Uitrusting beginner, nog tips?

Gestart door Jelle21, 09-02-2020 13:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jelle21

Beste biervrienden,

Ik wil graag beginnen met brouwen maar dit tegelijkertijd relatief serieus oppakken, ik heb daarom 1000 euro opzij gezet om deze hobby (waar ik al lang over nadenk) werkelijkheid te maken. Een mooie ervaring gaat dit dus worden en ik kan niet wachten om ervaringen met jullie uit te wisselen  :)

Ik heb het een en ander uitgezocht en ik heb de volgende materialen en onderdelen op het oog om mee te beginnen.

Ontbreken er nog dingen? Zijn er betere alternatieven of andere opties? Dan hoor ik het graag. Ik ben van plan om ze te halen bij de Braumarkt in Almere, en daar ook langs te gaan om de materialen in het echt te zien en wat advies in te winnen. Maar ik dacht, ik vraag het eerst hier even!

De lijst:

Easybrew 30
Isolatiemantel
Whirlpool arm
Moutmolen
Roerspaan
PVC slang
Thermometer
pH meter
Digitale weegschaal
Hydrometer
Maatglas
Gistvat
Waterslot
Statief kroonkurk
Kroonkurken
Schoonmaakmiddelen
Flesjes

Dan heb ik nog een kleine vraag?

Welke schoonmaakmiddelen worden er over het algemeen aangeraden / gebruikt?

Ook andere tips zijn uiteraard welkom, ik wil graag een zo compleet mogelijke uitrusting. Alvast bedankt voor de reacties.

Groet Jelle

middelaersch

Het belangrijkste ontbreekt: een goed boek.
b.v. verander water in bier van Adrie Otte of Bierbrouwen voor Dummies van Jacques Bertens.

Daarin wordt ook je vraag over schoonmaakmiddelen uitgebreid beantwoord.  :biersmile:

Mbt de whirlpool arm: die heb je niet nodig. Met een roerspaan kun je prima een whirlpool draaien in de Easybrew.

Jelle21

Citaat van: middelaersch op 09-02-2020  13:51 uHet belangrijkste ontbreekt: een goed boek.
b.v. verander water in bier van Adrie Otte of Bierbrouwen voor Dummies van Jacques Bertens.

Daarin wordt ook je vraag over schoonmaakmiddelen uitgebreid beantwoord.  :biersmile:

Mbt de whirlpool arm: die heb je niet nodig. Met een roerspaan kun je prima een whirlpool draaien in de Easybrew.

Thanks voor de goede tip! Laat nu net die twee boeken al onderweg zijn, dus dat is een goed begin. En ook dank voor het kostenbesparende idee :)

Gossi

Beste Jelle21
Digitale weegschaal kan in eerste instantie prima aangeschaft worden bij de Action. Later kan je dan een duurdere nemen.
Als je je goed hebt ingelezen kun je ook prima spullen via marktplaats aanschaffen. Menig hobbybrouwer zet zijn spullen te koop voor een fractie van de nieuwwaarde.
Bestel je eerste brouwsel geschroot. (brouwmout). Dan heb je een idee hoe fijn het schrootsel moet zijn. Met een schijvenmolen kun je dit prima namaken, en hoef je geen dure walsenmolen.
Zo,n dure pH meter zou ik nog even mee wachten. Brouw eerst maar eens wat lekkere biertjes en gaat prima zonder pH meter. Als je het brouwproces goed in de hand hebt kun je daar altijd nog mee gaan klooien.
Overigens zou ik BrouwHulp downladen. Dit is een prachtig programma, vol recepten en na enige oefening kun je er ook prima je eigen recepten in zetten. Als je je eigen water er in zet geeft hij ook goede suggesties voor de pH.
Probeer eens mee te kijken bij een andere hobbybrouwer. Hier leer je heel veel van.
Succes met je nieuwe hobby.

Jeltuh

Kijk op marktplaats zou ik zeggen. Er staan daar regelmatig uitgebreide sets op voor de helft van je spaarbedrag (inclusief brouwautomaat). Heb je nog wat over om mooie ingrediënten mee te kopen, en een vergistingskast te bouwen.

Kiekeboe

Gistkast  met temperatuurcontrolesysteem, verwarming en ventilator ontbreekt.
Beslagschep van 3 liter en een maatbeker van 5 liter is ook geen overbodige luxe.
Een plastic ton om mout in te bewaren.
Bierkratten.
Bottelvat.

Jelle21

Dank voor de goede tips!

Er is nog een vraag in mij opgekomen.

Is het beter om bij een brouwketel zo goed als de maximale capaciteit te benutten, of kan je daar ook prima in experimenteren met 5 liter bijvoorbeeld?

JanEric

Een wortkoeler
o.a. Star San en oxi voor ontsmetten en schoonmaken.
een flessenborstel

CeesM

Citaat van: JanEric op 09-02-2020  18:34 uEen wortkoeler
o.a. Star San en oxi voor ontsmetten en schoonmaken.
een flessenborstel
Wortkoeler zit al bij de Arsegan Easybrew. Dus die kan je afstrepen, anders heb je er twee. ;)

Hopspider of hopzakjes, bottelpijpje, melkzuur of fosforzuur, calciumchloride, calciumsulfaat...
Kijk ook bijvoorbeeld op aliexpress, daar zijn ook veel brouwspullen te vinden voor weinig.

Snelbier

Citaat van: Jelle21 op 09-02-2020  15:18 uDank voor de goede tips!
Er is nog een vraag in mij opgekomen.
Is het beter om bij een brouwketel zo goed als de maximale capaciteit te benutten, of kan je daar ook prima in experimenteren met 5 liter bijvoorbeeld?
Kort antwoord (zonder teveel op details in te gaan): brouwautomaat werkt het beste als deze redelijk vol zit.
In een 30L automaat is 10 L wel zo'n beetje het minimum, afhankelijk van hoeveelheid mout die je gebruikt.
Grootste praktische probleem is de 'dode ruimte' van ~7 L onder de moutkorf...
Hoe minder volume je brouwt, hoe sneller de mout droog komt te staan in de korf.
In een 'normale' brouwketel kun je bijna straffeloos lager volume brouwen, in een een automaat NIET door dode ruimte in de ketel.

Jeltuh

Citaat van: CeesM op 09-02-2020  22:41 umelkzuur of fosforzuur, calciumchloride, calciumsulfaat...
Daar zou ik me als beginner nou nog niet zo druk over maken.

Gielus

Investeer vooral eerst in een vergistingsvat. Eentje die gemakkelijk goed te reinigen is. En een klimaatkast. Dit zijn de grootste stappen die je in het begin kunt zetten naar een knap bier.

Jelle21

Wat een goede tips weer aan alle kanten, hartelijk dank iedereen voor de bijdrage!

Jacques

Citaat van: Jeltuh op 10-02-2020  06:56 uDaar zou ik me als beginner nou nog niet zo druk over maken.

Waarom niet meteen de pH in de gaten houden en zo nodig corrigeren?

We maken ons wel druk over de temperatuur tijdens het maischen en niet over de pH. Vaak wordt vergeten dat enzymen het beste werken bij een bepaalde pH-waarde.  Welke pH het beslag heeft is afhankelijk van de mineralen in het leidingwater en de mouten die je stort. Bij een licht gekleurd bier is het snel nodig de pH aan te passen. Als je veel donkere mouten gebruikt kan het nodig zijn om te ontzuren.

Heel goed dat in het lijstje van Jelle21 een pH-meter staat. Dat maakt dat hij de pH kan controleren. Zouten en zuren maken dat hij zo nodig kan corrigeren.

John

Pan om spoelwater op te warmen.

wernerthefox

Ik zou een flinke partij beugelflessen aanschaffen. Kroonkurken zetten is een saai karweitje en met beugels gaat het allemaal wat vlotter.

Rob.Erto

Citaat van: wernerthefox op 11-02-2020  07:56 uIk zou een flinke partij beugelflessen aanschaffen. Kroonkurken zetten is een saai karweitje en met beugels gaat het allemaal wat vlotter.

Dat dacht ik ook toen ik begon met brouwen. Echter, beugelflessen zijn duur en als je je bier weggeeft moet je ze nog terug zien te krijgen ook. Kroonkurken plus een apparaat en je hoeft geen flesjes meer te kopen.

André de Laat

Als ik goed opgelet heb mag je eigenlijk geen brouwsels (flesjes) weggeven. En flesjes met een kroonkurk ben je ook kwijt als je ze niet meer terug krijgt.

hans_nwk

Zorg ervoor dat je een tweede hydrometer hebt, hij gaat een keer vallen.
Een plastic maatglas is wat dat betreft ook handig.

Ik spreek uit ervaring  :huilen:

ArneSmits

Ik zou ook een refractometer kopen zodat je een beetje een idee hebt van je SG tijdens maischen. Een druppel vloeistof koelt een stuk sneller af dan 100 ml voor een meting.

Jelle21

Nogmaals dank weer voor de reacties  :groots:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.