Pilswater

Gestart door Boumatjuhh, 04-02-2020 19:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Boumatjuhh

Even een vraagje... :biersmile: Laatst hebben we pils gebrouwen met spa blauw :weetniet:.. Maar wat is nu het beste water om pils te maken :weetniet:? En hebben jullie een adres waar dit te kopen is? :groots:

Neetje

Je hebt zacht water nodig.
Zoek eens onder waterbehandeling in de rechter bovenhoek.


Oscar

Citaat van: Boumatjuhh op 04-02-2020  19:35 u.. Maar wat is nu het beste water om pils te maken :weetniet:?

Het water wat er uit jou kraan stroomt... Probeer het maar eens.. :brouwen:

Hoppenbrouwers

Citaat van: Boumatjuhh op 04-02-2020  19:35 uEven een vraagje... :biersmile: Laatst heb ik pils gebrouwen met spa blauw :weetniet:.. Maar wat is nu het beste water om pils te maken :weetniet:? En hebben jullie een adres waar dit te kopen is? :groots:
Ons kraanwater is inderdaad goed brouwwater. Maar voor pils iets minder geschikt gezien de mineralen.
Ideaal water voor pils is zeer zacht. Het makkelijks is gewoon om demiwater te kopen (in kannen) en dan aan te zouten met brouw mineralen.

Dit zou ik alleen proberen als je alles wat brouwen betreft onder de knie hebt, want een goed pils brouwen is een van de lastigste biertypen om te brouwen.

RuudB

Citaat van: Boumatjuhh op 04-02-2020  19:35 uEn hebben jullie een adres waar dit te kopen is? :groots:

http://www.osmosetanken.nl/

Pieter1954

Citaat van: RuudB op 05-02-2020  13:39 uhttp://www.osmosetanken.nl/

Gewoon bij de dichtstbijzijnde Hornbach. Jerrycans van 5 liter voor € 2,40: https://www.hornbach.nl/shop/Gedestilleerd-water-5-ltr/8848107/artikel.html

Of bij een lokale glazenwasser. Iedere zichzelf respecterende glazenwasser heeft inmiddels osmoseapparatuur.

Walsingham

In de supermarkt kan je ook bidons van 5 L gedemineraliseerd water kopen voor minder dan een euro.
Ik werk hiermee.

Hoppenbrouwers

Houd er wel rekening mee dat de grote osmose tappunten vaak bij een carwash of iets dergelijks liggen. Ik heb daar een keer water getankt en dat rook me net iets teveel naar zeep om te gebruiken voor mij bier. Ik houd het gewoon bij gesloten jerrycans van 5 L. Ruiken nergens naar en zijn zeker vrij van onzuiverheden.

Bij de lokale Action zijn ze ook te koop voor 79 cent ;)

Haagse Wouter

Citaat van: Hoppenbrouwers op 05-02-2020  11:30 uOns kraanwater is inderdaad goed brouwwater. Maar voor pils iets minder geschikt gezien de mineralen.
Ideaal water voor pils is zeer zacht. Het makkelijks is gewoon om demiwater te kopen (in kannen) en dan aan te zouten met brouw mineralen.

Dit zou ik alleen proberen als je alles wat brouwen betreft onder de knie hebt, want een goed pils brouwen is een van de lastigste biertypen om te brouwen.

Vandaar dat de pilsnerbrouwerijen kraanwater gebruiken :D.

Oscar

Citaat van: Hoppenbrouwers op 05-02-2020  11:30 uwant een goed pils brouwen is een van de lastigste biertypen om te brouwen.

Valt wel mee, maar een kleine afwijking zal je in een pils al snel proeven. Doe er niet te moeilijk over. n brouw dit gewoon met je kraanwater.   :brouwen:  Je zult verbaasd staan wat daar uit komt... :biersmile:

Koen S

Citaat van: Haagse Wouter op 05-02-2020  21:29 uVandaar dat de pilsnerbrouwerijen kraanwater gebruiken :D.
Geen enkele grote brouwer gebruikt kraanwater, zeker niet de producenten van fabriekspils.
Denk je dat de trappisten nog werken met bronwater? Wake up, ze doen allemaal aan waterbehandeling.
Ook de grote 'craft' brouwers trouwens.

Gebruik demi water en vul aan met brouwzouten tot je Ca, Cl en SO een waarde hebben van rond de 50, dan zit je goed voor een pils.

Biertje1985

Reversed Osmoseapparaten, (met boosterpomp, zonder is rommel doorgaans) zijn tegenwoordig niet duur meer wel traag helaas. Echter kan je daar zelf bijna demiwater ofzelfs echt demiwater mee maken. Vanaf een 150 euro heb je een degelijk apparaat en vanaf 300 euro een direct flow apparaat die 1500 l per dag produceert. Eens je die hebt kan je ieder water maken middels toevoegingen die je wilt zonder ongewenste extra,s. Bovendien ook je ramen (zonder strepen) zemen en je brouwapparatuur heel goed mee reinigen. Wellicht is dat een optie.

Biertje1985

Citaat van: Oscar op 05-02-2020  21:36 uValt wel mee, maar een kleine afwijking zal je in een pils al snel proeven. Doe er niet te moeilijk over. n brouw dit gewoon met je kraanwater.   :brouwen:  Je zult verbaasd staan wat daar uit komt... :biersmile:
Ja komt prima.pils uit, echter een pils met RO water is wel degelijk cleaner en gaat meer richting de commerciële smaak (of het gebrek eraan).

Oscar

Citaat van: Biertje1985 op 05-02-2020  22:51 uechter een pils met RO water is weldegelijk cleaner en gaat meer richting de commerciële smaak (of het gebrek eraan)

Ik hoop toch echt dat je dat niet wilt bereiken... ??? :-[...Als hobbybrouwer kun je een veel smakelijkere pils brouwen... :brouwen:

hans100w

Citaat van: Biertje1985 op 05-02-2020  22:46 uReversed Osmoseapparaten, (met boosterpomp, zonder is rommel doorgaans) zijn tegenwoordig niet duur meer wel traag helaas. Echter kan je daar zelf bijna demiwater ofzelfs echt demiwater mee maken. Vanaf een 150 euro heb je een degelijk apparaat en vanaf 300 euro een direct flow apparaat die 1500 l per dag produceert. Eens je die hebt kan je ieder water maken middels toevoegingen die je wilt zonder ongewenste extra,s. Bovendien ook je ramen (zonder strepen) zemen en je brouwapparatuur heel goed mee reinigen. Wellicht is dat een optie.

Gewoon een apparaat van osmoseapparaat.nl van 39,95 Euro https://www.osmoseapparaat.nl/osmopure/osmopure-50-ba.html kopen en 50% kraanwater met 50% osmosewater voor je pilsrecept gebruiken. Ideaal en makkelijk.
Osmosewater is ook te gebruiken om Star San oplossing mee te maken voor de plantenspuit, goed te bewaren.

Robert1968

Denk maar niet dat elke (grote) commerciele brouwer een RO gebruikt om pils te kunnen brouwen.

Daarnaast vraag ik me af: als het verschil tussen RO-water en drinkwater (of een mix van beiden) niet te proeven is, zul je het dan wel proeven in het uiteindelijke bier? :weetniet:

Tenslotte, zouten (natrium, chloride, sulfaat) in water beinvloeden de smaak boven bepaalde concentraties. Ik heb wel eens een proefje gedaan met drinkwater en hetzelfde drinkwater met een snufje keukenzout erin. Het proefpanel gaf de voorkeur aan het drinkwater met wat zout erin.

Biertje1985

Citaat van: hans100w op 05-02-2020  23:55 uGewoon een apparaat van osmoseapparaat.nl van 39,95 Euro https://www.osmoseapparaat.nl/osmopure/osmopure-50-ba.html kopen en 50% kraanwater met 50% osmosewater voor je pilsrecept gebruiken. Ideaal en makkelijk.
Osmosewater is ook te gebruiken om Starsan oplossing mee te maken voor de plantenspuit, goed te bewaren.
Met zo, een apparaat krijg je geen goed resultaat, de druk van je waternet is doorgaans te laag. Eigenlijk wil je minstens 4 bar hebben.
De spoelverhouding kan bijvoorbeeld 1 op 6 zijn. ofwel 7 liter water voor 1 liter osmosewater. En dan ook nog bij een heel laag volume ofwel wellicht maar 40 liter per etmaal. Daarnaast is de kwaliteit van je water ook lager bij een te lage druk.

Iets meer uitgeven en je hebt een goed werkend apparaat met een boosterpomp en een fatsoenlijke waterverhouding en TDS waarde, zeker met een DI filter na de Osmose. Eventueel kan je de osmose vast opstellen met een kraantje en dan dus ook osmosewater gebruiken voor andere doeleinden, waarvan ik me er genoeg kan bedenken.

Ik heb nu dan ook een 500 GPD, direct flow osmose besteld, echter moet ik deze nog aansluiten in de keukenkast zodat we altijd osmosewater kunnen pakken.

Ik heb best wat ervaring met Reversed Osmose machines, omdat ik onderhoudsgever ben geweest van grotere installaties, deze werken vaak zelfs op 50 bar waterdruk!


ciesvandekwis

Ik brouw al 4-5 jaar pils (topic Lager!Lager!) met 50/50 demiwater - kraantjeswater. Gaat perfect. Minstens even belangrijk is de kwaliteit van je basismout, de versheid van je hop, voldoende actieve gist en je temperatuurscontrole tijdens vergisting.

Biertje1985

Citaat van: ciesvandekwis op 06-02-2020  11:23 uIk brouw al 4-5 jaar pils (topic Lager!Lager!) met 50/50 demiwater - kraantjeswater. Gaat perfect. Minstens even belangrijk is de kwaliteit van je basismout, de versheid van je hop, voldoende actieve gist en je temperatuurscontrole tijdens vergisting.
Mee eens, zacht water, vloergemoute pilsmout (Weyerman), verse hop en voldoende ondergist! Lekker!
Variëren is ook leuk, beetje koudhop of bijvoorbeeld komkommer erbij. of een IPL.

Goed water maakt echt een verschil met bieren met minder smaak en een lager start SG. Echter met alleen goed water ben je er niet.

hans100w

Citaat van: Biertje1985 op 06-02-2020  11:07 uMet zo, een apparaat krijg je geen goed resultaat, de druk van je waternet is doorgaans te laag. Eigenlijk wil je minstens 4 bar hebben.
De spoelverhouding kan bijvoorbeeld 1 op 6 zijn. ofwel 7 liter water voor 1 liter osmosewater. En dan ook nog bij een heel laag volume ofwel wellicht maar 40 liter per etmaal. Daarnaast is de kwaliteit van je water ook lager bij een te lage druk.

Iets meer uitgeven en je hebt een goed werkend apparaat met een boosterpomp en een fatsoenlijke waterverhouding en TDS waarde, zeker met een DI filter na de Osmose. Eventueel kan je de osmose vast opstellen met een kraantje en dan dus ook osmosewater gebruiken voor andere doeleinden, waarvan ik me er genoeg kan bedenken.

Ik heb nu dan ook een 500 GPD, direct flow osmose besteld, echter moet ik deze nog aansluiten in de keukenkast zodat we altijd osmosewater kunnen pakken.

Ik heb best wat ervaring met Reversed Osmose machines, omdat ik onderhoudsgever ben geweest van grotere installaties, deze werken vaak zelfs op 50 bar waterdruk!

Ben het met je eens dat het lang duurt voordat je een jerrycan vol hebt, en dat er pakweg 75% kraanwater (als afvalwater) door de gootsteen spoelt, maar dat het geen goede kwaliteit is heb ik nog niet gemerkt, zowel in thee als koffie is het verschil goed te merken, ook met ramen wassen, het nooit hoeven ontkalken van de koffiemachine en stoomstrijkijzer, en de smaak van zelfgebrouwen pils. Ik gebruik dit filter al meerdere jaren. Om 20 liter te krijgen zet ik hem 4 a 5 uur op de kraan.

Jacques

Citaat van: Hoppenbrouwers op 05-02-2020  15:17 uBij de lokale Action zijn ze ook te koop voor 79 cent ;)

Bedankt voor de tip. Ze zijn mij bij de Action nooit opgevallen. Ik kom er regelmatig want bij mijn werkgever om de hoek zit een filiaal.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Jacques op 08-02-2020  12:08 uBedankt voor de tip. Ze zijn mij bij de Action nooit opgevallen. Ik kom er regelmatig want bij mijn werkgever om de hoek zit een filiaal.
Zijn ook maar af en toe voorradig of gepubliceerd in de folder (meestal voorjaar ivm ramen wassen etc). Echter altijd bestelbaar.

Boumatjuhh

Dank voor de goede reacties!! :groots: :groots:

Biertje1985

Citaat van: hans100w op 06-02-2020  23:12 uBen het met je eens dat het lang duurt voordat je een jerrycan vol hebt, en dat er pakweg 75% kraanwater (als afvalwater) door de gootsteen spoelt, maar dat het geen goede kwaliteit is heb ik nog niet gemerkt, zowel in thee als koffie is het verschil goed te merken, ook met ramen wassen, het nooit hoeven ontkalken van de koffiemachine en stoomstrijkijzer, en de smaak van zelfgebrouwen pils. Ik gebruik dit filter al meerdere jaren. Om 20 liter te krijgen zet ik hem 4 a 5 uur op de kraan.
Ik kan niks zeggen over de specifieke situatie, echter de waterdruk is een belangrijke factor. En daarbij is een smaaktest niet representatief voor de kwaliteit van de werking van de osmose, TDS/EC meting met daarbij een pH en temperatuur wel.

Een RO met booster, en een hars post filter geeft (als het goed is) een met particuliere apparatuur een onmetbare TDS waarde. Dat haal je doorgaans niet met een goedkope RO zonder pomp en post filtratie. Daarbij wil ik wel vermelden dat het resultaat best ok kan zijn voor brouwwater.

Laat een RO filter nooit droog staan! Normaal wordt deze nat opgeslagen in een conserverende oplossing tegen o.a. microbiologische vervuiling.
Een goed alternatief is dagelijks een korte spoeling doen.

Ik heb meerdere jaren ervaring met commerciele RO installaties aan boord van schepen, en ik merk dat er weinig info te vinden is over het werken met een RO. Het bijbehorende onderhoud, water voor/na behandeling ect ect. Doorgaans vind ik alleen zaken over het proces Reversed osmose. Er zijn echter wel wat valkuilen.

EBC

Spa Blauw is bijna gedemineraliseerd water. Er zit nauwelijks droogrest in. Heel zacht dus, en volgens velen perfect voor pils.

Maar jouw pils is jouw pils. Met welk water of je dit ook brouwt.

Jupiler smaakt anders dan Cristal en anders dan Stella en anders dan Heineken en anders dan Warsteiner en anders dan Grolsch en anders dan Amstel en anders dan Bittburger en anders dan Maes en anders dan Hertog Jan en anders dan Bel en anders dan Pax en anders dan Alfa en anders dan ...

Waar zitten die verschillen in? In het water?

Geloof het maar niet. Water is zeker niet, lees absoluut niet, de sleutel tot het succes voor een goede pils, diverse andere factoren zijn vele malen belangrijker. Mout, hop, gist.

Gewoon water uit de kraan, daarmee kan je een prima pils brouwen. Na minstens een keer of 10 een goede en reproduceerbare pils gebrouwen te hebben, probeer dan eens je water bij te stellen. Zachter, harder, meer van dit of van dat. Maar het blijft een nuance, zeker geen verschil tussen fris en strak of log.

Ik ben benieuwd wie op dit forum al eens 50x pils gebrouwen heeft met verschillende waters en een beetje gestaafd verschil kan claimen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.