Strong Blond naar recept Adrie Otte

Gestart door Takkie83, 13-02-2020 12:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

springerke

Als het na koken is bij overhevelen naar gistvat , kan het zijn dat het gewoon verstopt raakt door hopdeeltjes en eiwitten
Ik kom dit nu al voor de derde keer tegen bij het wort aflaten naar gistvat, met mijn Ss brewtech met zo een pic up pijpje met trub dam.
Werk al jaren met die ketels en is nu al 3x op rij dat het niet wil doorlopen als het wort op de hoogte komt van de kraan en dan zit er nog bijna 3 liter in de ketel.
Los het dan op door hout blokjes onder de ketel te plaatsen zodat hij schuin komt te staan
Heb mij nu een filterheks gekocht, eens kijken of deze veel trub tegen houdt.

j.heesters3

Hallo

Ik heb ongeveer hetzelfde hevelfilter met ook haakse bochten. Tot op heden heb ik maar een paar keer meegemaakt dat het hevelen stokte. Dat kwam, volgens mij,  omdat ik het kraantje te ver open had gezet. Nu doe ik dit niet meer en alles loopt goed. Wel wacht ik wel een tijdje om het filterbed zich goed te laten zetten.

Broudoe

Jos

Takkie83

Ja dat doe ik ook allebei... Maar misschien is zo'n slang toch wel een idee. Wat voor materiaal zouden jullie daarvoor gebruiken? Het moet toch minimaal 78 graden aankunnen..

Jacques

Citaat van: springerke op 16-02-2020  18:12 uIk zet de kraan vol open en wanneer de hevel in werking is draai ik deze voorzichtig toe tot ik de gewenste snelheid heb van hevelen.
Wanneer mijn kan met opgevangen wort voldoende vol is breng ik het slangetje naar boven en dan stopt het lopen van het wort, ik ledig de kan terug in de brouwketel en wanneer je het slangetje terug naar beneden brengt begint het terug te lopen, je moet niet aan de kraan komen om toe te doen. soms breng ik het slangetje tot bovenkant brouwketel en zet ik een wasknijper op slang en brouwketel zodat ie vast komt te zitten, dan kan je als het nodig mocht zijn iets anders doen zonder dat de hevel problemen geeft bij opnieuw slang naar beneden brengen voor opnieuw te hevelen.

Zoals jij werkt heb ik ook gedaan. Nadat ik de slang langer maakte en ervoor zorgde dat de kraan zo'n 50 cm altijd onder de bodem van de ketel was werkte het allemaal veel fijner. De kraan kun je dan helemaal dichtzetten en weer openen zonder dat de hevelwerking in gevaar komt door het leeglopen van de slang.

Jacques

Citaat van: Takkie83 op 16-02-2020  20:29 uJa dat doe ik ook allebei... Maar misschien is zo'n slang toch wel een idee. Wat voor materiaal zouden jullie daarvoor gebruiken? Het moet toch minimaal 78 graden aankunnen..

Hiervoor zijn siliconen slangen te koop bij onze leveranciers. Deze zijn voedselveilig en kunnen zonder problemen hete wort aan. Een nadeel is dat ze snel knikken. Koop daarom een slang met een grotere wanddikte. Die knikken minder snel.

Takkie83


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.