Hoe bier te herkennen welke is op te kweken in de supermarkt

Gestart door Glasnost, 01-02-2020 15:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hobbybob

Citaat van: Juindorper op 08-02-2020  20:11 uKlopt. Die vergelijking maakte ik puur op basis van de smaak.
Is het lang geleden dat je de st.Bernardus hebt opgekweekt? Mijn ervaring is van afgelopen zomer.
Heb er hier 2 liggen 1 van een jaar terug en 1 van 3 maand terug, beide gaven een uitstekend resultaat, beide zijn gewoon de "Westmalle" gist.

Het beste bier brouw jezelf.


hansHalberstadt

Citaat van: Juindorper op 08-02-2020  20:06 uJa. Gaat goed.
Heb jij die opgekweekt? Van 3 flesjes is het bij ons namelijk nog niet gelukt. Of weet iemand wat voor gist het ij gebruikt voor dit bier.

Juindorper

Citaat van: hansHalberstadt op 12-02-2020  22:53 uHeb jij die opgekweekt? Van 3 flesjes is het bij ons namelijk nog niet gelukt. Of weet iemand wat voor gist het ij gebruikt voor dit bier.
Zover ik weet heeft 't IJ een eigen giststam.
Bij mij ging het aanvankelijk ook moeizaam tot dat ik de starter in de klimaatkast heb gezet. Toen begon deze flink te schuimen.

Jacques

Citaat van: Juindorper op 12-02-2020  23:02 uZover ik weet heeft 't IJ een eigen giststam.

Er zijn maar heel weinig brouwerijen die echt een eigen giststam hebben...

Voor zover ik weet gebruikt 't IJ gist die afkomstig is van brouwerij De Koninck uit Antwerpen.

hansHalberstadt

Citaat van: Juindorper op 12-02-2020  23:02 uZover ik weet heeft 't IJ een eigen giststam.
Bij mij ging het aanvankelijk ook moeizaam tot dat ik de starter in de klimaatkast heb gezet. Toen begon deze flink te schuimen.
Bij mij staat het laagje van de bodem nu 4 dagen in de klimaatkast bij 24 graden met een paar ml steriele wort van 1040. als er 1 levende gistcel inzit moet die toch nu wel een beetje vermenigvuldigd zijn. Tot nu toe echter nog 0,0 reactie

Juindorper

Citaat van: hansHalberstadt op 12-02-2020  23:10 uBij mij staat het laagje van de bodem nu 4 dagen in de klimaatkast bij 24 graden met een paar ml steriele wort van 1040. als er 1 levende gistcel inzit moet die toch nu wel een beetje vermenigvuldigd zijn. Tot nu toe echter nog 0,0 reactie
Kan goed zijn dat als je er verse wort bij doet dat er wel iets gebeurd.
Tenzij je net een paar flesjes hebt die onder ongunstige omstandigheden bewaard zijn natuurlijk.

hansHalberstadt

Citaat van: Juindorper op 12-02-2020  23:33 uKan goed zijn dat als je er verse wort bij doet dat er wel iets gebeurd.
Tenzij je net een paar flesjes hebt die onder ongunstige omstandigheden bewaard zijn natuurlijk.
Maar de vraag was: heb jij het opgekweekt of heb je iemand gezien die het wel is gelukt en vooral of je er ook me hebt gebrouwen en de gisteigenschappen herkent. Het kan namelijk best zijn dat je een wilde gist hebt opgekweekt die er toevallig bij is gekomen. Hoe langer het opkweken duurt, hoe groter de kans op besmetting met andere micro organismen.

hansHalberstadt

Citaat van: Juindorper op 12-02-2020  23:33 uKan goed zijn dat als je er verse wort bij doet dat er wel iets gebeurd.
Tenzij je net een paar flesjes hebt die onder ongunstige omstandigheden bewaard zijn natuurlijk.
Het medium wat ik gebruik zal er zeker voor zorgen dat de gist zich gaat delen als er tenminste gist is. Ook het feit dat ik weet van iemand die 2 flesjes uit een compleet andere winkel heeft proberen op te kweken zet mij toch aan het denken, mede omdat op het flesje staat dat het ongefilterd is. Maar goed ik wacht op zijn minst een weekje

tdp

Heb ook al 3 flesjes geprobeerd Hans, zonder succes. Zal de zware taak op mij nemen om nogmaals een IJwit te drinken en de gist proberen op te kweken ;)

hansHalberstadt

Citaat van: tdp op 13-02-2020  08:27 uHeb ook al 3 flesjes geprobeerd Hans, zonder succes. Zal de zware taak op mij nemen om nogmaals een IJwit te drinken en de gist proberen op te kweken ;)
Lijkt me lastig om een kloonbier te brouwen als je niet aan de gist kunt komen. Weet niet of ze daar ook over hebben nagedacht toen besloten werd om dit als kloonbier te nemen.

tdp

Citaat van: hansHalberstadt op 13-02-2020  08:42 uLijkt me lastig om een kloonbier te brouwen als je niet aan de gist kunt komen. Weet niet of ze daar ook over hebben nagedacht toen besloten werd om dit als kloonbier te nemen.

Ik draai hem graag om in positieve zin: Wanneer ze een bier kiezen om te klonen, moet de gist op te kweken zijn, of commercieel verkrijgbaar. Ik denk dat de Bierkaai daar zeker rekening mee gehouden heeft. En anders ligt de lat mooi hoog, bepaal welke gist je gebruikt op basis van het profiel wat je proeft. Elke mislukte opkweekpoging is weer een extra proefnotitie, heb de 2e keer echt andere componenten geproefd dan de eerste keer.

De flesjes die ik had, hadden een THT van 05-2020, zeker niet vers te noemen dus. Moet weer eens een rondje slijter/supermarkt doen om verse flessen te verkrijgen.

hansHalberstadt

Citaat van: tdp op 13-02-2020  09:21 uWanneer ze een bier kiezen om te klonen, moet de gist op te kweken zijn, of commercieel verkrijgbaar. Ik denk dat de Bierkaai daar zeker rekening mee gehouden heeft.
Daar ga ik dus ook vanuit, vandaar mijn opmerking. Maar ik hoor ook dat het IJ een eigen gist zou hebben, dus dan blijft opkweken nog als enige optie over.

Jacques

Citaat van: tdp op 13-02-2020  08:27 uHeb ook al 3 flesjes geprobeerd Hans, zonder succes. Zal de zware taak op mij nemen om nogmaals een IJwit te drinken en de gist proberen op te kweken ;)

Je kunt ook proberen de WLP515 - Antwerp Ale te pakken te krijgen. Dat zou de gist zijn van De Koninck...

Koen S

Citaat van: Jacques op 13-02-2020  17:19 uJe kunt ook proberen de WLP515 - Antwerp Ale te pakken te krijgen. Dat zou de gist zijn van De Koninck...
Of de Wyeast Schelde Ale, maar die is niet altijd verkrijgbaar. Sommige Vlaamse hobbybrouwers hebben hem in hun gistbank, ik op dit moment spijtig genoeg niet.

Juindorper

Citaat van: hansHalberstadt op 13-02-2020  07:23 uMaar de vraag was: heb jij het opgekweekt of heb je iemand gezien die het wel is gelukt en vooral of je er ook me hebt gebrouwen en de gisteigenschappen herkent. Het kan namelijk best zijn dat je een wilde gist hebt opgekweekt die er toevallig bij is gekomen. Hoe langer het opkweken duurt, hoe groter de kans op besmetting met andere micro organismen.
Ja,ik heb hem opgekweekt van uit een flesje (anders had ik nooit een starter in de klimaatkast gezet) en een witbier mee gebrouwen.
De slurry heb ik vervolgens gebruikt voor een zwaarder brouwsel.
Er was zeker geen sprake van een wilde gist.

Jacques

Citaat van: Koen S op 13-02-2020  18:29 uOf de Wyeast Schelde Ale, maar die is niet altijd verkrijgbaar.

Dat is ook het geval met de WLP515 - Antwerp Ale...

hansHalberstadt

Ik denk dat ik de ijwit gist nu heb opgekweekt. In ieder geval koolzuurbelltjes en een sisje als ik het dopje losdraai.
Duurde 6 dagen.

Dus kan inderdaad.

tdp

Citaat van: hansHalberstadt op 14-02-2020  18:54 uIk denk dat ik de ijwit gist nu heb opgekweekt. In ieder geval koolzuurbelltjes en een sisje als ik het dopje losdraai.
Duurde 6 dagen.

Dus kan inderdaad.

Mooi Hans, succes met opschalen en reinstrijken!

Esterenbrouw

Ik heb al 6 flesjes IJwit gedronken om de gist op te kweken.
En 3x een poging gewaagd. Zonder succes tot nu toe.
Er zit ook nauwelijks een gistdepƓt in.
Het is in ieder niet zoals bij de gebruikelijke bieren die zo maar effe opkweekt.
Pasteurisatie in fles?

El Pastor Belga (MaJa)

Citaat van: Juindorper op 08-02-2020  14:53 uBij mij bleef de vergistingsgraad ruim onder de 70% en de gist bleef hardnekkig onder in de fles plakken.
Ik heb er 2 bieren mee gebrouwen en ze hadden allebei een smerig zoetje dat ik in het origineel niet herken.
Ik vond hem zeker niet op de 3787 lijken maar meer op de Fermentis BE-256.

T-58???

Takkie83

Citaat van: tdp op 13-02-2020  09:21 uDe flesjes die ik had, hadden een THT van 05-2020, zeker niet vers te noemen dus. Moet weer eens een rondje slijter/supermarkt doen om verse flessen te verkrijgen.

Ik wacht wel gewoon totdat jullie alle oude IJwitjes hebben weggehaald en dan koop ik een verse  >:D

hansHalberstadt

Citaat van: Takkie83 op 17-02-2020  08:28 uIk wacht wel gewoon totdat jullie alle oude IJwitjes hebben weggehaald en dan koop ik een verse  >:D
Omzet van de brouwerij zal wel behoorlijk omhoog gaan de komende paar weken (hoewel misschien 1 brouwsel extra). Ik heb gisteren ook al een ander bier van hen gekocht om te zien of daar een vergelijkbare smaak aan zat die te maken kan hebben met de gist. Inmiddels staat de gist bij mij op agarplaat bij 24 graden om over een paar dagen losse kolonies van 1 gistcel over te houden. 

Pieter1954

Citaat van: hansHalberstadt op 17-02-2020  10:26 uInmiddels staat de gist bij mij op agarplaat bij 24 graden om over een paar dagen losse kolonies van 1 gistcel over te houden.

... die dan onder belangstellenden verdeeld kunnen worden ...?

hansHalberstadt

Citaat van: Pieter1954 op 17-02-2020  11:03 u... die dan onder belangstellenden verdeeld kunnen worden ...?
Moet wel iets te regelen zijn.

tdp

Net bij de HEMA nog even 2 flesjes gescoord, THT 08-'20, hopelijk succes!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.