Gist dood of iets anders verkeerd gedaan?

Gestart door molen, 02-02-2020 14:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

molen

Brouwers,

Afgelopen zaterdagavond heb ik om 18:30 uur 1 zakje gist toegevoegd aan mijn wort van 23 graden celsius.

Het betreft een Milk stout. Arsegan brouwpakket voor 20 liter.

Gist soort M44 US west coast, houdbaarheidsdatum: januari 2020 (gist heeft half jaar in de koelkast gelegen hier)

Ook is er een flinke afgewogen hoeveelheid lactose toegevoegd 10 minuten voor het einde van de kook.

Alles volgens recept van Arsegan milk stout, er stond echter niet in wanneer je het lactose poeder toe moest voegen.

SG start was 1060, nu, zondag 2 februari is er nog geen / zeer weinig activiteit in het waterslot.

Alles staat in een gistkast op 19 graden.

Gist dood of iets anders verkeerd gedaan?

Voor de zekerheid heb ik nog maar een nieuw zakje gist besteld, ik kan het op zijn vroegst dinsdag toevoegen, is dit een probleem?

springerke

Ik zou nog wachten om nu nieuwe gist toe te voegen, is tenslotte nog geen 24 uur
Eens controleren of je soms geen lek hebt in je gistvat, kijk eens of er geen schuim op uw wort staat is teken van vergisting.

beun

Geduld... Voor morgenochtend is het zeker aan het gisten.
2 zakjes had hier beter geweest. Zie datasheet van MJ gisten

goom

Geduld... hoort ook bij het brouwen

The-Giant-Master

Inderdaad even geduld nog. Kan nog prima gaan bubbelen

Jacques

Zet de koelkast op 20 à 21 ºC. Je zult zien dat de vergisting snel op gang komt...

molen

OK, dank iedereeen voor de tips, tijdens het maischen heb ik nog een scheutje melkzuur toegevoegd en lopen 'klooien' met die papiertjes, eerlijk gezegd heb ik daar geen vertrouwen in.

 

SVB

Is je vat wel goed luchtdicht? Ook een optie...

Jacques


The-Giant-Master

Overdruk ventiel wat openstaat of defect is? Ligt eraan wat voor vat je gebruikt? Als er nu nog geen activiteit is, dan is het of inderdaad te weinig gist of te slechte conditie geweest denk ik.

hansHalberstadt

Als het 2 dagen duurt voor de gisting op gang komt dan is dat wel een indicatie voor te weinig gist. Ik zou nu nog een keer steriel beluchten zodat de gist zich maximaal kan vermeerderen evt wat gistvoeding omdat veel vermeerdering ook veel eist van je wort qua voedings- en bouwstoffen.
Mocht je besluiten om nog extra gist toe te voegen dan is het raadzaam om voordat je dat doet een beetje wort af te tappen en dat in en klein flesje te laten vergisten zodat je achteraf weet of die wort met oorspronkelijke gist wel of niet in staat was om goed te vergisten.

molen

Citaat van: Jacques op 03-02-2020  22:15 uHoe staat het er nu bij?

Het is gisterenavond heeeeel voooorzichtig op gang gekomen. Vandaag krijg ik nog een zakje korrelgist en ik ga het toevoegen!

molen

Citaat van: molen op 04-02-2020  08:19 uHet is gisterenavond heeeeel voooorzichtig op gang gekomen. Vandaag krijg ik nog een zakje korrelgist en ik ga het toevoegen!

Vandaag, dinsdag 4 februari: het gisten begon moeizaam op gang te komen. Ik heb vanmiddag een extra zakje gist toegevoegd.

molen

Begin SG op 1 februari was 1062

9 februari meting gedaan, zit nu op 1036.

Waterslot is stilgevallen.

Ik zal de komende dagen nogmaals meten maar ik ben er bang voor dat het SG niet veel verder meer zakt.

Ztefan

Misschien dat het gistvat wat zwenken en je temperatuur iets verhogen helpt.

Jacques

Citaat van: molen op 09-02-2020  10:13 uBegin SG op 1 februari was 1062

9 februari meting gedaan, zit nu op 1036.

Waterslot is stilgevallen.

Ik zal de komende dagen nogmaals meten maar ik ben er bang voor dat het SG niet veel verder meer zakt.

Als ik deze waarden zie gaat er bij een belletje rinkelen...
Heb je toevallig gemeten met een refractometer? ???

molen

Citaat van: Jacques op 09-02-2020  14:42 uAls ik deze waarden zie gaat er bij een belletje rinkelen...
Heb je toevallig gemeten met een refractometer? ???

Neen, met hydrometer, start SG gemeten na de kook. Temperatuur wort ongeveer 24 graden.

Jacques

Nog eens het topic doorgelezen.

Een milkstout heeft een lage vergistingsgraad. Dat hoort er bij.
Een stout brouw je met veel donkere mouten. Dat zorgt voor een lage pH tijdens het maischen. Aanzuren is bij het brouwen van een stout niet nodig. Het is zelfs eerder nodig om te ontzuren met calciumcarbonaat of zuiveringszout.

molen

Citaat van: Jacques op 09-02-2020  21:36 uNog eens het topic doorgelezen.

Een milkstout heeft een lage vergistingsgraad. Dat hoort er bij.
Een stout brouw je met veel donkere mouten. Dat zorgt voor een lage pH tijdens het maischen. Aanzuren is bij het brouwen van een stout niet nodig. Het is zelfs eerder nodig om te ontzuren met calciumcarbonaat of zuiveringszout.

Ik vrees het ergste voor mijn bier:
 
begin SG 1 februari: 1062
9 februari: 1036
12 februari: 1036

Volgens recept zou eind SG 1018, ik denk niet dat dat nog gehaald gaat worden helaas. :'(

Pieter1954

Ik heb laatst ook zoiets gehad met een Scotch Ale.
Begonnen bij 1066 en gestokt op 1024.
Na advies Mangrove Jack's M31 toegevoegd en toen ging hij weer als een speer naar 1006.
Het zit nu een week op fles. Volgende week eens keuren.

beun

Het effect (gewicht onvergistbare suikers) van de lactose weegt ook nog mee in eind sg meting volgens mij.

Ik heb laatst ook een bier gebrouwen met de m44, dat was een dipa. Volgens handleiding heeft deze gist een SVG van 77 tot 83 %. Ik kwam aan 76% na 1 week vanaf SG 1068 en daarna niks meer, geen puntje er af na ruim 3 weken. Zelfs de dryhop, direct  na hoofdgisting toegevoegd, heeft geen effect gehad op enige SG daling.
Dit terwijl het een diasticus zou moeten zijn als ik de SVG volgens producent goed interpreteer
gist was ruim toegevoegd en verder is de smaak prima.
Is dit een dingetje van deze m44 gist? Zou deze heel sneaky erg langzaam door gaan?

Jacques

Citaat van: molen op 12-02-2020  19:33 uIk vrees het ergste voor mijn bier:
 
begin SG 1 februari: 1062
9 februari: 1036
12 februari: 1036

Volgens recept zou eind SG 1018, ik denk niet dat dat nog gehaald gaat worden helaas. :'(

Een vraagje. Heb je de pH gemeten tijdens het maischen?
Als deze veel te laag was hebben de zetmeelsplitsende enzymen niet goed gewerkt en krijg je veel onvergistbare suikers.

Je kunt tijdens/na de vergisting de hoeveelheid restsuikers naar beneden brengen door een zogenaamde var. diastaticus gist toe te voegen of door te koudhoppen. Het effect daarvan is dat door enzymen die uitgescheiden worden door dergelijke gisten en ook door enzymen uit de hop de onvergistbare suikers alsnog afgebroken worden.
De smaak van je bier verandert door koudhop te gebruiken waardoor je bier niet meer conform stijl is.

tdp

Hoeveel lactose heb je toegevoegd? Lactose is namelijk onvergistbaar. Je begin SG is door het toevoegen hiervan hoger geworden, maar de gist kan deze niet vergisten. Je eind SG blijft hierdoor hoger.

Snelbier

Citaat van: beun op 12-02-2020  21:35 uDit terwijl het een diasticus zou moeten zijn als ik de SVG volgens producent goed interpreteer
gist was ruim toegevoegd en verder is de smaak prima.
Is dit een dingetje van deze m44 gist? Zou deze heel sneaky erg langzaam door gaan?
Bijna topicvervuiling (van mij), maar @ Beun:
M44 (US-WestCoast) staat NIET bekend als diastaticus, dus fout geïnterpreteerd. Daarbij:
- Diastaticus-gist heeft een speciaal gen (STA-1) dat zorgt dat meervoudige suikers worden afgebroken naar simpeler suikers.
Hoe effectief dat gaat verschilt per gistras... STA-1-gen is géén garantie voor hoog SVG.
- Elke gist kan wat maltotrioses vergisten, sommigen meer dan anderen..
>> Het is mogelijk dat een 'normale' gist die wat beter overweg kan met maltotriose een hoger SVG heeft dan een minder effectieve 'diastaticus'.
Mooi voorbeeld is Duvelgist, WLP570 of vergelijkbaar. SVG~75% Heeft het STA-1-gen en is dus diastaticus, maar is qua SVG geen geweldenaar.
US-WestCoast-gist als MJI-M44 of Fermentis-US05 heeft hoger SVG..

molen

Citaat van: tdp op 13-02-2020  07:52 uHoeveel lactose heb je toegevoegd? Lactose is namelijk onvergistbaar. Je begin SG is door het toevoegen hiervan hoger geworden, maar de gist kan deze niet vergisten. Je eind SG blijft hierdoor hoger.

400 of 500 gram, ik heb het helaas niet afgewogen, zat in een standaard verpakking van ARSEGAN MOUTPAKKET MILKSTOUT:

https://www.braumarkt.com/catalog/product/view/id/3795/s/arsegan-moutpakket-milk-stout-5010546/

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.