M15 - Empire Ale, een lastig beestje

Gestart door Lucidix, 30-01-2020 18:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lucidix

Een dikke maand geleden heb ik een Oatmeal stout gebrouwen en gekozen voor die te vergisten met M15 - Empire Ale. Aanvankelijk begon de vergisting op 20°C goed en krachtig, echter na 2 dagen viel alles plots stil. Ik ging even ten rade op het internet en kwam overal wathetzelfde verhaal tegen. een lastige gist die het vroegtijdig laat afweten en vaak voor explosieve flesjes zorgde. Iets dat regelmatig terug kwam was dat je regelmatig met het gistvat moest schudden om de gist terug leven in te blazen, ik deed dit vervolgens ook en inderdaad, dit werkte goed!

Dit proces van stilvallen en terug op gang geraken door schudden hield ik de ganse eerste week goed vol. ik ging na 7 dagen al eens een meting doen via Hydrometer en kwam uit op een SG van 1021, randje kantje 58% en het leek daar te eindigen. Ik bleef echter schudden met het vat en wachtte het weer een week af. na de 2de week terug gemeten, 1020. een miezerige punt er af. Ik besloot om toen de temperatuur op te voeren naar 22°C voor de 3de week van vergisten. De gist schoot terug in gang en bleef gedurende de hele week met een blup om de 4 seconden door gisten. na 3 weken terug gemeten, 1016. traag maar zeker gaan we verder naar beneden.

We zijn nu weer 2 weken verder, het ritme van het waterslot is de afgelopen 3 weken nog steeds hetzelfde en we zitten nu op 1012 SG. dit is al ver boven mijn verwachtingen en ook verder dan voorspeld door BrouwHulp. De smaak van het sample zat al goed, en er is ook geen teken van infectie te bekennen in het bier voor zover ik kon waarnemen visueel en op smaak. Deze gist had ik toch wel onderschat, speciaal mijn maischschema wat aangepast om toch iets meer dan volmondig te kunnen vergisten, gezien iedereen online aangaf dat de gist nogal snel stopt.

Ik hoop dat hij nu toch wel stilaan uitgegist is na 5 weken, maar zolang het waterslot blijft werken zal ik geduld moeten hebben. Zijn er nog mensen die deze gist al eens gebruikt hebben en herkenbare ervaringen hebben?

Het gebruikte recept:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk06
Naam receptOat Breaker
Brouwdatum27/12/2019
BierstijlStout (Oatmeal)
Volume21,0
Begin SG1,050 SG
Eind SG1,012 SG
Schijnbare vergistingsgraad75,9%
Alcoholgehalte4,9 vol.%
Berekende kleur (Morey)78 EBC
Berekende bitterheid (Rager)32 IBU
Brouwzaalrendement82,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,00 lWater uit Beerse
11,05 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
70 mg/l7 mg/l11 mg/l249 mg/l18 mg/l14 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,61 kgPale Ale moutDingemans7 EBC72,0 %
0,50 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC10,0 %
0,35 kgBiscuitDingemans50 EBC7,0 %
0,25 kgChocolademoutDingemans900 EBC5,0 %
0,20 kgZwarte moutDingemans1400 EBC4,0 %
0,10 kgSpecial BDingemans350 EBC2,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.20 min.4,0 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.30 min.4,0 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.4,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
66,4 gStyrian Goldingsbellen3,8%60 min.35,9 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
10,0 gEmpire Ale (M15)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting18,8 °C
Max. temp. hoofdvergisting21,2 °C
Eind temp. hoofdvergisting20,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,021 SG
Schijnbare vergistingsgraad61,8%
Start nagisting4/01/2020
Temp. nagisting22,0 °C
Temp. lagering0,0 °C


RuudB

Ik heb vergelijkbare ervaring met de Fermentis S-04, een Engelse gist. Ik denk dat de M15 ook een Engelse gist is...??? Na wat speurwerk viel mij op dat veel Engelse gisten hoog zijn in flocculatie (zeg maar gerust: plakgisten zijn). In het algemeen gisten plakgisten minder ver uit en kan je ze inderdaad helpen door het vat te zwenken.

Zoekende naar hoe Engelse bieren worden vergist kwam ik uit op oude open vergistingsmethodes zoals de Burton Union en de Yorkshire Square. Bij de laatste wordt gist ge-ent in een aanzetkuip en na 16-24 uur naar een ondergelegen vergistingskuip gestort. Hierbij blijft bezinksel achter en komt er onvermijdelijk wat zuurstof in het jongbier. Ook werd jongbier in open vaten rondgepompt waarbij. Ze waren dus niet vies van wat zuurstofinslag, deze methode wordt bij Black Sheep nog steeds toegepast:



Mijn laatste vergisting met de S-04 heb ik na 24 uur overgegoten (2x; naar ketel en terug in vat) en daarna elke dag redelijk fors geroerd tot einde hoofdgisting (met pijn in mijn hart: gistvat hoort dicht te blijven). Het resultaat was een veel snellere en betere vergisting. Bier zit nu in de hergisting op fles en smaakte met bottelen prima.


Pieter1954

Iets soortgelijks met de S-04.
Op 30 december een Scotch Ale gebrouwen met een begin SG van 1066.
Een dag later al gezakt naar 1040 en nog 3 dagen later naar 1024.
De bedoeling was te eindigen op 1018 à 1020.
De temperatuur vervolgens van 19 naar 21oC langzaam opgevoerd.
Hierna begin de gist weer opnieuw en bleef maar doorzakken. Nu na 1 maand op 1006.

Lucidix

Ik had uit voorzichtigheid het maischschema aangepast van 10,45,5 naar 20,30,5 (62-72-78 graden) maar had dit beter niet gedaan denk ik. het zou zonde zijn als mijn oatmeal stout veel te droog uitvalt, ach, zolang het maar lekker is zegt  :proost:

seed7

...en daarom is het zo belangrijk te weten waar een gist oorspronkelijk vandaan kom en hoe er mee gebrouwen is. Burton Union, Yorkshire Square en niet te vergeten Double Drop, wat Ruud in feite gedaan heeft.

De dynamiek in onze gistvaten is erg laag, zelfs als je ~300 liter vergist en een aantal gisten vindt extra zuurstof wel fijn. Pas met het laatste op, er is kans op een diacetyl bommetje. De zuurstofbehoefte per giststam is helaas slecht tot niet in kaart gebracht.

Doorzoek het forum eens op de geroerde vergistingen van Hans Halberstadt. In de Aanzetkuip draad staat ok e.a.

Ingo

Lucidix

Ik heb nog een update rond dit brouwsel:

Ik heb afgelopen zondag het geheel dan toch maar gebotteld. Ik had de laatste 2 weken een meting gedaan en die is van 1012 => 1009 gegaan, na een week terug gemeten en leek het op 1008, maar na een aantal dagen nogmaals gemeten, terug 1009-1008. ik vermoedde dus dat het bier weldegelijk uitgegist was. Echter bleef het waterslot gedurende die hele periode heel rustig verder werken, met rond de 5 belletjes per minuut.

Gezien het SG niet meer gezakt was de afgelopen 2 weken denk ik dat dit gewoon het trage lossen van overtollig koolzuur was in het bier. Bij het bottelen was het duidelijk dat dit echt een plak gist is, op de bodem lag een goeie compacte gistlaag die er met het schoonmaken moeilijker af ging dan gewoonlijk.

 Al bij al had ik gedacht dat dit bier misschien 65% Vergistingsgraad ging halen, waar ik nu eerder op 80% zit, veel beter dan gehoopt. Ik heb uit voorzorg niet te veel suiker toegevoegd bij het bottelen en hoop dat we geen explosieve flesjes gaan krijgen. Ik ga eind deze week al is checken hoever het staat met de koolzuurontwikkeling.

Jacques

Citaat van: Lucidix op 11-02-2020  13:37 uAl bij al had ik gedacht dat dit bier misschien 65% Vergistingsgraad ging halen, waar ik nu eerder op 80% zit, veel beter dan gehoopt. Ik heb uit voorzorg niet te veel suiker toegevoegd bij het bottelen en hoop dat we geen explosieve flesjes gaan krijgen. Ik ga eind deze week al is checken hoever het staat met de koolzuurontwikkeling.

Heel verstandig dat je minder suiker hebt toegevoegd. Het gebeurt vaker dat je geen verlaging van het SG ziet maar dat heel langzaam de vergisting doorgaat.

Door een monster te nemen en daar een overmaat aan gist te nemen kun je controleren hoever het bier uitgist. Zet het monster warm weg en zwenk er regelmatig mee.

Lucidix

Laatste update omtrent dit bier:

Het zit nu 3 weken op fles en er is geen overmatige koolzuurontwikkeling. Conclusie dat het bier dus wel degelijk uitgegist was. het body is wat dunner en er had een beetje meer koolzuur op gemogen van mij, maar het smaakt nog best goed.  :proost:

Eric v B

Afgelopen zondag een Porter gebrouwen met deze gist. En je raadt het al: twee dagen heftige vergisting. en daarna niets meer. Geen bubbel meer in het waterslot. De vergistingskast had de eerste 2 dagen zelfs moeite om het vergistende bier op 20 ºC te houden. Zoveel warmte werd er ontwikkeld tijdens de vergisting!

Hé, kan dat het probleem zijn? Is het misschien zo dat je deze gist z'n gang moet laten gaan zoals bij sommige saisongisten?  :denken:

Maar goed weer even terug.
Ik heb me, naar aanleiding van Seed7 zijn posts,  een klein beetje verdiept  in Burton Union, Yorkshire Square en Double Drop.
En een soort van verlaatte Double Drop lijkt mij op dit moment de minst slechte optie van de 3. Om weer wat leven in de brouwerij te krijgen zou ik het liefste overhevelen naar een ander vat en het jong bier van een kleine hoogte in het andere vat laten lopen om bewust wat zuurstof inslag te krijgen zodat de gist weer aan de gang gaat.
Hoe kijken  de geleerden hier tegenaan?


Jacques

Citaat van: Eric v B op 26-03-2020  16:42 uAfgelopen zondag een Porter gebrouwen met deze gist. En je raadt het al: twee dagen heftige vergisting. en daarna niets meer. Geen bubbel meer in het waterslot. De vergistingskast had de eerste 2 dagen zelfs moeite om het vergistende bier op 20 ºC te houden. Zoveel warmte werd er ontwikkeld tijdens de vergisting!

Hé, kan dat het probleem zijn? Is het misschien zo dat je deze gist z'n gang moet laten gaan zoals bij sommige saisongisten?  :denken:

Maar goed weer even terug.
Ik heb me, naar aanleiding van Seed7 zijn posts,  een klein beetje verdiept  in Burton Union, Yorkshire Square en Double Drop.
En een soort van verlaatte Double Drop lijkt mij op dit moment de minst slechte optie van de 3. Om weer wat leven in de brouwerij te krijgen zou ik het liefste overhevelen naar een ander vat en het jong bier van een kleine hoogte in het andere vat laten lopen om bewust wat zuurstof inslag te krijgen zodat de gist weer aan de gang gaat.
Hoe kijken  de geleerden hier tegenaan?

Het bier kan gewoon uitgegist zijn. Heb je het SG bepaald? En ook de schijnbare vergistingsgraad?

Eric v B

Citaat van: Jacques op 26-03-2020  21:40 uHet bier kan gewoon uitgegist zijn. Heb je het SG bepaald? En ook de schijnbare vergistingsgraad?

Terecht punt. Start SG 1.090 SG nu 14.7 Brix (1.040 na correctie in BrouwHulp) Schijnbare vergistingsgraad van +/- 58%

Griebelienus

MJ 15 is inderdaad een lastige gist. Maar, als je de fruitigheid kan waarderen, wel een hele lekkere gist!
Ik heb er met Simcoe en Cascade hop eens een hele lekkere amber-IPA mee gebrouwen.
Maar.. ik heb de temperatuur toen wel laten oplopen tot 24 graden na 3 dagen, om em te laten doorgisten. Toen zakte de SG van 1.070 naar 1.022, maar verder kreeg ik em niet. Na 3 a 4 weken al prima te drinken.
Dus als je die fruitigheid en overblijvende zoetigheid niet zoekt, dan is het geen fijne makker om mee te werken. Na een half jaar bleken de laatste flesjes ook 1 op de 3 'gushers' te zijn. Dus die gist komt vrolijk weer tot leven na relatief veel (6gr/l) suikertoevoeging.

Een ander brouwsel met MJ 15 (ook een stout) ging van 1.052 naar 1.012, (ongeveer 75% SVG), ook na 3 dagen laten oplopen tot 22 graden. Maar voor een stout vond ik hem toch wel wat te fruitig. 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.