Waterbehandeling vragen

Gestart door Joreb, 05-02-2020 09:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joreb

Hallo,

Ik zit even in te lezen over waterbehandeling. Hierbij heb ik wat vragen waar ik geen antwoord kan vinden.

Hoe zit het met Reinheitsgebot, mag je hierbij ook water behandelen met brouwzouten?
 
Hoe zit het met spoelwater, moet je dit ook behandelen met brouwzouten of is melkzuur (voor alleen pH) al voldoende? Ik maak gebruik van de brewfather (ander programma kan natuurlijk ook) en ik zat te denken als je alleen het wort behandeld met brouwzouten en het spoelwater alleen met melkzuur, dan ga je toch de brouwzouten juist verdunnen (dus eindigt met minder brouwzouten in je wort)? Of is dit al meegenomen tijdens het berekenen?

tdp

Technisch gezien niet volgens mij. De Duitsers gebruiken dan ook Sauermalz om het beslag op de juiste pH waarde te krijgen.

Spoelwater zuur je alleen aan, indien gewenst.

RuudB

Citaat van: tdp op 05-02-2020  10:06 uSpoelwater zuur je alleen aan, indien gewenst.

Waarom? Ik gebruik Brunwater en die berekent de brouwzouten standaard ook voor het spoelwater. Daarnaast zuur ik het spoelwater ook nog aan met melkzuur (indien nodig).

Jacques

Citaat van: Joreb op 05-02-2020  09:48 uHoe zit het met Reinheitsgebot, mag je hierbij ook water behandelen met brouwzouten?
 
Hoe zit het met spoelwater, moet je dit ook behandelen met brouwzouten of is melkzuur (voor alleen pH) al voldoende? Ik maak gebruik van de brewfather (ander programma kan natuurlijk ook) en ik zat te denken als je alleen het wort behandeld met brouwzouten en het spoelwater alleen met melkzuur, dan ga je toch de brouwzouten juist verdunnen (dus eindigt met minder brouwzouten in je wort)? Of is dit al meegenomen tijdens het berekenen?

Allereerst merk ik op dat je als hobbybrouwer je niets hoeft aan te trekken van het Reinheitgebot.

Maar als je graag op het etiket van je bier zetten dat je bier gebrouwen is volgens het Reinheitsgebot dan heb ik goed nieuws voor je: brouwzouten zijn toegestaan. Dit komt doordat de zouten ook van nature in het brouwwater kunnen zitten...
Overigens zijn er diverse uitzonderingen. Zo mag je geen zinkzouten geven. Dit wordt opgelost door gist op te kweken in een zinkrijke omgeving. Deze gist wordt toegevoegd tijdens het koken van het wort. De gistcellen worden kapotgekookt en de zink komt vrij. Tsja, waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan...

Oscar

Citaat van: Joreb op 05-02-2020  09:48 uHoe zit het met Reinheitsgebot

Fuck that!!! Brouw gewoon wat jij lekker lijkt volgens je eigen regels... Jij als hobbybrouwer hebt niets te maken met het Reinheitsgebot... :brouwen: :biersmile:

Haagse Wouter

Qua dat ook een vraag, maar uit interesse.
Mag je als brouwer wel gebruik maken van bottelsuiker qua Reinheitsgebot :P?

Oscar

Citaat van: Haagse Wouter op 05-02-2020  23:34 uMag je als brouwer wel gebruik maken van bottelsuiker qua Reinheitsgebot :P?

Who cares?  :nut: :weetniet:

Haagse Wouter

Citaat van: Oscar op 05-02-2020  23:42 uWho cares?  :nut: :weetniet:

Blijkbaar ik, anders zou ik de vraag niet stellen.

Joreb

Citaat van: Jacques op 05-02-2020  22:28 uAllereerst merk ik op dat je als hobbybrouwer je niets hoeft aan te trekken van het Reinheitgebot.

Maar als je graag op het etiket van je bier zetten dat je bier gebrouwen is volgens het Reinheitsgebot dan heb ik goed nieuws voor je: brouwzouten zijn toegestaan. Dit komt doordat de zouten ook van nature in het brouwwater kunnen zitten...
Overigens zijn er diverse uitzonderingen. Zo mag je geen zinkzouten geven. Dit wordt opgelost door gist op te kweken in een zinkrijke omgeving. Deze gist wordt toegevoegd tijdens het koken van het wort. De gistcellen worden kapotgekookt en de zink komt vrij. Tsja, waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan...

Ik vroeg het me alleen af hoe dat gaat bij Reinheitsgebot. Helder,  dank voor info :)

Joreb

Citaat van: Haagse Wouter op 05-02-2020  23:34 uQua dat ook een vraag, maar uit interesse.
Mag je als brouwer wel gebruik maken van bottelsuiker qua Reinheitsgebot :P?

Volgens mij niet, ze gebruiken DME of wort (apart gehouden om te kunnen bottelen).

Jacques

Citaat van: Haagse Wouter op 05-02-2020  23:34 uQua dat ook een vraag, maar uit interesse.
Mag je als brouwer wel gebruik maken van bottelsuiker qua Reinheitsgebot :P?

Nee. Vergistbare suikers moeten uit mout komen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.