Te lage SG verhoogd met suiker (wort wegkiepen of niet?)

Gestart door woutxxx, 09-02-2020 21:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

woutxxx

Hallo mensen,

Deze namiddag bezig geweest met het proberen brouwen van mijn eerste tripel met mijn nieuwe Brew Monk. Het was mijn eerste keer brouwen met granen en heb de fout gemaakt te veel maischwater te gebruiken. Nu kwam ik een ben SG van 1.035 uit wat veel te laag was. Deze heb ik daarna aangevuld met kristalsuiker en moutextract tot ik een begin SG van 1.060 bekwam. Deze is nu aan het gisten, maar ik vraag me af of ik hem niet beter kan weggooien omdat ik er wel heel veel suiker heb bijgedaan.

Met vriendelijke groeten
Wout

ray81

Gewoon bewaren! Je hebt het meeste werk en kosten al gehad, dus waarom niet wachten tot het eindresultaat? Weggooien kan altijd nog...

Verder hangt het er erg veel vanaf hoeveel suiker en hoeveel moutextract je hebt toegevoegd. Als je een beetje suiker en veel moutextract hebt toegevoegd is er sowieso geen probleem. Suiker wordt best vaak gebruikt in een tripel.

Als je echt veel suiker hebt gebruikt is, volgens mij, het resultaat dat je een wat zoeter, wateriger biertje krijgt. Maar ik laat me hierop graag corrigeren door brouwers met wat meer ervaring. Als ik het goed heb, pakt de gist eerst de makkelijke suikers om te vergisten. De suiker die je toevoegt is de meest makkelijke, waardoor er meer moeilijk vergistbare suikers aan het eind overblijven.

Neetje

Citaat van: woutxxx op 09-02-2020  21:30 u... Deze is nu aan het vergisten, maar ik vraag me af of ik hem niet beter kan weggooien omdat ik er wel heel veel suiker heb bijgedaan.
...

Waarom weggooien?
Kun je mooi uitproberen hoe de vergisting werkt/gaat. Gewoon bottelen en na hergisting proeven. Mooi leeproces en misschien toch een redelijk biertje.

Lucidix

Niks weggooien! Ik had laatst ook een tripel gebrouwen die te laag was uitgekomen na het spoelen. Daaraan heb ik dan bij het koken extra suiker toegevoegd (berekend hoeveel met BrouwHulp).

Na het koken was het SG zoals verwacht, maar dus een groter aandeel suikers. Die tripel was gepland op 8,5% en werd uiteindelijk 10% op fles, was het beste bier dat ik tot nu toe gebrouwen heb.

Moraal van het verhaal: don't worry, ga gewoon mee met de flow en zie wat het wordt, het is tenslotte toch maar bier.  :biersmile:

ciesvandekwis

Desnoods kan je nog je bier na de hoofdgisting in twee batches overhevelen, waarvan eentje met dryhop. Neem een leuke aromahop en kiep er zo'n 4-5 gr/liter in en laat een weekje nagisten rond de 12°.

Jaap W

Gewoon uit laten gisten en kijken wat het wor(d)t. Zoals gezegd het wordt altijd bier, maar of het te drinken is wat anders, en als het niet te drinken is kun je het altijd nog door de gootsteen spoelen. Goede leer voor de volgende keer. :weetniet: :stom: ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.