Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Beluchtingspompje met RVS bruissteen, filmpje/foto gezocht!  (gelezen 1387 keer)

Offline Reinder

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Recent heb ik een Brewferm wortbeluchtingssetje gekocht.  Tot nu absoluut niet tevreden over en ik vermoed dan ook dat het bruissteentje niet goed is. Er komen alleen grote belletjes aan de rand van het bruissteentje waar de slangaansluiting zit. Het slangetje zit er zeker goed op en lekt daar 100% lekt er daar geen lucht langs. De verkoper meld alleen terug dat er geen probleem is en dat ik de handleiding moet lezen.....

Om mijn probleem duidelijk te maken ben ik opzoek naar een foto/filmpje van een goed werkend RVS bruissteentje, wie kan mij hier aan helpen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
Re: beluchtingspompje met RVS bruissteen, filmpje/foto gezocht!
« Reactie #1 Gepost op: 09-11-2019 13:56 u »
Over de grootte of het aantal belletjes zou ik mij geen zorgen maken.
Ik belucht zelfs zonder bruissteentje gewoon het naakte slangetje.
Als je persé echt fijne belletjes wil, koop dan in een dierenspeciaalzaak de CERA bruissteen voor aquarium beluchting. Die zijn in 3 afmetingen verkrijgbaar en geven minuscuul kleine belletjes, lengte van het steentje 5, 10 en 15 cm lang.

Zoals je kan zien kunnen die uit elkaar gehaald worden.
https://myalbum.com/photo/dJTEUqk7SM0p/540.jpg

Offline Appiehappie

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Huisbrouwerij de Leidsche Goot
« Reactie #2 Gepost op: 09-11-2019 14:47 u »
Filmpjes gevonden op Youtube. Misschien is dit wat je zoekt. Ik zou zelf ook rvs gebruiken omdat dit prima te desinfecteren is. Kan prima verhit worden zonder dat het steentje uit elkaar valt.

Offline Nelis858

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 09-11-2019 15:35 u »
Rvs bruissteentje even in de pure alcohol leggen en dan er wat alcohol doorheen naar binnen zuigen. Daarna de alcohol er weer uitblazen. Hierna deed die het bij mij goed. Had hier dus ook. Last van.

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #4 Gepost op: 09-11-2019 18:36 u »
Zuurstof bevordert oxidatie. Waarom zou je dit soort spul gebruiken?

Online beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #5 Gepost op: 09-11-2019 19:08 u »
Ook ik ben niet overtuigd van te beluchten
Na koelen klettert het wort. Juiste temperatuur en voldoende gist
Gaat als een speer altijd
Vandaag een porter gebrouwen. Gekoeld en de gist erbij. Morgenvroeg staat ie lustig te gisten.

Offline Alexander_H

• Junior lid
  • **
  • Brouwen is leren
« Reactie #6 Gepost op: 09-11-2019 20:13 u »
ik had hetzelfde, bleek dat de aansluiting waar de slang over schuift met het steentje een opening had waardoor alle lucht als grote bubbels naar buiten kwam.
Heb er een filmpje van gemaakt en gemeld aan Brouwmarkt, na wat gezeur met slechte communicatie uitendelijk een nieuw steentje gekregen, deze is wel goed.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #7 Gepost op: 09-11-2019 20:54 u »
Gebruik je gedroogde gist? Dan niet beluchten.
Beluchten is een delicaat onderwerp. Je doet het snel verkeerd. Er bestaan teveel misvattingen. Je belucht beter niet, tenzij je zeker weet waarom je het doet.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Beluchtingspompje met RVS bruissteen, filmpje/foto gezocht!
« Reactie #8 Gepost op: 09-11-2019 23:07 u »
Zuurstof bevordert oxidatie. Waarom zou je dit soort spul gebruiken?

Je moet inderdaad gedurende het gehele brouwproces oppassen voor zuurstofopname. Er is echter één uitzondering: het beluchten van afgekoelde wort voorafgaande aan de vergisting.

De gist gebruikt de zuurstof voor het omzetten van verzadigde vetzuren in onverzadigde vetzuren en het aanmaken van sterolen. Hierdoor krijg je betere gistgroei en gezondere gistcellen.

Neemt niet weg dat overdadig beluchten niet gewenst is en dat bij het gebruik van gedroogde gist de noodzaak om te beluchten veel minder groot is zoals EBC ook al schrijft. De fabrikanten van gedroogde gist doen er alles aan om te zorgen dat de gist in optimale conditie is op het moment dat deze gedroogd is (veel reservestoffen). Ook ent je in verhouding meer gist.
Een beperkte beluchting door het wort te laten kletteren kan ook bij korrelgist geen kwaad. Maar intensief beluchten van het wort met een aquariumpompje en bruissteentje is dus niet gewenst (tenzij je in verhouding heel weinig korrelgist ent...)

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #9 Gepost op: 10-11-2019 00:01 u »
Ik heb nooit extra belucht en altijd goede gistgroei gehad, zowel met korrelgist als opgekweekt gist.
Bij het overbrengen naar de CCT komt al voldoende zuurstof bij.

Offline Reinder

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 12-11-2019 13:15 u »
Heren, bedankt voor de reacties.

Ik heb dus al een setje gekocht waar een probleem mee is, dit wil ik oplossen voordat ik zomaar iets anders aanschaf.

Met betrekking tot de zin en onzin van beluchten. We hergebruiken vaak gist, meestal smack packs, soms korrel. Vergisting gaat doorgaans erg goed. Maar laatst toch een wat trage vergisting bij een RIS met een hergebruikte gist. Ons vermoeden was te weinig zuurstof ivm lange kooktijd en zware wort.

Bedankt voor het meedenken.

Offline Erwin Warners

• Vol lid
  • De beste wijn is nog steeds geen bier
« Reactie #11 Gepost op: 12-11-2019 18:45 u »
Kun je ook zien waar de lucht dan wel langs gaat als je hem in een glas met water gooit?
Als het langs het slangetje gaat dan zou je deze iets kunnen verwarmen met een verfstripper. (pas wel op hiermee)

Offline Reinder

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 15-11-2019 11:17 u »
Nog even een update, ik heb zelf twee filmpjes gemaakt:

De lucht lekt dus langs het randje van de aansluiting.

Ik weet niet wat jullie ervaringen zijn, maar ik vind dit behoorlijk tegenvallen.

Offline RuudB

• Vol lid
  • Zoals het waterslot thuis blubt, blubt het nergens
« Reactie #13 Gepost op: 15-11-2019 12:55 u »
Zaten het luchtsteentje en pompje bij elkaar in 1 set of heb je ze apart van elkaar gekocht? Ik heb ooit toen ik over ging van keramische luchtsteen (vielen uit elkaar) naar RVS een zwaardere luchtpomp moeten kopen om de RVS steen veel en goede bellen te laten geven. Misschien kan je het testen met een fietspomp, ik vermoed dat je daarmee wel mooie bellen krijgt.

Offline Reinder

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 15-11-2019 13:27 u »
Zaten het luchtsteentje en pompje bij elkaar in 1 set of heb je ze apart van elkaar gekocht? Ik heb ooit toen ik over ging van keramische luchtsteen (vielen uit elkaar) naar RVS een zwaardere luchtpomp moeten kopen om de RVS steen veel en goede bellen te laten geven. Misschien kan je het testen met een fietspomp, ik vermoed dat je daarmee wel mooie bellen krijgt.

Een complete set...

Ik krijg net van de leverancier te horen dat ik het terug kan sturen en dat ze het gaan opnemen met de groothandel.... Ik voorzie veel kosten en veel wachten, maar goed.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #15 Gepost op: 15-11-2019 23:41 u »
Het pompje is gewoon niet krachtig genoeg voor het steentje. De steentjes die verkocht worden hebben veel te kleine gaatjes. Niet alleen voor het pompje, maar ook voor de reinigings/ontsmettingsmiddelen die we doorgaans gebruiken.

Simpele raad. Stop met die bruissteentjes. Maak een goede starter. Of gebruik gedroogde gist.
Wort beluchten geeft enkel oxidatie.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #16 Gepost op: 15-11-2019 23:49 u »
Simpele raad. Stop met die bruissteentjes. Maak een goede starter. Of gebruik gedroogde gist.
Wort beluchten geeft enkel oxidatie.

Een beluchte starter is een betere starter...  :)

Offline Alexander_H

• Junior lid
  • **
  • Brouwen is leren
« Reactie #17 Gepost op: 16-11-2019 08:59 u »
Ik had exact hetzelfde, heb een nieuwe gekregen en die werkt wel goed.
Schijnbaar lekken die rvs steentjes wel eens op de aanhechting van waar de slang over moet en het steentje zelf

Offline Reinder

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 11-02-2020 21:09 u »
Oke, update!

3 maanden verder, 2 maanden sinds ik de oude pomp terug gestuurd heb naar de leverancier, op eigen kosten. Vanwege de feestdagen begrijp ik dat het eea wat langer duurt, maar uiteindelijk naar een maand om een update gevraagd. De leverancier was er mee bezig... Iets meer dan een week geleden kreeg ik het bericht dat ik een vervangend exemplaar kreeg.

"grappig" genoeg heb ik nu een ander type ontvangen dan de eerste keer. Dit type was daadwerkelijk zoals op de afbeelding op de webshop. Hier heb ik na ontvangst van de eerste ook al met de leverancier contact over gehad maar er was geen andere en het plaatje was slechts ter indicatie...

Zoals te zien is in de video werkt dit exemplaar zoals verwacht. Al met al heeft het even geduurd, maar hier kunnen we eindelijk verder mee. Mocht je dus een beluchtingspomp bestellen zorg er dan voor dat je dit type besteld, verder bestel ik niet weer bij de zapfanlagendoktor.de

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #19 Gepost op: 11-02-2020 21:46 u »
De topicstarter vraagt om advies mbt lekken aan de zijkant en geen advies over het nut van bruissteentjes. Volgens mij is deze niet goed want lekt bij de aansluiting, dus terugbrengen en andere vragen of geld terug.

Tags: