Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Bottelen? Lageren?  (gelezen 432 keer)

Offline Arne8

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: be
Bottelen? Lageren?
« Gepost op: 19-02-2020 13:06 u »
Brouwcollega's,

Op vrijdag 7 februari brouwde ik een saison met de gist: Lallemand Belle Saison.
Ik ging deze normaal vorige vrijdag of afgelopen maandag al overgegoten hebben om te laten lageren maar er zat steeds zeer veel activiteit in het waterslot waardoor ik pas besliste om deze vandaag over te gieten.
Nu meet ik met mijn refractometer 6,0 Plato, mijn begin Plato was 15,2... (Dit zou overeen komen met een SG van 1000, klopt dit?)

Nu is mijn vraag, hoelang kan ik deze nog laten lageren of moet ik hem meteen bottelen?
+ moet ik dan extra bottelgist toevoegen aangezien mijn SG zo laag staat?

ps : ik had dit brouwsel in 3 batches gedaan omdat ik graag nog het lageren in 3 verschillende methoden had geprobeerd (nl: gewoon, dryhop en één met eiken schilfers..)

Groet Arne

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Nomar

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Brouwen bij Groovy Bieren
    • Groovy Bieren
Re: bottelen? Lageren?
« Reactie #1 Gepost op: 19-02-2020 13:18 u »
Hallo Arne

Vorig jaar heb ik met dezelfde gist een Saison gebrouwen. Na 4 weken heb ik gebotteld. Het SG was ver doorgegist naar SG  998.
Ik heb gewoon gebotteld met suiker en is prima saison geworden met voldoende koolzuur en schuimkraag.

groet Ramon

Offline jaapz

• Senior lid
  • Land: nl
  • Brouwerij Vlugge Japie
Re: bottelen? Lageren?
« Reactie #2 Gepost op: 19-02-2020 13:40 u »
Belle saison is meen ik een gist die ze aanduiden als "diastaticus", die kunnen heel erg droog eindigen dus 1.000 is helemaal niet vreemd

Je moet helemaal niks, maar als hij uitgegist is (enkele dagen achter elkaar dezelfde SG meten) zou ik hem gewoon op fles doen. Je kan hem ook op fles "lageren", dat betekent namelijk niet veel meer als koud wegzetten. Of je dat nou in het vergistingsvat doet of in de fles maakt niet zo veel uit (naast misschien wat extra joegel onderin de fles).\

Je moet bij een diastaticus gist wel extra zeker weten dat hij uitgegist is voordat je bottelt, hij kan namelijk nog heel lang heel voorzichtig doorgisten. Goed je SG controleren dus.

Extra bottelgist zal je niet nodig hebben

Tags: