Troebel wort

Gestart door PWberg, 06-02-2020 20:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: beermenke op 16-02-2020  18:03 uOok ik hou van heldere bieren

Als het gaat om helder bier dan is helder filteren geen garantie. Bijna altijd zie je dat heldere wort na afkoeling (licht) troebel wordt.

Voor een helder bier is het van belang dat je gist kiest die goed flocculeert. Omdat te bevorderen is het toevoegen van calciumzouten aan te raden. Ook een een juiste pH-waarde helpt om eiwitten en gist na de vergisting goed te laten uitvlokken.

Neetje

Citaat van: Silky op 16-02-2020  18:23 uNa het koelen het wort enkele uren laten bezinken alvorens het naar de fermenter over te hevelen?
Ik dacht dat het de bedoeling is om na het koken het wort snel te koelen en het dan meteen naar het vergistingsvat over te hevelen en dit vervolgens (onder waterslot) af te sluiten, dit om infecties te vermijden...
Ik kan even niet volgen... :weetniet:

Klopt, maar...
Er zijn genoeg brouwers die het wort af laten koelen (na koken) zonder koeler maar gewoon door de omgeving. Wel afgedekt.
Vandaag brouwen en morgenvroeg enten.

hansHalberstadt

Citaat van: Neetje op 16-02-2020  23:47 uKlopt, maar..
Er zijn genoeg brouwers die het wort af laten koelen (na koken) zonder koeler maar gewoon door de omgeving. Wel afgedekt.
Vandaag brouwen en morgenvroeg enten.
Dat kan maar blijft een compromis. Zolang het wort heet is blijft er DMS gevormd worden en dat krijg je dus als smaakje er bij. Als je je daar niet aan stoort is dat geen probleem. Hete wort is gevoelig voor oxidatie en dat geeft ook bijsmaakjes. Beste is dus om zo snel mogelijk te koelen. Je kunt natuurlijk uren discussiëren hoe erg het is als je dat niet doet, maar een ding weet je wel: als je snel koelt hoef je je over dit soort discussies niet druk te maken en krijg je in ieder geval er geen slechter bier door en waarschijnlijk een beter bier.
Ik heb in al die jaren geleerd dat je beter geen compromissen kunt sluiten als je ergens omheen kunt komen. Dat heeft de kwaliteit van mijn bieren een stuk verbetert.
Als je weet dat ergens op de weg kans op file is en ergens anders niet en die route is 1 minuut langer dan weet ik wel waar ik voor kies, ook al hoeft die file in de praktijk geen probleem te zijn.
 

beermenke

Nou, koelen doe ik wel direct na het koken
Ik koel terug tot gisttemperatuur, voeg een beetje gist toe deksel er op en laat dan alles extra bezinken
Na 2 uur ligt er veel trub op de bodem en dat gaat grotendeels niet mee in het gistvat.
Ik zie dat aan de bol van de fastferment of ik direct na koelen of 2 uur wacht met overbrengen naar gistvat. Ieder zoekt zijn of haar meest geliefde methode in het brouwen en dat is natuurlijk prima.

tdp

Citaat van: beermenke op 17-02-2020  11:24 uNou, koelen doe ik wel direct na het koken
Ik koel terug tot gisttemperatuur, voeg een beetje gist toe deksel er op en laat dan alles extra bezinken
Na 2 uur ligt er veel trub op de bodem en dat gaat grotendeels niet mee in t gistvat
Ik zie dat aan de bol van de fastferment of ik direct na koelen of 2 uur wacht met overbrengen naar gistvat. Ieder zoekt zijn of haar meest geliefde methode in het brouwen en dat is natuurlijk prima.

Dit lijkt wel erg op het topic wat Ingo gestart was!

Neetje

Citaat van: hansHalberstadt op 17-02-2020  07:40 uDat kan maar blijft een compromis. Zolang het wort heet is blijft er DMS gevormd worden en dat krijg je dus als smaakje er bij. alsje je daar niet aan stoort is dat geen probleem. Hete wort is gevoelig voor oxidatie en dat geeft ook bijsmaakjes. Beste is dus om zo snel mogelijk te koelen. ...
 

Dit spreek ik niet tegen. Zelf koel ik ook meteen zodra de vlam (elektrisch) uitgaat. Vooral met de brouwsels die hoofdzakelijk uit pilsmout bestaan. Ook enten doe ik meteen, soms al terwijl de temperatuur nog enkele graden te hoog is. (koelt wel verder voordat de gist hard aan het werk is).

Overigens, bij gebrande mouten en en/of gebruik van veel kruiden ga je m.i. weinig smaakverschil merken.

Maar mijn reactie was op het vermijden van infecties,

 
Citaat van: Silky op 16-02-2020  18:23 uIk dacht dat het de bedoeling is om na het koken het wort snel te koelen en het dan meteen naar het vergistingsvat over te hevelen en dit vervolgens (onder waterslot) af te sluiten, dit om infecties te vermijden...

Jacques

Citaat van: Neetje op 16-02-2020  23:47 uKlopt, maar...
Er zijn genoeg brouwers die het wort af laten koelen (na koken) zonder koeler maar gewoon door de omgeving. Wel afgedekt.
Vandaag brouwen en morgenvroeg enten.

Snel koelen heeft meerdere voordelen. De meeste voordelen zijn al genoemd. Een tweetal nog niet: minder vorming Maillardproducten en een grotere koude breuk waardoor je bier een grotere stabiliteit krijgt en ook helderder is.

Dit bleek zelfs uit een test van Brülosophy...  ;D
Zie http://brulosophy.com/2015/11/09/cooling-the-wort-pt-1-no-chill-vs-quick-chill-exbeeriment-results/


Takkie83

Hmm. Misschien toch maar eens een platenkoeler regelen  :-\

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.