Carboniseren met stikstof

Gestart door Hoppenbrouwers, 13-07-2016 10:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hoppenbrouwers

Omdat ik nu een stout op fust heb zitten en deze zoals gewoonlijk gecarboniseerd is met CO2 vroeg ik me af of er ook mensen zijn die het carboniseren, of beter gezegd nitroniseren, met stikstof zoals Guiness bieren dat ook zijn. Heeft iemand dit al eens gedaan dmv een stikstoftank en zou dit ook een succes zijn bij andere biertypen?

Adrie

Geen ervaring mee. Je hebt ook een speciale tap nodig.

Meer info vind je HIER en HIER.

foz

-- sorry, verkeerd gelezen --

Bennemans

Citaat van: Hoppenbrouwers op 13-07-2016  10:15 uOmdat ik nu een stout op fust heb zitten en deze zoals gewoonlijk gecarboniseerd is met CO2 vroeg ik me af of er ook mensen zijn die het carboniseren, of beter gezegd nitroniseren, met stikstof zoals Guiness bieren dat ook zijn. Heeft iemand dit al eens gedaan dmv een stikstoftank en zou dit ook een succes zijn bij andere biertypen?

En??? inmiddels al geprobeerd???

Rinus

Citaat van: Adrie op 13-07-2016  10:19 uGeen ervaring mee. Je hebt ook een speciale tap nodig.

Meer info vind je HIER en HIER.

Voor BYO moet je een abonnement afsluiten voor $30 per jaar, lijkt mij wel de moeite waard, maar ik zou toch liever eerst wat "rondkijken" dat kan; 14 dagen proberen en dan meteen opzeggen.... (maar dan heb je wel eerst betaald).


Hoppenbrouwers

Citaat van: Bennemans op 07-02-2020  19:30 uEn??? inmiddels al geprobeerd???
Ben nog geen zuiver stikstof tegen gekomen wat ik zo kan aansluiten. Maar staat wel nog altijd op de bucketlist.

Scorpionrose

Citaat van: Hoppenbrouwers op 11-02-2020  14:17 uBen nog geen zuiver stikstof tegen gekomen wat ik zo kan aansluiten. Maar staat wel nog altijd op de bucketlist.

Is toch niet zo moeilijk te vinden.
https://www.multigaz.nl/product/stikstof/

Hoppenbrouwers

Zou je zeggen hé. Maar je hebt ook CO2 voor industriële toepassingen en CO2 die voedselveilig is. Hetzelfde geldt voor N2O etc etc. Ik wil dus zeker weten, voordat ik er een hele fles van bestel, dat het ook daarvoor geschikt is.

Wolter

Citaat van: Hoppenbrouwers op 12-02-2020  14:37 uZou je zeggen hé. Maar je hebt ook CO2 voor industriële toepassingen en CO2 die voedselveilig is. Hetzelfde geldt voor N2O etc etc. Ik wil dus zeker weten, voordat ik er een hele fles van bestel, dat het ook daarvoor geschikt is.

Misschien hier eens navragen.
https://www.linde-gas.nl/nl/products_and_supply/food_grade_gases/index.html

EBC

Volgens mij verzadigt stikstof niet in bier zoals koolzuurgas dat doet.

In N2 taps is het enkel een drijfgas. Je kunt er een hogere druk mee instellen, zonder dat het bier oververzadigd raakt. Die druk is nodig om het bier door het plaatje met gaatjes in de tapkraan te persen om zo het (CO2) schuim te krijgen.

seed7

Op een nitrotap gebruik je toch een mengsel van stikstof en CO2? De lokale gashandel heeft het mengsel onder de naam 'voedingsgas' oid. Wordt ondermeer gebruikt voor het inert verpakken van levensmiddelen.

Ingo

Scorpionrose

Citaat van: Hoppenbrouwers op 12-02-2020  14:37 uZou je zeggen hé. Maar je hebt ook CO2 voor industriële toepassingen en CO2 die voedsel veilig is. Hetzelfde geld voor N2O etc etc. Ik wil dus zeker weten, voordat ik er een hele fles van bestel, dat het ook daarvoor geschikt is.

Ook wordt het gebruikt als verpakkingsgas bij levensmiddelen

Dit staat erbij

Bennemans

Citaat van: Wolter op 12-02-2020  14:48 uMisschien hier eens navragen.
https://www.linde-gas.nl/nl/products_and_supply/food_grade_gases/index.html

Je vindt op de site van Linde ook gemixte gassen 70% N2 / 30% CO2, werkt dit dat juist goed (in combi met de juiste tap) of moet je zelf de verhouding mixen van N2 en CO2?

Hoppenbrouwers

Citaat van: Bennemans op 12-02-2020  17:12 uJe vindt op de site van Linde ook gemixte gassen 70% N2 / 30% CO2, werkt dit dat juist goed (in combi met de juiste tap) of moet je zelf de verhouding mixen van N2 en CO2?
Goeie vraag. Ben ik ook wel benieuwd naar.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.