Grain gorilla

Gestart door DavyDK, 04-02-2020 16:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DavyDK

Iemand in het bezit van de grain gorilla? Te koop bij Brouwland

Ik vroeg me af of je deze met een boormachine kan bedienen en of je er tevreden van bent. Lijkt me wat op al de andere walsenmolens die er zijn met wat verbeteringen aan.

Grts

BBD

Hallo DavyDK,

De mijne is net binnen.

Heb hem net unboxed en in elkaar gezet.

PRO's:
RVS walsen
Gecoate vloerplaat (dus geen gezaag meer)
Walsen instelbaar aan de zijde (dus geen voelers of bankpasjes meer nodig voor het afstellen)
Beetje pimpie Brewferm gorilla erop gezandstraald
Verpakking is goed, de uitstraling ervan ook
Je weet wat hij kost; geen import heffing onzin... dat KAN een paar tientjes schelen mocht je iets van buiten de EU laten binnenkomen.

CON's
99% zeker dat deze ook in China is gemaakt, er staat namelijk nergens op de verpakking "Made in xxxx".
Ik wil niet zeggen dat alles top is uit China, maar ik heb wel eens het idee met bepaalde producten dat de kantjes er vanaf worden gelopen.
Hetzij dat het materiaal/ product niet overeen komt met het voorgestelde goed. 
Hij is boven de € 100,-, is het duur... Dat bepaald de koper, het is echter wel weer een klap geld. Dat vind ik niet erg MAAR, ik had liever gehad dat hij € 150,- was en dat hij in NL, DE of SE was gemaakt. Mijn vertrouwen in een degelijk product is dan namelijk veel hoger. Nogmaals ik kan niet hard maken dat hij in China is gemaakt, maar als je er moeite voor hebt gedaan om hem "lokaal" te laten maken, met kwaliteit. Dat zet je dat er wel op.

Discutabel:
3 jaar garantie - vind ik mooi klinken maar jij en ik kunnen alleen maar ideeën hebben over wat dat precies inhoud.... Tot dat we er aanspraak op moeten maken, zou ik daar niet te zwaar aan tillen.
50KG/h - Mooi pak mout die er doorheen kan, echter zal dat geen bal uitmaken met andere molens. De hoeveelheid heeft volgens mij meer te maken met het oppervlakte van de rollers en de toegankelijkheid daarvan. Met daarboven op hoe hij is afgesteld door de gebruiker, en hoeveel rotaties iemand maakt per minuut. Ik wil kwaliteit dus misschien kom ik wel lager uit dan deze 50 kg per uur.

CeesM

Citaat van: DavyDK op 04-02-2020  16:25 uIemand in het bezit van de grain gorilla? Te koop bij Brouwland

Ik vroeg me af of je deze met een boormachine kan bedienen en of je er tevreden van bent. Lijkt me wat op al de andere walsenmolens die er zijn met wat verbeteringen aan.

Grts
Lees maar eerst de gebruiksaanwijzing of er bij staat dat je het niet motorisch aan kan drijven. Met gebruik van de slinger heb je 3 jaar garantie en kan je ook 50 kg/uur schroten. Er zitten wat extra's op dan op de normale Chinese uitvoering.

BBD

Citaat van: CeesM op 11-03-2020  23:50 uEr zitten wat extra's op dan op de normale Chinese uitvoering.

Welke extra's bedoel je?

hobbybob

Waarom wil je um motorisch aandrijven?

10 kg mout schroot ik hier voordat het water op inmaisch temperatuur is (20 kg zou ook wel lukken).


BrouwMout.nl

Citaat van: hobbybob op 12-03-2020  06:05 uWaarom wil je um motorisch aandrijven?

10 kg mout schroot ik hier voordat het water op inmaisch temperatuur is (20 kg zou ook wel lukken).

Dan heb ik heb misschien wel een mooi baantje voor je  ::)

hobbybob

Citaat van: BrouwMout.nl op 13-03-2020  18:23 uDan heb ik heb misschien wel een mooi baantje voor je  ::)
Ik ben niet commercieel, brouw gemiddeld 1,5 x per maand, gemiddeld 7kg mout per stort.

Een goed afgestelde walsenmolen kost je bijna geen kracht dus voor een hobbybrouwer met batches van 20 tot 40 ltr is een motorisch aangedreven walsenmolen totaal niet nodig daarbij buiten beschouwing gelaten dat de meeste (en zeker de Chinese) niet gebouwd zijn om motorisch aangedreven te worden.

Maar ik kom graag als ZZP'er bij jou handmatig schroten:

Doordeweeks overdag € 35 p/uur minimaal 4 uur
Doordeweeks s'nachts € 45 p/ uur minimaal 4 uur.
Weekends € 55 p/uur minimaal 8 uur.

Roelof

Citaat van: hobbybob op 12-03-2020  06:05 uWaarom wil je um motorisch aandrijven?

10 kg mout schroot ik hier voordat het water op inmaisch temperatuur is (20 kg zou ook wel lukken).



Verwarm je je maisch water misschien nog op  een petroleum stelletje?  ;)
Sorry, een gezellige middag gehad met mijn biervrienden.  :biersmile:

goom

Citaat van: hobbybob op 13-03-2020  19:26 uIk ben niet commercieel, brouw gemiddeld 1,5 x per maand, gemiddeld 7 kg mout per stort.

Een goed afgestelde walsenmolen kost je bijna geen kracht dus voor een hobbybrouwer met batches van 20 tot 40 ltr is een motorisch aangedreven walsenmolen totaal niet nodig daarbij buiten beschouwing gelaten dat de meeste (en zeker de chinese) niet gebouwd zijn om motorisch aangedreven te worden.

Maar ik kom graag als ZZP'er bij jou handmatig schroten:

Doordeweeks overdag €35 p/uur minimaal 4 uur
Doordeweeks s'nachts €45 p/ uur minimaal 4 uur.
Weekends €55 p/uur minimaal 8 uur.
Je vergeet de reiskosten er bij te vermelden

hobbybob

Citaat van: goom op 13-03-2020  19:46 uJe vergeet de reiskosten er bij te vermelden
Zit in uurtarief :-))



hansHalberstadt

Citaat van: hobbybob op 13-03-2020  19:26 uEen goed afgestelde walsenmolen kost je bijna geen kracht dus voor een hobbybrouwer met batches van 20 tot 40 ltr is een motorisch aangedreven walsenmolen totaal niet nodig
Die conclusie mag je voor jezelf trekken, maar geldt zeker niet in het algemeen. Als ik brouw dan doe ik dingen parallel en dat scheelt veel tijd. Bijvoorbeeld mout schroten en de rest vast voorbereiden (de andere mouten afwegen, beslagketel vullen met warm water, spullen klaar leggen etc.) Dat zullen veel anderen ook zo doen. Machinaal aangedreven moutmolen is dus voor mij een uitkomst.

Ik verwacht trouwens dat een moutmolen veel meer slijt door aandrijving met een slinger dan met een motor omdat met een slinger je een koppel aanbrengt aan een kant van de as en daardoor een grote tegenkracht ontstaat op het lager waardoor die aan een kant veel druk krijgt en sneller zal slijten. Met een motor lever je een echt draai koppel waardoor geen extra dwarskracht op het lager ontstaat. 

Neetje

Citaat van: DavyDK op 04-02-2020  16:25 uIk vroeg me af of je deze met een boormachine kan bedienen en of je er tevreden van bent. Lijkt me wat op al de andere walsenmolens die er zijn met wat verbeteringen aan.


On topic

Alles is te automatiseren. Een licht boormachinetje of klein motortje werkt niet /slecht.
Met een klopboor of 3fase motor kun je goed schroten. Beste wel met een koppeling ertussen om zijdelingse bewegingskrachten te minimaliseren. (100% in lijn is zeldzaam)

hobbybob

Dat bedoel ik 100% in lijn dat is niet te realiseren met simpelweg een (accu-)boormachine aan te koppelen.

Dus 15 min bezig voor de juiste opstelling om 7 kg mout motorisch te schroten, terwijl je in dezelfde tijd het handmatig al geschroot had.

Jullie mogen allemaal motorisch blijven schroten hoor maar voor een hobbybrouwer is het niet nodig. Maar ga me niet vertellen dat het beter is want dat is het niet!

Neetje

Nu weet ik het, het is niet hobbybob de bouwer maar hobbybob de brouwer  :) :)

beermenke

En toch vind ik het met boormachine beter schrootsel dan handmatig
Ik schroot met 160 rpm en dat haal ik niet handmatig😏
Met 160 rpm is mijn schrootsel grover. Wellicht raar maar echt waar.

Neetje

Citaat van: beermenke op 14-03-2020  23:18 uEn toch vind ik t met boormachine beter schrootsel dan handmatig
Ik schroot met 160 rpm en dat haal ik niet handmatig😏
Met 160 rpm is mijn schrootsel grover. Wellicht raar maar echt waar.

De meeste willen juist grof schrootwerk.
Ikzelf liever wat fijner, omdat ik geen filterproblemen heb.

Novice77

Om de vraag van topicstarter te beantwoorden: ja, dit kan met een accuboor. Dit weekend geprobeerd, naar tevredenheid.

De twee walsen staan niet in verbinding met elkaar via tandwielen, dus rollen onafhankelijk van elkaar. Zodra een korrel gepakt wordt, draaien ze beiden in tegengestelde richting. Dit werkt prima. Ik had na het monteren van de trechter wel last van een te nauwe trechter-opening waardoor alle mout boven de walsen bleef hangen, maar na het buigen van de trechter was dit opgelost.

Best tevreden mee! Vooral de metalen plaat met inhammen, zodat ie op iedere emmer stevig past, is een uitkomst.

Oja, niet sneller draaien dan 200 rondjes per minuut!

Duuuf

Ik heb dat ding ook gekocht en recent voor het eerst gebruikt. Over het algemeen is er prima mee te werken. Ik heb met de hand een paar kilo geschroot en dat was geen probleem.

Wel een klein schootheidsfoutje. De bout uit de slinger werkt zich constant los. Dat is heel irritant, moet ik nog een oplossing voor zoeken. (Of toch gewoon de accuboor gebruiken)

beermenke

Citaat van: Duuuf op 23-04-2020  08:44 uIk heb dat ding ook gekocht en recent voor het eerst gebruikt. Over het algemeen is er prima mee te werken. Ik heb met de hand een paar kilo geschroot en dat was geen probleem.

Wel een klein schootheidsfoutje. De bout uit de slinger werkt zich constant los. Dat is heel irritant, moet ik nog een oplossing voor zoeken. (Of toch gewoon de accuboor gebruiken)
Extra tegenmoer op de bout draaien en gaat niet meer los

Novice77

Citaat van: Duuuf op 23-04-2020  08:44 uDe bout uit de slinger werkt zich constant los.
Dat heb ik ook, alleen bij mij is het de moer die losdraait. Ik vermoed dat je dit ook bedoelt. Misschien een zelfborgende moer gebruiken?

biking rebel

Citaat van: Duuuf op 23-04-2020  08:44 uIk heb dat ding ook gekocht en recent voor het eerst gebruikt. Over het algemeen is er prima mee te werken. Ik heb met de hand een paar kilo geschroot en dat was geen probleem.

Wel een klein schootheidsfoutje. De bout uit de slinger werkt zich constant los. Dat is heel irritant, moet ik nog een oplossing voor zoeken. (Of toch gewoon de accuboor gebruiken)

Beetje locktite erop en het trilt niet meer los.

André de Laat

Citaat van: biking rebel op 24-04-2020  09:57 uBeetje locktite erop en het trilt niet meer los.

Bij mijn ¨oudere¨ versie (2018) zit een tegenmoer. Maar ik gebruik een boormachine, veel makkelijker en sneller.

DavyDK

Ik heb ook een boormachine gebruikt. Werkte perfect. Niet te snel.

Heb wel de trechter wat bijgeplooid. Want anders zakte de mout niet goed door.

Doc Jo

Beste brouwvrienden ik ben ook van plan mij de grain gorilla te aan te schaffen.
Heeft iemand een tip welke zo wat de beste stand hier op is voor de mout te walsen?

Novice77

Dat hangt volgens mij vooral af van je brouw/filtermethode; biab, herms of brouwautomaat. Ik ben ook nog een beetje zoekende naar de beste afstelling, bij mijn laatste brouw had ik de grain gorilla op 1,4 mm en dat vond ik te grof. Volgende keer ga ik 1,2 mm proberen (ik heb een Brew Monk automaat).
Daarnaast zal het merk mout ook nog uitmaken denk ik; sommige leveranciers zullen kleinere korrels verkopen dan andere.
Gewoon een kwestie van uitproberen dus!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.