Online cursus bierbrouwen KULeuven

Gestart door Brouwton, 07-02-2020 22:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Batavier

Citaat van: Pieter1954 op 25-02-2020  21:52 uGewoon bij je winkel voor brouwbenodigdheden: ongemoute gerst.

Ik heb het niet kunnen vinden bij de brouwwinkels.

GekkeGwuido

Citaat van: Batavier op 25-02-2020  23:41 uIk heb het niet kunnen vinden bij de brouwwinkels.
Idem, dus als iemand een linkje heeft...

sjreggel

Citaat van: sjreggel op 25-02-2020  23:20 uIk heb net een zakje gerst van 500 g bij de Ekoplaza gehaald.
Probeer het eens bij zo'n soort winkel
https://www.ekoplaza.nl/producten/product/parelgerst

Al heb ik in de winkel een zakje van een ander merk (Luna e terra) gevonden.

Batavier

Citaat van: sjreggel op 26-02-2020  10:36 uhttps://www.ekoplaza.nl/producten/product/parelgerst

Al heb ik in de winkel een zakje van een ander merk (Luna e terra) gevonden.

Is deze gerst ontvliest? zo ja, kun je deze dan gebruiken?

Jacques

Citaat van: GekkeGwuido op 25-02-2020  15:27 uPraktische vraag:
Weet iemand waar je gewoon gerstekorrels kan verkrijgen voor het mouten-experiment?

Kijk eens bij de dierenspeciaalzaken. Gerst wordt ook gebruikt als vogelvoer.

Batavier

Ik heb gepelde gerst bij EKOPLAZA gekocht en in de week gezet. Zie na 12 uur al kiempjes verschijnen.

tanteemmie

Leuk, ik ga hem ook volgen, ben erg benieuwd!

Rob.Erto

Zojuist begonnen met module 2. Gaat redelijk diep in op samenstelling van gerst, maar reuze interessant.

tanteemmie

Het gaat inderdaad erg diep de stof. Merk dat ik wat achterloop, ondanks het vele thuis zitten.
Zal dit weekend er weer eens induiken. Hoe gaat het bij de rest?

Rob.Erto

Citaat van: tanteemmie op 02-04-2020  17:06 uHet gaat inderdaad erg diep de stof. Merk dat ik wat achterloop, ondanks het vele thuis zitten.
Zal dit weekend er weer eens induiken. Hoe gaat het bij de rest?

Je bent niet de enige. Thuiswerken en je kinderen onderwijzen = weinig vrije tijd.

middelaersch

Interessante cursus.
Wat ik wel jammer vind is dat een deel van de stof alleen beschikbaar is voor de betalende deelnemers. En dan juist de (wat mij betreft) interessantste onderwerpen. Ergens wel begrijpelijk natuurlijk, want ook bij de KU Leuven moet de schoorsteen blijven roken.

bierinjisp

Klein beetje off topic maar Passie voor horeca heeft in deze Corona tijd een aantal e learning modules online gezet die eveneens gratis gevolgd kunnen worden. Heb ze nog niet bekeken maar zullen minder diepgaand zijn. Zijn voornamelijk bedoeld voor de horeca. Sommige worden afgesloten met een toets en krijg je een certificaat, bij andere weer niet.

Je kan ze hier vinden:
Bier: https://passie.horeca.nl/e-learning/bier/
Verantwoord alcohol schenken: https://passie.horeca.nl/e-learning/iva/

Er zijn er meer kijk hiervoor op de volgende pagina:
https://passie.horeca.nl/e-learning/

Doe er jullie voordeel mee.

mvg

Maurice

SVB

Ik zit me voornamelijk te ergeren aan het Engels... sommige hadden ze niet moeten laten presenteren, maar vind het wel boeiend!

tanteemmie

@Bierinjisp: interessant ga eens kijken!

En ja ik erger mij in sommige dingen ook aan het Engels. Ik vind het wel opvallend dat ik al meerdere courses over de jaren heb gevolgd via edx, en dat deze echt content blockt voor niet betalende.

Zambezi Special

Citaat van: tanteemmie op 02-04-2020  17:06 uHet gaat inderdaad erg diep de stof. Merk dat ik wat achterloop, ondanks het vele thuis zitten.
Zal dit weekend er weer eens induiken. Hoe gaat het bij de rest?
Ik loop behoorlijk achter, helaas.
Ik ben net verhuisd en heb geen electriciteit, vandaar.
En om dit nou te volgen via mobiele telefoon....
Hoop dat ik mijn huis op tijd af heb met een goed solar systeem.

Ik vond de modules die ik heb gedaan wel interessant, trouwens

Batavier

Ik heb deze week de laatste module (10) afgerond. Het was wel even doorbijten. Mijn mening is dat je als amateurbrouwer er in de praktijk niet veel aan hebt.
Wel interessant om wat meer inzicht en diepgang in de materialen en het proces te krijgen.
Ik had geen scheikunde in mijn pakket en het was daarom voor mij wel erg pittig.

Gezien de tijd die ik beschikbaar heb, met pensioen en lockdown, was het voor mij toch een nuttige tijdbesteding.
Ik kan me voorstellen dat mensen zijn afgehaakt.

Zijn er hier nog meer mensen die het hebben afgerond? En wat is jullie ervaring?

Rob.Erto

Ik ben afgehaakt. Had verwacht dat ik vanwege de lockdown veel tijd zou hebben, hier heb ik mij in vergist. De modules die ik heb gedaan vond ik interessant, maar ook erg diep in gaan op de stof. Daarom besloten om niet geforceerd te cursus af te ronden voordat hij onbeschikbaar wordt (eind mei?). Mocht deze cursus toch voor langere tijd online blijven staan, dan zou ik hem op een laag tempo toch proberen af te ronden.

GeBaxke

Brouwkundig heb ik er weinig van bij geleerd, scheikundig wel heel veel. Maar ik ben bang dat ik dat snel vergeten ben.

Pieter1954

Ik moet de laatste 2 modules nog. Die wil ik deze week nog afmaken. Na 31 mei staat de MOOC er (geloof ik)niet meer op.
Ik ben nu een jaar of drie aan het brouwen en heb heel veel gelezen en gekeken op brouwgebied. Deze MOOC geeft wel weer meer inzicht en diepgang in het hele proces. Maar inderdaad, of je er als hobbybrouwer veel mee opschiet waag ik te betwijfelen.
Vroeger heb ik best wel veel scheikunde (ook organische) gehad op de HBS en daarna in Wageningen. Maar hier haak ik toch af en toe behoorlijk af.
Al met al een leuke en leerzame MOOC met regelmatig tenenkrommend Engels.
Wat mij betreft is de opzet geslaagd.

Muziseppe

Ik heb de cursus volledig gedaan in het 'verified track'. Ik sluit me aan bij Batavier: Het was een pittige kluif, die ik niet had kunnen doen, als ik door corona niet wat extra tijd gekregen had.
Wanneer je de volledige cursus in een Word-document giet, kom je op een 650 pagina's. Ik maakte een samenvatting van ongeveer 70 pagina's.

Eerste puntje: Google Translate was een noodzaak, zeker om sommige chemische termen te vertalen.

Verder is mijn scheikundige achtergrond gering. De modules gaan diep in de materie (niet voor niets wordt een bachelordiploma chemie geadviseerd) en het kost dus behoorlijk wat tijd en moeite om alles te doorgronden, maar op die manier leer je veel over de essenties en beginselen van het brouwen.

Het geheel wordt afwisselend gepresenteerd: Naast de overzichtelijke tekst en afbeeldingen zijn de video's van de 'expert talks' een pro: Mevr. Pypaert van Orval en Charles Bamforth over 'beer stability' spanden hierbij voor mij de kroon.
Soms is het droge stof, maar de redactieleden hebben er alles aan gedaan om het geheel overzichtelijk en boeiend te laten overkomen en ze zijn hier, wat mij betreft, zeker in geslaagd! Hier is tijd in gestoken!

Ik kan me voorstellen dat menig brouwer op zoek is naar echte brouwtips, maar dat is niet de essentie van deze cursus: Het is echt de wetenschap hierachter die vakkundig uit de doeken gedaan wordt. De tips komen vooral aan bod in de extra hoofdstukken, die toegankelijk zijn via het 'Verified track'.

Een groot pluspunt is ook het forum: Na elke module kan je vragen of opmerkingen posten. Boeiend om te zien dat er levendige interesse is vanover de hele wereld!

Als ik toch kleine op- of aanmerkingen zou geven, dan gaat dat over de laatste module (mod. 10), die, wat mij betreft, duidelijk minder is dan de andere modules (en niet alleen door de behandelde items). Daarnaast zijn er enkele vragen uit de assessments, die niet helemaal helder beantwoord kunnen worden, of waar uit de cursus geen eensluidend antwoord op is. Dit wordt ook soms aangegeven in het forum.

Alleszins zeer boeiend om dit te volgen en veel dank aan Brouwton voor de tip!

Ambibenderix

Citaat van: Muziseppe op 27-05-2020  11:45 uIk kan me voorstellen dat menig brouwer op zoek is naar echte brouwtips, maar dat is niet de essentie van deze cursus: Het is echt de wetenschap hierachter die vakkundig uit de doeken gedaan wordt. De tips komen vooral aan bod in de extra hoofdstukken, die toegankelijk zijn via het 'Verified track'.

Volledig akkoord met bovenstaande opmerkingen, heb ook de opleiding gevolgd. Zeer interessant, hoewel nogal wetenschappelijk opgevat.

Kent er iemand bepaalde streams die wel een antwoord bieden op bovenstaande verzuchtingen (goedbededoelde wiki's op deze site niet nagelaten)?

Ambibenderix

Citaat van: Pieter1954 op 22-05-2020  10:12 umet regelmatig tenenkrommend Engels

Erger dan jullie gebruik van de Nederlandse taal kan het toch niet zijn?  >:D

Opaslof

Voor degenen die de cursus na sluiting alsnog willen doen: hij is gearchiveerd. Je kunt alle lessen dus alsnog volgen. Heb me net opgegeven en je krijgt blijkbaar 3 maanden  de tijd. Er is alleen geen forum meer actief.
Daarnaast willen ze de cursus ergens in het najaar opnieuw geven met wat kleine aanpassingen.
Dat ter info, groeten, Niels

Simco

Zojuist op EDX gezien dat begin november de cursus weer start. Je kunt je nu al aanmelden.

Heyudude

Citaat van: Simco op 12-09-2020  14:10 uZojuist op EDX gezien dat begin november de cursus weer start. Je kunt je nu al aanmelden.


Dank, had al ingeschreven op de archief versie maar dit is beter.
En een live cursus in Limburg ook maar aangevraagd. Wil er meer van weten, grotere kans op succes

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.