Recept aanpassen op aangeschafte ingredienten

Gestart door Jaakke, 28-01-2020 21:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jaakke

Ik wil binnenkort Eusebius Weizen gaan brouwen en heb inmiddels de spullen voor 2 batches in huis. Ik wil één batch met Mangrove Jack's M20 gaan brouwen en één batch met Lallemand Munich Classic om zo de verschillende soorten gist te leren kennen.

Nu zijn er een aantal variabelen in ieder recept zoals SG, Alcohol %, EBC en IBU die in de praktijk vaak net iets afwijken omdat o.a. de aangekochte producten net iets andere waarden bevatten dan genoemd in het recept.

Zo kom ik volgens BrewFather op een lager SG, alcohol %, EBC en IBU dan de genoemde waardes uit het recept.
Omdat het niet om hele grote verschillen gaat is mijn aanname dat de afwijking in EBC niet heel belangrijk is.

IBU is te corrigeren door de hoeveelheid hop aan te passen en gezien de waarde zal dit hier niet heel veel met de smaak doen.

De vergistingsgraad van het gebruikte gist bepaald samen met de SG het alcohol %.
En wat ik me afvraag is of het belangrijk is om ook de hoeveelheid mout aan te passen om de SG waarde of juist het Alcohol % uit het recept te behalen?

Even als voorbeeld, het recept (uit het boek verander water in bier) heeft SG van 1.049 en 4,9 vol. %
Met BrewFather komt ik ook netjes op de SG van 1.049 maar in combinatie met de M20 zit ik op 4,7 vol. % en de Munich op 4,5 vol. %.

Dit wordt dit mijn 2 brouwsel met de GrainFather en ik heb de eerste keer een veel te laag rendement behaald en dus had ik een veel lagere SG dan genoemd werd in het recept.
Nu heb ik een hoop gelezen op het forum hoe ik het rendement kan verbeteren dus ik ben ook van plan die tips toe te passen.
Wat ik wil voorkomen is dat ik met een slap bietje zit van 4 vol. % omdat ik alsnog niet het gewenste rendement haal.

Wat is het advies hier?
Recept aan houden en me niet druk maken om het verschil in alcohol % of hoeveelheid mout aanpassen om het alcohol % uit het recept te behalen.

tdp

Wat je zelf wil! Zelf zou ik het recept aanpassen op mijn installatie en ingrediënten, maar kan me voorstellen dat je sec het recept wilt volgen. 

Neetje

Je verbeterpunten uitvoeren en eventueel iets hogere moutstort om je installatie te compenseren. Maar een paar tienden alcohol ga je niet proeven. Aan de hoptoevoeging zou ik niets veranderen

Als je onderscheid in gisten wilt maken moet je 2 x hetzelfde recept en voorwaarden nemen. Probeer beide keren hetzelfde begin sg en bitterheid te halen. (Klein volumeverschil zal niet merkbaar zijn met de hopstort, maar sg start koken/volume kan eikpunt hopstort zijn).

Jaakke

Thanks!

Ik ga de moutstort iets verhogen om de juiste begin SG te halen.
Daarnaast natuurlijk de verbeterpunten uitvoeren waarmee ik verwacht een hoger rendement te halen dan bij mijn eerste brouw sessie.

springerke

Kijk eens of de alfa waarden op uw pakje hop dezelfde zijn als in Brewfather , zoniet kan je deze aanpassen en voeg dan hop bij tot je de juiste waarde bekomt
Wat de alcohol betreft , deze verhoogt met het verhogen van je moutstort , hou rekening met je bottelsuiker dit verhoogt ook met 0,4 tot 0,5
Bottelsuiker kan je ingeven in je recept , toevoegen bij bottelen

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.