Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Grain gorilla  (gelezen 8061 keer)

Offline GizmoGonzales

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Grain gorilla
« Reactie #25 Gepost op: 03-08-2020 21:44 u »
Beste brouwvrienden ik ben ook van plan mij de grain gorilla te aan te schaffen.
Heeft iemand een tip welke zo wat de beste stand hier op is voor de mout te walsen?
Heb hem zelf nu paar maand in gebruik, (8 x mee gebrouwen) en hij bevalt mij erg goed. Ik heb de instelling op 0.0045 staan.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Doc Jo

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: be
« Reactie #26 Gepost op: 05-08-2020 13:52 u »
Dank je wel voor de info, ik heb nu toch een beetje een richtlijn .
Ik brouw met een grainfather en nog nooit problemen gehad met filteren ik ga eens proberen met 1,4 zien wat dat geeft .

Offline Willem Broekema

• Vol lid
  • Land: nl
  • Bier is water dat af is.
« Reactie #27 Gepost op: 23-10-2020 10:03 u »
Ik heb vandaag voor het eerst de Graingorilla gebruikt. Vorige maand gekocht om mijn schijvenmolen te vervangen.
Ik had niet gedacht dat dit zo’n verschil voor mij zou betekenen.

Ik heb hem “gewoon” met de handslinger gebruikt, tijdens het opwarmen van het maischwater. Ik vond het lekkerder gaan dan met de schijvenmolen. Hij staat een stuk stabieler, ik heb het idee dat hij lichter loopt, lijkt iets sneller en het schrootsel lijkt gelijkmatiger te zijn dan met mijn schijvenmolen. Wel piept het handvat erg tijdens het draaien.
Voor mij is het een blijvertje. De schijvenmolen gaat er uit! ( Wie hem in Breukelen op wil komen halen..)

Offline André de Laat

• Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 23-10-2020 14:53 u »
Heb hem zelf nu paar maand in gebruik, (8 x mee gebrouwen) en hij bevalt mij erg goed. Ik heb de instelling op 0.0045 staan.

0.0045 is in inches. Koop gewoon een voelermaatje joh...

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #29 Gepost op: 23-10-2020 17:43 u »
0,0045 inch is 0,11 millimeter... volgens mij is patentbloem nog grover.

Ik schroot zelf niet, maar volgens klopt hier iets niet..  :weetniet:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #30 Gepost op: 23-10-2020 22:38 u »
0,0045 inch is 0,11 millimeter... volgens mij is patentbloem nog grover.

Ik schroot zelf niet, maar volgens klopt hier iets niet..  :weetniet:

Het lijkt erop dat de komma niet op de juiste plaats staat...

Offline GizmoGonzales

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #31 Gepost op: 26-10-2020 17:52 u »
Het lijkt erop dat de komma niet op de juiste plaats staat...

Scherp, mijn fout. 0.045 of 1.14 mm
Overigens werkt het bij de mijne het beste als de laadbak niet helemaal vol zit met mout.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #32 Gepost op: 26-10-2020 21:24 u »
Overigens werkt het bij de mijne het beste als de laadbak niet helemaal vol zit met mout.

Draai je met de hand of wordt de molen aangedreven met een motor?

Offline DavyDK

• Vol lid
« Reactie #33 Gepost op: 26-10-2020 22:43 u »
Ik gebruik hem met een boormachine. Heel traag.

En de instelling. Tja. Is te zien wat ik moet schroten. Ik schroot een handje en kijk er naar. En dan zie ik of ik smaller of breder moet gaan. Geen vaste instelling. En tot hier toe meer dan tevreden van het gebruik.

Een slinger kan ik niet gebruiken. Ik heb grote emmers die heel goed zijn. Maar te breed voor een slinger te gebruiken. En de grain gorilla past er anders heel goed op, dus hou het zo.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #34 Gepost op: 26-10-2020 23:00 u »
Ik gebruik hem met een boormachine. Heel traag.

Varieer met het toerental om de beste snelheid voor jouw molen te vinden.

Offline GizmoGonzales

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #35 Gepost op: 28-10-2020 19:30 u »
Draai je met de hand of wordt de molen aangedreven met een motor?

Ik deed het eerst met de hand omdat de rollen vaak "vrij" liepen en niets schroot. Nu doe ik kleine porties en met de boormachine, zolang ik schep voor schep toevoeg gaat het zonder problemen met de boormachine.

Offline DavyDK

• Vol lid
« Reactie #36 Gepost op: 28-10-2020 19:51 u »
Ik deed het eerst met de hand omdat de rollen vaak "vrij" liepen en niets schroot. Nu doe ik kleine porties en met de boormachine, zolang ik schep voor schep toevoeg gaat het zonder problemen met de boormachine.

Had ik ook. Om dat tegen te gaan moet je het bakje zelf wat bijplooien. De lippen beneden zetten zich dan wat anders. Sindsdien geen problemen meer gehad.

Offline GizmoGonzales

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #37 Gepost op: 31-10-2020 18:45 u »
Had ik ook. Om dat tegen te gaan moet je het bakje zelf wat bijplooien. De lippen beneden zetten zich dan wat anders. Sindsdien geen problemen meer gehad.
Hoe bedoel je dat precies, heb je wellicht een foto?

Offline DavyDK

• Vol lid
« Reactie #38 Gepost op: 03-11-2020 09:24 u »
Hey, nee. Geen foto. Je zou het verschil zelfs niet zien. Zorg gewoon dat de lippen beneden iets maar naar beneden staan gericht.

Offline Hermanl

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #39 Gepost op: 19-03-2021 17:50 u »
Heb ik een maandagochtend model, is het toch niet je dat, of is er iets mis met mijn Grain gorilla?  Ik leg uit ...
Schorten gaat bij mij redelijk moeizaam; van zodra ik meer dan een halve hopper vul dan nemen de rollen de granen niet meer rond en wordt er dus niks geschroot.

Wat helpt is de hand in de hopper en de korrels een beetje helpen.

Doe ik het met kleine porties van enkele 100 g dan gaat ie redelijk maar ook niet altijd zonder in het ijle te draaien.

Ik gebruik hem zonder boormachine en de rollen staan meestal afgesteld op ergens tussen de 0,045 en 0,055 (pils), soms iets fijner voor tarwe.

Ik krijg al heimwee naar mijn schijvenmolen ;-)

Wat denken jullie ?

Offline LittleJohn

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #40 Gepost op: 19-03-2021 18:32 u »
HermanL, Draai je wel de goede kant op? Als je verkeerd om draait pakt hij de granen ook niet.

Offline Hermanl

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #41 Gepost op: 19-03-2021 18:41 u »
HermanL, Draai je wel de goede kant op? Als je verkeerd om draait pakt hij de granen ook niet.

Met de klok mee neem ik toch aan?
Nu, ik had dit topic niet goed/helemaal gelezen blijkbaar want ga eerst eens proberen om de lipjes van de hopper wat meer naar beneden te buigen zoals hierboven voorgesteld.
Dan zien we wel weer ;-)

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #42 Gepost op: 19-03-2021 21:14 u »
HermanL, draait je losse rol dan niet meer. Daar lijkt het op hoor. Ze zal best draaien maar het geringste weerstand en die stopt.
Mijn ervaring en oplossing. Ik heb een extra tegenmoer opgedraaid. Draai de molen om en blijf aan de losse rol draaien en stel de molen op 1,2 mm of wat je wilt af. Blijf aan de losse rol draaien. Draai de tegenmoer vast en blijf aan de rol draaien. Deze moet zeer soepel blijven lopen. Draai dan de 2e tegenmoer, heb er dus 2 X2 vast.
De molen gebruiken en bij tevredenheid nooit meer verstellen. In het begin had ik dit probleem maar sinds de dubbele tegen moer nooit meer last gehad van stilstaan losse rol. De minste krachtsverschil in het begin bleef ie vast en als je met de hand aan de rol draaide dan merkte je dat niet.
Op askop heb ik een dopsleutelmoer gemaakt en in mijn accuboor zet ik een passende bout.
Malen kan met volle trechter maar momenteel schud ik graan in de trechter tijdens het malen. Indruk: iets grover schrootsel en mijn accuboor heeft dat liever. Productieverschil in tijd is verwaarloosbaar.
Zo heb ik het opgelost. Wellicht zijn er andere ideeën maar doe er je voordeel mee.

Offline Theo Mol

• Vol lid
  • breng meer brouwerij in je leven
« Reactie #43 Gepost op: 19-03-2021 22:37 u »
Doe ik het met kleine porties van enkele 100 g dan gaat ie redelijk maar ook niet altijd zonder in het ijle te draaien.

De mijne wilde eerst ook niet deugen.
De afstand tussen lippen onderaan de vultrechter vond ik erg klein, daarom heb ik de lippen wat naar beneden gebogen zodat de tussenruimte groter werd en dat was voor mij de oplossing. Nu kan ik er een kilo mout in doen en dan werkt hij nog steeds goed.

Offline DavyDK

• Vol lid
« Reactie #44 Gepost op: 20-03-2021 21:18 u »
Heb ik een maandagochtend model, is het toch niet je dat, of is er iets mis met mijn Grain gorilla?  Ik leg uit ...
Schorten gaat bij mij redelijk moeizaam; van zodra ik meer dan een halve hopper vul dan nemen de rollen de granen niet meer rond en wordt er dus niks geschroot.

Wat helpt is de hand in de hopper en de korrels een beetje helpen.

Ik gebruik hem zonder boormachine en de rollen staan meestal afgesteld op ergens tussen de 0,045 en 0,055 (pils), soms iets fijner voor tarwe.

Ik krijg al heimwee naar mijn schijvenmolen ;-)

Wat denken jullie ?

Ze hebben het allemaal denk ik bij aankoop. Ik heb de trechter open of toe getrokken, denkt toegeduwt. Weet het niet meer van buiten. Is een jaar geleden. En daardoor plooiden de lippen beneden zodat het graan wel doorloopt. Je moet het eens bekijken. Had het ook van een ander gehoord. Sindsdien geen enkel probleem. Is een topding.

Edit: staat trouwens op pagina 1 paar keer uitgelegd van dit topic

Grts

Offline Markie Mark

• Junior lid
  • **
« Reactie #45 Gepost op: 12-06-2021 19:40 u »
Gisteren deze Brewferm Grain Gorilla gekregen als verjaardagscadeau. Vandaag in elkaar gezet, afgesteld met wat testmout en net de eerste 6 kg mout geschroot. Wat een verademing en vooruitgang t.o.v. de schijvenmolen die ik al 47 brouwsels heb gebruikt. Zo’n groot verschil en vooral gebruiksgemak had ik niet verwacht. Rustig met de accuschroefboormachine getest en met de handslinger. Beide ging voorbeeldig en de mout liep zonder modificaties aan de trechter ook perfect door. Ondanks dat ik mij alle voorgaande brouwsels prima heb gered is de walsenmolen toch wel weer een enorme stap voorwaarts in het brouwen.

Tags: