Strong Blond naar recept Adrie Otte

Gestart door Takkie83, 13-02-2020 12:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Takkie83

Heb een tijdje gezocht op het forum naar een topic waarin het antwoord op mijn vraag stond, ervan uitgaande dat ik niet de enige zou zijn met dit probleem, echter ik heb het niet kunnen vinden dus of ik zoek verkeerd of ik doe iets verkeerd bij het brouwen.. Ik neem aan dat ik in het kader van auteursrechten het recept niet zomaar kan kopiëren hier maar de kern van het probleem is denk ik dat er een flink percentage havervlokken in het recept zit.

Mijn probleem namelijk; mijn hevelfilter heeft er geen zin in om het wort van het bostel te scheiden. In het recept staat geen eiwitrust en ik begrijp dat er ook een rust nodig zou zijn voor het afbreken van gomstoffen? Betekent dit dat het recept niet klopt of ligt het aan mijn filter? Ik ben naarstig op zoek naar een oplossing want ook bij het recept voor de Eusebius Weizen had mijn filter moeite met vermoedelijk het ontbreken van kafjes bij het deel tarwemout in de stort. En uiteraard wil ik wel gewoon deze biertjes kunnen brouwen..

Alvast dank!  :biersmile:

Jeltuh

Waarom je er moeite mee hebt kan ik niets van zeggen. Wat sommigen wel doen is het gebruiken van rijsthulzen om de filtering te vergemakkelijken.

Takkie83

Ja die remedie heb ik ook voorbij zien komen. Maar zou dat dan niet al in het recept moeten staan? Als ik namelijk de enige ben met dit probleem zou ik graag weten wat ik verkeerd doe

Gerb

Heb je wel een kraan op de uitloop van het filter om de flow te controleren? En hoe groot / hoe veel sleuven heb je?

Rob Q

En wat is de temperatuur van je spoelwater?

middelaersch

Citaat van: Takkie83 op 13-02-2020  15:22 uJa die remedie heb ik ook voorbij zien komen. Maar zou dat dan niet al in het recept moeten staan? Als ik namelijk de enige ben met dit probleem zou ik graag weten wat ik verkeerd doe

Nee, rijsthulzen hoeven niet in het recept te staan. Of dit nodig is ligt (mede) aan je manier van brouwen.
Als je bv met de biab methode brouwt, heb je geen rijsthulzen nodig.

Maar als je met een hevelfilter werkt dan kan ik me voorstellen dat het gebruik van rijsthulzen wel helpt.

Takkie83

Citaat van: Gerb op 13-02-2020  15:59 uHeb je wel een kraan op de uitloop van het filter om de flow te controleren? En hoe groot / hoe veel sleuven heb je?

Ja ik heb een kraan en filter langzaam. Een vierkant van ongeveer 20x20 cm bedekt de bodem en er zitten ongeveer 50-60 sleuven in (zie foto)



Citaat van: Rob Q op 13-02-2020  16:31 uEn wat is de temperatuur van je spoelwater?

78 graden

Gerb

Heb je verder op nog bochten? Zuigt ie hier lucht aan? Wat bedoel je eigenlijk met geen zin? Doet ie helemaal niet of stopt het? Doet ie het met water wel?

Takkie83

Citaat van: Gerb op 13-02-2020  20:55 uHeb je verder op nog bochten? Zuigt ie hier lucht aan? Wat bedoel je eigenlijk met geen zin? Doet ie helemaal niet of stopt het? Doet ie het met water wel?

Hieronder een foto van het hele geval. Ik zuig aan bij de kraan. Water en pilsmout wort gaan soepel. De strong blond stopte vrijwel gelijk met lopen. Bij m'n weizen kreeg ik er gelukkig nog 10 liter uit i.p.v. de beoogde 13..



Takkie83


Gerb

Ik had in het begin ook zoveel haakse bochten als jij. Dat liep voor geen meter. Toen heb ik een het lange stuk omlaag en het dwarsstukje vervangen voor een slang en toen werkte het wel. Ik denk dat er gewoon te veel bochten in zaten. 

Edit ik zie dat je bij het H gedeelte ook nog een bocht hebt.

Takkie83

Ja zou dat het zijn? Omdat water en wort van mouten mét kafjes wel als een malle gaan..

Kan dus niks te maken hebben met de zaagsnedes? Of die gom- of eiwitrust?

Jacques

Citaat van: Takkie83 op 13-02-2020  15:22 uJa die remedie heb ik ook voorbij zien komen. Maar zou dat dan niet al in het recept moeten staan? Als ik namelijk de enige ben met dit probleem zou ik graag weten wat ik verkeerd doe

Rijsthulzen zijn nog niet zo lang beschikbaar voor ons. Ten tijde dat Adrie het recept schreef waren ze er nog niet...

Jacques

Citaat van: Takkie83 op 13-02-2020  22:32 uJa zou dat het zijn? Omdat water en wort van mouten mét kafjes wel als een malle gaan..

Kan dus niks te maken hebben met de zaagsnedes? Of die gom- of eiwitrust?

Wat voor soort haver heb je gebruikt? Waren dat havervlokken of hele haverkorrels?



Overigens raad ik je net als Gerb aan om een slang te gebruiken voor de afvoer van het wort in naar de opvangemmer. Zorg er voor dat de kraan zich onder de bodem van je brouwketel bevindt. Het beste is dat de kraan in de slang zit en dat het uiteinde van de slang op de bodem van de opvangemmer ligt. Op die manier voorkom je onnodige oxidatie. Op de foto waarnaar je verwees zie ik namelijk warme wort in de opvangemmer kletteren...  :police:

Takkie83

Citaat van: Jacques op 13-02-2020  23:50 uRijsthulzen zijn nog niet zo lang beschikbaar voor ons. Ten tijde dat Adrie het recept schreef waren ze er nog niet...

Duidelijk

Citaat van: Jacques op 13-02-2020  23:59 uWat voor soort haver heb je gebruikt? Waren dat havervlokken of hele haverkorrels?

Hele havervlokken van Arsegan, niet meegeschroot, vanaf begin meegemaischt

CiteerOverigens raad ik je net als Gerb aan om een slang te gebruiken voor de afvoer van het wort in naar de opvangemmer. Zorg er voor dat de kraan zich onder de bodem van je brouwketel bevindt. Het beste is dat de kraan in de slang zit en dat het uiteinde van de slang op de bodem van de opvangemmer ligt. Op die manier voorkom je onnodige oxidatie. Op de foto waarnaar je verwees zie ik namelijk warme wort in de opvangemmer kletteren...  :police:

Klopt inderdaad. Ik dacht dat dat niet zo'n probleem was omdat er na het koken ook vaak belucht wordt. Niet meer doen dus? Ik koel mijn wort bij gebrek aan actief koelmechanisme in het vergistingsvat in een bak koud water en gewoon lekker buiten - met deksel er los erop. (edit: na het koken uiteraard. Gekookt wort kletter ik door de kraan in de pan naar het gistvat)

Maar ok een slang dus. Een kraan ín de slang zie ik alleen nog niet zo voor me maar dat is hier vast wel ergens op het forum te vinden.

Omdat ik niemand hoor over die gom en/of eiwitrust, kan ik ervan uitgaan dat dat het probleem niet is?

Jacques

Citaat van: Takkie83 op 14-02-2020  19:18 uKlopt inderdaad. Ik dacht dat dat niet zo'n probleem was omdat er na het koken ook vaak belucht wordt. Niet meer doen dus? Ik koel mijn wort bij gebrek aan actief koelmechanisme in het vergistingsvat in een bak koud water en gewoon lekker buiten - met deksel er los erop. (edit: na het koken uiteraard. Gekookt wort kletter ik door de kraan in de pan naar het gistvat)

Maar ok een slang dus. Een kraan ín de slang zie ik alleen nog niet zo voor me maar dat is hier vast wel ergens op het forum te vinden.
Het beluchten wordt gedaan met afgekoelde wort. De zuurstof wordt dan fysiek opgelost (hele kleine gasbelletjes). Deze zuurstof wordt verbruikt door de gist.
In warme omstandigheden krijg je verbindingen van opgeloste moutbestanddelen met zuurstof. Deze verbindingen kunnen later zorgen voor oxidatiesmaakjes.

Kortom warme wort nooit laten kletteren.

CiteerOmdat ik niemand hoor over die gom en/of eiwitrust, kan ik ervan uitgaan dat dat het probleem niet is?

Haver geeft inderdaad veel gomstoffen en ook krijg je snel een gellaag op de bostel. Ik heb er nog geen ervaring mee maar ik heb begrepen dat Brewtan B dat je aan het beslag toevoegt de hoeveelheid gel sterk reduceert.

Takkie83

Dank je Jacques, hier heb ik wat aan!

Ik overweeg bij mijn volgende poging een strong blond te brouwen overigens om die havervlokken gewoon lekker achterwege te laten. Daar zal Adrie het vast niet mee eens zijn maar ik kom genoeg recepten tegen waarin haver bij een strong blond totaal geen rol speelt. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan zou ik dan denken? Of zorgen die havervlokken voor essentiële strong blond smaken?  ???

Jeltuh

Ik ken het recept niet maar voor wat body kun je wellicht ook een tarwe toevoegen.

Takkie83

Citaat van: Jeltuh op 16-02-2020  10:03 uIk ken het recept niet maar voor wat body kun je wellicht ook een tarwe toevoegen.

Ja het betreft een Duvel kloon waar die haver kennelijk in thuis hoort, maar ik vind Duvel vrij vlak smaken als ik eerlijk ben dus het hoeft wmb geen kloon te worden. Misschien dat ik wat carapils erbij doe, of Vienna. En dan een berg suiker bij de nagisting. Teveel kafjesloze tarwe levert immers ook problemen op met filteren met mijn huidige opstelling

springerke

Citaat van: Jacques op 13-02-2020  23:59 uOverigens raad ik je net als Gerb aan om een slang te gebruiken voor de afvoer van het wort in naar de opvangemmer. Zorg er voor dat de kraan zich onder de bodem van je brouwketel bevindt. Het beste is dat de kraan in de slang zit en dat het uiteinde van de slang op de bodem van de opvangemmer ligt. Op die manier voorkom je onnodige oxidatie. Op de foto waarnaar je verwees zie ik namelijk warme wort in de opvangemmer kletteren...  :police:

De kraan moet zich helemaal niet onder de bodem bevinden is van geen belang, wel er voor zorgen dat de aansluiting op de kraan geen lucht kan zuigen, dan de slang aansluiten op de kraan en deze moet tot onder de bodem lopen.
Ik heb deze van brouwerwaldonk en deze werkt voor de 100% en de kraan bevind zich ook niet onder de bodem van de brouwketel. Foto kan je hier bekijken https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=40578.msg613469;topicseen#new

Takkie83

Ja heb ik gezien ja. Ik ga eerst kijken wat mijn eigen geklus gaat opleveren. Als er maar ergens een kraantje zit  :)

Jacques

Citaat van: Takkie83 op 16-02-2020  08:58 uOf zorgen die havervlokken voor essentiële strong blond smaken?  ???

Havervlokken geven een volle zachte fluweelachtige smaak.

Jacques

Citaat van: springerke op 16-02-2020  15:45 uDe kraan moet zich helemaal niet onder de bodem bevinden is van geen belang, wel er voor zorgen dat de aansluiting op de kraan geen lucht kan zuigen, dan de slang aansluiten op de kraan en deze moet tot onder de bodem lopen.
Ik heb deze van brouwerwaldonk en deze werkt voor de 100% en de kraan bevind zich ook niet onder de bodem van de brouwketel. Foto kan je hier bekijken https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=40578.msg613469;topicseen#new

Jarenlang heb ik gefilterd met een hevelfilter. Om te zorgen dat de hevel blijft werken als je tussentijds de kraan dicht zet (bijvoorbeeld omdat je opvangemmer vol is) is het wel zo handig als de kraan onder de bodem van je pan zich bevindt. Hoe lager de kraan des te minder trammelant is mijn ervaring. En als je een slang gebruikt al afvoer kun je die overal onderbreken voor de kraan.

springerke

Ik zet de kraan vol open en wanneer de hevel in werking is draai ik deze voorzichtig toe tot ik de gewenste snelheid heb van hevelen.
Wanneer mijn kan met opgevangen wort voldoende vol is breng ik het slangetje naar boven en dan stopt het lopen van het wort, ik ledig de kan terug in de brouwketel en wanneer je het slangetje terug naar beneden brengt begint het terug te lopen, je moet niet aan de kraan komen om toe te doen. soms breng ik het slangetje tot bovenkant brouwketel en zet ik een wasknijper op slang en brouwketel zodat ie vast komt te zitten, dan kan je als het nodig mocht zijn iets anders doen zonder dat de hevel problemen geeft bij opnieuw slang naar beneden brengen voor opnieuw te hevelen.

Takkie83

Nuttige tips heren! Al hoef ik het hevelen gelukkig niet te onderbreken. Mijn gistvat is groot genoeg om al het te koken wort op te vangen. Mijn probleem is vooral dat het filter uit zichzelf stopt met hevelen  :(

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.