Pilswater

Gestart door Boumatjuhh, 04-02-2020 19:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: EBC op 13-02-2020  17:14 u...
Jupiler smaakt anders dan Cristal en anders dan Stella en anders dan Heineken en anders dan Warsteiner en anders dan Grolsch en anders dan Amstel en anders dan Bittburger en anders dan Maes en anders dan Hertog Jan en anders dan Bel en anders dan Pax en anders dan Alfa en anders dan ...

Waar zitten die verschillen in? In het water?

Geloof het maar niet.
...

Al deze brouwerijen hebben installaties om de waterkwaliteit naar hun hand te zetten...

De smaak van een bier is zeker van heel veel factoren afhankelijk en sommige factoren zoals de mout- en hopkeuze hebben er een hele grote invloed op.
Maar dat neemt niet weg dat ook het brouwwater zijn invloed heeft, meer zelfs dan vaak beweerd wordt...

EBC

Citaat van: Jacques op 13-02-2020  17:32 uAl deze brouwerijen hebben installaties om de waterkwaliteit naar hun hand te zetten...

De smaak van een bier is zeker van heel veel factoren afhankelijk en sommige factoren zoals de mout- en hopkeuze hebben er een hele grote invloed op.
Maar dat neemt niet weg dat ook het brouwwater zijn invloed heeft, meer zelfs dan vaak beweerd wordt...

Natuurlijk heeft water invloed. Weet jij hoe al die brouwerijen hun water instellen? Nee toch. En die lijstjes over standaard waters die zeggen ook niks.

Zacht water is geen garantie voor een lekkere hobbypils. (en het gaat niet over zacht, maar over pH)

Zoals elke keer weer. Eerst brouwen, daarna de puntjes op de i zetten. En het water zijn de allerlaatste puntjes.

Op dit forum doet men steeds of er keiharde wetten zijn waaraan je moet voldoen. Die wetten zijn er niet. En daarbij zijn ze voor iedereen anders want smaken verschillen.

Koen S

@EBC: Hoe dikwijls heb jij al pils gebrouwen? En als je het al gebrouwen hebt, wat was dan de samenstelling van jouw brouwwater/leidingwater?

Jacques

Citaat van: EBC op 13-02-2020  17:52 uZoals elke keer weer. Eerst brouwen, daarna de puntjes op de i zetten. En het water zijn de allerlaatste puntjes.

Daarin verschillen wij van mening.

Waterbehandeling is geen moeten maar het niet juist als je stelt dat het brouwwater en de pH van je besla niet van belang zijn. Met jouw reacties schep je wel dat beeld. Het doet geen recht aan de invloed van water en de daarin opgeloste zouten op je brouwproces.

EBC

Citaat van: Koen S op 13-02-2020  17:57 u@EBC: Hoe dikwijls heb jij al pils gebrouwen? En als je het al gebrouwen hebt, wat was dan de samenstelling van jouw brouwwater/leidingwater?

Een keer of 46, om precies te zijn.

Gewoon uit de kraan, (Zoutelande, Middelburg, Kattendijke en Gellik) en met osmosewater. Verhouding ongeveer 30:16. Geen noemenswaardig verschil gemerkt. Nou ja, behalve dan de ervaring die het bier steeds beter deden worden.

Het zal wel aan mijn mout, hop, gist en temperaturen gelegen hebben.

middelaersch

Een beetje off-topic, maar toch....

Citaat van: EBC op 13-02-2020  17:14 uJupiler smaakt anders dan Cristal en anders dan Stella en anders dan Heineken en anders dan Warsteiner en anders dan Grolsch en anders dan Amstel en anders dan Bittburger en anders dan Maes en anders dan Hertog Jan en anders dan Bel en anders dan Pax en anders dan Alfa en anders dan ...

Volgens bierguru Derek Walsh zijn er nauwelijks nog waarneembare verschillen tussen de grote pilsmerken. De verschillen zitten hoofdzakelijk in  'de beleving' , oftewel de marketing bla bla is per merk verschillend.



Vroeger kocht ik meestal a-merk pils, sinds ik dit filmpje heb gezien niet meer.

EBC

Citaat van: Jacques op 13-02-2020  17:59 uDaarin verschillen wij van mening.

Waterbehandeling is geen moeten maar het niet juist als je stelt dat het brouwwater en de pH van je besla niet van belang zijn. Met jouw reacties schep je wel dat beeld. Het doet geen recht aan de invloed van water en de daarin opgeloste zouten op je brouwproces.

Nee het gaat in deze draad over zacht water voor pils. Niet over pH.

pH in dit verband is traditioneel. Blond bier met zacht water, donker bier met hard water. Burton, Plzn, en zo meer.

De SMAAK van het uiteindelijke bier, daar gaat het om.

En ik zeg toch steeds dat water van invloed is ... maar pas later en niet al vooraf.

EBC

Citaat van: middelaersch op 13-02-2020  18:03 uVolgens bierguru Derek Walsh zijn er nauwelijks nog waarneembare verschillen tussen de grote pilsmerken. De verschillen zitten hoofdzakelijk in  'de beleving' , oftewel de marketing bla bla is per merk verschillend.

Vroeger kocht ik meestal a-merk pils, sinds ik dit filmpje heb gezien niet meer.

Ik geef lessen Zythologie/Biersommelier, en met mijn cursisten doe ik altijd een blindproeverij van 5 pilsbieren.

Allemaal nemen ze duidelijke verschillen waar.

Ik vraag ze de bieren in volgorde te zetten van wat ze de lekkerste vinden.

Bijna altijd dezelfde bieren die winnen en verliezen.

Koen S

Citaat van: EBC op 13-02-2020  18:00 uEen keer of 46, om precies te zijn.

Gewoon uit de kraan, (Zoutelande, Middelburg, Kattendijke en Gellik) en met osmosewater. Verhouding ongeveer 30:16. Geen noemenswaardig verschil gemerkt. Nou ja, behalve dan de ervaring die het bier steeds beter deden worden.

Het zal wel aan mijn mout, hop, gist en temperaturen gelegen hebben.
Mijn leidingwater bevat 95 ppm natrium, probeer daar maar eens een cleane pils mee te brouwen. Maar misschien proef jij het verschil niet. Als je van moutige bieren houdt, zoals veel Duitse pils, is het ok. Wil je een droge, strakke pils, dan lukt dit niet.

EBC

Citaat van: Koen S op 13-02-2020  18:14 uMijn leidingwater bevat 95 ppm natrium, probeer daar maar eens een cleane pils mee te brouwen. Maar misschien proef jij het verschil niet. Als je van moutige bieren houdt, zoals veel Duitse pils, is het ok. Wil je een droge, strakke pils, dan lukt dit niet.

Mijn water in Gellik is, wanneer ik de Watermaatschappij mag geloven, ongeveer 60 ppm.

Ik denk dat je aan filteren moet beginnen voor het echt strakke werk. Dat vervelende artisanale van onze hobbybieren maakt het al snel te vol (gistig) van smaak.
In Duitsland, en ook al in Nederland, hebben ze daar de ongefilterde pils voor uitgevonden.

Koen S

Die 95 ppm natrium komt doordat de watermaatschappij het water zachter maakt/onthardt en zo natrium toevoegt. Maar een eenvoudige hobbybrouwer mag geen mineralen toevoegen? De wereld op zijn kop. Wanneer ik demiwater gebruik met de juiste mineralen, is dit omdat de watermaatschappij er drinkwater van maakt en ik heb brouwwater nodig.

EBC

Citaat van: Koen S op 13-02-2020  18:43 uDie 95 ppm natrium komt doordat de watermaatschappij het water zachter maakt/onthardt en zo natrium toevoegt. Maar een eenvoudige hobbybrouwer mag geen mineralen toevoegen? De wereld op zijn kop. Wanneer ik demiwater gebruik met de juiste mineralen, is dit omdat de watermaatschappij er drinkwater van maakt en ik heb brouwwater nodig.

Waarom mag je geen mineralen toevoegen? Je doet wat je wil, prima toch?

Koen S

Citaat van: EBC op 13-02-2020  19:05 uWaarom mag je geen mineralen toevoegen? Je doet wat je wil, prima toch?
Bedankt, je goedkeuring betekent heel veel voor me. 😁
Maar wat ik wil is niet het criterium, wel de smaak die ik wil bereiken.

beun

Ik heb laatst een pils gebrouwen welke  hoog gewaardeerd werd door de leden van onze brouwvereniging. Ik had een dolium ter beschikking gesteld voor de clubavond.
Deze pilsener was gebrouwen zonder aanpassing pH van zowel maisch als spoelwater! pH tijdens maischen is wel gemeten en was ok. Daarnaast niet geforceerd gekoeld maar gewoon af laten koelen. Toen bij 10 ºC de gist erbij en 5 weken in hetzelfde vat laten zitten bovenop de gistslurry. toen gebotteld en hergist.
Echt mooi pils geworden met standaard NL water! Mijn conclusie is dat pils prima met ons water gebrouwen kan worden. Natuurlijk kan het altijd beter maar de basis is goed!  :proost:
Mijn volgende batch is inmiddels gebrouwen en bij deze is het spoelwater wel aangepast.
zo probeer ik stap voor stap mijn pils steeds mooier te brouwen.

EBC

Citaat van: Koen S op 13-02-2020  19:29 uBedankt, je goedkeuring betekent heel veel voor me. 😁

Gottegot het blijft wel gevoelig hè ... kunnen we daar nu niet van afstappen? Mijn mening jouw mening. We zijn toch geen vrouwen? Oud zeer, pint drinken, zand erover en verder gaan?

hobbybob



En de volgende dop deraf



Het beste bier brouw jezelf.

Koen S

Citaat van: EBC op 13-02-2020  22:09 uGottegot het blijft wel gevoelig hè ... kunnen we daar nu niet van afstappen? Mijn mening jouw mening. We zijn toch geen vrouwen? Oud zeer, pint drinken, zand erover en verder gaan?
Was gewoon een grapje hoor. 😉

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.