SS Brewtech False Bottom Kit

Gestart door vered, 12-02-2020 13:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

vered

Heeft er iemand ervaring met het gebruik van  SS Brewtech False Bottom Kit en wat zijn de bevindingen.
En moet er dan op de ketel een circulatie zitten met een pomp of kan het gewoon gebruikt worden?

Alvast bedankt
Groeten




OrangeDirk

Ik gebruik deze false bottom. Zonder pomp of iets degelijks maar gewoon als extra filter onder in de ketel. Het Wort wordt van onder het filter aangezogen.

Mijn ervaringen zijn er goed mee. Enige wat soms vervelend is dat de rubber ring er lastig op te zetten is. En als deze er dan op zit moet je het voorzichtig in de ketel schuiven anders valt hij er weer af.

Ik moet wel vermelden dat ik gelijk met een brewtechketel met deze false bottom begonnen ben dus geen vergelijkingsmateriaal heb.

vered

Dirk bedankt voor je snelle antwoord,
Een bijkomend vraagje, roer je dan nog veel tijdens het maischen en komt de aansluiting aan de kraan dan niet gemakkelijk los als je het raakt met het roeren of is roeren niet meer nodig.

Groetjes

Alexander_H

Ik gebruik hem ook, icm een automatisch roerwerk, werkt prima. rubber ring is inderdaad wat lastig er op te zetten soms, en schuift er wel eens af als je de bodem niet voorzichtig plaatst. Maar al met al prima ding.

OrangeDirk

Ik roer gewoon met een RVS roerspaan. Slang in de kraan zit echt wel stevig vast die is bij mij nog nooit los gegaan. Enige lastige is dat je dus geen rondjes kan maken op de bodem omdat dat slangetje er zit daar moet je wel rekening mee houden.

Rinus

Wat heb je aan de kant van de kraan voor een koppeling nodig? Schuif je deze er gewoon in (met dus de twee rubber ringen als afdichting?

p.s. als ik het ontwerp zo eens bekijk is het dan geen goed idee om het slangetje onder het handvat door te halen naar de kraan toe? Knappe jongen die dan nog het slangetje "los roert" toch?!

hobbyman

Ik heb deze ook, de kwaliteit is prima. De rubber ring is heel lastig, ik heb het dunne deel van de ring rondom afgeknipt, de werking bleef onveranderd, nu gaat hij er prima in.
Ik gebruik een pomp om over dit filter te circuleren via een RIMS buis om het wort mee te verwarmen.

Je hebt een doorvoering nodig van SS brewtech zodat je hem makkelijk kan inpluggen in de doorvoering van de pan.

OrangeDirk

Citaat van: Rinus op 12-02-2020  17:51 uWat heb je aan de kant van de kraan voor een koppeling nodig? Schuif je deze er gewoon in (met dus de twee rubber ringen als afdichting?

p.s. als ik het ontwerp zo eens bekijk is het dan geen goed idee om het slangetje onder het handvat door te halen naar de kraan toe? Knappe jongen die dan nog het slangetje "los roert" toch?!

Je schuift hem er inderdaad gewoon in met dan 2 rubber ringen als afdichting. Dit sluit echt wel goed af en is ook stevig.

Ik vind je idee om het slangetje door het handvat te doen wel een goed idee, zie er zo geen nadelen in en wel de voordelen. Ga het de volgende keer brouwen eens proberen.

vered

Alvast bedankt voor de antwoorden.
Ik ga er dan toch eentje aanschaffen, voor het moment flink afgeprijsd bij Braumarkt.
Ik heb wel geen pomp om over de filter te circuleren maar ik ga toch zo proberen.

michielr

Heeft die rubber ring wel echt nut? Lijkt me dat de kiertjes of gaatjes langs de rand niet groter zijn als de gaatjes in de plaat zelf. Of is het alleen om krasjes te voorkomen  :weetniet:...


Rinus

Citaat van: hobbyman op 13-02-2020  01:18 uJe hebt een doorvoering nodig van SS brewtech zodat je hem makkelijk kan inpluggen in de doorvoering van de pan.

Welke doorvoering heb je nodig? ik wil de kit gaan bestellen om hem in mijn brewmonk te gebruiken. Deze is 34.5 tot 35 cm, die van 10 Gal past dus gemakkelijk met zijn 34 cm.

BB88

In de brouwketel niet echt goede resultaten.  Filter raakt verstopt door de hop. Ook blijft er redelijk veel wort achter in de ketel. Dus toch weer terug in het gebruik van hopzakjes.

Ik gebruik een vergelijkbaar filter in mijn maischton. Dat werkt wel echt heel goed. 



vered

Intussen deze SS Brewtech False Bottom Kit een paar keer gebruikt. Ik heb ondervonden dat het wort die onder de plaat zit een zeer hoge temperatuur krijgt. Ik heb eens wat afgetapt terwijl ik 63 °c aan het maischen was deze was 90 °C wat denken jullie. Vandaar eerder al de vraag moet er een circulatie op zitten?

André de Laat

Citaat van: vered op 06-04-2020  18:49 uIntussen deze SS Brewtech False Bottom Kit een paar keer gebruikt. Ik heb ondervonden dat het wort die onder de plaat zit een zeer hoge temperatuur krijgt. Ik heb eens wat afgetapt terwijl ik 63 °c aan het maischen was deze was 90 °C wat denken jullie. Vandaar eerder al de vraag moet er een circulatie op zitten?

Ik ben pas overgestapt naar een 10 gallon ketel van Brewtech. Mét een valse bodem zoals hierboven. Ik gebruik een RapTide pomp van Blichmann voor de recirculatie. Om te verwarmen een Hendi inductie plaat van 3500 Watt. Totaal geen last van aankoeken of iets dergelijks. En zoals hierboven vermeld, leidt het slangetje door het handvat. Dan kun je fatsoenlijk roeren zonder dat je bang hoeft te zijn dat je de slang uit de kraan trekt.

Alexander_H

Citaat van: André de Laat op 06-04-2020  23:51 uIk ben pas overgestapt naar een 10 gallon ketel van Brewtech. Mét een valse bodem zoals hierboven. Ik gebruik een RapTide pomp van Blichmann voor de recirculatie. Om te verwarmen een Hendi inductie plaat van 3500 Watt. Totaal geen last van aankoeken of iets dergelijks. En zoals hierboven vermeld, leidt het slangetje door het handvat. Dan kun je fatsoenlijk roeren zonder dat je bang hoeft te zijn dat je de slang uit de kraan trekt.

ik gebruik normaal een roerwerk, maar ik schrik wel een beetje van je bevindingen, ik ga het ook eens testen. anders ga ik vanaf nu ook gewoon rondpompen.

vered

Inderdaad Alexander ik schrok er ook wel van, ik moet wel zeggen dat ik met een gas verwarm.
Maar toch een paar keer afgetapt en temperatuur gecontroleerd 90 en meer graden.
Ik ben bang dat toch wat invloed heeft op eindresultaat? niet
Groeten

Alexander_H

90 graden lijkt me niet geweldig nee, misschien valt het bij mij mee omdat ik altijd roer tijdens het verwarmen met een roerwerk, maar die komt natuurlijk niet onder de filter.

André de Laat

Citaat van: OrangeDirk op 12-02-2020  16:11 uIk roer gewoon met een RVS roerspaan. Slang in de kraan zit echt wel stevig vast die is bij mij nog nooit los gegaan. Enige lastige is dat je dus geen rondjes kan maken op de bodem omdat dat slangetje er zit daar moet je wel rekening mee houden.

Buiten dat heb ik in de maischketel nog een thermometer zitten, een stukje hoger dan de kraan, dus extra voorzichtigheid geboden. Wanneer je je mout rustig stort kun je prima roeren. Ik doel dan op het maken van rondjes. Ik weet wat je bedoelt.

Groet,

André.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.