Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Schrootgrootte, berekening maischwater, spoelwater  (gelezen 535 keer)

Offline woutxxx

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Schrootgrootte, berekening maischwater, spoelwater
« Gepost op: 09-02-2020 21:45 u »
Hallo  :)

Ben sinds kort begonnen met het brouwen met mout en heb toch nog even enkele vragen:

1) Ik heb een walsenmolen gekocht om te schroten en vroeg me af of dat 0.055 inch een goede instelling is voor de dichtheid van de walsen.
2) Klopt het dat je 3,5 l/kg granen aan maischwater pakt (bijvoorbeeld voor een tripel)? Dus als ik  2,755 kg aan mout heb moet ik dus 9,6 liter maischwater gebruiken? En moet je het gewicht van de kristalsuiker die je extra toevoegt hierbij tellen?
3) Als ik dan 10 liter wort wil overhebben moet ik dan 6,3 liter aan spoelwater gebruiken? Dit is berekend door de volgende formule uit een boek, spoelwater = doelvolume na koelen - maischwater + 1.01 * kg mout + verdamping (met verdamping als 2 liter water per uur).

Alvast bedankt
Wout

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jeltuh

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Hop hop!
Re: Schrootgrootte, berekening maischwater, spoelwater
« Reactie #1 Gepost op: 09-02-2020 22:34 u »
1. Dat is geen wetenschap en verschilt per batch. Begin hiermee en kijk of alle moutdelen gebroken zijn, stel zonodig bij Persoonlijk schroot ik liever iets fijner dan te grof.
2. Klopt, tussen 2.5 en 3.5 L/kg.
3. Klopt.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #2 Gepost op: 10-02-2020 04:57 u »
...
En moet je het gewicht van de kristal suiker die je extra toevoegt hierbij tellen?
...
Suiker voeg je beter toe 10 min einde kook of na hoofdvergisting.
(Suiker wel meetellen voor sg berekening, geld ook voor de hoeveelheid mout)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 10-02-2020 22:05 u »
... En moet je het gewicht van de kristalsuiker die je extra toevoegt hierbij tellen?
...
Nee. Het gaat om de beslagdikte.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #4 Gepost op: 10-02-2020 22:48 u »

2) Klopt het dat je 3,5 l/kg granen aan maischwater pakt (bijvoorbeeld voor een tripel)? Dus als ik  2,755 kg aan mout heb moet ik dus 9,6 liter maischwater gebruiken? En moet je het gewicht van de kristalsuiker die je extra toevoegt hierbij tellen?

Mbt punt 2 probeer ik even te begrijpen hoe jij denkt? Waarom denk je dat suiker en beslagdikte iets met elkaar te maken hebben? Suiker doe je niet in het beslag normaal gesproken.

Offline woutxxx

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #5 Gepost op: 10-02-2020 23:36 u »
Mbt punt 2 probeer ik even te begrijpen hoe jij denkt? Waarom denk je dat suiker en beslagdikte iets met elkaar te maken hebben? suiker doe je niet in het beslag normaal gesproken.

Aah dus ik moet de suiker die ik toevoeg niet bij de mout tellen om het juiste maischwater volume uit te komen? In de vorige tripel die ik heb proberen te brouwen had ik de suiker samen met de mout al tijdens het maischen toegevoegd.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #6 Gepost op: 11-02-2020 07:48 u »
3. Zou ik niet berekenen. Gewoon spoelen tot je je doelvolume voor koken in de kookketel hebt.

Dit soort sommetjes had mij na 30 jr brouwen volledig op het verkeerde been gezet, het kwam nooit goed uit en ik snapte het niet want 'vroegah' ging het wel goed. Na een keer met Oscar brouwen was het me duidelijk, doen wat ik jaren lang had gedaan en die sommetjes voor spoelen vergeten.

Zorg wel dat je exact weet wat je verdampt en als je die verdamping kunt regelen leg die dan tussen de 7 en 12% over de totale kooktijd.

Hiermee maak je van een variabele in het proces een constante.

Ingo

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #7 Gepost op: 11-02-2020 08:25 u »
Aah dus ik moet de suiker die ik toevoeg niet bij de mout tellen om het juiste maischwater volume uit te komen? In de vorige tripel die ik heb proberen te brouwen had ik de suiker samen met de mout al tijdens het maischen toegevoegd.
Suiker heeft geen functie in het beslag en bij het spoelen zou je ook nog een deel ervan kwijtraken en dat is zonde. Dus suiker doe je best pas einde koken erbij of zelfs na een paar dagen gisting. Hoef je dus in je beslag geen rekening mee te houden. Juiste beslagdikte maken en doorspoelen tot je de gewenste hoeveelheid hebt voor koken is het makkelijkst.
voor zware bieren heb je dan een iets dikker beslag nodig als je wilt dat je de meeste suikers kunt uitspoelen, bv 4:1 beslag voor begin SG=1050 en 2.5:1 voor SG=1100.

Tags: