Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Pilsmout ipv pale ale  (gelezen 1418 keer)

Offline braaf

• Senior lid
  • Land: nl
  • na 1 keer brouwen helemaal verslingerd
Pilsmout ipv pale ale
« Gepost op: 17-02-2020 07:48 u »
Beste brouwmeesters,

Normaal gebruik ik voor mijn russian imperial stouts altijd paleale mout,  nu heb ik nog een halve zak met pilsmout liggen. Zou  het eindresultaat er anders van worden als hiervoor een keer pilsmout gebruik  ipv paleale.

Ik hoor graag jullie mening.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
Re: Pilsmout ipv pale ale.
« Reactie #1 Gepost op: 17-02-2020 08:21 u »
Het eindresultaat wordt anders, daar je een andere basismout gebruikt. Maar het zou wel kunnen gok ik, al heb ik nog nooit een RIS gebrouwen...

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #2 Gepost op: 17-02-2020 08:43 u »
Je kunt prima een imperial stout brouwen met pilsmout. Brouwerij de Molen doet niet anders. Zie overzicht. Er zal een klein verschil in moutigheid en smaak zijn, maar door al de smaken van de donkere mouten vrijwel verwaarloosbaar.

Offline braaf

• Senior lid
  • na 1 keer brouwen helemaal verslingerd
« Reactie #3 Gepost op: 17-02-2020 16:30 u »
Je kunt prima een imperial stout brouwen met pilsmout. Brouwerij de Molen doet niet anders. Zie overzicht. Er zal een klein verschil in moutigheid en smaak zijn, maar door al de smaken van de donkere mouten vrijwel verwaarloosbaar.

Dan ga ik dat mooi doen.
Bedankt voor jullie reactie

Offline goom

• Super lid
  • lekker bier = niet vies
« Reactie #4 Gepost op: 17-02-2020 17:15 u »
Als je het verschil wilt proeven tussen de pilsmout en de pale ale mout, neem wat korrels in je mond en kauw er even op.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #5 Gepost op: 17-02-2020 17:45 u »
In russian imperial stouts zit toch heel veel donkere mout met veel smaak? Zou dat verschilletje tussen pils en pale dan nog opvallen?
Net zo iets als een speld kunnen horen vallen op een popconcert.

Offline goom

• Super lid
  • lekker bier = niet vies
« Reactie #6 Gepost op: 18-02-2020 08:01 u »
In russian imperial stouts zit toch heel veel donkere mout met veel smaak? Zou dat verschilletje tussen pils en pale dan nog opvallen?
Net zo iets als een speld kunnen horen vallen op een popconcert.
Daar zit ook wat in.

Offline Biertje1985

• Super lid
  • Uit iedere brouw, komen weer nieuwe recepten.
« Reactie #7 Gepost op: 18-02-2020 12:18 u »

Dat is een mooi plaatje, heb je nog meer info over deze of andere bieren?

Offline Gerb

• Super lid

Offline wernerthefox

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #9 Gepost op: 18-02-2020 20:14 u »
Volgens Master Brewer podcast 024 is pilsener voor de meeste stijlen ongeschikt als basemalt. "Lower color expectations are the enemy of malt flavor" :). Dat gezegd hebbende kan ik me niet voorstellen dat je verschil proeft tussen Pale Ale en Pilsener in zware donkere bieren.

Offline Gerb

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 19-02-2020 18:09 u »
De beste man was de moutmeester van Anheuser Busch, verantwoordelijk voor de rijstimplementatie. Maar hij zal wel gelijk hebben.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #11 Gepost op: 20-02-2020 07:47 u »
De beste man was de moutmeester van Anheuser Busch, verantwoordelijk voor de rijstimplementatie. Maar hij zal wel gelijk hebben.

Rijst is ook zoveel smaakvoller dan pilsmout ;)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #12 Gepost op: 20-02-2020 10:29 u »
Rijst is ook zoveel smaakvoller dan pilsmout ;)
Rijst + pale = goedkoper dan pils voor dezelfde smaak? Maar goed blijft voor mij nog steeds de spelt die valt op het popconcert.

Offline wernerthefox

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #13 Gepost op: 20-02-2020 18:14 u »
Rijst + pale = goedkoper dan pils voor dezelfde smaak? Maar goed blijft voor mij nog steeds de spelt die valt op het popconcert.
Ben het met je eens hoor. En die Joe Hirtrich chargeert natuurlijk... Maar hij geeft wel stof tot nadenken.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #14 Gepost op: 21-02-2020 22:17 u »
...
Maar goed blijft voor mij nog steeds de spelt die valt op het popconcert.

Om in de termen van een popconcert te blijven: het maakt uit met welke instrumenten je een concert geeft. Als je een instrument verandert heeft dat invloed op de klank van de band/orkest, ook al zijn er instrumenten die meer lawaai maken.

Nog even een andere vergelijking. Sommige aziatische keukens zijn heel heet door veelvuldig gebruik van pepers. Dat wil echter niet zeggen dat andere ingrediŽnten met een veel zachtere smaak geen invloed hebben op de smaakbeleving van het gerecht. Dit ondanks het feit dat de pepers de smaak stevig kunnen overheersen.

Overigens is het ook een kwestie van gewenning. Degenen die veelvuldig scherpe gerechten eten proeven veel meer nuanceringen in de smaak dat iemand alleen de Hollandse pot gewend is.
Het zelfde geldt voor porters en stouts. Wanneer je die vaker drinkt proef je meer nuanceringen in de achtergrondsmaak.

Tags: