Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vergistingsvat - grootte  (gelezen 1087 keer)

Offline JanDeGraaff

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
Vergistingsvat - grootte
« Gepost op: 12-02-2020 12:44 u »
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje mbt tot vergistingsvaten.

Ik zit te denken aan een conische roestvrijstalen vergistingsvat en die zijn er vooral in 26 - 30 liter (of 7 - 8 gallons) formaten.
Nou heb ik zeer recentelijk een Klarstein Brauheld 15 Maischketel gekocht en gebruik die naar volle tevredenheid.
Die maischketel heeft een inhoud van 15 liter (vloeistof) max. en levert mij na koken ongeveer 10 tot 12 liter jong bier op.

Als ik die ga vergisten in een 30 liter vergistingsketel; is dat dan te groot? Ik weet dat je wat kopruimte nodig hebt, maar dan zou ik aan een vergistingsvat van rond de 20 liter genoeg hebben. Gaat die 10 liter extra inhoud mij de das omdoen (zuurstof, etc.) of is het geen probleem?
Het voelt namelijk wel wat raar, een 30 liter vat om ca. 12 liter te vergisten... Anderzijds lijkt het wel bijkans onmogelijk om een 20 liter RVS vergistingsvat (al dan niet conisch) te vinden..

Ik denk dat ik qua batchgrootte net in de verkeerde niche zit. Maar, ik vind 10 tot 12 liter brouwen prima, dus ik wil geen grotere batches.
Ik hoef dus ook niet een groter vergistingsvat "met het oog op de toekomst"; de kans is verwaarloosbaar dat ik meer dan 10 - 12 liter per keer ga brouwen.
Nu heb ik een Fastferment 3G (=11,3 liter) en die is dus net te klein. Daar past 9 liter in en eigenijk is dat ivm kopruimte al teveel. Maar, ik vind zo'n conische fermenter wel helemaal top.

Afijn, samenvattend komt mijn vraag eigenlijk neer op:
Ik brouw 10 tot 12 liter jong bier per batch. Is een 26 tot 30 liter grote vergistingsvat hiervoor goed of is dit veel te groot?
Zou jij dit zelf doen of liever niet?

Alvast bedankt voor jullie inzichten!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline IONOX

• Junior lid
  • **
  • Mastering witbier production
Re: Vergistingsvat - grootte
« Reactie #1 Gepost op: 12-02-2020 13:43 u »
Hai,

Ik brouw regelmatig batches van 20 L en verdeel deze vervolgens over 2 vaten (30 L inhoud) met ieder 9-10 Liter met ieder een ander type gist. Zo kan ik met precies hetzelfde wort onderzoeken welke van de 2 gisten ik beter vind. Ik heb eigenlijk nooit problemen of nare smaakjes gehad met deze methode, ondanks dat er zeker wel 20 liter kopruimte per vat aanwezig was.

Offline Snelbier

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 12-02-2020 15:56 u »
10 L bier in 30 L vat kan, maar met verhoogd risico op oxidatie.
Heb het vaker gedaan, maar nooit oxidatie geproefd, of herken het niet..
Eerste dagen van hoofdvergisting zal dat bier ruim 30 L CO2 per dag produceren, genoeg om zuurstof te verdrijven.
Tijdens nagisting nog maar enkele liters CO2 per dag. Als het gistvat luchtdicht is geen probleem.
Als je het vat tijdens nagisting opent (drooghop of zo) wordt het lastig om de ingeslagen zuurstof weer te verdrijven.
Kortom, ligt er ook een beetje aan hoe je het vat gebruikt.
En als je vergistingsemmer lucht lekt helpt niets meer..

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #3 Gepost op: 12-02-2020 18:18 u »
...
Eerste dagen van hoofdvergisting zal dat bier ruim 30 L CO2 per dag produceren, genoeg om zuurstof te verdrijven.
...

Vergeet niet dat de eerste 24 tot 48 uur zuurstof nodig is voor gistvermeerdering.

Offline JanDeGraaff

• Junior lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 12-02-2020 21:59 u »
Als je het vat tijdens nagisting opent (drooghop of zo) wordt het lastig om de ingeslagen zuurstof weer te verdrijven.

Die snap ik wel. Maar, ik heb hier ook ergens gelezen dat de CO2 als het ware een laagje vormt bovenop het bier en zo alsnog de oxidatie voorkomt.

Enfin, bedankt voor de inzichten tot zover! Ik ben benieuwd of iemand misschien nog een heel uitgesproken mening heeft om het wel/niet te doen.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #5 Gepost op: 13-02-2020 07:48 u »
Heb geregeld 20 liter in een 60 liter vat vergist, zonder problemen. Een 26 liter vat (brewbucket bijv.) zou dus prima passen.

Offline Snelbier

• Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 13-02-2020 08:06 u »
Die snap ik wel. Maar, ik heb hier ook ergens gelezen dat de CO2 als het ware een laagje vormt bovenop het bier en zo alsnog de oxidatie voorkomt.

Enfin, bedankt voor de inzichten tot zover! Ik ben benieuwd of iemand misschien nog een heel uitgesproken mening heeft om het wel/niet te doen.

CO2 diffundeert snel in lucht, lost als het ware op cq vermengt met andere gassen (lucht is ook gasmengsel).
Dat CO2-laagje is dus zeer snel verdwenen, heb je weinig aan.
Voorbeeld van 'diffusie': onze buitenlucht.. Bestaat voor ~80% uit stikstof, en toch zakt de zwaardere stikstof niet naar beneden.
Daarom leven wij nog  :biersmile:

Uitgesproken mening om het wel of niet te doen? Mijn mening blijft dat het kan, maar mits, tenzij, etc., zie eerdere post..
Misschien hebben ervarenere brouwers een meer uitgesproken mening.

Offline hans_nwk

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 13-02-2020 08:10 u »
Dat wordt vaker geroepen maar dat zou betekenen dat als er gestookt wordt in de polder de CO2 zou blijven hangen en dat je naar de Alpen zou moeten om te kunnen ademen...

Offline JanDeGraaff

• Junior lid
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 13-02-2020 09:36 u »
Dat wordt vaker geroepen maar dat zou betekenen dat als er gestookt wordt in de polder de CO2 zou blijven hangen en dat je naar de Alpen zou moeten om te kunnen ademen...

Dat klopt toch niet helemaal..
De dichtheid van lucht (niet zuurstof, maar lucht) is 1,293 kg/m3 bij 20C.
De dichtheid van CO2 is 1,986 kg/m3 bij 20C.

CO2 is dus aanmerkelijk zwaarder dan lucht en zal, wanneer het gevormd wordt in een tochtvrije ruimte (!!) eerder naar beneden zakken/onderin blijven dan lucht. Op die manier kan het dus ook lucht uit het vergistingsvat verdrijven, zoals Snelbier in zijn eerste antwoord stelt.
Als je dan het vergistingsvat heel voorzichtig opent als je wilt droog-hoppen, zou je een groot deel van de aanwezige CO2 kunnen behouden in het vat. Wordt wel lastig.

Een polder is allesbehalve een tochtvrije ruimte. Weet ik uit ervaring.

Een 26l vat (brewbucket bijv.) zou dus prima passen.
Dat heeft mij aan het zoeken gezet en heb ik de SS Brew Tech Brewbucket Mini gevonden. Die is 3,5 gallons, 13,25 liter, groot. Dat is bijna 2 liter groter dan wat ik nu heb (de FastFerment 3G). Als ik 10 liter brouw heb ik 32,5% kopruimte. Dat is vergelijkbaar met 7 liter kopruimte bij een 23 liter batch (Bijvoorbeeld bij een 30 liter vergistingvat en een standaard Arsegan 30 batch), namelijk 30,4%.

Misschien is dat de oplossing voor mij en ga ik nog even op kauwen. Heel erg bedankt allemaal voor de feedback/inzichten/hulp!

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #9 Gepost op: 13-02-2020 09:37 u »
Beetje kromme redenering😏
Zeer zeker ligt er een laag op je bier.
Haal het waterslot er af en snuif eens en dan merk je het best.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 13-02-2020 17:48 u »
Een polder is allesbehalve een tochtvrije ruimte. Weet ik uit ervaring.
Je hebt geen tocht nodig voor diffusie!  ^-^

Beetje kromme redenering😏
Zeer zeker ligt er een laag op je bier.
Haal het waterslot er af en snuif eens en dan merk je het best.
Natuurlijk ruik je dan koolzuur. De functie van het waterslot is zuurstof buiten het gistvat te houden.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #11 Gepost op: 13-02-2020 17:57 u »
Beste Jan

Een 30 liter vat is prima voor jouw brouwsels. Ik raad je zelfs aan om er een van 30 liter nemen, want dan kan je met diverse gisten werken, met veel of weinig schuim. En dat beetje lucht erboven ... laat ze allemaal maar roeptoeteren. Niks geen probleem ga jij ervan merken. Ze zijn allemaal zo bang voor oxidatie. Ze maken elkaar gek.

Doen!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 13-02-2020 18:04 u »
Beste Jan

Een 30 liter vat is prima voor jouw brouwsels. Ik raad je zelfs aan om er een van 30 liter nemen, want dan kan je met diverse gisten werken, met veel of weinig schuim. En dat beetje lucht erboven ... laat ze allemaal maar roeptoeteren. Niks geen probleem ga jij ervan merken. Ze zijn allemaal zo bang voor oxidatie. Ze maken elkaar gek.

Doen!

Een te groot vat is inderdaad geen probleem. In verhouding komt er maar weinig zuurstof bij je bier als je het vat niet te lang open laat. Iets anders is het als je gistvat niet goed afsluit. Dan kan er door diffusie steeds zuurstof bij je bier komen...

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #13 Gepost op: 13-02-2020 18:22 u »
Beste Jan

Doen!

Als aanvulling even een foto van de schuimproductie van sommige gistsoorten:

Zoals je ziet is een flinke kopruimte bij deze gist geen overbodige luxe!
Ik heb ook vaak batches van 10 liter vergist in een 30 liter vat. Geen probleem.

Offline JanDeGraaff

• Junior lid
  • **
« Reactie #15 Gepost op: 17-02-2020 14:34 u »
Dankzij jullie hulp ben ik om.
Ik heb net een Brewtech Brew Bucket van 26 liter (7 gal.) besteld. Bij de winkel in Almere was de Brewmaster Edition in de aanbieding (zelfs nog goedkoper dan de gewone variant bij andere aanbieders), dus een extra mazzeltje..

Bedankt iedereen die geantwoord heeft!!

Offline John

• Super lid
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
« Reactie #16 Gepost op: 17-02-2020 16:11 u »
Als je de Brew Monk had gekozen had je voor een lagere prijs ook nog een kraantje gehad om gist te purgeren...

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #17 Gepost op: 17-02-2020 16:14 u »
20l wort met een 'normaal" SG levert ~600 liter CO2 op. Dat verdringt aardig wat lucht.

Ingo

Tags: