.


elBieros

Als je 20 liter SG 10170 had moeten overhouden maar bent uitgekomen op 18 liter SG 1050 dan lijkt me dat er iets mis is met je maischprocedure. Is de suiker uit het pakket erbij gegaan bij het koken?
Overigens moet 1 zakje US-05 dit inderdaad makkelijk aankunnen (mits niet te oud en correct bewaard).
Gr, elB.

Jacques

Citaat van: hobbybob op 14-02-2020  17:30 uRefractometer meet brix overigens is het verschil tussen plato en brix niet bijster groot.

Zoek maar eens op brix vs plato.

Inderdaad. Het verschil is verwaarloosbaar.

Jacques

Citaat van: middelaersch op 14-02-2020  15:41 uInstalleer de app brewking maar eens op je telefoon.

Met de tool van forumlid Hans Halberstadt is helemaal niets mis. Niet elke app op je telefoon is beter...

Jacques

Citaat van: PWberg op 14-02-2020  17:42 uIk gebruik deze meter https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/wijnbereiding/meetinstrumenten/dichtheidsmeting/refractometers/d/refractometer-0-18-plato-0-1-atc

Duidelijk Plato, lijkt me



In mijn eerste afbeelding zie je Plato 8, als ik Brix naar 8 zet zijn er toch duidelijke verschillen.

Probeer trouwens niet eigenwijs over te komen hoor, probeer het gewoon te begrijpen  ;)

Het verschil tussen Brix en Plato is heel klein...
Zie ook Discussie Brix = Plato

Jacques

Citaat van: PWberg op 14-02-2020  18:16 uStandaard Grand Cru pakket van Arsegan. Ben uitgekomen op 18 liter (had iets te weinig spoelwater op de juiste temp staan) met 1 zakje US-05 gist

https://www.braumarkt.com/arsegan-moutpakket-grand-cru

Welke maischtemperaturen heb je aangehouden?
Bij welke temperatuur heb je vergist? Heb je de mogelijkheid om op een constante temperatuur te vergisten?

middelaersch

Citaat van: Jacques op 15-02-2020  22:37 uMet de tool van forumlid Hans Halberstadt is helemaal niets mis. Niet elke app op je telefoon is beter...

Ik heb geloof ik ook ook niet beweerd dat er met de tool van Hans iets mis is   :weetniet:

Voordeel van een app is dat je je telefoon altijd bij de hand hebt, en die app is gewoon een heel simpel en intuïtief ding.
Niks mis mee om iemand daar op te wijzen toch?

Jacques

Citaat van: middelaersch op 15-02-2020  23:12 uIk heb geloof ik ook ook niet beweerd dat er met de tool van Hans iets mis is   :weetniet:

Voordeel van een app is dat je je telefoon altijd bij de hand hebt, en die app is gewoon een heel simpel en intuïtief ding.
Niks mis mee om iemand daar op te wijzen toch?

Het ging over ingevoerde waarden en uitkomsten...

Overigens vind ik niet handig om heel veel apps op mijn telefoon te hebben, maar dat is een persoonlijk ding.

hansHalberstadt

Plato en brix zijn beiden gedefinieerd als gewichtpercentage sucrose, dus precies hetzelfde. Dus als je een refractometer hebt met plato schaal dan kun je net doen alsof het brix schaal is. En een hydrometer met platoschaal geeft hetzelfde aan als een refractometer, mits je sucrose oplossing meet.
Het probleem begint als je wort of bier gaat meten. Omdat wort en bier naast suiker ook eiwit en alcohol bevatten gaat de refractometer iets anders aanwijzen dan de hydrometer.
Ik ben altijd benieuwd welke formules er achter die appjes zitten. Dat een appje er gelikt uitziet zegt immers nog niets over hoe betrouwbaar de resultaten zijn. Al mijn formules zijn in ieder geval goed onderbouwd en afgeleid vanaf de basis. Veel formules die ik zie in andere brouwsoftware zijn polynoombenaderingen. Dat betekent dat je een serie data gaat fitten en er een mooi lijntje doorheen trekt zonder te hoeven begrijpen waarom het lijntje loopt zoals het loopt. Maar daar zit ook het risico in dat het lijntje niet geldig is in de omstandigheden die jij gebruikt, terwijl niemand kan uitleggen waarom.   

PWberg

Citaat van: Jacques op 15-02-2020  22:49 uWelke maischtemperaturen heb je aangehouden?
Bij welke temperatuur heb je vergist? Heb je de mogelijkheid om op een constante temperatuur te vergisten?

Heb de temps even niet bij de hand, maar zoals elders vermeld;

CiteerMoutpakket van Arsegan besteld en netjes alle stappen doorlopen. 2de maischstap heel kort (<5 min een graad of 3 te hoog geweest), verder alles zoals beschreven.

Vergisting staat netjes in de kast op 20 graden

PWberg

Citaat van: elBieros op 15-02-2020 &nbsp;08:04 uAls je 20 liter SG 10170 had moeten overhouden maar bent uitgekomen op 18 liter SG 1050 dan lijkt me dat er iets mis is met je maischprocedure. Is de suiker uit het pakket erbij gegaan bij het koken?

Dat vind ik het verneukeratieve van zo'n pakket. In hoeverre is het een exacte wetenschap in de beschreven waardes te halen? En in hoeverre heeft een kleine afwijking in de beschreven procedure invloed op bv SG?

Derhalve, voor mij, als beginner niet gehinderd door enige kennis, een hele goede richtlijn. Afwijkingen hierop, soit, als het bier maar lekker is. ;-)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.