Nagisten op fust. Wie doet dit?

Gestart door hobbyman, 13-02-2020 03:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hobbyman

Beste brouwers,

Na een dag of vier is vaak de hoofdgisting wel voorbij. Ik zie dit aan de meting van de tilt. Ik kan het bier nog 2 weken laten zitten, maar soms heb ik het gistvat een week na het brouwen al weer nodig. Ik laat het jongbier dan in een of twee fustjes lopen en zet daar 1.5 bar druk op om de deksel goed te sluiten. Dan zet ik het fust weg in de woonkamer en stel het afblaas ventiel op 1.5 bar in. Dan kan het bier nagisten zodat ook de laatste SG punten nog worden vergist. Het bier raakt op deze manier ook al voor een deel verzadigd. Na een week of twee zet ik het fust koud weg (berging) en laat het daar nog een aantal weken staan. Eventueel met CO2 nog wat verder verzadigen. Hierna kan het uit het fust worden getapt, of overzetten naar een schoon met koolzuur gevuld vaatje.

Wie doet dit ook zo, en wat zien jullie voor voordelen of nadelen?



hansHalberstadt

Nagisten op fust doe ik ook, maar dan wel nadat het bier helemaal is uitgegist en de gist bezonken om zo min mogelijk oude gist in de fust te krijgen. bottelen in de fust met 10 ml verse giststarter en 7 gram suiker per liter en dan restanten zuurstof verwijderen en deksel dichtdrukken met koolzuur uit cilinder.

tdp

Pas aan de fustjes maar mij methode lijkt ook meer op die van Hans.
Heb wel bij een Bitter vrij snel overgeheveld naar fust, deze was ook compleet klaar naar een dag of 5.

Ben overigens wel benieuwd hoe dat afblaasventiel eruit ziet, geen gek idee namelijk om het zo eens te proberen.

André de Laat

Citaat van: tdp op 13-02-2020  07:44 uPas aan de fustjes maar mij methode lijkt ook meer op die van Hans.
Heb wel bij een Bitter vrij snel overgeheveld naar fust, deze was ook compleet klaar naar een dag of 5.

Ben overigens wel benieuwd hoe dat afblaasventiel eruit ziet, geen gek idee namelijk om het zo eens te proberen.

Ik heb pas van iemand een complete CO2 set overgenomen. CO2 fles, drukverdeler, keg en zo´n plastic aftap kraantje. Deze zat er ook bij. Ik denk dat je deze bedoelt?



Ik begrijp alleen niet goed hoe die werkt en hoe je die in stelt.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 13-02-2020  07:36 uNagisten op fust doe ik ook, maar dan wel nadat het bier helemaal is uitgegist en de gist bezonken om zo min mogelijk oude gist in de fust te krijgen. Bottelen in de fust met 10 ml verse giststarter en 7 gram suiker per liter en dan restanten zuurstof verwijderen en deksel dichtdrukken met koolzuur uit cilinder.

Dan voer je geen nagisting uit, maar voer je een hergisting op fust uit... Dat is een tweede gisting.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 13-02-2020  17:36 uDan voer je geen nagisting uit, maar voer je een hergisting op fust uit... Dat is een tweede gisting.
Ik ben niet zo goed in termen onthouden, maar ik denk wel dat je begrijpt wat ik bedoel.

hobbyman

Citaat van: André de Laat op 13-02-2020  13:54 uIk heb pas van iemand een complete CO2 set overgenomen. CO2 fles, drukverdeler, keg en zo´n plastic aftap kraantje. Deze zat er ook bij. Ik denk dat je deze bedoelt?



Ik begrijp alleen niet goed hoe die werkt en hoe je die in stelt.

Dit is een afblaas ventiel, ook wel "spunding valve" genoemd. Op de rechter kant schroef je een ball lock koppeling, aan de linker kant stel je de druk in waarop je hem wil laten afblazen. Verder uit draaien is een lagere druk.

henkie



Volgens mij is dit een afblaasventiel.
Deze heb ik op mijn vat zitten tijdens de 2e/her/nagisting.

Lucky brewer

Ga eens op YouTube naar blowtie Kegland. Daar leggen ze je in 4 minuten uit wat de voordelen  zijn van hun Blowtie ten opzichte van messing snugvalve die hier in dit draadje besproken  wordt.
Omdat ik overtuigd was van hun gelijk heb ik het ding, dat veel beter reinigbaar en een beter regelbaarheid heeft, gekocht bij Ali. En de prijs viel best mee.
Ik gebruik het om op constante tegendruk te vergisten in mijn Fermentasaurus.

hobbyman

De blowtie van kegland is inderdaad een prima afblaas ventiel (spunding valve) Ik heb hem zelf ook. Ze hebben nu ook een versie 2 waarbij de meter is geïntegreerd in het reduceer ventiel. Op ali is deze nog niet te verkrijgen (rood)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.