Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Twijfels over voldoende gist  (gelezen 810 keer)

Offline Sander72

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • BBQ en bier geeft mij erg veel plezier!
Twijfels over voldoende gist
« Gepost op: 20-02-2020 09:50 u »
Beste Biervrienden!

Sinds afgelopen zondag heb ik het recept van James Morton voor Extra IPA in de vergistingstank zitten. Het borrelt al lekker dus het begin is er maar nu heb ik twijfels of het genoeg actief gist is geweest.

Ik gebruikte voor 20 liter wort 1 zakje Wyeast 1056 uit een vers aangekocht smack pack, goed voor 20 tot 25 liter. Ik heb daar niet eerst een giststarter voor gebruikt maar het geactiveerde zakje toegevoegd na het koelen.

Moet ik misschien nu alsnog een extra zakje gist toevoegen of kan ik er van uit gaan dat het wel goed komt?

Groeten,
Sander

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hobbybob

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Twijfels over voldoende gist
« Reactie #1 Gepost op: 20-02-2020 09:55 u »
Wat was je SG als je onder de 1060 zit dan zit je weluswaar aan de lage kant maar komt het wel goed.

BTW de volgende keer gewoon op het afgekoelde wort strooien zonder te activeren

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #2 Gepost op: 20-02-2020 09:55 u »
Ik weet niet wat het begin SG is van jou bier, maar 1 smackpack op 20l gaat waarschijnlijk wel goed, vooral wanneer je een verse smackpack hebt.

Offline Sander72

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 20-02-2020 15:11 u »
Dank! SG lag op 1052.

Offline Biertje1985

• Super lid
  • Uit iedere brouw, komen weer nieuwe recepten.
« Reactie #4 Gepost op: 20-02-2020 16:02 u »
Ligt er ook aan hoe goed je belucht hebt, en hoe oud de gist is.
Ik check altijd de mr. Malty calulator. Die geeft aan dat 1 smack pack te weinig is.

Offline beun

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #5 Gepost op: 20-02-2020 22:35 u »
Wat was je SG als je onder de 1060 zit dan zit je weluswaar aan de lage kant maar komt het wel goed.

Hoe strooi jij vloeibare gist? ???  ;D  :biersmile:

Offline Sander72

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 21-02-2020 16:53 u »

Ik meende dat het activeren van de gist met die voeding in het smack pack er juist voor zorgt dat het gist actiever wordt (duh) maar ook in aantal groeit waardoor je uiteindelijk een betere vergisting krijgt? Jij zegt dat je beter alleen het gist en niet die voeding uit het pakje uitschenkt over de gekoelde wort?

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 22-02-2020 12:23 u »
Ik meende dat het activeren van de gist met die voeding in het smack pack er juist voor zorgt dat het gist actiever wordt (duh) maar ook in aantal groeit waardoor je uiteindelijk een betere vergisting krijgt? Jij zegt dat je beter alleen het gist en niet die voeding uit het pakje uitschenkt over de gekoelde wort?

Ik denk dat hobbybob even niet in de gaten had dat het niet gaat om gedroogde gist...

Het toevoegen van extra gist als de gisting eenmaal aan de gang is heeft meestal weinig effect. Dat komt doordat de eerste gist veel voedingstoffen al verbruikt heeft.

Wat was je begin SG? De benodigde hoeveelheid gist is afhankelijk van de omvang van het brouwsel en van de zwaarte van het wort. Als je op 1068 zit zoals deze link https://brewgr.com/recipe/28675/extra-ipa-james-morton-american-ipa-recipe dan zit je met één verpakking Wyeast op het randje. Het ligt ook aan de leeftijd van de verpakking. Een vers pak heeft meer actieve gistcellen dan een wat oudere verpakking.
Een goed rekentool voor het enten van gist houdt hier allemaal rekening mee.

Offline Sander72

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 22-02-2020 15:11 u »
Sorry Jacques, het gaat juist niet om gedroogde gist. Ik gebruikte zo'n smack-pack uit de koelkast. Die gist was kakelvers besteld bij Braumarkt. Even uit de koelkast gehaald, gesmackt voor het starten en een paar uur later stond de verpakking bol en kon die bij de gekoelde en beluchte wort.

De start SG was 1052 bij 20 graden.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 22-02-2020 16:50 u »
Sorry Jacques, het gaat juist niet om gedroogde gist. ...

Dat bedoelde ik ook. Per ongeluk was het woord "niet" weggevallen. Inmiddels mijn reactie aangepast.

Tags: